Auteur Topic: automatisch doorschuiven van treinen in Gold ?  (gelezen 41879 keer)

Offline eric

  • Nieuw lid
  • *
  • Berichten: 42
  • Waardering: 0
    • heerlensebaan project
Re: automatisch doorschuiven van treinen in Gold ?
« Reactie #15 Gepost op: 2013-02-26, 12:10:23 »
hoi ferry,

ik ben denk ik ook niet duidelijk genoeg geweest ... dus ik maak even een nieuwe start.

Mijn vorige baan ( www.heerlensebaan.nl ) waar ik mee bezig was heb ik helemaal moeten afbreken en kan weer gaan bouwen op het moment dat ik weer een nieuwe geschikte ruimte heb.

Om toch mijn tijd nuttig te besteden en niet alleen mijn spullen steeds in een doos moeten zien zitten heb ik een soort van Placebo baan gemaakt, puur enkel om van alles mee te kunnen testen.

in de bijlage een foto van een testbaan die ik in elkaar gezet heb. Deze bestaat uit enkele parallel lopende sporen om heen en weer te kunnen rijden, 8 wissels ( aangestuurd door 2 ESU decoders) 1 16 poorts bezetmelder van Huib maaskant, een ESU ecos , eenmaal een HSI88 USB , en enkele Roco loks met originele decoder. dit alles aangestuurd via een MINI PC met daarop Traincontroller V8 gold draaiende.

Wat ik wil is eigenlijk zoveel stoeien met Traincontroller dat ik het straks kan dromen. Zo ga ik binnenkort een 4 tal seinpalen aansluiten en wil ik ook een fleischmann draaischijf erbij zetten om te kijken hoe dat werkt.

Daar ik mijn nieuwe baan inmiddels wel in mijn hoofd heb zitten en hier nogal flinke veranderingen in zitten ten opzichte van de oude baan , probeer ik meteen deze te testen.

zo ook mijn nieuwe schaduwstation, deze wordt niet meer zoals je hem altijd ziet , veel opstelsporen naast elkaar , maar 4 zeer lange sporen van rond de 10 meter , verdeeld in 4 delen of meer ... elk deel kan een lange trein bevatten, in totaal komen er dus zeg maar 4 lange echter elkaar te staan.

elk van deze 4 delen bevat een specifieke soort , bv goederen , personen, treinstellen en een deel alleen maar stoomloks. dmv een startknop wil ik kunnen bepalen welk deel de voorste lok of trein het schaduwstation mag verlaten.
alle daarachter staande treinen , moeten dan een plaats opschuiven.

heeft de trein zijn rondje op de baan gemaakt, dan moet hij weer in zijn eigen categorie achteraan aansluiten in het schaduwstation.

meer niet ....

ik heb hier een heel mooi 15 minuten durend filmpje van , waar dit echter allemaal gerealiseerd wordt met Railware en de baan van Pius Locher. ik was hier zo onder de indruk van , dat mijn besluit meteen vast stond , dit moest het worden.

en daar wil ik naar toe werken , dat ik dit voor elkaar krijg.

de uitleg van Gerard was mij volledig duidelijk en heeft mij doen besluiten om toch voor Traincontroller te gaan temeer dat ik hier al heel veel jaren mee gespeeld heb en van alle pakketten die ik getest heb, hij in mijn ogen perfect was. alleen dat schaduwgebeuren was bepalend, kon TC dit niet aan , dan had ik nu railware gekocht.

kortom ....  heel veel werk aan de winkel, maar ik heb de tijd , de testbaan en het wat minder aanwezige geduld !

grtz

eric





Gelijkstroom - dcc digitaal -  esu ecos - esu sound - esu boosters - esu switchpilot - bmd 16 sdn - traincontroller 8.0 gold

Offline eric

  • Nieuw lid
  • *
  • Berichten: 42
  • Waardering: 0
    • heerlensebaan project
Re: automatisch doorschuiven van treinen in Gold ?
« Reactie #16 Gepost op: 2013-02-26, 12:11:47 »
Eric,

Citaat
wat bedoel je hier precies mee ?  CTRL+A ?

