Auteur Topic: Activeren Qdecoder Z1-16 Signal  (gelezen 11600 keer)

Offline Wietse

  • Nieuw lid
  • *
  • Berichten: 55
  • Waardering: 1
  • TC Gold, DR5000, 3x DR 5033 MM,24 treinen
Activeren Qdecoder Z1-16 Signal
« Gepost op: 2014-10-20, 10:05:59 »
Sinds vorige week ben ik in het bezit van een Qdecoder Z1-16 Signal NS met 4 mooie NS seinen. Heeft iemand ervaring met aansluiten op Traincontroller gold.

GerardWassink

  • Gast
Re: Activeren Qdecoder Z1-16 Signal
« Reactie #1 Gepost op: 2014-10-20, 11:48:41 »
Ik ken die decoder niet, maar ik neem aan dat deze via DCC wordt aangestuurd.
Dat betekent dan dat er "wissel-adressen" aan worden toegekend.
Een wissel kent twee toestanden, rechtuit en afgeboden.
Bij een sein vertaald zich dat naar twee toestanden per "wissel-adres".
Als jouw sein dan bijvoorbeeld vier "toestanden" heeft heb je voor dat sein twee "wissel-adressen" nodig.
Die moeten dan in TC-Gold worden ingesteld.

Helpt dit? (zo niet dan de vraag even specifieker stellen)

Gerard

Offline Wietse

  • Nieuw lid
  • *
  • Berichten: 55
  • Waardering: 1
  • TC Gold, DR5000, 3x DR 5033 MM,24 treinen
Re: Activeren Qdecoder Z1-16 Signal
« Reactie #2 Gepost op: 2014-10-20, 13:07:04 »
Dat dacht ik ook. Maar schijnbaar werkt het anders.
Er zit een button op waarmee je decoder kan activeren.
In de beschrijving staan allerlei startadressen voor verschillende sein beelden per land.
Maar ook dan geen reactie op dit adres.
Het lijkt er meer op dat de decoder nu alleen stroom van het systeem gebruikt maar verder niets doet.
Druk je een aantal keren op de button dan gaan afwisselend de leds branden.
Rood, geel en groen.

GerardWassink

  • Gast
Re: Activeren Qdecoder Z1-16 Signal
« Reactie #3 Gepost op: 2014-10-20, 13:46:47 »
Wietse,

Heb je hier wat aan?

Met name het linkje naar de PDF kan verhelderend zijn: Operating Modes of the Signal Add-on

HTH,
Gerard

Offline P.Heinst

  • Administrator
  • Veteraan
  • ****
  • Berichten: 2.250
  • Waardering: 28
    • home page
Re: Activeren Qdecoder Z1-16 Signal
« Reactie #4 Gepost op: 2014-10-20, 13:48:31 »
Wietse,

Ook ik heb geen ervaring met deze decoder maar het aansluiten op Tc mag geen probleem zijn.
Allereerst de decoder moet op een adres zijn of worden geprogrammeerd, kijk in de handleiding van de decoder hoe dit moet.
De adressen moeten gelijk zijn aan de adressen in Tc, voor de meeste decoders zijn dat 2 adressen die som op een volgend zin maar soms is er een vrije keuze.

In Tc maak de een blok aan met aan de beide zijde van het blok een signaal (kan ook aan een kant) daar kun je instellen of het een 2, 3 of 4 begrip signaal moet zijn.
En door op het signaal te klikken kom je in de eigenschappen van het signaal en daar kun je het adres instellen bij 2 begrip signalen (alleen groen en rood) of bij 3 en 4 begrip signalen 2 adressen.
Deze adressen moeten gelijk zijn aan het adres(sen) in de decoder.
In Tc kun je ook een signaal erbij naast de rails plaatsen als je dat mooi vind en geef deze dan ook dezelfde adressen.

Doe er een afbeelding bij met de belangrijkste instellingen rood omlijnd

Gr Piet
Roco rijder met 1 multimaus pro en multimaus als slave, RouteControl,  Multizentrale pro en Z21 als digitalesysteem/versterker, 4x booster, remgenerator en Rocomotion en Train-controller Gold 10.0 laatste versie als besturing en Roco 10785 als terugmeldsysteem samen Littfinski bezetmelders

Offline P.Heinst

  • Administrator
  • Veteraan
  • ****
  • Berichten: 2.250
  • Waardering: 28
    • home page
Re: Activeren Qdecoder Z1-16 Signal
« Reactie #5 Gepost op: 2014-10-20, 13:58:13 »
Wietse,

Nog even een aanvulling of opmerking.

