Auteur Topic: automatisch doorschuiven van treinen in Gold ?  (gelezen 41889 keer)

GerardWassink

  • Gast
Re: automatisch doorschuiven van treinen in Gold ?
« Reactie #30 Gepost op: 2013-03-06, 08:13:11 »
OK, Gerard

Ik snap het, dan stel ik het in zoals jij aangaf, het lijkt alleen wat minder elegant dan een schedule dat op de achtergrond separaat actief blijft...


En dat snap ik dan weer, maar een schedule dat zijn werk heeft gedaan heft zichzelf op...
De enige manier om dat te simuleren is hem als zijn eigen successor te benoemen.

Gerard

Offline eric

  • Nieuw lid
  • *
  • Berichten: 42
  • Waardering: 0
    • heerlensebaan project
Re: automatisch doorschuiven van treinen in Gold ?
« Reactie #31 Gepost op: 2013-03-06, 16:25:10 »
wat voorbeelden of plaatjes of wat dan ook dat ik in ieder geval een beetje een idee heb waar jullie het over hebben ????

 ;)

Gelijkstroom - dcc digitaal -  esu ecos - esu sound - esu boosters - esu switchpilot - bmd 16 sdn - traincontroller 8.0 gold

GerardWassink

  • Gast
Re: automatisch doorschuiven van treinen in Gold ?
« Reactie #32 Gepost op: 2013-03-06, 18:52:42 »
Eric,

Laat eens wat plaatjes zien van wat je tot nu toe hebt geprobeerd en hoe je baan er nu uitziet, welke schedules je gebruikt, etc, etc.

Dan geef je mensen de gelegenheid je gericht en stap voor stap te helpen.

Gerard

Offline HdB

  • Nieuw lid
  • *
  • Berichten: 79
  • Waardering: 1
Re: automatisch doorschuiven van treinen in Gold ?
« Reactie #33 Gepost op: 2013-03-06, 19:10:03 »
OK, Gerard

Ik snap het, dan stel ik het in zoals jij aangaf, het lijkt alleen wat minder elegant dan een schedule dat op de achtergrond separaat actief blijft...


En dat snap ik dan weer, maar een schedule dat zijn werk heeft gedaan heft zichzelf op...
De enige manier om dat te simuleren is hem als zijn eigen successor te benoemen.

Gerard

Gerard,

Als het alleen maar doorschuiven zou zijn werkt het nu, maar omdat hier sprake is van een doodlopend spoor kan de situatie zich voordoen dat het schedule de trein oppakt, dan geen kans ziet om deze trein door te schuiven omdat het verderop liggende blok bezet is.
Dit lijkt geen probleem ,want er valt in dit geval niets door te schuiven, maar er is wel het probleem dat het schedule actief blijft  en de trein dus niet meer luistert naar volgende opdrachten omdat er nog een schedule (n.l. het doorschuifschedule) loopt.
Kun je in dit geval misschien beter met een actionmarker werken, met als voorwaarde om alleen  door te schuiven als het volgende  blok leeg is?
EN: hoe stel je dat dan in?

Vr gr

Henk
Tc Gold8, Ecos 50200, DigiKeijs terugmelders, Roco geoline baan,  LGB buitenbaan

Offline Ferry Posthuma

  • Forum lid
  • ***
  • Berichten: 305
  • Waardering: 7
  • Open your eyes, take a deep breath and relax!
Re: automatisch doorschuiven van treinen in Gold ?
« Reactie #34 Gepost op: 2013-03-06, 19:21:07 »
Ik proef uit de vragen dat er veel onduidelijkheid is over hoe de user interface van TC werkt en ik denk dat dit deels komt doordat de handleidingen in vreemde talen geschreven zijn en bovendien erg technisch zijn. De vertaling van Piet zijn een prachtig mooi initiatief maar geven kennelijk nog niet het gewenste resultaat. Misschien moeten we dit probleem toch eens bij Freiwald aankaarten?
Schaal H0 (1:87), Multimaus, Rocomotion 10785 centrale met software TrainController Gold version 8.0 G2, windows vista, RS232 naar USB, lichtsluisjes voor kalibratie van loksnelheid, 4x 10787/GBM8, 2x DR4088RB-CS, Geoline H0 in schaduwstation met 10775 wisselaandrijvingen, Tillig Elite code 83 in zichtbare gedeelte, DR4024 voor servo-aansturing van de Tillig wissels.

