Dutch Roco Forum

Digitaal => Digitaal Algemeen => : dito 2012-04-30, 22:32:28

: snelheisprofiel
: dito 2012-04-30, 22:32:28
Normaal moet men een traject op de baan hebben bestaande uit drie delen nl start midden en einde en elk deel een melder.Ik heb dit op een proefbaan maar met twee wissels er tussenin.Kan ik dit op een dergelijk traject doen of moeten die wissels er uit?
Groeten
Herman
: Re:snelheisprofiel
: GerardWassink 2012-04-30, 22:57:20
De start-, midden- en eindmelders moeten tegen elkaar aanliggen, dus tenzij die wissels bij een van de melderstukken zijn aangesloten, moeten ze er inderdaad tussenuit.
: Re:snelheisprofiel
: dito 2012-05-01, 08:56:51
Dank Gerard voor de goede uitleg.Ik kan ook als dusdanig de onderbreking langs een zijde van de wissels overbruggen waardoor ze een geheel uitmaken bvb met het start of eind gedeelte.
Herman
: Re:snelheisprofiel
: GerardWassink 2012-05-01, 09:14:27
Dag Herman,

Dit is geen gangbare praktijk hoor, maar volgens mij moet het inderdaad wel kunnen. Maar: ik ken je baanplan niet, maar als je kunt rondrijden, kun je je meet traject toch ook aan de "overkant" maken? Misschien dat daar een mooi plekje te vinden is?

Gerard
: Re:snelheisprofiel
: dito 2012-05-01, 09:50:29
Voor het ogenblik is dit voor mij de gemakkelijkste oplossing maar ik ga toch even verder kijken.
Herman
: Re:snelheisprofiel
: P.Heinst 2012-05-01, 14:59:34
Hallo Herman,

Je kunt ook een stukje rails aanleggen los op de baan, zelfs op de vloer, start - midden - uitloop en dan deze stukken verbinden met willigkeurige blokken / melders.
verbinden kan met een stukje draad en een krokodilklemmetje aan de rails en zo heb je aaneengesloten blokken
voer dan de naan van de gebruikte melders in bij traincontroller.
De baan wordt niet gebruikt voor het rijden tijdens het meten en er mag natuurlijk in de gebruikte blokken geen detectie aanwezig zijn.
Er zijn hier geen extra melders nodig, zijn bestaande melders op de baan die gebruikt worden

Tekening bijgevoegd, hoopt dat het duidelijk genoeg is.

Gr Piet
: Re:snelheisprofiel
: dito 2012-05-03, 14:23:24
Hallo Piet
Ik denk dat ik het begrijp.De groene aansluitingen zijn de aansluitingen van de melders en de rode de andere pool.Je schrijft dat ik deze melders in tc moet ingeven,maar deze zijn reeds ingegeven of moet dit opnieuw?
herman
: Re:snelheisprofiel
: GerardWassink 2012-05-03, 15:43:31
Ik vermoed dat Piet bedoelt dat je ze ook moet ingeven op het scherm voor de snelheids-ijking.

Gerard
: Re:snelheisprofiel
: P.Heinst 2012-05-03, 19:54:48
Garard,

Helemaal goed

Dito,

zie bijgevoegd plaatje
: Re:snelheisprofiel
: dito 2012-05-09, 09:33:30
Hallo Piet
Een beetje late reactie,sorry hoor.Ik heb het goed begrepen.Een bijkomend vraagje in verband met uw voorbeeld van tekening.Ik kan een rechte baan maken van nog 2,40m en ze verdelen in drie blokken elk van 80cm,is dit voldoende lengte?
Herman
: Re:snelheisprofiel
: P.Heinst 2012-05-09, 15:18:09
Herman,


Ik denk dat dit wel voldoende is. zelf gebruik ik een midden stuk van 1 meter en dat is voldoende maar 80cm moet ook kunnen, hoor wel eens dat er modelspoorders zijn die nog een korter midden stuk gebruiken.

