Auteur Topic: Geluid USA locs  (gelezen 6138 keer)

Offline abadegroot

  • Forum lid
  • ***
  • Berichten: 323
  • Waardering: 0
  • Rechtsaf of Linksaf
Geluid USA locs
« Gepost op: 2013-08-07, 17:10:37 »
Ik denk een vraag voor Gerard maar misschien voor andere ook intressant.

Ik ben bezig (in voorbereiding van mijn USA) baan de aangekochte N locs van o.a. Kato te voorzien van sounddecoders.
Ik gebruik geluids decoders van MRC.
Het volgende; als de locs op de rails staan en de power wordt op de baan aangezet dan beginnen in de locs de geluids decoders te werken met het geluid van de standaard draaiende diesel motor.
Deze kunnen dan wel weer uitgezet worden met F8 op de multimaus maar dit moet voor iedere loc en ook iedere keer als de baan zonder spanning komt te staan bij b.v. noodstop.

Is er een oplossing dat het bij het opstarten van de baan " stil " blijft ?
Met vriendelijke groet, Ad.
Fleischmann N en Kato N schaal met 1 multimaus pro en Multizentrale pro als digital systeem.
Software Rocomotion en Train-controller Gold 8.0. als besturing en Rocomotion 10785 als terugmeldsysteem samen Littfinski bezetmelders plus andere Littfinski decoders.

GerardWassink

  • Gast
Re: Geluid USA locs
« Reactie #1 Gepost op: 2013-08-07, 17:32:28 »
Er zijn in elk geval twee of drie mogelijkheden.

1. Je instrueert de centrale om op te starten zonder de baanspanning.
2. Sommige decoders hebben een instelling die betekent dat de motor pas wordt gestart (lees: dat het geluid pas begint) wanneer het eerste aan die loc/decoder geadresseerde DCCpakketje wordt ontvangen.
3. Als je alle loc's in TC 'mute', dus hun geluid uit zet, en je start TC opnieuw op, dan herstelt het programma ook de geluids-status per decoder.

Volgorde bij mij:
1. baan en centrale onder spanning zetten (dan hoor ik inderdaad de sounddecoders opkomen van die locs die optie 2. niet hebben
2. computer en interfaces onder spanning brengen en de computer laten opstarten (TC in het start menu)
3. Als TC initialiseert dan 'mute' hij de sound loc's.


Aan de andere kant: het, je wilde toch sound?  :D  Bij de start van de dienst starten locs hun motoren!

Er is in TC Gold een mogelijkheid om in een actie alle loc's in een keer aan te spreken. Ik heb twee knoppen op mijn TC scherm, eentje die van alle locs de verlichting aan- en uit schakelt en de andere die hetzelfde doet voor geluid (F8).

Gerard

GerardWassink

  • Gast
Re: Geluid USA locs
« Reactie #2 Gepost op: 2013-08-07, 17:35:36 »
Overigens gebruik ik voor het programmeren van de sounddecoders het JMRI programma in combinatie met een Digitrax PR3 en een Powerpax programmeerspoor-booster.

De PR3 werkt als interface die een DCC signaal op de rails kan zetten, maar het vermogen daarvan is voor sommige decoders niet genoeg om ze lekker te kunnen programmeren. Daarvoor dient de Powerpax, die er net even wat meer 'oempff' aan geeft...

JMRI heeft het grote voordeel dat je de instellingen van elke decoder (loc) kunt opslaan, en dat de meeste instellingen op een grafische manier worden weergegeven, in plaats van alleen maar waardes in een CV nummer.

Gerard

Offline abadegroot

  • Forum lid
  • ***
  • Berichten: 323
  • Waardering: 0
  • Rechtsaf of Linksaf
Re: Geluid USA locs
« Reactie #3 Gepost op: 2013-08-08, 15:59:14 »
Hi Gerard,

Bedankt voor je reactie, ga eerst dieper in je eerste mailtje duiken en uit proberen.

Het gebruik van JMRI  is niet zo eenvoudig, heb ik al eens geprobeerd maar kreeg de zaak niet opgestart dus dit vereist een diepere studie,  ik kom hierop graag later bij je terug.

Met groet, Ad.

Ps, mijn soundlocs F8 starten met een stationair diesel geluid bij het activeren van F8 hoor je de diesel echt starten en als hij op toeren is kun je gaan rijden.
Fleischmann N en Kato N schaal met 1 multimaus pro en Multizentrale pro als digital systeem.
Software Rocomotion en Train-controller Gold 8.0. als besturing en Rocomotion 10785 als terugmeldsysteem samen Littfinski bezetmelders plus andere Littfinski decoders.