Voornemen 2017: Volle afbouw baan zodat scenery erin kan!

GerardWassink

  • Gast
Re: automatisch doorschuiven van treinen in Gold ?
« Reactie #35 Gepost op: 2013-03-06, 19:38:09 »
Gerard,

Als het alleen maar doorschuiven zou zijn werkt het nu, maar omdat hier sprake is van een doodlopend spoor kan de situatie zich voordoen dat het schedule de trein oppakt, dan geen kans ziet om deze trein door te schuiven omdat het verderop liggende blok bezet is.
Dit lijkt geen probleem ,want er valt in dit geval niets door te schuiven, maar er is wel het probleem dat het schedule actief blijft  en de trein dus niet meer luistert naar volgende opdrachten omdat er nog een schedule (n.l. het doorschuifschedule) loopt.
Kun je in dit geval misschien beter met een actionmarker werken, met als voorwaarde om alleen  door te schuiven als het volgende  blok leeg is?
EN: hoe stel je dat dan in?

Vr gr

Henk

Hi Henk,

In Gold kun je condities opgeven op zo'n manier dat het starten van een schedule afhankelijk is van het bezet zijn van een blok. Probeer daar maar eens op te zoeken, en je zult zien dat het schedule alleen maar start wanneer aan de door jou opgegeven conditie (blok is onbezet) wordt voldaan.

Gerard

Offline HdB

  • Nieuw lid
  • *
  • Berichten: 79
  • Waardering: 1
Re: automatisch doorschuiven van treinen in Gold ?
« Reactie #36 Gepost op: 2013-03-06, 21:00:38 »
Gerard,

Als het alleen maar doorschuiven zou zijn werkt het nu, maar omdat hier sprake is van een doodlopend spoor kan de situatie zich voordoen dat het schedule de trein oppakt, dan geen kans ziet om deze trein door te schuiven omdat het verderop liggende blok bezet is.
Dit lijkt geen probleem ,want er valt in dit geval niets door te schuiven, maar er is wel het probleem dat het schedule actief blijft  en de trein dus niet meer luistert naar volgende opdrachten omdat er nog een schedule (n.l. het doorschuifschedule) loopt.
Kun je in dit geval misschien beter met een actionmarker werken, met als voorwaarde om alleen  door te schuiven als het volgende  blok leeg is?
EN: hoe stel je dat dan in?

Vr gr

Henk

Hi Henk,

In Gold kun je condities opgeven op zo'n manier dat het starten van een schedule afhankelijk is van het bezet zijn van een blok. Probeer daar maar eens op te zoeken, en je zult zien dat het schedule alleen maar start wanneer aan de door jou opgegeven conditie (blok is onbezet) wordt voldaan.

Gerard

Yep, Gerard,

Ik heb als een van de rules van het schedule het vinkje weggehaald bij "Train may stay in start block", daardoor, zo heb ik van jou begrepen, is er geen mogelijkheid tot het starten van het doorschuifschedule omdat de trein niet mag blijven, maar ook niet weg  kan.
Op deze manier werkt het inderdaad perfect....
Ik neem aan dat jij ook op deze mogelijkheid doelde?

