Auteur Topic: 2 treinen door 5 blokken, probleempje?  (gelezen 15257 keer)

Offline dalmvis

  • Nieuw lid
  • *
  • Berichten: 16
  • Waardering: 0
2 treinen door 5 blokken, probleempje?
« Gepost op: 2013-02-25, 15:20:26 »
Beste allemaal,

Ben nieuw hier (voorstellen komt asap!) maar zit met een raar probleem. Heb zeer simpele baan gemaakt (test) met maar 2 wissels (waarvan 1 elektrisch) en dan een 5 blokken. Zie bijlage. Maar nu geeft dr. railroad allemaal meldingen, blok 6 zit nergens aan en soms rijdt de trein gewoon door blok 5 heen, terwijl er een rood bloksein aan staat!? Ik doe zeker iets fout! Maar wat??
Heb al veel gelezen maar mis ergens iets essentieels. Alvast bedankt!
ps: als ik rij met ' sponteneus run'  (spontaan rijden), moet je dan ook een ' schedule' opgeven?? 

Arthur (TC gold V8)
ps zie net dat ik bijlage niet kan uploaden, had een TC file gemaakt. Moet even dit zippen...
TC Gold V8.0 - ECoS2 - Roco, Trix, Flsmn digitaal

Offline P.Heinst

  • Administrator
  • Veteraan
  • ****
  • Berichten: 2.250
  • Waardering: 28
    • home page
Re: 2 treinen door 5 blokken, probleempje?
« Reactie #1 Gepost op: 2013-02-25, 16:23:21 »
Beste ?

Een Naam onder aan zou makkelijk zijn.

Heb even snel gekeken maar je blokken zijn niet goed ingedeeld, de rem en stopmelders zijn allemaal niet goed geplaatst.
Ook je blokken zijn niet ingedeeld/gekoppeld aan een digitaal systeem


Kijk daar eens naar en eventueel kom ik daar dan nog op terug (iemand anders mag ook), moet nu helaas even weg.

Gr Piet
Roco rijder met 1 multimaus pro en multimaus als slave, RouteControl,  Multizentrale pro en Z21 als digitalesysteem/versterker, 4x booster, remgenerator en Rocomotion en Train-controller Gold 10.0 laatste versie als besturing en Roco 10785 als terugmeldsysteem samen Littfinski bezetmelders

Offline dalmvis

  • Nieuw lid
  • *
  • Berichten: 16
  • Waardering: 0
Re: 2 treinen door 5 blokken, probleempje?
« Reactie #2 Gepost op: 2013-02-25, 16:36:39 »
Beste Piet,

Bedankt voor de snelle reactie!! Enne...mijn naam staat er ECHT wel onder, maar misschien beetje verborgen :-).

Groeten, Arthur

ps: ga vanavond jouw op/aanmerkingen bekijken...
TC Gold V8.0 - ECoS2 - Roco, Trix, Flsmn digitaal

Offline Ferry Posthuma

  • Forum lid
  • ***
  • Berichten: 305
  • Waardering: 7
  • Open your eyes, take a deep breath and relax!
Re: 2 treinen door 5 blokken, probleempje?
« Reactie #3 Gepost op: 2013-02-25, 19:08:24 »
Hoi Arthur,

Bij spontaneous run hoef je geen schedule op te geven, die maakt de software eigenlijk spontaan zelf! Hoe werken de blokken bij jou? Met stroomdetectie?

Groet,
Ferry
Schaal H0 (1:87), Multimaus, Rocomotion 10785 centrale met software TrainController Gold version 8.0 G2, windows vista, RS232 naar USB, lichtsluisjes voor kalibratie van loksnelheid, 4x 10787/GBM8, 2x DR4088RB-CS, Geoline H0 in schaduwstation met 10775 wisselaandrijvingen, Tillig Elite code 83 in zichtbare gedeelte, DR4024 voor servo-aansturing van de Tillig wissels.

Voornemen 2017: Volle afbouw baan zodat scenery erin kan!

