Auteur Topic: TrainProgrammer™  (gelezen 8111 keer)

Offline Rien Markus

  • Nieuw lid
  • *
  • Berichten: 75
  • Waardering: 0
TrainProgrammer™
« Gepost op: 2015-01-28, 14:19:26 »
Een goede dag,

Vraagje:
Is het zinvol om TrainProgrammer™ aan te schaffen? Ik wil bv. de snelheid van m'n BR151, die (achteraf) voorzien is van een Lenz decoder, aanpassen. Deze staat nu op 256 (km?). Als ik het snelheidsprofiel in TCgold7 aanpas, dan moet ik deze terugbrengen naar hooguit 40 km/uur om een beetje realistische snelheid te krijgen.
Indien ik dit getal wil aanpassen Ädcanced Fine Tuning - Decoder", dan vraagt TCgold7 om een licentie van TrainProgrammer™, dus .....
Alvast bedankt.

Groet, Rien Markus
RocoMulticentralePro, TCgold7 (engels), Piko A-gleiss h0

Offline Nicoh

  • Forum lid
  • ***
  • Berichten: 319
  • Waardering: 4
Re: TrainProgrammer™
« Reactie #1 Gepost op: 2015-01-28, 14:45:30 »
Als je de snelheid wit meten, kun je dit ook doen door met een stopwatch de tijd te meten over een bepaald stuk van je rail
daarna even terug rekenen naar de juiste schaal.
Hiervoor hoef je trainprogrammer niet voor aan te schaffen.
Groeten Nico
H0, Traincontroller Gold, versie 9 ,  Multimaus, Geoline, Litfinski GMB8. Loks: Hollands. taal voor TC: Duits.

Offline trikers

  • Junior lid
  • **
  • Berichten: 131
  • Waardering: 0
Re: TrainProgrammer™
« Reactie #2 Gepost op: 2015-01-28, 14:54:23 »
beste Rien,

Ik ben  in het bezit van de wagon van fleischmann die de snelheid weergeeft wil wel een keer op zaterdag bij je langs komen.

Mvg Henk

GerardWassink

  • Gast
Re: TrainProgrammer™
« Reactie #3 Gepost op: 2015-01-28, 15:11:28 »
Trainprogrammer is volgens mij een programma om decoders te programmeren en de inhoud ervan op te slaan.
Ik gun iedereen zijn omzet, maar met JMRI DecoderPro (gratis) kan dat ook.

HTH, my $0.02

Gerard

Offline P.Heinst

  • Administrator
  • Veteraan
  • ****
  • Berichten: 2.250
  • Waardering: 28
    • home page
Re: TrainProgrammer™
« Reactie #4 Gepost op: 2015-01-28, 18:57:22 »
voor de meeste decoders is CV 2 de minimale snelheid en CV 5 de maximale snelheid
De instelwaarde is meestal vanaf fabriek voor CV 2 waarde 1,2 of 3
Voor CV 5 vanaf fabriek meestal 63 of 64
Voor beide zijn de instelbare waarde  tussen 0 en 64
De Waarde van CV 5 moet groter zijn als die van CV 2

Dus gewoon CV 5 verlagen en de lok zal minder snel rijden en daar is geen speciale programma voor nodig maar wel een regelaar/interface waarmee je de CV kunt wijzigen, zie hiervoor de handleiding van je interface of bv de multimaus pro om maar iets als voorbeeld te noemen.

Gr Piet
Roco rijder met 1 multimaus pro en multimaus als slave, RouteControl,  Multizentrale pro en Z21 als digitalesysteem/versterker, 4x booster, remgenerator en Rocomotion en Train-controller Gold 10.0 laatste versie als besturing en Roco 10785 als terugmeldsysteem samen Littfinski bezetmelders

Offline Rien Markus

  • Nieuw lid
  • *
  • Berichten: 75
  • Waardering: 0
Re: TrainProgrammer™
« Reactie #5 Gepost op: 2015-01-28, 22:34:53 »
Een goede dag,

Heren, dank voor uw reacties. Inmiddels CV5 middels MM teruggebracht naar 90. Rijdt nu prima en besloten (in ieder geval voorlopig) geen TrainProgrammer™ aan te schaffen.

Groet, Rien Markus
RocoMulticentralePro, TCgold7 (engels), Piko A-gleiss h0