Auteur Topic: probleem herkenning TC en Lenz centrale  (gelezen 15159 keer)

Offline breitenstein

  • Nieuw lid
  • *
  • Berichten: 33
  • Waardering: 0
probleem herkenning TC en Lenz centrale
« Gepost op: 2013-12-31, 09:02:54 »
Beste forumleden,

Ik ben eindelijk weer eens aan de slag met mijn treinbaan. Ik werk met een Lenz-centrale, die naar volle tevredenheid werkt. Recent heb ik mij enkele bezetmelders aangeschaft van Rosoft, samen met een Xpressnet LI. Ik heb die nu volgens de handleiding aangesloten aan mijn PC (met demoversie van TC-gold). Ondanks de volgens mij correcte installatie en de aansluiting van een blok via de bezetmelder krijg ik steeds de boodschap: "Cannot connect to the digital system. Please ensure that the system is connected and turned on". Ondertussen knippert het licht van mijn Lenz centrale (normaal moet dit continu branden). Ik heb al contact gehad met de leverancier van Rosoft en ik ben er eigenlijk zeker van dat het probleem niet te vinden is in de bezetmelders of de Xpressnet LI. Ik heb de draden van de "telefoonkabel" met RJ12 aansluiting volgens mij ook correct aangesloten aan de centrale (connectie BLAM).

Wie kan mij een tip geven.

MVG

Casper (uit België)
Lenz LZV100; TC 8.0; Tillig Elite en Piko Rails; Rosoft bezetmelders en keerlusmodules

GerardWassink

  • Gast
Re: probleem herkenning TC en Lenz centrale
« Reactie #1 Gepost op: 2013-12-31, 10:00:19 »
Dag Casper,

Als er geen verbinding is tussen computer en centrale heeft verder testen geen zin. Mijn tip: koppel alles van je centrale los en breng eerst de verbinding met je centrale tot stand. Als die verbinding er is, dan kun je met de groene en rode knoppen in de bovenste menubalk je centrale aan en uit zetten.

Pas als je dat voor elkaar hebt kun je er pas over nadenken om verdere aansluitingen te maken.

Wat voor kabel gebruik je tussen de computer en de centrale?

Gerard

Offline breitenstein

  • Nieuw lid
  • *
  • Berichten: 33
  • Waardering: 0
Re: probleem herkenning TC en Lenz centrale
« Reactie #2 Gepost op: 2013-12-31, 11:12:26 »
Hallo Gerard,

Ook als ik het loskoppel geen reactie. Ik gebruik een bijgeleverde "telefoonkabel" met RJ12 aan de kant van de XpressnetLI en losse kabeltjes gemonteerd in de aansluiting op de Lenzcentrale (ik heb deze volgens mij correct (gedraaid) aangesloten).

MVG

Casper
Lenz LZV100; TC 8.0; Tillig Elite en Piko Rails; Rosoft bezetmelders en keerlusmodules

GerardWassink

  • Gast
Re: probleem herkenning TC en Lenz centrale
« Reactie #3 Gepost op: 2013-12-31, 12:28:51 »
Dag Casper,

Als ik je goed begrijp is jouw opstelling een van de volgende:

1. Computer <-> RS232 kabel <-> XpressnetLI <-> 'telefoonkabel' <-> Lenz centrale

2. Computer <-> USB - RS232 kabel <-> XpressnetLI <-> 'telefoonkabel' <-> Lenz centrale

Klopt dat en zo ja, welke van de twee?

