Auteur Topic: Dick stelt zich voor.  (gelezen 2543 keer)

Offline Dick54

  • Nieuw lid
  • *
  • Berichten: 5
  • Waardering: 0
Dick stelt zich voor.
« Gepost op: 2023-09-06, 15:00:55 »
Hallo allemaal!
Na een tuintreinbaan winterslaap van ongeveer 30 jaar ben ik recent weer begonnen met een treinbaan in de tuin. Het overgebleven LGB materiaal van zolder gehaald en aan de bak.
Nu ombouwen van analoog naar digitaal. Momenteel 3 loc's digitaal en 1 analoog.
De roco Z21 XL is de centrale.
Ik heb 5 wissels in de baan die digitaal moeten worden. Daartoe heb ik de decoder 55524 van LGB gekocht.
Ik krijg het echter niet voor elkaar om via de Z21 APP de wissels te laten werken........
Ik hoop via dit forum wel!
Op de foto de baan zoals die er nu ligt. De wissels zijn er nog niet in......

Groet,
Dick
« Laatst bewerkt op: 2023-09-06, 15:14:40 door Dick54 »
Roco Z21 XL WLANMaus LGB 55524 decoders en 3 digitale lok's.

Offline P.Heinst

  • Administrator
  • Veteraan
  • ****
  • Berichten: 2.250
  • Waardering: 28
    • home page
Re: Dick stelt zich voor.
« Reactie #1 Gepost op: 2023-09-06, 16:12:45 »
Hoi Dirk.
Eerst maar een korte vraag, kun je wel rijden via de app? En dan mogelijk een oplossing  heb je er rekening mee gehouden dat er tussen Roco en een ander systeem een verschil in de adressen zit, als je de lgb geprogrammeerd hebt op adres 1 dan moet je die aansturen met de app op adres 5  er zit bij het Roco systeem een verschuiving van 4 in  dit kun je in de app of op de z21 instellen (via de maintenancetool) dat dit verschil wordt opgeheven.
Maar een kijken of dit al voldoende is
Gr Piet

Ps
 Even een aanvullende vraag  gaat op de app het wissel figuur wel heen en weer (schakelen)
« Laatst bewerkt op: 2023-09-06, 16:17:37 door P.Heinst »
Roco rijder met 1 multimaus pro en multimaus als slave, RouteControl,  Multizentrale pro en Z21 als digitalesysteem/versterker, 4x booster, remgenerator en Rocomotion en Train-controller Gold 10.0 laatste versie als besturing en Roco 10785 als terugmeldsysteem samen Littfinski bezetmelders

Offline Dirk Baas

  • Ervaren lid
  • ****
  • Berichten: 798
  • Waardering: 12
  • Ik vertel niet in welk wagonnetje mijn geld zit.
Re: Dick stelt zich voor.
« Reactie #2 Gepost op: 2023-09-07, 10:33:51 »
Welkm Dick,

Zo'n 30 jaar terug heb ik ook LGB (analoog) gehad in de tuin.
's Zomers was dat leuk, maar in de herfst en winter alles behalve. waarom ben ik in 2004 overgestapt op Roco "Digital is cool".
Maar nog steeds geniet ik van de banen, die medespoorders bouwen. Dus veel succes!

Gr,

"Malle Pietje" 🤨 Volgens mijn vrouw)
🚂

DCC X-Bus, SPROG II/Decoder pro, 10761, mod I en mod II + Multimaus, Maus R2/3🙀 🚂. Begonnen met een houten duwtrein, daarna met opwindtreinen (Märklin en Bing), na deze opwindend periode op elektrische treinen (3-rail en LIMA/JOUEF) overgestapt en via een uitstapje naar LGB over op ROCO DCC.
Binnenkort aan de rollator.
Nu bezig met drie modulebakken, waarvan één als fiddle-yard wordt ingericht.

Offline Dick54

  • Nieuw lid
  • *
  • Berichten: 5
  • Waardering: 0
Re: Dick stelt zich voor.
« Reactie #3 Gepost op: 2023-09-09, 15:22:20 »
Hallo Piet,
In de APP schakelen de wissels wel.
In de bijlage de instructie die bij de LGB 5524 decoder zit. Hoe moet ik daar mee omgaan in de Z21 Maintenance app? Ik heb eeb screenprint van de CV Programmeerfunktyie gemaakt.
Graag advies.
Roco Z21 XL WLANMaus LGB 55524 decoders en 3 digitale lok's.

Offline P.Heinst

  • Administrator
  • Veteraan
  • ****
  • Berichten: 2.250
  • Waardering: 28
    • home page
Re: Dick stelt zich voor.
« Reactie #4 Gepost op: 2023-09-10, 10:10:22 »
Hoi Dirk,

Normaal gesproken als je de wisseldecoder nieuw koopt dan staat deze ingesteld op adres 1, mijn vraag is nu, werkt de decoder wel als je deze gewoon via de bv. multimuis bediend en de Z21, dus niet via de app.
Het kan zo zijn dat de instellingen van de LGB niet overeenstemmen met die van Roco, wisseladressen zijn met 4 verschoven en dan zou bij een nieuwe decoder die op adres 1 staat worden bediend met de multimaus op adres 5, dit kun je instellen met de tool.

eerst maar eens horen of de wisseldecoder wel werkt via de multimuis/Z21, dus zonder de app