Offline P.Heinst

  • Administrator
  • Veteraan
  • ****
  • Berichten: 2.250
  • Waardering: 28
    • home page
Re: 2 treinen door 5 blokken, probleempje?
« Reactie #4 Gepost op: 2013-02-25, 19:55:32 »
Arthur

Sorry, ik heb niet goed gekeken naar de naam,

even wat kort opgeschreven en als voorbeeld blok 3 genomen Afb. 1 dit is een blok met 2 melders (2 gedeelte) en je hebt meaar een melder gemaakt (stopmelder) maar geen rem melder, de trein moet eerst remmen en dan stoppen.
Het zou er alsvolgd uit kunnen zien Afb. 3. remmen met een remweg van 1oo cm na het begin van de melder en de stopmelders na 60 cm van het begin van de melder , deze melders beginnen pas op de helft van een blok.
Het digitaal systeem moet je ook ongeven afb 2. hier staat mijn systeem ingevuld maardat is voor jouw een ander systeem en ook de adressen en ingangen maar van het systeem dat jij hebt weet ik dat niet in werk met roco systeem.
In afb 4 heb ik even blok 5 genomen en daar een een blok met een melder in getekend wat er zo uit zou kunnen zien.
In afb 5 zie je dat je bij jouw geen digitaal systeem hebt ingevuld (zonder aansluiting) hier jouw systeem invullen en ook het adres dat voor de terugmelding van jouw sytseem geld.

Zo errst maar een begin gemaakt, afbeelding bijgevoegd

Gr Piet
Roco rijder met 1 multimaus pro en multimaus als slave, RouteControl,  Multizentrale pro en Z21 als digitalesysteem/versterker, 4x booster, remgenerator en Rocomotion en Train-controller Gold 10.0 laatste versie als besturing en Roco 10785 als terugmeldsysteem samen Littfinski bezetmelders

Offline dalmvis

  • Nieuw lid
  • *
  • Berichten: 16
  • Waardering: 0
Re: 2 treinen door 5 blokken, probleempje?
« Reactie #5 Gepost op: 2013-02-25, 20:28:35 »
Beste Ferry,
Ik gebruik stroommelding, de 2 loks zijn geijkt en werken maar met 1 bezetmelder. ' spontane run' , ja, dat bepaalt het programma, maar ik had even een idee...
Dag Piet,
Bedankt voor de zeer snelle hulp, ik snap wat je schrijft en volgens mij werkt het nu. Alleen in blok 7 blijft de trein te lang wachten ik snap niet waarom maar ik denk dat het blok fysiek niet goed zit. Zie bijlage met verbeterde versie, als je tijd hebt kan je die misschien bekijken... Het werkt nu beter...

Thx, Arthur
TC Gold V8.0 - ECoS2 - Roco, Trix, Flsmn digitaal

Offline Ferry Posthuma

  • Forum lid
  • ***
  • Berichten: 305
  • Waardering: 7
  • Open your eyes, take a deep breath and relax!
Re: 2 treinen door 5 blokken, probleempje?
« Reactie #6 Gepost op: 2013-02-26, 09:13:42 »
Hallo Arthur,

Piet schrijft altijd uitgebreide antwoorden en duikt er helemaal in, erg goed doet hij dat! Van mijn kant probeer ik altijd zo duidelijk mogelijk te krijgen hoe het blok is opgebouwd. In jouw geval dus met stroomdetectie (goede keuze) en gekalibreerde loks. Met de virtuele rem- en stopmelders kun je nu de lok perfect in dat blok laten stoppen op de manier zoals Piet al aangaf. Ik begrijp dat het al beter werkt nu!

Groet,
Ferry
Schaal H0 (1:87), Multimaus, Rocomotion 10785 centrale met software TrainController Gold version 8.0 G2, windows vista, RS232 naar USB, lichtsluisjes voor kalibratie van loksnelheid, 4x 10787/GBM8, 2x DR4088RB-CS, Geoline H0 in schaduwstation met 10775 wisselaandrijvingen, Tillig Elite code 83 in zichtbare gedeelte, DR4024 voor servo-aansturing van de Tillig wissels.

