Auteur Topic: Aansluiting dubbele kruising KATO  (gelezen 9365 keer)

Offline abadegroot

  • Forum lid
  • ***
  • Berichten: 323
  • Waardering: 0
  • Rechtsaf of Linksaf
Aansluiting dubbele kruising KATO
« Gepost op: 2014-03-15, 09:58:14 »
Ik ben begonnen met de bouw van mijn nieuwe Amerikaanse N-scale Kato baan.
Zie bijgevoegde tekening
Nu krijg ik op de kruisingen iedere keer een kortsluiting, heb ik nu een keerlus gemaakt ?
De buitenste baan blijft volgens mij een ovaal dus geen problem maar wissel ik dan de sluiting.
Moet ik nu met met keerlus modules gaan werken?   Iemand ervaring?
Graag wat tips, fijn weekend,  Ad.
Fleischmann N en Kato N schaal met 1 multimaus pro en Multizentrale pro als digital systeem.
Software Rocomotion en Train-controller Gold 8.0. als besturing en Rocomotion 10785 als terugmeldsysteem samen Littfinski bezetmelders plus andere Littfinski decoders.

GerardWassink

  • Gast
Re: Aansluiting dubbele kruising KATO
« Reactie #1 Gepost op: 2014-03-15, 10:53:09 »
Dag Ad,

Er zijn twee mogelijke oorzaken:
1. een zekerheid, namelijk dat je twee keerlussen in je ontwerp hebt zitten.
2. het mogelijk verkeerd om aansluiten van de kruisingen, dat kan iedereen gebeuren.

Laten we eerst mogelijkheid 1. onderzoeken:

Je beschrijft dat je buitenste spoor een ovaal is, en dat klopt. De twee kruisingen echter maken dat je plus en min verbindt. Teken in jou ontwerp maar eens rode stippen aan de buitenkant van je ovaal, en zet ze dan consequent op alle plekken langs je rails aan diezelfde kant. Ook in de kruisingen. Je zult dan zien dat de rode stippen via de kruisingen aan de andere kant uitkomen.

Voila, kortsluiting.

Mijn advies is om dit als volgt op te lossen:

a. Maak het hele rechts stuk, inclusief beide kruisingen en het rangeerbied, tot één 'station', met dezelfde polariteit, bijvoorbeeld door de rode draad (of wat voor kleur je ook gebruikt) consequent overal op de verste rail aan te sluiten.

b. Maak van de twee bochten twee keerlussen.

Dan het je het probleem elektrisch (elektronisch) opgelost.

HTH,

Gerard
« Laatst bewerkt op: 2014-03-15, 10:55:58 door GerardWassink »

GerardWassink

  • Gast
Re: Aansluiting dubbele kruising KATO
« Reactie #2 Gepost op: 2014-03-15, 11:09:03 »
Ik heb even een tekening gemaakt van wat ik bedoel met die rode stippen, zie bijlage.

Zoals je ziet komen ze in de kruisingen verkeerd uit.

Offline abadegroot

  • Forum lid
  • ***
  • Berichten: 323
  • Waardering: 0
  • Rechtsaf of Linksaf
Re: Aansluiting dubbele kruising KATO
« Reactie #3 Gepost op: 2014-03-15, 12:24:25 »
Hallo Gerard,

Ik vermoede al dat ik twee keerlussen had, maar had hoop dat het eenvoudiger was.
Dus nu maar van Litfinski de keerlusmodules bestellen.
Ik heb je artikel van de railyard bestudeerd en hopelijk een beetje goed toegepast op dit nieuwe ontwerp.
Een geheel andere manier van rijden/besturen dan mijn andere baan.
Mocht je nog aanvullingen hebben op mijn layout graag nu kan ik nog veranderen.
Groeten Ad.

Om te plagen vandaag hier 36 graden dus prima hobby weer, heerlijk die airco (haha)
Fleischmann N en Kato N schaal met 1 multimaus pro en Multizentrale pro als digital systeem.
Software Rocomotion en Train-controller Gold 8.0. als besturing en Rocomotion 10785 als terugmeldsysteem samen Littfinski bezetmelders plus andere Littfinski decoders.