Gerard
« Laatst bewerkt op: 2013-12-31, 12:33:09 door GerardWassink »

Offline breitenstein

  • Nieuw lid
  • *
  • Berichten: 33
  • Waardering: 0
Re: probleem herkenning TC en Lenz centrale
« Reactie #4 Gepost op: 2013-12-31, 12:45:04 »
Hallo Gerard,

Het is de tweede opstelling. Ik vermoed, maar ben nog niet zeker, dat het probleem toch ligt bij de "telefoonkabel". Ik heb vanmorgen een RJ12 "vrouwtje" gehaald en heb die nu aangesloten op het aansluitblokje van de Lenz centrale. Ik ga dadelijk nog een nieuwe RJ12 kabel met twee "mannetjes" halen; de verbindingen zullen dan zeker degelijker zijn (de draden van de RJ12 zijn zeer dun). Bedankt alvast voor het meedenken; ik houd je op de hoogte!

MVG

Casper
Lenz LZV100; TC 8.0; Tillig Elite en Piko Rails; Rosoft bezetmelders en keerlusmodules

GerardWassink

  • Gast
Re: probleem herkenning TC en Lenz centrale
« Reactie #5 Gepost op: 2013-12-31, 12:50:03 »
Hoi Casper,

Dat vermoedde ik al (USB). Wat zeer van belang is, is de driver software, zeker in het geval van een USB - RS232 kabel.

Ook van belang is de volgende waarschuwing uit hoofdstuk 4 "De eerste keer opstarten" in de XpressnetLI handleiding:

Aangezien de S88XpressNetLI is ontworpen volgens de XpressNet® specificaties kan het zowel aan als losgekoppeld worden zonder het digitale systeem uit te zetten.
Verbindingen tussen de PC en de S88XpressNetLI en tussen de S88® en de S88XpressNetLI daarintegen, dienen uitgevoerd te worden met of een van het XpressNet® losgekoppelde S88XpressNetLI of een uitgeschakeld digitaal systeem.



Heb je de driver software voor de USB-RS232 kabel geïnstalleerd ZONDER DAT DE KABEL WAS AANGESLOTEN ?

Gerard
« Laatst bewerkt op: 2013-12-31, 12:51:48 door GerardWassink »

Offline breitenstein

  • Nieuw lid
  • *
  • Berichten: 33
  • Waardering: 0
Re: probleem herkenning TC en Lenz centrale
« Reactie #6 Gepost op: 2013-12-31, 16:02:47 »
Hallo Gerard,

Dank je voor het meedenken; om op je vraag te antwoorden, ik heb de installatie correct gedaan. Ondertussen heb ik mijn "telefoonkabel" voorzien met een nieuwe RJ12 plug en de kabel opnieuw aangesloten op de Lenz centrale via een RJ12 "female" stekker. Nu heb ik contact tussen de PC en de centrale. Het probleem van de Lenz-centrale is, dat er geen RJ12 stekker kan worden aangesloten; de aansluiting gebeurt via losse draadjes van de kabel , die echter zeer dun zijn en waarschijnlijk onvoldoende contact maken. De "female"stekker is standaard voorzien van 6 draadjes (waarvan ik maar vier nodig heb); deze draadjes zijn steviger en maken nu goed contact.

Er is nu geen foutmelding meer, maar ik kan via TC mijn centrale niet aan- of uitzetten. Voorlopig laat ik het zo. Morgen is er weer een dag.

Ik wens je een gelukkig en gezond 2014.

MVG

Casper
Lenz LZV100; TC 8.0; Tillig Elite en Piko Rails; Rosoft bezetmelders en keerlusmodules

GerardWassink

  • Gast
Re: probleem herkenning TC en Lenz centrale
« Reactie #7 Gepost op: 2013-12-31, 17:11:07 »
... om op je vraag te antwoorden, ik heb de installatie correct gedaan.

Als dat zo is heb je nu geen probleem meer.

... Nu heb ik contact tussen de PC en de centrale. ...

... ik kan via TC mijn centrale niet aan- of uitzetten. ...

Als er contact is tussen centrale en PC dan kun je de DCC spanning aan en uit schakelen met de genoemde groene en rode knoppen in de menubalk van TC. Als dat niet kan, dan is er nog steeds geen communicatie tussen PC en centrale.

Werkt dat nu?

