Auteur Topic: Willekeurige stop bij Automatisch rijden?  (gelezen 8568 keer)

Offline peterha

  • Nieuw lid
  • *
  • Berichten: 21
  • Waardering: -1
Willekeurige stop bij Automatisch rijden?
« Gepost op: 2014-01-28, 18:31:26 »
Hallo,

Ik gebruik TC Gold (Engels) versie 7. Daarin kun je gebruik maken van de optie 'Run with Interlocking' om de treinen automatisch te laten rijden.
Ik maak ook gebruik van 'Schedules'. In zo'n schedule kan ik de trein, wanneer deze langs een stationsperron komt, laten stoppen.

Maar kan ik ook treinen die rijden met Interlocking' willekeurig in een station laten stoppen?
Dus zonder dat dat allemaal in een schema/schedule vastligt. Ik probeer hiermee meer variatie c.q. willekeur in het rijgedrag te krijgen.

Met vriendelijke groet,
Peter Hagenaars
Digitrax: DCS200, DB200+, PM42, BDL168, DS64, SE8c, DT402
H0, NS, tp4, Peco rails, TrainController Gold 7 (Eng)

GerardWassink

  • Gast
Re: Willekeurige stop bij Automatisch rijden?
« Reactie #1 Gepost op: 2014-01-28, 18:51:56 »
Hoi Peter,

Wat heb je tot nu toe geprobeerd?

Het eerste dat mij te binnen schiet is het in de baan zelf (bij de blok-eigenschappen) regelen.
Action markers die een macro triggeren of zo...

Gerard

Offline peterha

  • Nieuw lid
  • *
  • Berichten: 21
  • Waardering: -1
Re: Willekeurige stop bij Automatisch rijden?
« Reactie #2 Gepost op: 2014-01-28, 19:04:13 »
Hi Gerard,

"ik weet niet waar ik wat zoeken moet" om het zo maar even te zeggen.
Ik kan nergens iets vinden. In de handleiding staat bij 'Run with Interlocking' dat "... trains may run anywhere on your layout....
Bij het maken van 'Schedules' kun je stopplaatsen en -tijden aangeven, maar ik kan er niet achter komen of dit dus ook bij automatisch rijden kan.

Maar "Action markers die een macro triggeren of zo.." ??? Geen idee.
Maar simpel ergens een vinkje zetten, gaat niet? Ik ben 't in ieder geval nog niet tegengekomen.

gr. Peter
Digitrax: DCS200, DB200+, PM42, BDL168, DS64, SE8c, DT402
H0, NS, tp4, Peco rails, TrainController Gold 7 (Eng)

GerardWassink

  • Gast
Re: Willekeurige stop bij Automatisch rijden?
« Reactie #3 Gepost op: 2014-01-28, 19:22:19 »
Ik heb het zelf nooit gebruikt, maar ik denk dat 'run trains with interlocking' betekent dat treinen gewoon random rijden. En blijven rijden.

In TC Gold kun je in de Blok-editor 'brake markers' (geel), 'stop markers' (rood) en 'action markers' (grijs) zetten.
Brake- en Stop markers heb je denk ik al gemaakt, want anders rijden je treinen niet veilig.

Een Action marker 'Set' je ook, op een bepaalde afstand na binnenkomst in het blok.
Aan zo'n Action marker kun je.... [drumroll] Actions hangen.
Een mogelijke action is een macro (zeg maar een stukje programmering).
Nogmaals, ik heb dit nog niet onderzocht, maar je zou moeten testen of je een macro kunt maken die er voor zorgt dat de trein stopt, pauzeert en weer weg rijdt 'with interlocking'.

Gerard

Offline peterha

  • Nieuw lid
  • *
  • Berichten: 21
  • Waardering: -1
Re: Willekeurige stop bij Automatisch rijden?
« Reactie #4 Gepost op: 2014-01-28, 19:56:32 »
Die indruk had ik ook; want als je de treinen 'op pad' stuurt, blijven ze rijden.
Ik kan ook nergens aangeven dat ze (even) moeten stoppen. Ik kan in het blok wel bepaalde "Train actions" aangeven, zoals het licht aan, geluid maken, langzaam rijden, maar dat wil ik niet. Helaas, kennelijk is dit geen optie in TC.