Staat duidelijk in de handleiding van traincontroller en ook van Rocomotion.

Gr Piet

dat zal dan in mijn handleiding na pagina 177 staan , want het is mij nog niet opgevallen :-)


Gelijkstroom - dcc digitaal -  esu ecos - esu sound - esu boosters - esu switchpilot - bmd 16 sdn - traincontroller 8.0 gold

Offline Ferry Posthuma

  • Forum lid
  • ***
  • Berichten: 305
  • Waardering: 7
  • Open your eyes, take a deep breath and relax!
Re: automatisch doorschuiven van treinen in Gold ?
« Reactie #17 Gepost op: 2013-02-26, 12:32:39 »
Eric,

Lees in de handleiding de sectie over Autotrain, dan begrijp je gelijk wat ik bedoel; ik weet, het is een hele studie die bijna 400 pagina's, maar wel essentieel om ze grotendeels door te lopen. Druk ctrl+A maar eens in en zie wat er met de cursor gebeurt als je op een blok staat en dan slepen naar een ander blok.

Suc6!
Ferry
Schaal H0 (1:87), Multimaus, Rocomotion 10785 centrale met software TrainController Gold version 8.0 G2, windows vista, RS232 naar USB, lichtsluisjes voor kalibratie van loksnelheid, 4x 10787/GBM8, 2x DR4088RB-CS, Geoline H0 in schaduwstation met 10775 wisselaandrijvingen, Tillig Elite code 83 in zichtbare gedeelte, DR4024 voor servo-aansturing van de Tillig wissels.

Voornemen 2017: Volle afbouw baan zodat scenery erin kan!

Offline Ferry Posthuma

  • Forum lid
  • ***
  • Berichten: 305
  • Waardering: 7
  • Open your eyes, take a deep breath and relax!
Re: automatisch doorschuiven van treinen in Gold ?
« Reactie #18 Gepost op: 2013-02-26, 12:41:27 »
Hallo Eric,

Mooie plannen en verstandig dat je met een testbaan bezig bent; dat heb ik ook gedaan met een ovaaltje en een passeer spoor en 2 wissels. Het is een behoorlijke studie maar uiteindelijk heb je dan ook wel iets prachtigs werkends.

Off topic: Mijn testspoortje is al afgebroken en heb het schaduwstation al werkende; en ben nu bezig met het zichtbare gedeelte aan te leggen. Eerst de spiraal verlengd met 2 windingen en daarop komt nu de Bietschtalbruecke als ravijnoverspanning en vandaar verder. Fotootje zien?

Groet,
Ferry
Schaal H0 (1:87), Multimaus, Rocomotion 10785 centrale met software TrainController Gold version 8.0 G2, windows vista, RS232 naar USB, lichtsluisjes voor kalibratie van loksnelheid, 4x 10787/GBM8, 2x DR4088RB-CS, Geoline H0 in schaduwstation met 10775 wisselaandrijvingen, Tillig Elite code 83 in zichtbare gedeelte, DR4024 voor servo-aansturing van de Tillig wissels.

Voornemen 2017: Volle afbouw baan zodat scenery erin kan!

Offline P.Heinst

  • Administrator
  • Veteraan
  • ****
  • Berichten: 2.250
  • Waardering: 28
    • home page
Re: automatisch doorschuiven van treinen in Gold ?
« Reactie #19 Gepost op: 2013-02-26, 12:50:57 »
Eric,

Je moet wel voorin beginnen bij de handleiding, vanaf van achteren moet je het nog tegenkomen.