Voornemen 2017: Volle afbouw baan zodat scenery erin kan!

Offline dito

  • Junior lid
  • **
  • Berichten: 188
  • Waardering: 0
Re: 2 treinen door 5 blokken, probleempje?
« Reactie #7 Gepost op: 2013-02-26, 09:25:15 »
Hallo Arthur
Is het niet mogelijk uw fotos door te sturen in jpeg.Ik kan de uwe niet openen en zou graag zien hoe ze waren voor verbetering door Piet.
Herman

Offline P.Heinst

  • Administrator
  • Veteraan
  • ****
  • Berichten: 2.250
  • Waardering: 28
    • home page
Re: 2 treinen door 5 blokken, probleempje?
« Reactie #8 Gepost op: 2013-02-26, 09:36:01 »
Hallo Arthur,

Zou het mogelijk zijn om het plan nogmaals te sturen en dan wel met de complete data,s erbij.
Wat je nu stuurt is alleen maar het plan maar de gegevens die erbij horen zoals instellingen van loks en en geplande ritten en andere interne gegevens zijn er niet bij en daardoor is het moeilijk te zien hoe het alle maal zit.
zover ik het nu kan zien loopt het voor geen meter, met deze instellingen kun je niet rijden, meeste blokken hebben geen rem en/of stopmeldes (beide) en sommige zijn net uit een maar uit meerdere melders per blok samengsteld wat wel kan maar dan moeten ze goed ingedeeld worden.

Als je het plan opslaat in een lege map (eventueel eerst maken) en je kijk dan in die map dan zie je drie bestanden staan met de aanduiding yrr, yrs en yrw het is voor een goede beoordeling dat je alle drie de mappen stuurt.
Comprimeer deze map waar deze drie in staan en dan op het forum zet dan kan ik het geheel overzien.

Gr Piet
Roco rijder met 1 multimaus pro en multimaus als slave, RouteControl,  Multizentrale pro en Z21 als digitalesysteem/versterker, 4x booster, remgenerator en Rocomotion en Train-controller Gold 10.0 laatste versie als besturing en Roco 10785 als terugmeldsysteem samen Littfinski bezetmelders

Offline dalmvis

  • Nieuw lid
  • *
  • Berichten: 16
  • Waardering: 0
Re: 2 treinen door 5 blokken, probleempje?
« Reactie #9 Gepost op: 2013-02-26, 10:14:21 »
Bedankt voor al jullie meedenken!
Piet, ik zal dat vandaag doen... maar op een of andere manier loopt het wel iets meer dan een meter  ;).
Tot snel, Arthur
TC Gold V8.0 - ECoS2 - Roco, Trix, Flsmn digitaal

Offline P.Heinst

  • Administrator
  • Veteraan
  • ****
  • Berichten: 2.250
  • Waardering: 28
    • home page
Re: 2 treinen door 5 blokken, probleempje?
« Reactie #10 Gepost op: 2013-02-26, 10:42:47 »
Herman,

Het plan dat Arthur heeft meegestuurt is geen foto bestand (jpg) maar een banen plan van traincontroller (yrr) en deze kun je unzippen en dan met traincontroller openen, in dit geval met traincontroller Gold versie 8.

Gr Piet
Roco rijder met 1 multimaus pro en multimaus als slave, RouteControl,  Multizentrale pro en Z21 als digitalesysteem/versterker, 4x booster, remgenerator en Rocomotion en Train-controller Gold 10.0 laatste versie als besturing en Roco 10785 als terugmeldsysteem samen Littfinski bezetmelders

Offline dalmvis

  • Nieuw lid
  • *
  • Berichten: 16
  • Waardering: 0
Re: 2 treinen door 5 blokken, probleempje?
« Reactie #11 Gepost op: 2013-03-13, 19:55:37 »
Late reactie van mij, 2 weken ziek geweest dus weinig op zolder bij de treintjes gezeten! >:(

Piet, bij deze de 3 files, hopelijk heb je hier voldoende aan, lees het graag,thx!
Arthur
TC Gold V8.0 - ECoS2 - Roco, Trix, Flsmn digitaal