Gr Piet
Roco rijder met 1 multimaus pro en multimaus als slave, RouteControl,  Multizentrale pro en Z21 als digitalesysteem/versterker, 4x booster, remgenerator en Rocomotion en Train-controller Gold 10.0 laatste versie als besturing en Roco 10785 als terugmeldsysteem samen Littfinski bezetmelders

Offline P.Heinst

  • Administrator
  • Veteraan
  • ****
  • Berichten: 2.250
  • Waardering: 28
    • home page
Re: Dick stelt zich voor.
« Reactie #5 Gepost op: 2023-09-10, 10:23:11 »
Dirk,

De wisselverschuiving in de tool een vinkje te zetten in de RCN 213, zie bijlage.
Als het vinkje aanstaat dan wordt er bij Roco automatisch 4 bij geteld

Gr Pie
Roco rijder met 1 multimaus pro en multimaus als slave, RouteControl,  Multizentrale pro en Z21 als digitalesysteem/versterker, 4x booster, remgenerator en Rocomotion en Train-controller Gold 10.0 laatste versie als besturing en Roco 10785 als terugmeldsysteem samen Littfinski bezetmelders

Offline Dick54

  • Nieuw lid
  • *
  • Berichten: 5
  • Waardering: 0
Re: Dick stelt zich voor.
« Reactie #6 Gepost op: 2023-09-10, 14:16:38 »
Hallo Piet,
Dank voor de tips. Heb t/m donderdag a.s. geen tijd om alles weer te pakken en te installeren. ZO snel mogelijk daarna geef ik antwoord.
DE afbeelding geeft weer hoe het moet worden.
Groet,
Dick
Roco Z21 XL WLANMaus LGB 55524 decoders en 3 digitale lok's.

Offline Dick54

  • Nieuw lid
  • *
  • Berichten: 5
  • Waardering: 0
Re: Dick stelt zich voor.
« Reactie #7 Gepost op: 2023-09-19, 19:23:09 »
Hallo Piet,
Vandaag eindelijk tijd voor de hobby. Ik ben met pensioen, vandaar!
Ik heb het programmeren van de wissels helemaal opnieuw gedaan en ben er achter gekomen dat de aansluiting van de stroomtoevoer op de wissel decoder LGB 55524 verkeerd om bleek te zitten (blauw en rood verwisselt). Staat niet in de handleiding maar blijkt het probleem op te lossen en daar gaat het om!
Alle 5 wissels werken nu perfect. Ik heb ook "spoorwegen" gedefinieerd. Ze werken ook allemaal. Het is prachtog om te zien hoe de wissels omgaan als een andere spoorweg wordt gekozen.
Dank voor het meedenken en de hulp tot nu toe!
Groet,
Dick
Roco Z21 XL WLANMaus LGB 55524 decoders en 3 digitale lok's.

Offline P.Heinst

  • Administrator
  • Veteraan
  • ****
  • Berichten: 2.250
  • Waardering: 28
    • home page
Re: Dick stelt zich voor.
« Reactie #8 Gepost op: 2023-09-19, 21:02:05 »
Hoi Dirk,
Fijn dat het werkt, was mij ook niet bekent dat bij gebruik van de digitale decoder het verschil uitmaak met de aansluiting wel wist om dat als je de digitale decoder niet gebruik en rechtstreeks wissel stroom op de wisselaandrijving zet dat deze dan wel polariteit afhankelijk is, plus op rood maar goed weer wat geleerd en dat het wetk is het belangrijkste  veel plezier
Groetjes Piet
Roco rijder met 1 multimaus pro en multimaus als slave, RouteControl,  Multizentrale pro en Z21 als digitalesysteem/versterker, 4x booster, remgenerator en Rocomotion en Train-controller Gold 10.0 laatste versie als besturing en Roco 10785 als terugmeldsysteem samen Littfinski bezetmelders

Offline Dick54

  • Nieuw lid
  • *
  • Berichten: 5
  • Waardering: 0
Re: Dick stelt zich voor.
« Reactie #9 Gepost op: 2023-09-23, 14:06:34 »
Op de foto is mijn tuinbaantje te zien nu met alle wissels geplaatst. Alle wissels werkten in de testopstelling naar behoren. Hopelijk nu ook in de "praktijk".
Roco Z21 XL WLANMaus LGB 55524 decoders en 3 digitale lok's.

Offline Dirk Baas

  • Ervaren lid
  • ****
  • Berichten: 798
  • Waardering: 12
  • Ik vertel niet in welk wagonnetje mijn geld zit.
Re: Dick stelt zich voor.
« Reactie #10 Gepost op: 2023-09-23, 17:58:28 »
Dick,


Komende wek ideaal rijweer.
Dus...testen en genieten. Als je van bier houdt, kun je op open bak wagens bier transporteren 😄. En, je hoeft daar niet te blazen, of het moet een ballon zijn.
Gr,

"Malle Pietje" 🤨 Volgens mijn vrouw)
🚂

DCC X-Bus, SPROG II/Decoder pro, 10761, mod I en mod II + Multimaus, Maus R2/3🙀 🚂. Begonnen met een houten duwtrein, daarna met opwindtreinen (Märklin en Bing), na deze opwindend periode op elektrische treinen (3-rail en LIMA/JOUEF) overgestapt en via een uitstapje naar LGB over op ROCO DCC.
Binnenkort aan de rollator.
Nu bezig met drie modulebakken, waarvan één als fiddle-yard wordt ingericht.