Gr

Henk

Tc Gold8, Ecos 50200, DigiKeijs terugmelders, Roco geoline baan,  LGB buitenbaan

GerardWassink

  • Gast
Re: automatisch doorschuiven van treinen in Gold ?
« Reactie #37 Gepost op: 2013-03-06, 22:00:06 »
Yep, Gerard,

Ik heb als een van de rules van het schedule het vinkje weggehaald bij "Train may stay in start block", daardoor, zo heb ik van jou begrepen, is er geen mogelijkheid tot het starten van het doorschuifschedule omdat de trein niet mag blijven, maar ook niet weg  kan.
Op deze manier werkt het inderdaad perfect....
Ik neem aan dat jij ook op deze mogelijkheid doelde?


Nope.

Ik bedoel: bij een schedule is er tab met conditions. Daar kun je de voorwaarden opgeven waaronder het schedule mag starten. Dat is de moeite waard om even in te duiken...

Gerard

Offline eric

  • Nieuw lid
  • *
  • Berichten: 42
  • Waardering: 0
    • heerlensebaan project
Re: automatisch doorschuiven van treinen in Gold ?
« Reactie #38 Gepost op: 2013-03-08, 13:30:05 »
Eric,

Laat eens wat plaatjes zien van wat je tot nu toe hebt geprobeerd en hoe je baan er nu uitziet, welke schedules je gebruikt, etc, etc.

Dan geef je mensen de gelegenheid je gericht en stap voor stap te helpen.

Gerard


Waarom begrijpt Ferry mijn vraag wel ?

zoals ik nu dit antwoord lees , mag je pas meedoen met de ervaren gebruikers als je zelf alles al hebt lopen ? oftewel je mag pas meedoen met de grote jongens als je zelf al een grote jongen bent ?

ik heb het een en ander gepost en ook aangegeven waar ik momenteel vastloop, heb zelfs meteen aangegeven dat het vermoedelijk komt doordat ik de handleiding nog niet uit heb, en wat problemen ondervind in de vertaling.

ik heb deze post geopend met wat ik graag zou willen , en als jullie het erover hebben moet ik eerst bewijzen dat ik al kan rekenen terwijl ik vraag hoe je het beste rekenen kunt leren ?

nou , ik ga wel weer verder met mijn handleiding , stil in een hoekje zitten en lezen ... geen probleem ...

Gelijkstroom - dcc digitaal -  esu ecos - esu sound - esu boosters - esu switchpilot - bmd 16 sdn - traincontroller 8.0 gold

Offline P.Heinst

  • Administrator
  • Veteraan
  • ****
  • Berichten: 2.250
  • Waardering: 28
    • home page
Re: automatisch doorschuiven van treinen in Gold ?
« Reactie #39 Gepost op: 2013-03-08, 13:47:58 »
Eric

Citaat
en als jullie het erover hebben moet ik eerst bewijzen dat ik al kan rekenen terwijl ik vraag hoe je het beste rekenen kunt leren

Ik heb mij redelijk afzijdig gehouden (had ook geen zin om iets te doen, oorzaak ziekte, zit slecht in mijn vel op dit moment) maar ook ik begrijp niet geheel wat nu de juiste bedoeling is en waar het probleem zit.
Het zou beter zijn als je je baneneplan eens in een zip bestand (3 bestanden, ook de aanhang) een op het forum zou plaatsen zoadat deze kan worden ingeladen en goed worden bekeken wat nu de bedoeleing is, omschrijf deze dan ook en doe dit er ook bij.

En dat je probleem ondervind met de vertaling zal wel aan jezelf liggen, voor mij is het duidelijk wat er staat. En om in de termen van freiwald te blijven is dit geen handleiding maar een algemene documentatie wat de mogelijkheden van het programma zijn en de verdere handleiding moet je uit de help files halen die in het programma zijn ingebakken
Niet zo snel op het paardje gaan zitten en leg het eens duidelijk uit, Keulen en Aken zijn ook niet op een dag gebouwd.

