Dutch Roco Forum

Commercieel => Roco - H0 GeoLine => : Hansw 2023-02-25, 12:49:00

: stroomvoorziening baan
: Hansw 2023-02-25, 12:49:00
Beste , ik heb een tijdje geleden van Piet het advies gekregen om de baan op meerdere punten van stroom te voorzien
Nu heb ik in het verleden meerdere ROCO startsets gekocht en  nog genoeg van de bij geleverde kastjes voor de aansluiting van mouse en stroomvoorziening
Kan ik nu de( extra)  Geoline rail met stekkertje  op een tweede kastje aansluiten voor extra stroomvoorziening ( geen mouse)
Of krijg ik dan een conflict omdat er dan twee kastjes op dezelfde baan zijn aangesloten voor stroomvoorzienig 

Mvg Hans 

P.S   Mijn vraag gaat over mijn oude Geoline baan  en niet over mijn andere z21 baan  om misverstand te voorkomen

Mvg Hans 
: Re: stroomvoorziening baan
: Hansw 2023-02-25, 13:05:13
Nog even een aanvulling  : ik bedoel met kastje de booster icm trafo

Mvg Hans
: Re: stroomvoorziening baan
: denobis 2023-02-25, 13:49:05

Je kan nooit 2 boosters op het zelfde spoor stuk aansluiten!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!
: Re: stroomvoorziening baan
: Hansw 2023-02-25, 14:58:03
Beste , dank voor je reactie

Ook niet voor alleen maar stroomvoorziening  ; ik sluit er geen andere dingen op aan zoals mouse etc   
Ik kan ook de twee stekkertjes van de beide rails op een booster aansluiten maar heeft dat wel zin ivm vermogen van de booster
Of is de stroomvoorziening bij twee aparte punten toch sterker als bij 1 punt ; het is namelijk een vrij lange baan qua rails lengte en de trein hapert alleen bij wissels

Mvg Hans     
: Re: stroomvoorziening baan
: denobis 2023-02-25, 15:14:39
wat je dan moet doen is booster 1 op baan stuk 1 aansluiten en booster 2 op baan stuk 2.
maar dan moeten baan stuk 1 en baanstuk 2 wel geïsoleerd zijn van elkaar.
anders blaas je de boosters op een gegeven moment op.
gr
Hans
: Re: stroomvoorziening baan
: trikers 2023-02-25, 15:30:09
Beste Hans,
Wat Piet bedoelde is op meerdere plekken op je baan voeding aansluiten van de zelfde centrale of booster. Liefst om de 2 a 3 meter. Dit omdat digitale treinen toch wel last hebben van spanningsverschil als het aansluitpunt een eind verwijderd is. Zoals ook eerder vermeld is, als je meerde voedingen gebruikt moeten de railvakken van elkaar gescheiden zijn. Aandachtspunt is dan wel dat de polariteit bij de overgang gelijk aan elkaar is anders treed er kortsluiting op als de trein van ene naar het andere vak rijdt. Mvg Henk
: Re: stroomvoorziening baan
: Hansw 2023-02-25, 15:30:38
Beste , maar als ik het dan goed begrijp splits je de baan in 2 aparte banen en kun je niet meer van de ene baan naar de andere baan komen met de trein omdat de stroom niet doorloopt
Maw je bereikt hetzelfde als dat je twee gescheiden banen aanlegt

Mvg Hans   
: Re: stroomvoorziening baan
: denobis 2023-02-25, 15:54:12
Nee dat bedoel ik niet.
Je moet de stukken dmv kunststof isolatie rail lassen scheiden.
: Re: stroomvoorziening baan
: Hansw 2023-02-25, 16:01:25
Maar als  de trein dan bij de rail komt waar de isolatie stukjes opzitten krijgt hij toch geen stoom meer om door te kunnen rijden naar het andere stuk

