Auteur Topic: Gebruik Digikeijs DR4018 samen met Rocomotion 10775 aangestuurd door Rocomotion  (gelezen 9806 keer)

Offline the bold

  • Nieuw lid
  • *
  • Berichten: 18
  • Waardering: 0
Goedemiddag allemaal,

Weten  jullie of de wisseldecoder Digikeijs DR4019 naast de decoder van Roco 10775 draaiend onder Rocomotion te gebruiken is?
Kan ik deze decoders ook koppelen of niet? Vind nl. dat de verkoopprijs van de Roco 10775 wel bizar hoog is geworden... :o
Schakel de geprogrammeerde wisselstraten gewoon met de hand, wil geen automatische baan, daar voor is mijn sporenplan niet groot genoeg.

Ben erg benieuwd naar jullie reacties, ik hoop niet dat ik oude koeien uit de sloot aan het halen ben... ;)

Alvast bedankt,

Groetjes,

Hans
spoor N, Fleischmann Multimouse Pro, Rocomotion, digitiaal aangestuurde wissels d.m.v. Roco Decoders/Digikeijs
Posts op N-spoorforum.nl: https://www.n-spoorforum.nl/phpbb3/viewtopic.php?t=8881

Offline P.Heinst

  • Administrator
  • Veteraan
  • ****
  • Berichten: 2.250
  • Waardering: 28
    • home page
Hans,

Het zijn beslist geen oude koeien, wat je niet weet moet je gewoon vragen ook al zijn deze vragen eerder gesteld

De decoder Dr4018 kun je gewoon gebruiken naast de 10775 van Roco en ze zijn aanmerkelijk goedkoper maar wel iets moeilijker te programmeren maar er is een goede handleiding bij dus moet het lukken.

Je schrijft dat je geen automatische baan wilt en schakel de wissel (geprogrammeerde) wisselstraten gewoon met de hand,
Als je deze met de hand schakel dan heb je geen 10775 van Roco of de DRr4018 nodig, dan is een wissel aandrijving onder de wissel voldoende die je dan gewoon met een paar (druk) schakelaartjes kunt bedienen.

Ik weet niet welke rails dat je gebruikt maar bij Roco geoline zijn dat bv de wisselaandrijving 61195 die je onder de wissels monteert, er zijn ook nog andere mogelijkheden.

Gr Piet
Roco rijder met 1 multimaus pro en multimaus als slave, RouteControl,  Multizentrale pro en Z21 als digitalesysteem/versterker, 4x booster, remgenerator en Rocomotion en Train-controller Gold 10.0 laatste versie als besturing en Roco 10785 als terugmeldsysteem samen Littfinski bezetmelders

Offline the bold

  • Nieuw lid
  • *
  • Berichten: 18
  • Waardering: 0
Hoi Piet,

Allereerst mijn excuses voor de later reactie. Door drukte prive en een internet-provider die regelmatig gehackt wordt (begint met een Z en eindigd met O  ::)).
Hartelijk dank voor de duidelijke uitleg, prettig nieuws dat Digikeijs compatible is met Roco.
Wat ik mij nog wel afvroeg is of je de decoders ook kunt koppelen met een kabel?
Was wel wat te stellig met de kreet dat mijn baan te klein is, maar eerlijk gezegd zie ik er huizenhoog tegen op om alles te automatiseren. En inderdaad heb ik geen al te grote baan, maar
die wisselstraten programmeren via de Mulitimouse Pro vind ik wel een hele mooie optie.
Enne, nee, nooit meer van die schakelaartjes, want het valt mij wel op dat mijn wissels met spoel van Fleischmann Piccolo (met bedding) veel betrouwbaarder schakelen als toen met de groene schakelaartjes.... ;D
Om toch een indruk van mijn spoor N baan te kunnen krijgen hier bij de link naar het spoor N-forum: http://www.n-spoorforum.nl/phpbb3/viewtopic.php?f=14&t=8881

Met vriendelijke groet,

Hans.
spoor N, Fleischmann Multimouse Pro, Rocomotion, digitiaal aangestuurde wissels d.m.v. Roco Decoders/Digikeijs
Posts op N-spoorforum.nl: https://www.n-spoorforum.nl/phpbb3/viewtopic.php?t=8881

Offline P.Heinst

  • Administrator
  • Veteraan
  • ****
  • Berichten: 2.250
  • Waardering: 28
    • home page
Hans,

Geen excuses nodig Hans, we hebben allemaal wel eens van die dagen dat we ADHD hebben  (Alle Dagen Hartstikke Druk) en met de provider dat ken ik ook.

zo klein is je baan ook weer niet, vele zouden willen dat ze deze ruimte hadden

citaat,
Wat ik mij nog wel afvroeg is of je de decoders ook kunt koppelen met een kabel?

Bedoel je het zoals in de bijgevoegde tekening.