Het staat op blz 57

Gr Piet
Roco rijder met 1 multimaus pro en multimaus als slave, RouteControl,  Multizentrale pro en Z21 als digitalesysteem/versterker, 4x booster, remgenerator en Rocomotion en Train-controller Gold 10.0 laatste versie als besturing en Roco 10785 als terugmeldsysteem samen Littfinski bezetmelders

Offline eric

  • Nieuw lid
  • *
  • Berichten: 42
  • Waardering: 0
    • heerlensebaan project
Re: automatisch doorschuiven van treinen in Gold ?
« Reactie #20 Gepost op: 2013-02-26, 13:14:38 »
nou , ik wil helemaal niemand tegen de haren strijken ... dus ik laat het erbij ...

maar op pagina 57 staat wel een beginnetje over de autotrain funktie , die ik ook netjes heb uitgevoerd en geen problemen heb ondervonden.

maar ik zie niets staan over dat CTRL + A deze funktie ook aktiveert.

heb het zojuist even in TC uitgeprobeerd en het werkt :-)

ik ben meer een muis man dan een toetsenman :-)))))
Gelijkstroom - dcc digitaal -  esu ecos - esu sound - esu boosters - esu switchpilot - bmd 16 sdn - traincontroller 8.0 gold

Offline P.Heinst

  • Administrator
  • Veteraan
  • ****
  • Berichten: 2.250
  • Waardering: 28
    • home page
Re: automatisch doorschuiven van treinen in Gold ?
« Reactie #21 Gepost op: 2013-02-26, 13:40:57 »
Eric,

Mogelijk een kleine onduidelijkheid, er staat inderdaad niet bij dat het Ctrl - A moet zijn, dit komt omdat freiwald dit uit de laaste versie van de handleidnig heeft weggelaten en daarvoor een knopje heeft aangemaakt in de werkbalk bovenin, maar het werkt nog steeds, zelfs de ctrl toets hoef je nu niet meer in te drukken.
Probeer maar eens, ga met de muis op een lok staan in een blok, aankikken, druk op A (zonder schift) dan komt er een pijl aan en druk dan de linkermuisknop indrukken  en je kan deze dan naar een ander blok slepen waar je de trein naar toe wilt laten rijden, pijl geeft de richting van de trein aan. Gaat automatich rijden.
Diegene die al langer met traincontroller werken zijn daar aan gewent en gebruiken dit steeds (automatisme)
Als de Ctrl toets en de A (zonder schift indrukt) dan krijg je gelijk het Autotrain menu.

Gr Piet
« Laatst bewerkt op: 2013-02-26, 15:50:24 door P.Heinst »
Roco rijder met 1 multimaus pro en multimaus als slave, RouteControl,  Multizentrale pro en Z21 als digitalesysteem/versterker, 4x booster, remgenerator en Rocomotion en Train-controller Gold 10.0 laatste versie als besturing en Roco 10785 als terugmeldsysteem samen Littfinski bezetmelders

Offline Ferry Posthuma

  • Forum lid
  • ***
  • Berichten: 305
  • Waardering: 7
  • Open your eyes, take a deep breath and relax!
Re: automatisch doorschuiven van treinen in Gold ?
« Reactie #22 Gepost op: 2013-02-26, 14:00:53 »
Helemaal goed, dit soort sneltoetsen (ook in Windows) kunnen soms erg handig zijn; weer wat erbij geleerd!

Ferry
Schaal H0 (1:87), Multimaus, Rocomotion 10785 centrale met software TrainController Gold version 8.0 G2, windows vista, RS232 naar USB, lichtsluisjes voor kalibratie van loksnelheid, 4x 10787/GBM8, 2x DR4088RB-CS, Geoline H0 in schaduwstation met 10775 wisselaandrijvingen, Tillig Elite code 83 in zichtbare gedeelte, DR4024 voor servo-aansturing van de Tillig wissels.

Voornemen 2017: Volle afbouw baan zodat scenery erin kan!