Als je de uitloop stukken te kort hebt dan moet je er op letten dat de trein er niet van af rijdt, als dat op de grond plaatvindt dan is dat niet zo erg maar als dat op een tafel is en de trein rijdt eraf dan kan hij wel een op de grond vallen, is mij bijna een keer overkomen maar ik was er net op tijd bij om hem op te vangen, Ja met schade en schande wordt men wijs.

Gr Piet
: Re:snelheisprofiel
: Nicoh 2012-05-09, 19:46:12
In het duitse filpje staat dat het meetgedeelte bij voorkeur 1 meter moet zijn en dat de uitloop minimaal de lengte van de trein moet zijn
: Re:snelheisprofiel
: P.Heinst 2012-05-09, 19:47:12
Herman,

Ik weet niet hoe lang je kamer is maar mogelijk kun je een plank nemen b.v 10cm breed en 2 cm dik en die een lengte heeft van muur tot muur als dat langer is dan je baan.
Monteer hier de rails op en plaats die op je modelbaan op een paar steuntjes zodat het wat hoger is dan je baan en verbind dan de blokken met de baan zoals eerder in een voorbeeld is aangegeven.

Heb er een klein tekeningetje bij gemaakt (slordige tekening) hoop dat het zo een beetje duidelijk wat ik bedoel.

Gr Piet
: Re:snelheisprofiel
: P.Heinst 2012-05-09, 19:52:04
Nico,

Nico, onze berichten hadden zich gekruist, maar dat staat er bij voorkeur in, vandaar heb ik een klein tekeningetje gemaak wat mogelijk wel de mogelijk geeft om het iets langer te maken als de kamer wat langer is als de tafel van de baan.


Gr Piet
: Re:snelheisprofiel
: dito 2012-05-09, 20:24:15
Hallo Nico
Ik kom er met mijn afmetingn wel uit denk ok ( meetgedeelte 1m en 2 uitlopen van 70cm).Je spreekt daar van de lengte van de trein maar mijn vraag is nu of dat snelheids profiel moet genomen worden met de loc + wagons of kan dit met de loc alleen.
Herman
: Re:snelheisprofiel
: P.Heinst 2012-05-12, 21:22:18
Hallo Herman.

Ik ben wel niet Nico maar zal proberen een antwoord te geven.

Als je alleen met een lok rijdt, en deze rijd in principe altijd dezelfde richting (vooruit) uit dan hebben de wagons geen invloed op het moment dat de melders van de blokken worden ingeschakeld.
Als je een treinstel hebt b.v. een TEE en deze heeft een voor en achterkant die er hetzelfde uitzien en er wordt dan ook stroom afgenomen in de motorwagen en ook nog verlichting in de sluitwagen waar stroom afgenomen wordt dan is het wel van belang dat het gehele treinstel bij de meting wordt betrokken, je hebt dan bij b.v. een samenstelling van een motorwagen, 2 wagons en een sluitwagen een geschatte lengte van (laten we zeggen) 1 meter waar dan aan iedere kant een paar cm van het einde stroom wordt afgenomen.
Zolang de treinsamenstelling alleen maar vooruit zou rijden dan is het probleem niet zo groot maar deze treinen zijn juist bedoeld dat ze vaak in beide richtingen rijden en zo dan ook in beide richtingen aan het beging de melders kunnen activeren

Dus het moment en de plaats waar stroom wordt afgenomen is van belang, daarom moet je ook bij de lok invullen hoever vanaf de voorkant en de achterkant de wielen zitten die stroom afnemen en eventueel ook nog de lengte van de lok of treinsamenstelling.

Ik hoop dat ik het een beetje goed hebt opgeschrevn en dat het begrijpelijk is, zo niet dan hoor ik het wel

Gr Piet
: Re:snelheisprofiel
: dito 2012-05-13, 11:26:12
Hallo Piet
Uw uitleg is zeer begrijpelijk en eerstdaags kan ik er aan beginnen.Mijn ib is nu terug van herstelling.Bij problemen hoor je nog.
Herman