Of zie ik helemaal verkeerd

Mvg Hans   
: Re: stroomvoorziening baan
: denobis 2023-02-25, 16:09:17
Dan krijgt hij stroom van booster 2.
Zie https://www.roco.cc/rde/downloads-treiber/anleitungen
Daar vind je de gebruiksaanwijzingen van je boosters en de aansturing daarvan.
Deze is heel duidelijk.
Zie bijlage.
: Re: stroomvoorziening baan
: denobis 2023-02-25, 16:13:04
Ik rijd zelf met dinamo.
in een tm 44 module van dinamo zitten 4 aansluitingen voor de rails.(vergelijkbaar met 4 boosters).
Ik heb er nu 8 in gebruik 8x4 = 32 "boosters".
Deze worden op hun buurt aangestuurd door mijn centrale.
Werkt perfect.
Zou bij jou met je roco boosters ook zo moeten werken.
: Re: stroomvoorziening baan
: P.Heinst 2023-02-25, 16:41:08
Ik denk dat Hans nog een ding over het hoofd ziet en dat is dat er bij gebruik van bv 2 boosters er een kabel tussen die 2 booster moeten zitten ( bv tussen de booster in/out), Hans hierdoor komt de opdracht van bv de multimaus die naar de eerste versterker/booster  gaat  via deze kabel naar de tweede booster  en  dan krijgt de lok de in het tweede baangedeelte staat ook zijn opdracht
Gr Piet
: Re: stroomvoorziening baan
: denobis 2023-02-25, 16:53:46
Piet ik had daarvoor de gebruiksaanwijzing er bij gezet.
Die is wat dat betreft erg duidelijk.
Wat die bekabeling van booster naar booster en muis betreft dat staat daar heel duidelijk getekend en beschreven (zelfs ik begrijp het haha).
Klik maar op de pdf en je ziet het.
: Re: stroomvoorziening baan
: P.Heinst 2023-02-25, 16:58:22
Zover had ik het nog niet gelezen dat de gebruiksaanwijzing handleiding erbij staat, zit onderweg op de telefoon en dan zie je niet alles even snel.
Gr Piet
: Re: stroomvoorziening baan
: denobis 2023-02-25, 17:15:58
Wat mij de laatste tijd erg opvalt is dat mensen blijkbaar moeite hebben om een gebruiksaanwijzing te vinden.
En Roco heeft ze toch echt op de site staan.
alles heeft een leercurve en je zal eerst wat kennis op moeten doen voor dat je gaat bouwen.
: Re: stroomvoorziening baan
: Hansw 2023-02-25, 17:55:48
Beste, ik heb in de oude ROCO bijlagen en catalogus inderdaad  deze schema,s gezien maar ik heb totaal geen kennis en aanleg voor elektronische aansluitingen en omdat ik niet wist dat je stroomverlies krijgt bij een lange baan nooit verder in verdiept totdat Piet mij dit advies gaf .
Bij mijn andere baan z21 heeft Piet mij ook geholpen met de aansluitingen ( alhoewel ik de gebruiksaanwijzing wel had doorgelezen ) omdat ik de verkeerde aansluitingen op z21 had gebruikt waardoor er niets functioneerde  .
Ik kreeg ook een keer constant kortsluiting bleek dat ik een keerlus had aangelegd .
Mijn zoon heeft in de ROCO TEE ledstrips voor mij gesoldeerd want daar waag ik mij ook niet aan .

Als ik nu alles op een rijtje zet kan ik dan toch niet beter gewoon meerdere stekkertjes van de stroomvoorziening rails op een booster aansluiten  bij de aansluiting voor de baan
Of wordt de stroomvoorziening  dan ook minder bij de stroomvoorziening rails door de meerdere aansluitingen .
Want wat is dan het voordeel om meerdere boosters aan te sluiten
Mvg Hans
 
: Re: stroomvoorziening baan
: denobis 2023-02-25, 18:33:46
Het voordeel is dat je per railstuk (wat we blok noemen) 3amp kan af nemen (max) en dat je de snelheid per blok kan instellen.
En het allergrootste voordeel behaal je als je de boosters dicht bij de aansluitrail plaatst waar door de draden kort worden.
Dan heb je wel wat langere netwerkkabels nodig maar daar verlies je niks in.( ik zal je zeggen dat ik met mijn systeem draden van 5,5 m heb liggen en er nagenoeg geen verlies is te meten).
En als je er melders op aansluit dan kun je ook bepalen waar je trein stopt en dergelijken.
Het spanningsverlies op een lange baan is verwaarloosbaar als je raillassen maar goed zijn.
Wat veel kwalijker is zijn lange draden naar eventuele melders aangezien die verschil meten in millivolts.
Je kan ook 1 booster met meerdere aftakkingen gebruiken maar ik zie daar echt geen voordeel in.
Kijk maar op de pdf die ik je gestuurd heb daar staat heel duidelijk in hoe een en ander aangesloten dient te worden.
Met beelden.
Ik heb hem er nogmaals bij gezet klik op de pdf en download hem kan bijna niet missen.
: Re: stroomvoorziening baan
: denobis 2023-02-25, 19:18:14
Even een opschudder voor alle lezers.
Waar gaat de stroom makkelijker door een dunne of een dikke draad?
Natuurlijk de dikke.
Wat is dikker de rail of het draad?
Natuurlijk de rail.
Waar kan je in je rails spanningsverlies krijgen?
In slechte raillassen.
Dus als de raillasen goed zijn (wat zo wie zo een voorwaarde is voor een goed functionerende baan) Zul je weinig spanning verliezen.
Dus ergo conclusio meerder aftakkingen van af de booster naar de rails hebben geen voordeel sterker nog kan zelfs wat nadeel geven.
: Re: stroomvoorziening baan
: Hansw 2023-02-25, 19:22:54
Beste Hans , dank voor de uitgebreide info
Ik hoop niet dat je een punthoofd van mij krijgt maar een aantal opmerkingen begrijp ik niet helemaal :
Het voordeel is dat je per railstuk (wat we blok noemen) 3amp kan af nemen (max) en dat je de snelheid per blok kan instellen.