Haast heb je niet, bijna 2 jaar geleden (15-03-2011) heb je aangegeven dat je traincontroller zou bestellen en ik geloof dat het nu pas is gedaan
Gr Piet
Roco rijder met 1 multimaus pro en multimaus als slave, RouteControl,  Multizentrale pro en Z21 als digitalesysteem/versterker, 4x booster, remgenerator en Rocomotion en Train-controller Gold 10.0 laatste versie als besturing en Roco 10785 als terugmeldsysteem samen Littfinski bezetmelders

Offline Ferry Posthuma

  • Forum lid
  • ***
  • Berichten: 305
  • Waardering: 7
  • Open your eyes, take a deep breath and relax!
Re: automatisch doorschuiven van treinen in Gold ?
« Reactie #40 Gepost op: 2013-03-08, 16:20:14 »
Eric,
Ja goed ik snap je vraag wel en niet. Er is zoveel mogelijk binnen TC dat je inderdaad door de bomen het bos niet meer ziet; dat is een beetje bij jou aan de hand, met alle respect! Die studie van de documentatie is al een hele opgave op zich en het lichtje ging ook bij mij pas zachtjes branden na de derde keer lezen of zo. Verder helpt het als je eens structureel door alle opties van het programma gaat scrollen en de opties van blokken, actie-, stopmelders, virtueel, niet virtueel doorneemt en zo maar eens wat proefjes doet. Ook ik snap echt nog niet alles. Stel je vraag heel specifiek en er komt zeker een goed antwoord uit.

Ferry
Schaal H0 (1:87), Multimaus, Rocomotion 10785 centrale met software TrainController Gold version 8.0 G2, windows vista, RS232 naar USB, lichtsluisjes voor kalibratie van loksnelheid, 4x 10787/GBM8, 2x DR4088RB-CS, Geoline H0 in schaduwstation met 10775 wisselaandrijvingen, Tillig Elite code 83 in zichtbare gedeelte, DR4024 voor servo-aansturing van de Tillig wissels.

Voornemen 2017: Volle afbouw baan zodat scenery erin kan!

GerardWassink

  • Gast
Re: automatisch doorschuiven van treinen in Gold ?
« Reactie #41 Gepost op: 2013-03-08, 16:54:07 »
zoals ik nu dit antwoord lees , mag je pas meedoen met de ervaren gebruikers als je zelf alles al hebt lopen ? oftewel je mag pas meedoen met de grote jongens als je zelf al een grote jongen bent ?

ik heb het een en ander gepost en ook aangegeven waar ik momenteel vastloop, heb zelfs meteen aangegeven dat het vermoedelijk komt doordat ik de handleiding nog niet uit heb, en wat problemen ondervind in de vertaling.

ik heb deze post geopend met wat ik graag zou willen , en als jullie het erover hebben moet ik eerst bewijzen dat ik al kan rekenen terwijl ik vraag hoe je het beste rekenen kunt leren ?

nou , ik ga wel weer verder met mijn handleiding , stil in een hoekje zitten en lezen ... geen probleem ...

Laat ik beginnen met te zeggen dat je op geen enkele manier een ervaren gebruiker hoeft te zijn om hier vragen te stellen. Dan had je waarschijnlijk dit forum ook niet nodig. Ook wij zijn geen van allen experts op het gebied van TC Gold. Okay, misschien Piet een beetje...  ;)

Maar wat we wel weten hebben we geleerd door te proberen, nog eens te proberen, en als het dan niet lukt, nog eens een keer te proberen, en als we er dan niet uitkomen komen we naar het forum, we vertellen concreet wat we zelf al hebben geprobeerd en als dat nodig is laten we daarbij ons baanplan zien, en / of plaatjes van onze pogingen. Dan stellen we de concrete vraag van precies op welk punt we er niet uit komen. En meestal krijgen we dan antwoord, al is het na verloop van tijd.

De verwachting die jij lijkt te hebben is dat je hier kunt roepen: "Hee, TC Gold doet niet wat ik wil! Wat moet ik doen zodat hij dat wel doet?", zonder details te delen van wat je zelf al hebt geprobeerd.

Vriend, zo werkt dat niet. Hier niet op dit forum, en ook in het echte leven niet.