Gerard

Offline breitenstein

  • Nieuw lid
  • *
  • Berichten: 33
  • Waardering: 0
Re: probleem herkenning TC en Lenz centrale
« Reactie #8 Gepost op: 2014-01-01, 11:11:54 »
Hallo Gerard,

Helaas werkt het nog niet.  Ook zonder connectie naar de bezetmelder is er geen contact tussen PC en TC.

Ik weet eigenlijk ook niet meer wat goed of fout is. Volgens mij heb ik de adviezen in de handleiding van de S88XpressnetLI stapsgewijs gevolgd (dus met verbinding tussen PC en S88XpressnetLI en centrale). Met het bij de USB-to-serial bijgevoegde CD heb ik de installatie gedaan. Op mijn computer werd gekozen voor COM7. In TC vind ik COM7 ook terug; bij intypen van andere COM-poorten krijg ik een foutmelding. Ik weet niet of ik de installatie opnieuw kan doen; ik vind dat programma niet terug (ik ben niet meer zo thuis op PC; ik gebruik al lang Apple). Ligt dit aan mijn PC? Moet ik iets veranderen aan de Lenz-centrale? Of moet ik het installatie programma overnieuw doen en hoe? Bij de eerste installatie red er een "New Hardware Wizard" gegenereerd, maar die vind ik niet meer.

MVG

Casper

Lenz LZV100; TC 8.0; Tillig Elite en Piko Rails; Rosoft bezetmelders en keerlusmodules

Offline P.Heinst

  • Administrator
  • Veteraan
  • ****
  • Berichten: 2.250
  • Waardering: 28
    • home page
Re: probleem herkenning TC en Lenz centrale
« Reactie #9 Gepost op: 2014-01-01, 12:12:16 »
Casper.

zelf gebruik ik geen lenz, dus geen ervaring daarmee.

is net niet zo dat er tussen Pc en centrale bij Lenz nog een interface tussen moet, een usb/lan convector.

Gr Piet
Roco rijder met 1 multimaus pro en multimaus als slave, RouteControl,  Multizentrale pro en Z21 als digitalesysteem/versterker, 4x booster, remgenerator en Rocomotion en Train-controller Gold 10.0 laatste versie als besturing en Roco 10785 als terugmeldsysteem samen Littfinski bezetmelders

GerardWassink

  • Gast
Re: probleem herkenning TC en Lenz centrale
« Reactie #10 Gepost op: 2014-01-01, 12:36:47 »
Casper,

Dit was de reden voor mijn vraag:

Heb je de driver software voor de USB-RS232 kabel geïnstalleerd ZONDER DAT DE KABEL WAS AANGESLOTEN ?

Uitleg: die "New hardware wizard" gaat zelf op zoek naar een driver in de windows bibliotheken en eventueel online. Het is daarna een crime om je kabel (Com-poort) alsnog te voorzien van de juiste drivers.

[side-note tussendoor] VIVA EL MacBook [/side-note]

Wat je kunt proberen is het volgende:
1. zet alles uit.
2. koppel de USB kabel los van je computer (terwijl alles uit staat)
3. start op en zoek naar "Apparaat Beheer" in "Systeem" onder "Configuratiescherm"
4. Lokaliseer de regel met "Com poorten"
5. Open deze branch met het plusje
6. Zoek Com7 op en verwijder deze (inclusief, als daarom wordt gevraagd, de bijbehorende driver-software)

7. Sluit het systeem af

8. Start het systeem opnieuw op (nog zonder iets aan te sluiten!!!)

9. Installeer nu de met de USB kabel meegeleverde driver software
10. Sluit het systeem af

11. Sluit nu de USB-Serieel kabel aan (Bij voorkeur op een USB poort van je moederbord, NIET via een USB hub!)

12. Volg nu de handleiding van de driver software om de drivers in te stellen

13. Als dat is gebeurd volg je de ExpressnetLI handleiding om deze en de centrale aan te sluiten.

Als dit niet werkt zul je in je kennissenkring op zoek moeten naar een WindBlow$ goeroe die je ter plaatse kan helpen...