De snelheid kan ik toch ook al onafhankelijk per trein instellen met de mouse

Het spanningsverlies op een lange baan is verwaarloosbaar als je raillassen maar goed zijn.
Dus dat is niet de grootste oorzaak dat de trein bij mij bij de wissels stilstaat maar ligt aan de wissels zelf .
Ik weet ook niet of de oude GEOLINE wissels gepolariseerd zijn . ( Piet had mij bij de andere baan ( z21 ) geadviseerd die uitsluitend te kopen .
MVG  Hans   
: Re: stroomvoorziening baan
: denobis 2023-02-25, 19:33:19
Ah daar komt de aap uit de mouw.
Stilstaan op de wissels.
Ik rijd zelf ook op roco line en gelukkig niet op geoline.
Geoline staat er om bekend dat het nogal breekbaar is.
ik zelf gebruik niet gepolariseerde wissels maar bij mij blijven de treinen gewoon op de wissels rijden mits de wissel in de goede stand staat.
Wat ik bedoelde met snelheid regelen is dat je in ieder blok een andere snelheid zou kunnen instellen.
Dus de zelfde trein kan dan bv in blok 1 120km per uur rijden en in blok 2 afzakken naar bv 80 km per uur (handig en korte bochten of bij wissels).
Ik rij dan wel met een totaal ander systeem maar het principe is het zelfde.
Maar geloof deze bejaarde Electro techneut maar het zit in je wissels.
Wat ik je zeker wil aanraden is je wat verdiepen in de elektrische kant van de modelsporen (er zijn prima boeken over geschreven).
En geloof me ook ik zit soms met vraagstukken maar dan onderzoek ik het en vind de oplossing.
Kun je een foto maken van onder en bovenzijde ven de wissel?
Het probleem van stilstaan op de wissels is eenvoudig op te lossen hoor.
: Re: stroomvoorziening baan
: Hansw 2023-02-25, 20:32:42
Beste  Hans ,

Ik kan me voorstellen dat het voor jou gesneden koek is en je misschien niet kan voorstellen dat er A technische mensen rondlopen op deze aarde
Ik heb vaak geprobeerd wat technische boeken te lezen dan is het op zich duidelijk maar mijn probleem is dat ik het niet in praktijk kan brengen
Ik heb laatst voor mij vrouw een badkamer lamp aangesloten de aansluiting zit boven de spiegelwand
Lamp brandt als je schakelaar aanzet maar het stopcontact dat op dezelfde muur zit werkt niet meer  ( geen stroomtoevoer ).
Betreft Roco Geoline baan  :  Een aantal jaren geleden ben ik met deze rails een baan begonnen en alles functioneerde naar behoren , maar door een verhuizing en ruimtegebrek hebben de treinen een aantal jaren in een vitrinekast gestaan . Door het Tv programma van Andre van Duin prikkelde het weer . Toen liep ik tegen het probleem op dat de Roco geoline rails spontaan afbraken  bij het in elkaar zetten , vooral bij wissel aansluitingen en gebogen wissels ( alhoewel ze altijd in een afgesloten doos lichtvrij zijn opgeborgen ).
Met veel moeite heb ik toch weer een baan kunnen realiseren 
Maar omdat ik niet meer wilde investeren in Geoline ben ik met een tweede baan begonnen met ROCO line met zachte bedding Ik kon voordelig een z21 startset kopen
Ik wilde eerst de twee banen op elkaar aansluiten maar dat oogt niet dus houdt ik ze maar gescheiden
Op de nieuwe baan rijden de treinen goed tenzij ik te langzaam rijdt dan stoppen ze ook bij de wisselstraat als ik ze dan weer activeer op de mouse gaan ze weer rijden ( dus ik krijg niet  de melding kortsluiting ) .
Ik kreeg last ook de tip de oude geoline rails schoon te maken met wat remmenreiniger om te ontvetten maar bijt dit niet uit
Mvg Hans
: Re: stroomvoorziening baan
: denobis 2023-02-25, 20:48:05
Geen remmen reiniger gebruiken!
Beter wat Remolie gebruiken.
Wel handschoenen aan is erg slecht voor je huid.
En daarna droog wrijven want anders lossen je antislipbandjes op.
Ik zal je vertellen ik rijd nog met 2 km per uur over de wissels geen enkel probleem.
Het probleem zit hem in dat het beweegbare stuk (de wisseltong) geen of slecht kontakt maakt tegen de aanliggende rail.
Neem eens een watten tip met een heel klein beetje alcohol en reinig dan het stukje tong wat tegen de rail aan gaat.
Dat zou het kunnen oplossen.
Ik had dat vroeger met lima wissels(dat waren echt krengen) daar soldeerde ik dus een draad aan de wissel tong en aan de aanliggende rail probleem opgelost.
: Re: stroomvoorziening baan
: Hansw 2023-02-26, 09:06:21
Beste Hans,