Offline eric

  • Nieuw lid
  • *
  • Berichten: 42
  • Waardering: 0
    • heerlensebaan project
Re: automatisch doorschuiven van treinen in Gold ?
« Reactie #23 Gepost op: 2013-02-27, 09:53:46 »
indeed ... het werkt  :-)

ben een windoos man en pas beginner , dus mij komt het een beetje over alsof mijn handen in de knoop raken ... hahaha

ik heb inmiddels de helft van mijn probleem opgelost. Als ik een trein met d&d weg laat rijden, en zijn startblok ook weer als eindblok opgeef ... gaat hij steeds als ik de trein ervoor wegstuur ... heel netjes een plek opschuiven ... precies wat ik wil :-)

nu alleen nog kijken hoe ik startknoppen maak zodat de lok ook vertrekt en hoe ik de lok ervoor automatisch naar voren laat schuiven.

Mijn thuis situatie geeft momenteel weinig vrije tijd , maar tot nu toe lukt het elke avond wel om een paar blz te lezen uit de handleiding ... :-)  lezen , uitproberen , lezen , uitproberen .....



Gelijkstroom - dcc digitaal -  esu ecos - esu sound - esu boosters - esu switchpilot - bmd 16 sdn - traincontroller 8.0 gold

Offline P.Heinst

  • Administrator
  • Veteraan
  • ****
  • Berichten: 2.250
  • Waardering: 28
    • home page
Re: automatisch doorschuiven van treinen in Gold ?
« Reactie #24 Gepost op: 2013-02-27, 10:04:00 »
Eric

Langzaam aan lukt het wel, neem de tijd en met z,n allen komen we er wel uit.
Het is ook de bedoeling dat je zelf wat doet en daar leer je het meeste van, alles kant en klaar voorgeschoteld krijgen is leuk maar daarmee is het begrip er nog niet en kom je bij het volgende weer voor een raadsel.
En als het niet lukt is er altijd hulp, soms snel en soms duurt het wat langer.

Gr Piet
Roco rijder met 1 multimaus pro en multimaus als slave, RouteControl,  Multizentrale pro en Z21 als digitalesysteem/versterker, 4x booster, remgenerator en Rocomotion en Train-controller Gold 10.0 laatste versie als besturing en Roco 10785 als terugmeldsysteem samen Littfinski bezetmelders

Offline Ferry Posthuma

  • Forum lid
  • ***
  • Berichten: 305
  • Waardering: 7
  • Open your eyes, take a deep breath and relax!
Re: automatisch doorschuiven van treinen in Gold ?
« Reactie #25 Gepost op: 2013-02-27, 10:32:36 »
Helemaal mee eens Piet, door het zelf te doen en ondervinden leer je het snelst en gelukkig bestaat daarnaast dit forum nog!
Schaal H0 (1:87), Multimaus, Rocomotion 10785 centrale met software TrainController Gold version 8.0 G2, windows vista, RS232 naar USB, lichtsluisjes voor kalibratie van loksnelheid, 4x 10787/GBM8, 2x DR4088RB-CS, Geoline H0 in schaduwstation met 10775 wisselaandrijvingen, Tillig Elite code 83 in zichtbare gedeelte, DR4024 voor servo-aansturing van de Tillig wissels.

Voornemen 2017: Volle afbouw baan zodat scenery erin kan!

Offline eric

  • Nieuw lid
  • *
  • Berichten: 42
  • Waardering: 0
    • heerlensebaan project
Re: automatisch doorschuiven van treinen in Gold ?
« Reactie #26 Gepost op: 2013-02-28, 16:19:56 »
tja .... je moet het uiteindelijk zelf doen .... maar ben blij dat jullie er zijn :-)

Gelijkstroom - dcc digitaal -  esu ecos - esu sound - esu boosters - esu switchpilot - bmd 16 sdn - traincontroller 8.0 gold

Offline HdB

  • Nieuw lid
  • *
  • Berichten: 79
  • Waardering: 1
Re: automatisch doorschuiven van treinen in Gold ?
« Reactie #27 Gepost op: 2013-03-05, 22:39:55 »
Eric,

Vanwaar je vraag?