GerardWassink

  • Gast
Re: Aansluiting dubbele kruising KATO
« Reactie #4 Gepost op: 2014-03-15, 13:58:40 »
Het ziet er goed uit Ad!

Arrival/departure in Block 3
Yard lead op block 12 & 13
Run around track Block 11 (waarbij ik overigens de wissel in het schuine spoor zou leggen, dan heb je net even meer lengte)
Mooie classification tracks in blocks 4-8
En nog wat industries (of repair tracks?) in blocks 9 & 10

Wat je nog zou kunnen doen is het schuine spoor dubbel uitvoeren als runaround, dan kun je overwegen block 11 te laten vervallen. Die wissels rond het huidige block 11 kun je daarvoor hergebruiken...
(Zie mijn Washtown Industries ontwerp in de bijlage)

Maar inderdaad, mogelijkheden genoeg zo!

Offline abadegroot

  • Forum lid
  • ***
  • Berichten: 323
  • Waardering: 0
  • Rechtsaf of Linksaf
Re: Aansluiting dubbele kruising KATO
« Reactie #5 Gepost op: 2014-04-14, 03:13:13 »
Hallo Gerard,

Ben druk met het uitleggen van de baan.
Maar ik heb nog een nieuw probleem gecreeerd, zie bijgevoegde tekening.
Nieuw is de aansluiting (links onder) tussen "Wissel en W8", deze komt binnen in de keerlus.
Nu heb ik een keerlus met 3 aansluitingen dit is natuurlijk niet mogelijk.
Heb jij nog een technische oplossing voor dit probleem ? of is het beter dit spoor te laten vervallen ?

Met vriendelijke groet,  Ad.
Fleischmann N en Kato N schaal met 1 multimaus pro en Multizentrale pro als digital systeem.
Software Rocomotion en Train-controller Gold 8.0. als besturing en Rocomotion 10785 als terugmeldsysteem samen Littfinski bezetmelders plus andere Littfinski decoders.

GerardWassink

  • Gast
Re: Aansluiting dubbele kruising KATO
« Reactie #6 Gepost op: 2014-04-14, 08:32:13 »
Tsja, ik zou dit spoor inderdaad:
- of laten vervallen
- of met 'wissel' laten aansluit op de main net links van de cross-over

Op de manier zoals je het nu hebt getekende levert het je in plaats van één (aan deze kant), minstens drie keerlussen op. Het is maar zeer de vraag of je überhaupt voldoende lengte hebt om die alle drie netjes op te lossen.

Gerard

Offline abadegroot

  • Forum lid
  • ***
  • Berichten: 323
  • Waardering: 0
  • Rechtsaf of Linksaf
Re: Aansluiting dubbele kruising KATO
« Reactie #7 Gepost op: 2014-04-18, 14:30:35 »
Hallo Gerard,

Sorry voor de late reactie, ja ik ga eerst maar beginnen met de Yard en de twee keerlussen.
Je probeerd altijd zoveel mogelijk mogelijkheden te maken, had ook nog wat wissels liggen.
Maar misschien moet je op een bepaald moment stoppen en meerdere keerlussen heb ik niet veel zin in en wordt ook technisch een probleem.
Volgende keer zal ik wat foto's plaatsen als er belangstelling voor is.

bedankt voor je tips, groeten Ad.
Fleischmann N en Kato N schaal met 1 multimaus pro en Multizentrale pro als digital systeem.
Software Rocomotion en Train-controller Gold 8.0. als besturing en Rocomotion 10785 als terugmeldsysteem samen Littfinski bezetmelders plus andere Littfinski decoders.

GerardWassink

  • Gast
Re: Aansluiting dubbele kruising KATO
« Reactie #8 Gepost op: 2014-04-18, 14:42:30 »
Volgende keer zal ik wat foto's plaatsen als er belangstelling voor is.

Altijd!  :D