Auteur Topic: Hoe krijg ik stroom detectie werkend met DR4088RB en Z21 wit  (gelezen 10129 keer)

Offline Trijntje Boon

  • Nieuw lid
  • *
  • Berichten: 30
  • Waardering: 1
Hoe krijg ik stroom detectie werkend met DR4088RB en Z21 wit
« Gepost op: 2015-08-19, 23:41:46 »
Goedenavond,

Ik weet niet of ik de vraag in het juiste item heb geplaatst, maar hier mijn probleem/vraag.
* In de onderhoudsmodule van de z21 (=de witte) kun je onder het menu R-Bus de koppeling tot stand brengen met je bezet/terugmelder. Het menu geeft de koppeling met de Roco 10787. In de handleiding van de DR4088RB staat onderstaande configuratie.
Programeeren volgens digikeijs
1. Module-adres: Sluit de DR4088RB alleen (!!!) aan op de R-Bus. De groene LED naast de programmeerknop knippert in een matig tempo (aan-uit-aan-uit).
2. Volg de procedure zoals beschreven voor de Roco 10787 om modules te programmeren, geef het module-adres in.
3. Als het programma vraagt om de 10787 met de R-Bus te verbinden, druk dan op het programmeerknopje van de DR4088RB. De groene LED zal nu langzamer knipperen (lang-uit, kort-aan, lang-uit, kort-aan enz.)
4. Ga verder met de procedure voor het geven van het module-adres. De centrale stuurt nu module-adressen naar de R-Bus.
5. Als de DR4088RB zijn module adres heeft ontvangen, keert de LED terug naar zijn aanvankelijke knipper frequentie: aan-uit-aan-uit-aan-uit etc.
6. Beëindig de procedure om Roco 10787’s te programmeren.

Betekent bovenstaande nu dat je de DR4088RB pas aansluit op je R-Bus bij punt 3 of al bij punt 1.
Ik krijg hem dus niet werkend als de aansluiting er al is bij het starten van de onderhoudssoftware van de z21.
Moet ik ook al een trein zetten in het 1e block.

Groetjes Trijntje

Offline P.Heinst

  • Administrator
  • Veteraan
  • ****
  • Berichten: 2.250
  • Waardering: 28
    • home page
Re: Hoe krijg ik stroom detectie werkend met DR4088RB en Z21 wit
« Reactie #1 Gepost op: 2015-08-20, 12:41:39 »
Trijntje,

Heb je al gekeken bij de handleiding van de Z21 en deze gedownload en van af blz 28 gevolg

Handleidingen »
Handleidingen (Moderator: P.Heinst) »
Z21 Maintenance Tool gebruikershandleiding versie 1.10

Als het hier niet met lukt dan is er nog wel een andere manier (omweg) om deze in te stellen

Gr Piet
Roco rijder met 1 multimaus pro en multimaus als slave, RouteControl,  Multizentrale pro en Z21 als digitalesysteem/versterker, 4x booster, remgenerator en Rocomotion en Train-controller Gold 10.0 laatste versie als besturing en Roco 10785 als terugmeldsysteem samen Littfinski bezetmelders

Offline Trijntje Boon

  • Nieuw lid
  • *
  • Berichten: 30
  • Waardering: 1
Re: Hoe krijg ik stroom detectie werkend met DR4088RB en Z21 wit
« Reactie #2 Gepost op: 2015-08-20, 23:27:36 »
Heb ik inderdaad naar gekeken en bij alle modules staan alleen maar 000000 en dus ook niet in het blauw c.q. onderstreept.
Het onderhoudsprogramma van de z21 geeft alleen aan dat alles okee is.
Bij de DR4088Rb knippert het groene lichtje wel maar verder geen activiteit. Zo jammer.

Groetjes |TRijn

Offline P.Heinst

  • Administrator
  • Veteraan
  • ****
  • Berichten: 2.250
  • Waardering: 28
    • home page
Re: Hoe krijg ik stroom detectie werkend met DR4088RB en Z21 wit
« Reactie #3 Gepost op: 2015-08-21, 09:13:34 »
Trijntje,

Dat er alleen maar nullen staan en niet blauw en onderstreept zijn is normaal.
De blauwe kleur en de onderstreping is alleen van toepassing (zichtbaar) als de melder geactiveerd is, dus als er werkelijk b.v. in het stuk spoor dat gedetecteerd moet worden ook een trein of iets dergelijks aanwezig is.