Ik mag toch hoop ik aannemen dat je wel eens eerder schedules hebt gemaakt in TC?
Als dat niet zo is, dan zou ik daar even mee beginnen.

Het enige bijzondere aan dit gebeuren is dat je de door mij genoemde zes schedules die 'continue' lopen een retry tijd geeft van 999999 seconden...

Gerard

Gerard,

Ik ben ook maar eens begonnen met een doorschuifsysteem, op een doodlopend spoor komen de treinen binnen, wachten vooraan en als er geen trein op het laatste gedeelte staat moeten ze doorschuiven.
Er staan opo die manier 2 treinen achter elkaar op het spoor op 2 los van elkaar gedetecteerde baanvakken

Een aantal punten vallen mij op:

-bij opstarten van het systeem moet je steeds opnieuw het "doorsschuifschedule" starten (lastig)
-als eenmaal een trein"opgevangen" is en is doorgeschoven staat het schedule weer uit en moet weer opnieuw aangezet worden
                                                                                                                                                                                    (ook lastig)
-de 999999 instelling (try again, geen retry zoals in jouw post?) loopt terug en zal dus ooit op raken (lastig)

Doe jij het anders, waardoor jij dit niet meemaakt?

Gr

Henk
Tc Gold8, Ecos 50200, DigiKeijs terugmelders, Roco geoline baan,  LGB buitenbaan

GerardWassink

  • Gast
Re: automatisch doorschuiven van treinen in Gold ?
« Reactie #28 Gepost op: 2013-03-05, 23:08:12 »
Hi Henk,

Bij het opstarten van het systeem zul je denk ik altijd moeten aangeven wat je wilt dat er gebeurt. Maar vanaf dat moment kan alles geautomatiseerd verlopen zoals jij dat wilt.

Brengt me op je tweed punt. De '99999' geldt voor elke keer dat het schedule wordt gestart. Dus dat het schedule na een succesvolle uitvoering weer uit staat is in feite een voordeel.

Je kunt het schedule zijn eigen 'successor' maken, dan start hij zichzelf weer op zodra hij is uitgewerkt. Ik doe het zelf zo dat ik het als laatste schedule in een rondje opneem. Dan wordt het 'opschuif' schedule telkens aan het eind van een rondje gestart op het moment dat het nodig is.

HTH,
Gerard

Offline HdB

  • Nieuw lid
  • *
  • Berichten: 79
  • Waardering: 1
Re: automatisch doorschuiven van treinen in Gold ?
« Reactie #29 Gepost op: 2013-03-06, 00:21:42 »
Hi Henk,

Bij het opstarten van het systeem zul je denk ik altijd moeten aangeven wat je wilt dat er gebeurt. Maar vanaf dat moment kan alles geautomatiseerd verlopen zoals jij dat wilt.

Brengt me op je tweed punt. De '99999' geldt voor elke keer dat het schedule wordt gestart. Dus dat het schedule na een succesvolle uitvoering weer uit staat is in feite een voordeel.

Je kunt het schedule zijn eigen 'successor' maken, dan start hij zichzelf weer op zodra hij is uitgewerkt. Ik doe het zelf zo dat ik het als laatste schedule in een rondje opneem. Dan wordt het 'opschuif' schedule telkens aan het eind van een rondje gestart op het moment dat het nodig is.

HTH,
Gerard


OK, Gerard

Ik snap het, dan stel ik het in zoals jij aangaf, het lijkt alleen wat minder elegant dan een schedule dat op de achtergrond separaat actief blijft...

Gr


Henk
Tc Gold8, Ecos 50200, DigiKeijs terugmelders, Roco geoline baan,  LGB buitenbaan