We helpen elkaar hier als hobbyisten graag, maar we hebben daarbij gewoon informatie nodig. We kunnen hier alleen je woorden lezen en eventueel je plaatjes bekijken, maar we kunnen geen gedachten lezen.

Ik hoop dat je hier wat aan hebt.

Succes,
Gerard

Offline HdB

  • Nieuw lid
  • *
  • Berichten: 79
  • Waardering: 1
Re: automatisch doorschuiven van treinen in Gold ?
« Reactie #42 Gepost op: 2013-03-09, 23:16:06 »
Eric,

Laat eens wat plaatjes zien van wat je tot nu toe hebt geprobeerd en hoe je baan er nu uitziet, welke schedules je gebruikt, etc, etc.

Dan geef je mensen de gelegenheid je gericht en stap voor stap te helpen.

Gerard


Waarom begrijpt Ferry mijn vraag wel ?

zoals ik nu dit antwoord lees , mag je pas meedoen met de ervaren gebruikers als je zelf alles al hebt lopen ? oftewel je mag pas meedoen met de grote jongens als je zelf al een grote jongen bent ?

ik heb het een en ander gepost en ook aangegeven waar ik momenteel vastloop, heb zelfs meteen aangegeven dat het vermoedelijk komt doordat ik de handleiding nog niet uit heb, en wat problemen ondervind in de vertaling.

ik heb deze post geopend met wat ik graag zou willen , en als jullie het erover hebben moet ik eerst bewijzen dat ik al kan rekenen terwijl ik vraag hoe je het beste rekenen kunt leren ?

nou , ik ga wel weer verder met mijn handleiding , stil in een hoekje zitten en lezen ... geen probleem ...


Ik denk dat Eric hier wel een punt heeft, wanneer je zelf het programma door begint te krijgen is het lastig om je nog te herinneren waar in eerste instantie de onduidelijkheden zaten.
De handleiding is niet echt toegankelijk ( behoorlijk taai), en het meest heb ik geleerd van de voorbeelden met plaatjes van projecten die door de veteranen zijn gepost!

Daarom nogmaals : graag al deze praktijkvoorbeelden bij elkaar voegen en dan liefst nog meer van deze zeer leerzame "cursussen" , daar maken jullie iedereen blij mee!

Gr

Henk

Tc Gold8, Ecos 50200, DigiKeijs terugmelders, Roco geoline baan,  LGB buitenbaan

GerardWassink

  • Gast
Re: automatisch doorschuiven van treinen in Gold ?
« Reactie #43 Gepost op: 2013-03-10, 07:53:04 »
Dag Henk,

Ik snap je behoefte. En dat is wel een taak van Freiwald, een leverancier moet - in mijn mening na dertig jaar in de IT - voor deugdelijke handleidingen zorgen. Me dunkt dat het programma al genoeg kost!

Onze hobby is, net als die van jullie, modelspoor. Rijden en bouwen. Het delen van de kennis die we daarbij opdoen is ook leuk, daarmee delen we ook een stukje enthousiasme voor de hobby! Net als het wederzijds beantwoorden van vragen. De een gebruikt vaak net andere stukken van het TC programma dan de ander, en zo kun je elkaar helpen.

De vraag die jij stelt zou inhouden dat er naast de hobby ook nog een boel verzamelwerk, fotografie en bewerking, schrijf- en redactiewerk zou moeten gebeuren. Dat is haast een hobby-dagtaak erbij!

Ik weet de mening van Piet hierover (nog) niet, maar hoewel ik enthousiast kan worden van het idee van een goede handleiding of een how-to of zo, weet ik ook van mezelf dat ik na verloop van tijd stellig zou gaan ervaren dat het te veel tijd wegneemt van de 'echte' hobby: modelspoor.

