Auteur Topic: Bezetmelding automatisch- versus met de hand rijden  (gelezen 4971 keer)

Offline Rien Markus

  • Nieuw lid
  • *
  • Berichten: 75
  • Waardering: 0
Bezetmelding automatisch- versus met de hand rijden
« Gepost op: 2015-02-24, 11:46:23 »
Een goede dag,

Volgens mij heb ik het volgende "probleem" met TCgold altijd al gehad. De reden waarom/waardoor begrijp  ik niet:
Als ik automatisch rijd dan volgt het "schedule" de treinen mooi, door de resp. blokken mooi roze te laten oplichten en de icoontjes van de loks zwart of grijs weer te geven. Als ik echter "met de hand" rijd, dan gaat dit veelvuldig fout. De loks "springen" vaak achteruit of volgen de roze blokken niet. Bovendien veranderen de loks vaak van rijrichting.
Heeft iemand enig idee wat dit kan zijn/waardoor het wordt veroorzaakt?
Alvast bedankt.

Groet, Rien Markus
RocoMulticentralePro, TCgold7 (engels), Piko A-gleiss h0

GerardWassink

  • Gast
Re: Bezetmelding automatisch- versus met de hand rijden
« Reactie #1 Gepost op: 2015-02-24, 12:36:54 »
Hi Rien,

Ik herken je probleem niet uit mijn eigen ervaring, maar dat komt omdat ik niet zo op mijn scherm let bij het "met de hand" rijden. Ik neem aan dat je hiermee bedoeld het rijden met een hand-controller?

Met handmatig rijden zorg ik er doorgaans voor dat de trein (loc) die ik met de hand bestuur, niet op de mainline komt, maar zich beperkt tot de 'dark areas', die niet door TC worden 'gezien'. Dit zijn bij mij de zgn. 'yards', de rangeerterreinen en industrie-gebieden. Hier stel ik treinen samen die door main-line loc's kunnen worden opgepikt. Pas na samenstelling en het toewijzen en aankoppelen van een main-line loc breng ik ze onder TC besturing en kan er een schedule op worden gestart.

Een andere mogelijke oorzaak voor het probleem is het type handcontroller en hoe deze in je 'systemen' hangt'. Ik gebruik Loconet voor mijn handcontrollers, en ook voor de koppeling tussen mijn Digitrax centrale en de computer / TC, dus dat betekent dat TC alle Loconet commando's voorbij ziet komen en er op kan reageren.

Andere typen controllers zijn 'alleen' aan de centrale gekoppeld en dan is het maar de vraag of de centrale het nodig vindt om deze commando's aan de computer door te geven.

HTH,
Gerard

Offline Rien Markus

  • Nieuw lid
  • *
  • Berichten: 75
  • Waardering: 0
Re: Bezetmelding automatisch- versus met de hand rijden
« Reactie #2 Gepost op: 2015-02-25, 20:38:34 »
Een goede dag,

@Gerard:
Bedankt voor je reactie.
Met "met de hand" bedoel ik inderdaad een hand-controller, de Multimaus van Roco, dan wel middels het scherm/muis van de computer, maar dan niet via een schedule.
Ik gebruik uitsluitend TCgold7, dus ....??

Groet, Rien
RocoMulticentralePro, TCgold7 (engels), Piko A-gleiss h0