Succes,

gerard
« Laatst bewerkt op: 2014-01-01, 12:39:17 door GerardWassink »

Offline P.Heinst

  • Administrator
  • Veteraan
  • ****
  • Berichten: 2.250
  • Waardering: 28
    • home page
Re: probleem herkenning TC en Lenz centrale
« Reactie #11 Gepost op: 2014-01-01, 12:50:49 »
Gerard,

lees ik het verhaaltje verkeerd of heb ik wat gemist, lees alleen maar dat de pc op de versterker word aangasloten maar nergens dat er een interface tussen moet zoals in de handleiding van Lenz staat.
interface LI 100

Gr Piet
Roco rijder met 1 multimaus pro en multimaus als slave, RouteControl,  Multizentrale pro en Z21 als digitalesysteem/versterker, 4x booster, remgenerator en Rocomotion en Train-controller Gold 10.0 laatste versie als besturing en Roco 10785 als terugmeldsysteem samen Littfinski bezetmelders

Offline breitenstein

  • Nieuw lid
  • *
  • Berichten: 33
  • Waardering: 0
Re: probleem herkenning TC en Lenz centrale
« Reactie #12 Gepost op: 2014-01-01, 12:53:33 »
Gerard,

Ik heb na enig zoeken via internet ook ontdekt dat ik via configuratieschema naar apparatenbeheer moet gaan. Ik zal jouw advies straks stap voor stap opvolgen en kijken of het lukt.

Piet,

Ik heb een S88-Xpressnet LI als interface.
Lenz LZV100; TC 8.0; Tillig Elite en Piko Rails; Rosoft bezetmelders en keerlusmodules

GerardWassink

  • Gast
Re: probleem herkenning TC en Lenz centrale
« Reactie #13 Gepost op: 2014-01-01, 15:12:07 »
Gerard,

lees ik het verhaaltje verkeerd of heb ik wat gemist, lees alleen maar dat de pc op de versterker word aangasloten maar nergens dat er een interface tussen moet zoals in de handleiding van Lenz staat.
interface LI 100

Gr Piet

Dag Piet,

De Lenz communiceert via het Xpressnet protocol, en de XpressnetLI is daar een mogelijke interface voor.
De eigen oplossing van Lenz is de LI101F, ook een serieel naar Xpressnet module.
Een andere Lenz oplossing is een USB Interface.
Zie voor de Lenz oplossingen deze pagina.
Die "Lenz-eigen" oplossingen zou ik persoonlijk trouwens altijd prefereren boven een third-party printje, maar goed, "to each his own".

Deze modules (XpressnetLI of LI101F) vertalen RS232 (of: seriële) commando's naar het benodigde Xpressnet protocol.

Om deze interface op de computer te kunnen aansluiten heb je dus nodig:
- een echte seriële poort (COM)

OF

- een virtuele seriële poort via een USB naar serieel verloopkabel en een driver

HTH,

Gerard
« Laatst bewerkt op: 2014-01-01, 15:17:49 door GerardWassink »

Offline breitenstein

  • Nieuw lid
  • *
  • Berichten: 33
  • Waardering: 0
Re: probleem herkenning TC en Lenz centrale
« Reactie #14 Gepost op: 2014-01-03, 15:51:52 »
Beste Gerard,

Even een update. Ik heb een nieuwe laptop (met Windows 8); alles opnieuw geïnstalleerd; nu via COM3. Maar TC krijgt geen verbinding met de digitale centrale. Ik heb al veel op internet zitten lezen; op de help-funtcie van TC wordt dit probleem ook aangegeven, maar een echte oplossing vind ik niet.  Jij werkt ook met TC; hoe is jouw verbinding met de computer?

MVG

Casper
Lenz LZV100; TC 8.0; Tillig Elite en Piko Rails; Rosoft bezetmelders en keerlusmodules