Na het aanpassen van de firma ware begin dit jaar door Digikeijs moet het nu ook werken met de 10785 van Roco

Gr Piet
« Laatst bewerkt op: 2015-08-24, 14:21:06 door P.Heinst »
Roco rijder met 1 multimaus pro en multimaus als slave, RouteControl,  Multizentrale pro en Z21 als digitalesysteem/versterker, 4x booster, remgenerator en Rocomotion en Train-controller Gold 10.0 laatste versie als besturing en Roco 10785 als terugmeldsysteem samen Littfinski bezetmelders

Offline the bold

  • Nieuw lid
  • *
  • Berichten: 18
  • Waardering: 0
Hoi Piet,

Bedankt voor jouw snelle reactie. Ja, ik bedoelde eigenlijk de decoder voor wissels, heb jij daar ook een schema van? En kan die dan rechtstreeks gekoppeld worden (kabel) met de Roco decoder?
En wat ik hier voor was vergeten te vragen: kan je de Digikeijs ook programmeren in Rocomotion net als de Roco decoder, zoals omstel tijd van de spoel etc.?
Wat betreft mijn baan: make my day! Ben wat te bescheiden, dat blijkt.... ;), dank je wel.

Met vriendelijke groet,

Hans.
spoor N, Fleischmann Multimouse Pro, Rocomotion, digitiaal aangestuurde wissels d.m.v. Roco Decoders/Digikeijs
Posts op N-spoorforum.nl: https://www.n-spoorforum.nl/phpbb3/viewtopic.php?t=8881

Offline P.Heinst

  • Administrator
  • Veteraan
  • ****
  • Berichten: 2.250
  • Waardering: 28
    • home page
Hans,

Je hebt gelijk, je vroeg om de 4018 en dat is de wisseldecoder. Foutje, niet goed opgelet
De 4018 kun je onderling koppelen maar je kunt ze ook ieder voor zich op het digitale systeem aansluiten op de uitgang van de interface (versterker maar ook op een booster als je die gebruikt), het kan natuurlijk op iedere willigkeurige plaats aan de rails (deze komt uiteindelijk ook van de versterker af)

Je kunt er veel verschillende uitgangen mee programmeren maar dat heb ik nog niet gedaan, ik gebruik nog steeds de 10775 van roco, redelijk wat op voorraad en als die op zijn dan pas de overstap naar de 4018



Gr Piet
« Laatst bewerkt op: 2015-08-24, 15:06:15 door P.Heinst »
Roco rijder met 1 multimaus pro en multimaus als slave, RouteControl,  Multizentrale pro en Z21 als digitalesysteem/versterker, 4x booster, remgenerator en Rocomotion en Train-controller Gold 10.0 laatste versie als besturing en Roco 10785 als terugmeldsysteem samen Littfinski bezetmelders

Offline the bold

  • Nieuw lid
  • *
  • Berichten: 18
  • Waardering: 0
Hoi Piet,

Ja, dit is wat ik bedoelde, nogmaals bedankt voor je snelle reactie.
Ga nu maar eens mijn spaarvarken klaar zetten voor een paar decoders van Digikeijs.
Gaat mij in ieder geval een hoop geld schelen. ;)


Met vriendelijke groet,

Hans.
spoor N, Fleischmann Multimouse Pro, Rocomotion, digitiaal aangestuurde wissels d.m.v. Roco Decoders/Digikeijs
Posts op N-spoorforum.nl: https://www.n-spoorforum.nl/phpbb3/viewtopic.php?t=8881

Offline P.Heinst

  • Administrator
  • Veteraan
  • ****
  • Berichten: 2.250
  • Waardering: 28
    • home page
Hans,

Beide aangesloten op een externe voeding kan ook

Maar zonder extra voeding moet het ook prima gaan, ik zou geen externe trafo gebruiken doe ik nu bij de roco 10775 ook niet en ondervind geen problemen bij de inzet omdat de wissels na elkaar worden geschakeld en daardoor er maar weinig stroom nodig is en de centrale voldoende kan leveren.
Scheelt weer een trafo en dus euro's

Gr Piet
« Laatst bewerkt op: 2015-08-25, 14:33:50 door P.Heinst »
Roco rijder met 1 multimaus pro en multimaus als slave, RouteControl,  Multizentrale pro en Z21 als digitalesysteem/versterker, 4x booster, remgenerator en Rocomotion en Train-controller Gold 10.0 laatste versie als besturing en Roco 10785 als terugmeldsysteem samen Littfinski bezetmelders

Offline Trijntje Boon

  • Nieuw lid
  • *
  • Berichten: 30
  • Waardering: 1
Goedemiddag,

Als ik de tekst en de afbeeldingen goed lees, dan is het voldoende om  de DR4018 aan te sluiten op je z21-centrale, zoals weergegeven in plaatje hans2 en dan de onderste deel.

Offline P.Heinst

  • Administrator
  • Veteraan
  • ****
  • Berichten: 2.250
  • Waardering: 28
    • home page
Trijntje,

Klopt,

Gr Piet
Roco rijder met 1 multimaus pro en multimaus als slave, RouteControl,  Multizentrale pro en Z21 als digitalesysteem/versterker, 4x booster, remgenerator en Rocomotion en Train-controller Gold 10.0 laatste versie als besturing en Roco 10785 als terugmeldsysteem samen Littfinski bezetmelders