Auteur Topic: 'Schedule' starten  (gelezen 9498 keer)

Offline peterha

  • Nieuw lid
  • *
  • Berichten: 21
  • Waardering: -1
'Schedule' starten
« Gepost op: 2013-05-14, 17:38:08 »
Hallo allemaal,

Het zal in de enorme hoeveelheid informatie in de handleiding en op het forum ongetwijfeld al eens besproken zijn, maar als nieuwkomer in Traincontroller zit ik toch even met mijn handen in het weinige, korte haar: ik kom er niet uit.

Ik heb een aantal schedules gemaakt, maar nu wil ik simpel gezegd een gemaakte 'schedule' starten. Ik werk met TC Gold 7 (Engels).
Via het scherm 'Dispatcher' zie ik ze (als ik ze links aanklik) ook opgelicht rechts op het grote scherm.
Een blok heb ik als start èn als eindblok aangemerkt. Het is een schoonmaakroute waar in de route 6 schaduwstationblokken zitten die schoongemaakt moeten worden.
In het startblok heb ik een loc geplaatst.
De handleiding (5.11 Schedules) heb ik hiervoor vanaf pagina 174 doorgenomen en op pagina 175 staat: ".... and call the appropriate start command....". Er staat niet bij welke dat is en ook geen afbeelding. Ik neem dan maar aan dat het het vlakje met het groene pijltje naar beneden is. Zo staan er overigens wel meer frustrerende onvolledige info in.

Dus: ik heb een schedule gemaakt, ik heb een loc in het startblok gezet, ik heb ik het linker 'schedule'scherm de betreffende route geselecteerd (welke dan ook oplicht in het hoofdscherm), ik heb op de knop 'Start schedule' geklikt, maar er gebeurt niets.

Wat is er niet goed aan dit plaatje?
Wie kan mij op weg helpen, want ik loop hier nou al een tijd mee te stoeien en ik kom er tot mijn frustratie niet uit.
Zal wel iets simpels zijn (maar het lukt mij niet).
Als dit werkt, ga ik wel verder, want het schaduwstation bestaat uit 3x 6 blokken en ze moeten allemaal schoongemaakt worden. Dus een uitdaging om er óf een route van te maken óf drie aparte en deze te koppelen.

Alvast bedankt.

Met vriendelijke groet,
Peter hagenaars
(Hoorn)
Digitrax: DCS200, DB200+, PM42, BDL168, DS64, SE8c, DT402
H0, NS, tp4, Peco rails, TrainController Gold 7 (Eng)

GerardWassink

  • Gast
Re: 'Schedule' starten
« Reactie #1 Gepost op: 2013-05-14, 17:56:50 »
Klik het schedule aan zoals je al hebt gedaan.
Nu met de rechtermuisknop.
Selecteer 'Start' of 'Start schedule'

Gerard

Offline peterha

  • Nieuw lid
  • *
  • Berichten: 21
  • Waardering: -1
Re: 'Schedule' starten
« Reactie #2 Gepost op: 2013-05-14, 18:32:51 »
Tja Gerard, was het maar zo makkelijk  :-[

Die optie had ik ook al gevonden en geprobeerd.
Nu weer geprobeerd maar geen enkele reactie.
Ik heb voor alle zekerheid de optie 'Terminate schedule' aangeklikt, om er zeker van te zijn dat er niets is blijven hangen en daarna inderdaad weer met de rechtermuisknop op 'Start' geklikt, maar helaas: niets.

Zal toch dieper gezocht moeten worden.
Bedankt en groeten
Peter
Digitrax: DCS200, DB200+, PM42, BDL168, DS64, SE8c, DT402
H0, NS, tp4, Peco rails, TrainController Gold 7 (Eng)

GerardWassink

  • Gast
Re: 'Schedule' starten
« Reactie #3 Gepost op: 2013-05-14, 18:39:57 »
Hi Peter,

Je had het alleen over de linkermuisknop, vandaar mijn gedachte...

Kijk even in het messages window en roep de 'details' op. Laat even weten wat de aanwijzingen zijn die je daar aantreft. Want als een opdracht niet wordt uitgevoerd geeft TC daar vaak wel een reden voor.

Gerard

Offline P.Heinst

  • Administrator
  • Veteraan
  • ****
  • Berichten: 2.250
  • Waardering: 28
    • home page
Re: 'Schedule' starten
« Reactie #4 Gepost op: 2013-05-14, 18:52:46 »
Peter,

Als beginneling komt het nogal eens voor dat men een lok toevoegt en deze in de de rit zet maar de rit wil niet starten.
Wat is men dan vergeten. Zomaar een mogelijkheid.  Er is vergeten om bij de nieuwe lok een lokaadres  in te voeren en dan  start de rit niet.