Roco gebruikt een andere indeling bij het beging van de wisseladressen en daardoor kan het mogelijk zijn dat je dan 4 bij de instellingen erbij moet tellen.
Dus  decoder geprogrammeerd op bv. adres 70 dat je dan op je muis 74 moet indrukken.
Ik ken deze decoders onvoldoende om te zeggen of dat hier ook het geval is maar je kunt het proberen of hij dan wel werkt.
Ik denk dat het niet nodig is maar je weet maar nooit

Gr Piet
« Laatst bewerkt op: 2014-10-20, 13:59:54 door P.Heinst »
Roco rijder met 1 multimaus pro en multimaus als slave, RouteControl,  Multizentrale pro en Z21 als digitalesysteem/versterker, 4x booster, remgenerator en Rocomotion en Train-controller Gold 10.0 laatste versie als besturing en Roco 10785 als terugmeldsysteem samen Littfinski bezetmelders

Offline Wietse

  • Nieuw lid
  • *
  • Berichten: 55
  • Waardering: 1
  • TC Gold, DR5000, 3x DR 5033 MM,24 treinen
Re: Activeren Qdecoder Z1-16 Signal
« Reactie #6 Gepost op: 2014-10-20, 23:38:40 »
Piet, Gerard. Bedankt alvast voor jullie reactie.
Wat je antwoorde Piet dat is mij bekend.
Als ik het doe zoals in de manual beschreven staat gebeurde er niets.
Het enige effect was dat van het aangesloten sein naast een fel brandend rood licht en een flauw geel licht.
De decoder reageert echter op geen enkel adres lijkt het.

GerardWassink

  • Gast
Re: Activeren Qdecoder Z1-16 Signal
« Reactie #7 Gepost op: 2014-10-21, 12:03:37 »
De decoder reageert echter op geen enkel adres lijkt het.

Wil je eens stap voor stap beschrijven hoe je een adres in de decoder hebt geprogrammeerd?

Offline P.Heinst

  • Administrator
  • Veteraan
  • ****
  • Berichten: 2.250
  • Waardering: 28
    • home page
Re: Activeren Qdecoder Z1-16 Signal
« Reactie #8 Gepost op: 2014-10-21, 15:14:19 »
Wietse,

Citaat uit een eerder berichtje van jouw,
Het lijkt er meer op dat de decoder nu alleen stroom van het systeem gebruikt maar verder niets doet.

Mag ik hier uit afleiden dat je ook nog een trafo gebruik bij de decoder.
Voor het programmeren moet de trafo ingang en de digitale ingang met elkaar zijn verbonden, geen gebruik maken van de trafo ingang tijdens het programmeren maar beide ingangen vanaf het digitale systeem.

Gr Piet
Roco rijder met 1 multimaus pro en multimaus als slave, RouteControl,  Multizentrale pro en Z21 als digitalesysteem/versterker, 4x booster, remgenerator en Rocomotion en Train-controller Gold 10.0 laatste versie als besturing en Roco 10785 als terugmeldsysteem samen Littfinski bezetmelders

Offline P.Heinst

  • Administrator
  • Veteraan
  • ****
  • Berichten: 2.250
  • Waardering: 28
    • home page
Re: Activeren Qdecoder Z1-16 Signal
« Reactie #9 Gepost op: 2014-10-22, 13:10:22 »
Wietse,

De Qdecoder kun je ook met de PC configureren, daarvoor is gratis software ter beschikking
Downloaden van de onderstaande site.

http://www.qdecoder.com/index.php?option=com_phocadownload&view=section&id=2%3Aqrail&Itemid=92&lang=de

Kijk ook in de linker kolom onder Konfigurationshilfen en daar kun je data laden die je kunt gebruiken in TC



