Programma's > Rocomotion

2 locs in tractie laten rijden

<< < (2/3) > >>

will:
Hoi Nico,

Ik rij met roco Multimaus. Daarnaast heb ik Rocomotion. Maar moet dat nog inrichten. Ik heb een proefbaantje, waarop ik beide kan gebruiken en tevens analoog kan rijden. Naast de proefbaan heb ik mijn hoofdbaan.

Hoi Gerard en Rob,

De eerste door Rob genoemde optie gaat niet op, omdat de locs inderdaad moeten kunnen duwen en trekken.
De tweede optie moet ik nu gaan uitproberen.

Verder is mijn wens om de locs ook afzonderlijk te kunnen inzetten. M.i. Komt dan het verhaal van programmeren in beeld. Ik lees dat dat een hele klus zal zijn, maar ben er wel nieuwsgierig naar.

Groetjes,
Will

GerardWassink:

--- Citaat van: will op 2014-09-07, 11:15:52 ---Verder is mijn wens om de locs ook afzonderlijk te kunnen inzetten. M.i. Komt dan het verhaal van programmeren in beeld. Ik lees dat dat een hele klus zal zijn, maar ben er wel nieuwsgierig naar.

--- Einde van citaat ---

Uiteraard moeten de loc's dan twee verschillende adressen hebben.

Je kunt dan nog steeds een 'consist' maken op een aantal manieren:

1. Een decoder consist - door de decoders te vertellen:
- DAT ze in consist moeten rijden
- en naar WELK consist adres ze moeten luisteren
- en WAT de rijrichting binnen de consist moet zijn (voor- of achteruit)
Ik weet zo uit mijn hoofd niet welke CV's behalve CV29 hier verder bij betrokken zijn, maar dat is ongetwijfeld in de handleiding van je decoder terug te vinden. Deze manier is redelijk statisch, omdat je echt de decoders moet omprogrammeren als je de loc's weer los wilt kunnen gebruiken.

2. Een andere - veel eenvoudiger - manier is te realiseren door middel van een dynamische 'centrale consist'. Mijn Digitrax Zephyr centrale kan dit door middel van handelingen die ik met mijn handcontroller kan uitvoeren. De centrale regelt dan dat de loc's een consist vormen. Zonder programmeren van de decoder. Deze vorm van consist is ook uiteraard zonder programmeren weer op te heffen.

3. Een software consist - in dit geval vertel je jouw software (bijvoorbeeld Traincontroller) dat de betreffende loc's een consist vormen. Nu regelt de software de consist. Ook hier is zonder de decoder te programmeren een consist te maken en te verbreken. Het voordeel van deze laatste optie is dat wanneer de loc's goed zijn gekalibreerd (de snelheden per decoderstap zijn bekend in het programma) dat dan snelheidsverschillen door het programma worden opgeheven.

Gerard

trikers:
Beste Rob,

maar er staat niet bij hoe je de locs precies even hard kan laten rijden. Dat moet je zelf uitvinden.

Mvg Henk

GerardWassink:
Hoi Henk,

Rob had dat eerder al aangegeven, CV5 regelt de maximale snelheid.
Verder is er natuurlijk nog de 'snelheidstabel', maar daar beginnen we pas over als CV5 geen soelaas biedt.

En daarover hebben we van Wil nog geen terugkoppeling ontvangen.

Gerard

trikers:
Beste Gerard en Rob,

dat bedoel ik dus dit moet je zelf uitpluizen met behulp van decoder info wordt niets over vermeld bij Uhlenbrock centrale of de roco multimuis. Er wordt verteld dat je in dubbeltractie kan rijden maar daar blijft het dan ook bij.

Mvg Henk

Navigatie

[0] Berichtenindex

[#] Volgende pagina

[*] Vorige pagina

Naar de volledige versie