Zomaar een idee

Gr Piet

Roco rijder met 1 multimaus pro en multimaus als slave, RouteControl,  Multizentrale pro en Z21 als digitalesysteem/versterker, 4x booster, remgenerator en Rocomotion en Train-controller Gold 10.0 laatste versie als besturing en Roco 10785 als terugmeldsysteem samen Littfinski bezetmelders

Offline peterha

  • Nieuw lid
  • *
  • Berichten: 21
  • Waardering: -1
Re: 'Schedule' starten
« Reactie #5 Gepost op: 2013-05-14, 19:26:40 »
@Piet,
De loc heeft een locadres nl. 1611. Deze heeft al vaker via 'Interlocking' daadwerkelijk gelopen op de baan.
@Gerard,
Met de linkermuisknop bedoelde ik het selecteren van de betreffende route.
Als ik kijk in het linkervenster dan staan daar de items: Blocks in schedule; Routes in schedule en Details.
Als ik Details aanklik dan staat er voor geen enkele schedule/route informatie/details.
Als ik kijk bij Inspector dan staat er:
Reinigen1 (= de schedule)
- Schedule
General
- Type: Cycle
- Repeat count: 2
Starting blocks
- Block 41
Destination Blocks
- Block 41
Assigned trains
- NS1611 (is ook het locadres)

Heb je hier wat aan?
Peter
Digitrax: DCS200, DB200+, PM42, BDL168, DS64, SE8c, DT402
H0, NS, tp4, Peco rails, TrainController Gold 7 (Eng)

Offline P.Heinst

  • Administrator
  • Veteraan
  • ****
  • Berichten: 2.250
  • Waardering: 28
    • home page
Re: 'Schedule' starten
« Reactie #6 Gepost op: 2013-05-14, 20:27:42 »
Peter,

Ik heb eeb afbeelding bijgevoegd, mijn vraag?

Staat er bij jouw in de rode rechthoek iets of niets, als er niets staat dan op het kleine puntje recht klikken en er komt een venster met een paar mogelijkheden, klik op de beovenste en dan komt er een optie venster en zet daar voor alle 4 een V en klik op OK


Gr Piet
Roco rijder met 1 multimaus pro en multimaus als slave, RouteControl,  Multizentrale pro en Z21 als digitalesysteem/versterker, 4x booster, remgenerator en Rocomotion en Train-controller Gold 10.0 laatste versie als besturing en Roco 10785 als terugmeldsysteem samen Littfinski bezetmelders

Offline peterha

  • Nieuw lid
  • *
  • Berichten: 21
  • Waardering: -1
Re: 'Schedule' starten
« Reactie #7 Gepost op: 2013-05-14, 20:50:26 »
Ik heb nu voor alle opties vinkjes staan en ik heb in het linkervenster nu de opties: Schedules, Blocks in Schedule, Routes in Schedule, Details en daaronder de balken (met een afbeeldinkje ervoor): Blocks, Routes, Schedules en Active Schedules.
Als ik klik op Active Schedules is die leeg. Blocks, Routes en Schedules zijn wel gevuld.
Digitrax: DCS200, DB200+, PM42, BDL168, DS64, SE8c, DT402
H0, NS, tp4, Peco rails, TrainController Gold 7 (Eng)

Offline P.Heinst

  • Administrator
  • Veteraan
  • ****
  • Berichten: 2.250
  • Waardering: 28
    • home page
Re: 'Schedule' starten
« Reactie #8 Gepost op: 2013-05-14, 21:06:56 »
Peter,

zie afbeelding,

klik op 1 en dan op 2 met de rechtermuisknop er komt start, druk erop met de linkermuisknop en de rijweg zal kleuren (actief), nu staat er onder aktive schedule ook de rit

Als het vak anders is dan hier afgebeeld (kleiner ) dan kun je met de muis op de dubbele lijn gaan staan, onder details en boven blokken en dan sleep je deze groter, linker muisknop ingedrukt

Gr Piet
Roco rijder met 1 multimaus pro en multimaus als slave, RouteControl,  Multizentrale pro en Z21 als digitalesysteem/versterker, 4x booster, remgenerator en Rocomotion en Train-controller Gold 10.0 laatste versie als besturing en Roco 10785 als terugmeldsysteem samen Littfinski bezetmelders

Offline peterha

  • Nieuw lid
  • *
  • Berichten: 21
  • Waardering: -1
Re: 'Schedule' starten
« Reactie #9 Gepost op: 2013-05-14, 22:31:10 »
Hallo Piet,

Ik heb dit bij twee andere routes geprobeerd en de treinen gingen inderdaad rijden  :)
Alleen bij die betreffende schoonmaak route blijft alles stil.
Ik ga later (morgen de hele dag weg) die betreffende route/schedule verwijderen en maar beetje bij beetje opbouwen en uittesten.
Er zitten weliswaar een aantal keuzeblokken in, maar de loc wil uberhaupt niet rijden.
Dus dat vind ik wel vreemd.