Kan ik ook de booster van de oude Geoline combineren met de nieuwe z21 booster 

Mvg Hans 
: Re: stroomvoorziening baan
: denobis 2023-02-26, 09:37:29
Zoals ik het begrijp op de roco site zou dat kunnen.
Maar ik ben niet voldoende ingevoerd om je daar een definitief antwoord op te geven.
Gewoon aansluiten op je z21 en kijken wat er gebeurd.
Volgens mij kan dat geen kwaad hoog uit dat het niet werkt.
Rail is rail dus of je nu geoline hebt of line maakt voor de booster niets uit.
Ik vraag me af of je de oude boosters kunt combineren met de z21.
Dat zou best eens mogelijk kunnen zijn.
Wat heb je aan modules liggen van de oude set?
Stuur de nummers daar eens van?
: Re: stroomvoorziening baan
: Hansw 2023-02-26, 10:36:05
Beste Hans ,

Op het oude Roco geoline kastje staat nr 10764   

Bij de startset z21   staat   :  1 z21
■ 1 Z21 WLANMAUS
■ 1 WLAN-router
■ 1 plug-in voeding

Mvg Hans
: Re: stroomvoorziening baan
: denobis 2023-02-26, 10:59:26
Ik bedoel de type nrs van de boosters ( de oude boosters)
De 10764   is geen booster maar versterker.
Dit is dus vergelijkbaar met de centrale.
Hier sluit je je muis op aan en het eerste blok en de boosters voor de andere blokken.
De 10765   is een booster.
Per booster heb je een voeding nodig zie gebruiks aanwijzing.
Dus als je alleen de 10764 en een muis hebt dan heb je te weinig voor een wat uitgebreidere baan met wissels.
Als ik je dan een advies mag geven :
Vergeet die oudere spullen en ga geheel over op het z21 systeem.
Is wel weer een investering maar gezien jouw technische kennis is dat een betere optie.
En ga naar de komende beurs in Houten daar kun je veel kennis op doen.
Is wel aardig ritje voor jou maar echt de moeite waard.
: Re: stroomvoorziening baan
: Hansw 2023-02-26, 11:50:24
Beste Hans ,

Dat was ik ook niet meer van plan , maar de oude ROCO geoline baan is het grootst  300 x 200  ( L  vorm )
De z21  baan is 240  x 122   met 4 cirkels  R2 , R3 , R4  en R5  verbonden door een wisselstraat
Kan ik dan niet beter vast een booster voor de z21 kopen  om straks bij uitbreiding van de z21 baan een scheiding te kunnen maken zoals je eerder aangaf 
Mvg Hans

P.S  Ik heb  net even naar de z21 Booster gekeken  schrok wel van de prijs   . Wat mij ook niet duidelijk is ROCO maakt onderscheid tussen z21 en Z21    ( van Piet vernomen ).
Ik heb de z21   , maar bij de boosters staat overal  Z21   Is er geen booster voor de z21 of kan je die voor beide systemen gebruiken
Ik vind de naamgeving wel enigszins verwarrend 
: Re: stroomvoorziening baan
: P.Heinst 2023-02-26, 11:55:20
denobis Hans,

Inderdaat de 10764 is een versterker en geen booster maar deze wordt door diverse mede spoorders gebruikt als booster, niet mijn voorkeur en ook niet van Roco, deze geeft aan in zijn voorwaarde dat het gebruik van de 10764 als booster de garantie vervalt.
Bij het gebruit van de 10764 als booster is er geen kortsluit of overbelasting beveiligeing aanwezig en moet dan op een andere wijze worden opgelost of als je het risico neemt helemaal niet en dat doe er toch vele.