Brake en stopmarkers staan inderdaad overal ingesteld, maar met action markers heb ik nog niets gedaan.
En hoe dat moet met macro's maken en programmeren, is nog te onderzoeken terrein. Wie weet...

In ieder geval bedankt voor je reactie en voor de tip.

Gr. Peter
Digitrax: DCS200, DB200+, PM42, BDL168, DS64, SE8c, DT402
H0, NS, tp4, Peco rails, TrainController Gold 7 (Eng)

GerardWassink

  • Gast
Re: Willekeurige stop bij Automatisch rijden?
« Reactie #5 Gepost op: 2014-01-28, 20:06:25 »
Graag gedaan Peter,

De acties die je zoekt zijn denk ik geen 'train actions' maar 'schedule actions'...

Gerard

Offline P.Heinst

  • Administrator
  • Veteraan
  • ****
  • Berichten: 2.251
  • Waardering: 28
    • home page
Re: Willekeurige stop bij Automatisch rijden?
« Reactie #6 Gepost op: 2014-01-28, 20:17:40 »
Ieder blok dat in een autotrein rit zit kun je instellen dat deze dienst doet als tussenstop met een bepaalde tijdsduur van de stop, ook kun je daar voorwaarde aan geven dat deze voor een bepaalde trein moet gelden of treinen groep enz.

wat ik begreep uit het eerste bericht, Peter wil een trein laten stoppen in een blok en dan willigkeurig, bv. Een keer aan het eind van het blok en de volgende keer bv in het middden en dan weer op een andere plaats.
het kan ook zo zijn dat ik dat niet helemaal goed heb gelezen, laat maar eens horen.

kan geen voorbeeld laten zien, zit nu op mijn tablet

Gr Piet
Roco rijder met 1 multimaus pro en multimaus als slave, RouteControl,  Multizentrale pro en Z21 als digitalesysteem/versterker, 4x booster, remgenerator en Rocomotion en Train-controller Gold 10.0 laatste versie als besturing en Roco 10785 als terugmeldsysteem samen Littfinski bezetmelders

Offline peterha

  • Nieuw lid
  • *
  • Berichten: 21
  • Waardering: -1
Re: Willekeurige stop bij Automatisch rijden?
« Reactie #7 Gepost op: 2014-01-28, 21:31:16 »
Hallo Piet,

Mijn bedoeling is om bij het random rijden (Run with interlocking) een trein willekeurig langs perronsporen wel of niet te laten stoppen.
Dus inderdaad niet de plek langs het perron, maar op willekeurige passages door het station de ene keer wel en de andere keer niet.

Ik kan het bij bv eigenschappen van het blok niet vinden. Bij een Schedule kun je eigenschappen van het 'schedule/block' een bepaalde wachttijd meegeven.
Maar dit houdt dan in dat altijd bij dat schedule + dat blok een trein die bepaalde tijd stopt.

Maar Autotrain en Schedule zijn toch twee dezelfde dingen? Run with interlocking is (wat Gerard ook al aangeeft) is random rijden en blijven rijden.
Ik vroeg me af of er tijdens het random rijden, naast het random kiezen van blokken ook random gekozen kan worden om wel of niet te stoppen.

Hoop dat de bedoeling duidelijk is? En dan of het kan is vraag twee  ;D

Groet, Peter
Digitrax: DCS200, DB200+, PM42, BDL168, DS64, SE8c, DT402
H0, NS, tp4, Peco rails, TrainController Gold 7 (Eng)

Offline Wietse

  • Nieuw lid
  • *
  • Berichten: 55
  • Waardering: 1
  • TC Gold, DR5000, 3x DR 5033 MM,24 treinen
Re: Willekeurige stop bij Automatisch rijden?
« Reactie #8 Gepost op: 2014-09-09, 22:42:45 »
Ik las het berichtje van Peter over het automatisch rijden en het maken van een onwillekeurige stop.
Zelf rij ik ook automatisch  en heb dit 'random' probleem eenvoudig opgelost door het uitrijden van een blok even handmatig in en uit te schakelen. Zo kun je treinen in een andere volgorde laten rijden en elkaar laten passeren. Op die manier rij je automatisch en ben je ook nog TDL.