Maar wat ik me wel zou kunnen voorstellen is dat iemand de trekkersrol op zich neemt om een echte Nederlandse wiki page over TC op te zetten. Het voordeel van de wiki structuur is dat iedereen een bijlage kan leveren, dat er op de achtergrond in diezelfde wiki over gesproken kan worden, en dat dit in de praktijk snel tot resultaten kan leiden - als er een enthousiaste groep mensen is die dit idee draagt. Dan komt het niet op een paar 'veteranen' neer, maar kan de werklast vrijblijvend door meerdere mensen worden gedragen.

HTH,
Gerard

Offline eric

  • Nieuw lid
  • *
  • Berichten: 42
  • Waardering: 0
    • heerlensebaan project
Re: automatisch doorschuiven van treinen in Gold ?
« Reactie #44 Gepost op: 2013-03-12, 14:10:27 »
Eric,

Laat eens wat plaatjes zien van wat je tot nu toe hebt geprobeerd en hoe je baan er nu uitziet, welke schedules je gebruikt, etc, etc.

Dan geef je mensen de gelegenheid je gericht en stap voor stap te helpen.

Gerard


Waarom begrijpt Ferry mijn vraag wel ?

zoals ik nu dit antwoord lees , mag je pas meedoen met de ervaren gebruikers als je zelf alles al hebt lopen ? oftewel je mag pas meedoen met de grote jongens als je zelf al een grote jongen bent ?

ik heb het een en ander gepost en ook aangegeven waar ik momenteel vastloop, heb zelfs meteen aangegeven dat het vermoedelijk komt doordat ik de handleiding nog niet uit heb, en wat problemen ondervind in de vertaling.

ik heb deze post geopend met wat ik graag zou willen , en als jullie het erover hebben moet ik eerst bewijzen dat ik al kan rekenen terwijl ik vraag hoe je het beste rekenen kunt leren ?

nou , ik ga wel weer verder met mijn handleiding , stil in een hoekje zitten en lezen ... geen probleem ...


Ik denk dat Eric hier wel een punt heeft, wanneer je zelf het programma door begint te krijgen is het lastig om je nog te herinneren waar in eerste instantie de onduidelijkheden zaten.
De handleiding is niet echt toegankelijk ( behoorlijk taai), en het meest heb ik geleerd van de voorbeelden met plaatjes van projecten die door de veteranen zijn gepost!

Daarom nogmaals : graag al deze praktijkvoorbeelden bij elkaar voegen en dan liefst nog meer van deze zeer leerzame "cursussen" , daar maken jullie iedereen blij mee!

Gr

Henk


Nog iemand die mij begrijpt ....

het enige wat ik heb gevraagd in mijn laatste post ... als iemand iets uitgelegd wordt, doe er dan iets meer bij als een "onderonsje" . een foto met wat text of wat dan ook , dat maakt het voor iedereen duidelijk , en kan iedereen er weer van opsteken.

mijn vraag over mijn schaduwstation en het doorschuiven is ruim voldoende beantwoord, hier heb ik ook rijkelijk voor bedankt.
ik zoek dat zelf verder uit , en ondanks dat ik vind dat de "google translated" handleiding die ik nu heb, me soms meer verward dan de duitse, kom ik er wel ... alleen heb ik geen zin om alle gemaakte aantekeningen over te schrijven naar de Duitse handleiding. maar nogmaals , dit is enkel en alleen mijn mening !!

dat ik 2 jaar niets gedaan heb met traincontroller klopt niet helemaal ... :-) . ik snap de conclusie wel , want ik heb hiervoor een tijdje met een Zilver versie gedaan om te wachten op een geheel nieuwe update. dit om te voorkomen dat ik na een jaar alweer bij moet betalen om van versie 7 naar versie 8 te mogen.

ik zit nu eenmaal in het software wereldje :-)

dit was mijn laatste post hierover, ik wil niemand tegen de schenen schoppen of op de teentjes trappen....

ik heb inmiddels meer dan de helft gelezen en meteen uitgevoerd ... het gaat prima !



Gelijkstroom - dcc digitaal -  esu ecos - esu sound - esu boosters - esu switchpilot - bmd 16 sdn - traincontroller 8.0 gold