Bij gevoegd een paar afbeeldingen hoe het eventueel aangesloten wordt.

Gr Piet
: Re: stroomvoorziening baan
: Hansw 2023-02-26, 12:08:24
Beste Piet , je schreef

Bij het gebruit van de 10764 als booster is er geen kortsluit of overbelasting beveiligeing aanwezig en moet dan op een andere wijze worden opgelost of als je het risico neemt helemaal niet en dat doe er toch vele.


Niet dat ik het uit ga proberen  maar wat is de schade in het ergste geval  bij kortsluiting gaat alleen het kastje dan kapot of ook de treinen

Mvg Hans
: Re: stroomvoorziening baan
: P.Heinst 2023-02-26, 12:23:09
Hans,
Tot nu toe heb ik alleen nog maar het kastje kapot zien gaan.
Gr Piet
: Re: stroomvoorziening baan
: denobis 2023-02-26, 12:35:51
De booster voor de z21 maakt geen onderscheid tussen de grote Z en de kleine z.
Ge grote (zwarte) heeft veel meer mogelijkheden oa een programmeer spoor.
Wees wijs geef wat geld uit en koop z21 boosters.( slim is om dan gelijk een dubbele booster aan te schaffen)
Hobby kost nu eenmaal geld.
En wat heb je aan geld als je er niets mee doet.
Ik heb hier op een gegeven moment de beslissing genomen om alles nieuw te kopen.
Dus oude lima baan afgebroken en een geheel nieuw baan op bouwen van roco line.
Ook de besturing nieuw en geloof me die was heel wat duurder dan het z21 systeem ( en ook veel ingewikkelder ) nl het dinamo systeem met iTrain programma.
Ik ben nu gewoon ong 12000 e verder.
Zolang je het kan betalen zonder daarbij je levens onderhoud er bij aan te tasten waarom dan niet.
Maar nogmaals ga naar de komende beurs in houten dan word je echt veel wijzer.
: Re: stroomvoorziening baan
: denobis 2023-02-26, 12:41:35
@Piet
Eventueel kan je een elektronische zekering ( 2,5 a ) opnemen in de draden van de rail dan heb je een iedergeval iets van een beveiliging.
Die dingen kosten bijna niets en werken prima (ik heb ze opgenomen in de voedingen van de tm 44 en oc 32 aangezien ik een voeding gebruik van 16 amp!!! ).
Maar ik denk dat dat voor Hansw te moeilijk word.
: Re: stroomvoorziening baan
: P.Heinst 2023-02-26, 12:58:46
Hans,
Ja dat kan, ik gebruik wel eens een auto lamp ertussen en die gaat dan branden bij kortsluiting en is zo ook bij een experiment voldoende,  bij de baan zelf gebruik ik bijna alleen maar originele componenten van Roco en inderdaad wel iets duurder maar dan geen gezeur of problemen
Gebruik de Z21 en daaraan nog 4 boosters 10765 en kan deze eventueel nog uitbreiden met een paar extra boosters als het nodig is.
Ik heb HansW al eens voorgesteld om bij hem langs te gaan als dat nodig is maar ja de keuze is aan HansW, kom regelmatig in Apeldoorn.
Gr Piet
: Re: stroomvoorziening baan
: Hansw 2023-02-26, 13:09:28
Beste , ik ben het met je eens betreft geld uitgeven , alleen heb ik een makke ik geef makkelijk 500 euro uit voor een mooie lok
Maar voor elektronica of scenery materiaal  ( behalve bouwpakketten ) heb ik er moeite mee waarschijnlijk door mijn A technische kennis

Ik heb voor de duidelijkheid 2 foto, s bijgevoegd van mijn twee banen dat praat wat makkeljker

(http://)https://myalbum.com/album/WkRUqqXkQsXutn/?invite=e241da31-7e36-43bc-86ad-34875246ef68