In ieder geval erg bedankt, dat je me zover op weg geholpen hebt.

Groeten,
Peter
Digitrax: DCS200, DB200+, PM42, BDL168, DS64, SE8c, DT402
H0, NS, tp4, Peco rails, TrainController Gold 7 (Eng)

GerardWassink

  • Gast
Re: 'Schedule' starten
« Reactie #10 Gepost op: 2013-05-15, 08:28:49 »
@Gerard,
Met de linkermuisknop bedoelde ik het selecteren van de betreffende route.
Als ik kijk in het linkervenster dan staan daar de items: Blocks in schedule; Routes in schedule en Details.
Als ik Details aanklik dan staat er voor geen enkele schedule/route informatie/details.
Als ik kijk bij Inspector dan staat er:
Reinigen1 (= de schedule)
- Schedule
General
- Type: Cycle
- Repeat count: 2
Starting blocks
- Block 41
Destination Blocks
- Block 41
Assigned trains
- NS1611 (is ook het locadres)

Heb je hier wat aan?
Peter

Peter,

Wat ik bedoel is dat je in de menu-bar kunt klikken op "Window" en dan in het pull-down menu op "Messages".
Doe je dat, dan opent zich het "Messages" window.
Hier vindt je aan de rechterkant een icoontje met een vergrootglas (met de naam "Details").
Als je op dat icoontje klikt krijg je gedetailleerde boodschappen over wat TC onder de motorkap doet.
Heb je "Details" ingeschakeld, probeer dan nog eens je schedule te starten en vertel ons welke Mesaages je krijgt.

Succes!

Gerard

Offline peterha

  • Nieuw lid
  • *
  • Berichten: 21
  • Waardering: -1
Re: 'Schedule' starten
« Reactie #11 Gepost op: 2013-05-15, 22:11:22 »
Hallo Gerard, ..... EUREKA ...... :) :) :)

In ieder geval weer een aantal handige opties geleerd via jouw antwoord.
Maar het werkt !!!

Ik ben momenteel bezig om de snelheden, rem en stopgegevens van locs in te stellen.
Daarvoor maak ik gebruik van een blok = stationsspoor en een ander blok welke een wissel bevat.
Om geen problemen te krijgen had ik dit wissel (afbuigend) buiten gebruik gesteld via 'Decommission'.
Het geval wil dat nou juist dat afbuigend wissel deel uitmaakt van de route Reinigen1, maar dan in de stand rechtdoor.  :-[
Je raadt het al...

Via de details zag ik: "Cannot start/continue Schedule 'Reinigen1' because a decommissioned object obstructs the passage".
Dat object was het vastgezette wissel. Nadat ik dat wissel weer had vrijgegeven, ging de route van start.
Geweldig. Ga vaker bij onregelmatigheden deze optie gebruiken.
Via messages heb ik al het nodige kunnen aanpassen, maar dit gaat nog een stapje verder.

Dus hartstikke bedankt voor de tip.
Met dankbare groet,
Peter

p.s. Ik ben de hele dag op stap geweest en net om 21:30 uur pas weer terug, vandaar het late antwoord.
Digitrax: DCS200, DB200+, PM42, BDL168, DS64, SE8c, DT402
H0, NS, tp4, Peco rails, TrainController Gold 7 (Eng)

GerardWassink

  • Gast
Re: 'Schedule' starten
« Reactie #12 Gepost op: 2013-05-15, 23:07:51 »
Hallo Gerard, ..... EUREKA ...... :) :) :)

...

Dus hartstikke bedankt voor de tip.
Met dankbare groet,
Peter

p.s. Ik ben de hele dag op stap geweest en net om 21:30 uur pas weer terug, vandaar het late antwoord.

Hey, that's what we're here for.
En niet iedereen zit de hele dag achter zijn computer hoor...  :D

Fijn dat je er uit bent!

Gerard

PS: geef een man geen vis, geef hem een hengel en leer hem vissen...  ;)