Auteur Topic: storing rocoline wissels  (gelezen 89 keer)

Offline denobis

  • Ervaren lid
  • ****
  • Berichten: 853
  • Waardering: 16
  • Ik rijd met iTrain, dinamo,roco,piko.pbmodels etc.
storing rocoline wissels
« Gepost op: 2024-04-24, 15:31:01 »
Bij het omschakelen van mijn wissels gebeurde het soms dat het hele dinamo systeem de verbinding verbrak.
Nu stuurt mijn oc32 16 relais met opto couplers aan maar zodra ik de wisselspoelen op de relais aansluit begint de ellende bij het omschakelen.
De wisselspoelen worden geheel gescheiden aan gestuurd met een eigen voeding dus galvanisch gescheiden van de oc32.
Heb er heel lang naar moeten zoeken maar ben er nu achter wat het probleem was.
De wissel spoelen (roco line) geven een behoorlijke tegen emk wat opgevangen lijkt te worden door de naast liggende bedrading.
Na het plaatsen van 2 blusdiodes per wissel (op het stekkertje van de wissel zelf) was het probleem opgelost.
Het vreemde deed zich voor dat op de relais printen er ook een blusdiode over de relais spoelen gemonteerd was.
Zonder de wissels werkten de printen gewoon perfect.
« Laatst bewerkt op: 2024-04-24, 16:06:55 door denobis »
Momenteel bezig met Scenery.

Met vriendelijke groet
Hans

Offline Dirk Baas

  • Ervaren lid
  • ****
  • Berichten: 798
  • Waardering: 12
  • Ik vertel niet in welk wagonnetje mijn geld zit.
Re: storing rocoline wissels
« Reactie #1 Gepost op: 2024-04-24, 23:44:00 »
Hans,

Heb je het probleem met je oscilloscoop zichtbaar kunnen maken?
Toen ik jouw verslag begon te lezen, borrelde direct tegen EMK op.
In de 70-er jaren werkte ik in een telefooncentrale en moest "blus-sets" van draaispoelschakelaars vervangen. Door een foutje in het ontwerp liep te spanning, opgewekt door de tegen-EMK over de relais spoelen op tot zo'n 400 V.
Door de elektronische oplossingen wordt tegen-EMK "vergeten". Alleen wat oude antiekveilingen herinneren zich deze "wonderen" van de techniek😆
Gr,

"Malle Pietje" 🤨 Volgens mijn vrouw)
🚂

DCC X-Bus, SPROG II/Decoder pro, 10761, mod I en mod II + Multimaus, Maus R2/3🙀 🚂. Begonnen met een houten duwtrein, daarna met opwindtreinen (Märklin en Bing), na deze opwindend periode op elektrische treinen (3-rail en LIMA/JOUEF) overgestapt en via een uitstapje naar LGB over op ROCO DCC.
Binnenkort aan de rollator.
Nu bezig met drie modulebakken, waarvan één als fiddle-yard wordt ingericht.

Offline denobis

  • Ervaren lid
  • ****
  • Berichten: 853
  • Waardering: 16
  • Ik rijd met iTrain, dinamo,roco,piko.pbmodels etc.
Re: storing rocoline wissels
« Reactie #2 Gepost op: 2024-04-25, 09:28:01 »
Nee Dirk niet met de scoop ontdekt gewoon door na te denken.
Het is feitelijk volkomen logisch beweeg een kern in een spoel en je rijgt een spanning uit de spoel.
Dus als na het aantrekken van een relais de stroom van de spoel afgaat komt er doordat de kern terugveert een tegengestelde spanning uit de spoel.
Alleen door dat ik de boel compleet gescheiden had begreep ik niet hoe het kon.
Zelfs de voedingen waren apart.
Enige wat ik me dus kon bedenken nog was over spraak op andere draden en dat gebeurde dus ook (was dus een behoorlijke krachtige tegen elektro motorische kracht of te wel emk).)
« Laatst bewerkt op: 2024-04-25, 10:25:54 door denobis »
Momenteel bezig met Scenery.

Met vriendelijke groet
Hans