Mvg Hans

P.s  Misschien mag ik ook nog even een ander vraagje stellen :

ik gebruik  voor mijn bouwpakketten  TAMIYA cement  een flesje met dunne lijm en een met wat dikkere
Nu is helaas de dikkere uitvoering op het moment niet leverbaar
Nu zag ik wel twee alternatieven van Tamiya cement

Bij het ene flesje staat op het etiket ABS lijm en op het andere  Plastic glue Limonene

Welke zou ik als alternatief kunnen gebruiken voor de bouwpakketten
: Re: stroomvoorziening baan
: denobis 2023-02-26, 13:18:44
Hansw leuke banen waar veel meer mee kan.
Wat heb je nu aan een leuke baan als je de boel niet goed besturen kan; helemaal niets.
Als ik jou was zou ik eens een afspraak maken met Martin Domburg van Domburgs train support en je dan eens goed late voorlichten.
Dat is echt de rit naar Ermelo Waard.
Hij geeft een gedegen advies en hij bouwt en sluit banen aan ook ter plekke.
En het is ook gewoon erg gezellig in zijn shop / werkplaats. (https://www.dtswebshop.nl/nl/).
: Re: stroomvoorziening baan
: denobis 2023-02-26, 13:20:12
Wat lijm betreft ik gebruik gewoon de faller lijm en 10 seconden gel.
En voor het doorzichtige werk kristalklear.
Kijk maar eens bij mijn draadje perron bouw.
http://www.dutchroco.nl/index.php?topic=2408.0
: Re: stroomvoorziening baan
: Hansw 2023-02-26, 13:39:17
Beste Hans,

Bedankt  voor de tip
Trouwens ik heb vanmorgen op je advies de wisseltongen goed gereinigd en de treinen lopen  nu wel in een keer over de wissels heen
Ik wist niet dat het zo snel gaat dat er vuil opkomt  ( zwarte uitslag ) want zolang heb ik de z21 baan nog niet

Mvg Hans 
: Re: stroomvoorziening baan
: denobis 2023-02-26, 13:42:29
Nou dan ben je in ieder geval iets verder.
die zwarte uitslag komt wel ergens vandaan (geen idee waarvandaan).
Mijn baan rijd nu een halfjaar ongeveer en totaal geen last van vervuiling.
Heb je soms slechte anti slipbandjes?
Zwarte uitslag duid op vocht immers het materiaal is new silver en zilver slaat bij vocht zwart uit.
Bij mij staat de baan op zolder met zolder raam altijd op kier open en toch geen last van vervuiling.
: Re: stroomvoorziening baan
: Dirk Baas 2023-02-26, 13:45:19
HansW,


Even nog dit, hoewel ik mij bewust ben je het moeilijk maak, aansluitrails moeten "kaal" zijn, dus de aansluitdraden moeten zonder verdere poespas aan de rails zitten. Bij analoge aansluitingen zitten smoorspoeltjes en condensatoren om e.e.a. radio ontstoord te maken (oude LG en MG en FM). Deze kunnen digitale info verstoren. Zitten er dus L's en C's in de aansluiting: wegknippen!
: Re: stroomvoorziening baan
: Dirk Baas 2023-02-26, 13:47:23
Hans,


De zwarte aanslag is toch corrosie en is geleidend?
Dan hoeft dat geen probleem te zijn.

: Re: stroomvoorziening baan
: denobis 2023-02-26, 13:47:29
Dirk dat is zeker het geval daarom gebruik ik geen aansluit rails maar soldeer ik de draden aan de rail zelf.
Goedkoper en veel beter.
zilver oxide geleid zeer slecht en heeft dus een hoge overgangs weerstand.
: Re: stroomvoorziening baan
: Hansw 2023-02-26, 13:53:33
Beste Hans ,

Al het materiaal op de z21  is een jaar oud  ook de treinen want de oude treinen rijden op de oude geoline baan
Alleen bij de wissels op de tong zaten zwarte streepjes bij de overige rail niet

Mvg Hans
: Re: stroomvoorziening baan
: denobis 2023-02-26, 13:58:10
Dan komt het waarschijnlijk van je antislipbandjes.
Dat krijg je vooral als je reinigt met bv remmenreiniger of met remolie wat je daarna niet goed droog wrijft.
Dan lossen de antislipbandjes een beetje op en laten ze sporen achter.
Ook slechte rail overgangen slopen je antislipbandjes.
Als ze dat doen dan moet je ze gaan vervangen.
En vooral bij piko locs is dat een crime.