Gr Piet
« Laatst bewerkt op: 2014-10-22, 13:15:20 door P.Heinst »
Roco rijder met 1 multimaus pro en multimaus als slave, RouteControl,  Multizentrale pro en Z21 als digitalesysteem/versterker, 4x booster, remgenerator en Rocomotion en Train-controller Gold 10.0 laatste versie als besturing en Roco 10785 als terugmeldsysteem samen Littfinski bezetmelders

Offline P.Heinst

  • Administrator
  • Veteraan
  • ****
  • Berichten: 2.250
  • Waardering: 28
    • home page
Re: Activeren Qdecoder Z1-16 Signal
« Reactie #10 Gepost op: 2014-10-24, 11:12:42 »
wietse.

Als je naast Traincontroller ook gebruik maak van Trainprogrammer (niet de demo maar de volledige versie) dan kun je de Qdecoder ook programmeren met met dit programma.
Wel eerst de data van de Qdecoder importeren, deze staan op de site van Qdecoder.
Heb het even bekeken en het ziet er dan gemakkelijk uit om het te programmeren.
Niet uitgeprobeerd omdat ik geen Qdecoder hebt.


Gr Piet
Roco rijder met 1 multimaus pro en multimaus als slave, RouteControl,  Multizentrale pro en Z21 als digitalesysteem/versterker, 4x booster, remgenerator en Rocomotion en Train-controller Gold 10.0 laatste versie als besturing en Roco 10785 als terugmeldsysteem samen Littfinski bezetmelders

Offline Wietse

  • Nieuw lid
  • *
  • Berichten: 55
  • Waardering: 1
  • TC Gold, DR5000, 3x DR 5033 MM,24 treinen
Re: Activeren Qdecoder Z1-16 Signal
« Reactie #11 Gepost op: 2014-10-28, 16:45:21 »
Piet,

Om de Qdecoder te kunnen progammeren via de PC heb je volgens mij de Qdecoder programmer nodig.

Offline P.Heinst

  • Administrator
  • Veteraan
  • ****
  • Berichten: 2.250
  • Waardering: 28
    • home page
Re: Activeren Qdecoder Z1-16 Signal
« Reactie #12 Gepost op: 2014-10-28, 20:19:25 »
Wietse,

DE Qdecoder kun je programmeren met een Qdecoder programmer maar daarnaast is het ook gewoon mogelijk om met ieder apparaat of programma dat Cv kan lezen en schrijven te programmeren.
Soms moet je wel wat extra,s doen, zoals bij trainprogrammer, hier moet je eerst de data (Lege Cv zeg maar) van de decoder laden, staat op de site van Qdecoder.
Deze moet je importeren in Trainprogrammer.

Doe er een afbeelding bij zodat je kunt zien dat deze  decoder is opgenomen in de lijst, de data lijst is leeg, allemaal 0

Gr Piet
Roco rijder met 1 multimaus pro en multimaus als slave, RouteControl,  Multizentrale pro en Z21 als digitalesysteem/versterker, 4x booster, remgenerator en Rocomotion en Train-controller Gold 10.0 laatste versie als besturing en Roco 10785 als terugmeldsysteem samen Littfinski bezetmelders

Offline Wietse

  • Nieuw lid
  • *
  • Berichten: 55
  • Waardering: 1
  • TC Gold, DR5000, 3x DR 5033 MM,24 treinen
Re: Activeren Qdecoder Z1-16 Signal
« Reactie #13 Gepost op: 2014-11-05, 21:04:35 »
Hallo Piet.

Ik heb inmiddels trainprogrammer aangeschaft.
Nu wil ik de decoder lezen, maar de adressen boven 255 pakt hij niet.
Weet je hier toevallig de reden van.
Thomas Artlitt schrijft in zijn uitleg op de Qdecoder site dat Trainprogrammer de berekening overneemt.
Maar bij mij niet helaas.

Offline Wietse

  • Nieuw lid
  • *
  • Berichten: 55
  • Waardering: 1
  • TC Gold, DR5000, 3x DR 5033 MM,24 treinen
Re: Activeren Qdecoder Z1-16 Signal
« Reactie #14 Gepost op: 2014-11-07, 12:34:38 »
Ik heb inmiddels begrepen dat ik mijn Multimaus 10810 moet laten upgraden.