Bij een nog nieuwe melder DR4088Rb staat het adres altijd op 1, dus de eerst hoef je niet te programmeren en zou dus moeten werken.

Heb je ook in traincontroller alle instellingen goed ingevuld, b.v. adres en digitale systeem anders werkt het ook niet. kun je daar iets meer over vertellen en ook of de melder (blokken) op het scherm in traincontroller wel verkleuren zodat je kunt zien dat dit allemaal goed is.

Graag nog iets meer info, zoals met welke versie van TC werk je en hoe heb je de melder in TC ingericht.


Gr Piet

« Laatst bewerkt op: 2015-08-21, 12:09:50 door P.Heinst »
Roco rijder met 1 multimaus pro en multimaus als slave, RouteControl,  Multizentrale pro en Z21 als digitalesysteem/versterker, 4x booster, remgenerator en Rocomotion en Train-controller Gold 10.0 laatste versie als besturing en Roco 10785 als terugmeldsysteem samen Littfinski bezetmelders

Offline Trijntje Boon

  • Nieuw lid
  • *
  • Berichten: 30
  • Waardering: 1
Re: Hoe krijg ik stroom detectie werkend met DR4088RB en Z21 wit
« Reactie #4 Gepost op: 2015-08-21, 13:02:03 »
Ik ga er mee aan de slag.

Offline P.Heinst

  • Administrator
  • Veteraan
  • ****
  • Berichten: 2.250
  • Waardering: 28
    • home page
Re: Hoe krijg ik stroom detectie werkend met DR4088RB en Z21 wit
« Reactie #5 Gepost op: 2015-08-21, 14:11:31 »
Trijntje,

Even een aanvulling,
De DR4088Rb bestaat uit 2 groepen van 8 ingangen, volgens mij is de groep die aan de kant zit van de verbinding naar de z21 groep 1 en de andere is dan groep 2, als je dan daarnaast een tweede DR4088Rb gebruikt dan zal die beginnen met adres 3 en ook adres 4 gebruiken en een derde gebruikt dan adres 5 en 6 enz
Bij roco is het noodzakelijk dat de melders met de adressen opvolgend zijn, dus beginnen met adres 1 en dan 2 en dan 3 en dan 4 enz. neem aan dat dit bij de DR4088Rb ook zo is omdat deze compatibel zijn met de 10787 van roco en dan ook zo aangesloten moeten zijn.

Dus je kun al 16 melders hebben (gebruiken) voordat je een tweede DR4088Rb moet gebruiken en dan ook moet programeren.

Gr Piet
Roco rijder met 1 multimaus pro en multimaus als slave, RouteControl,  Multizentrale pro en Z21 als digitalesysteem/versterker, 4x booster, remgenerator en Rocomotion en Train-controller Gold 10.0 laatste versie als besturing en Roco 10785 als terugmeldsysteem samen Littfinski bezetmelders

Offline Trijntje Boon

  • Nieuw lid
  • *
  • Berichten: 30
  • Waardering: 1
Re: Hoe krijg ik stroom detectie werkend met DR4088RB en Z21 wit
« Reactie #6 Gepost op: 2015-08-21, 19:21:53 »
Piet,
Dank je voor de aanvulling. Klopt helemaal.

Hier mijn informatie
Bijgevoegd enkele afbeeldingen vanuit traincontroller.
Ik gebruik versie Bronze 8.0 (5).
•   Met de simulator werkt het als volgt:.
o   DB 290 met adres #3 rijdt van Maintrack 01 naar Schaduwstation 02 in de rondte
o   BR 361 met adres #4 rijdt van  Freighttrack 05 naar Kolenmijn 06
   Driving rules: Reverse automatically aangevinkt
o   Lok 4023 met adres #5 rijdt van Mountaintrack 03 naar Village 04
   Driving rules: Reverse automatically aangevinkt.
•   Met behulp van Trainwindows en verbonden met de z21 kan ik de treinen aansturen en dus laten rijden. In de traincontroller zie ik ze niet op de baan van A naar B vertrekken.
De wissels en de seinen worden handmatig met een seintableau bediend.
De blokken 1 en 2 zijn aangesloten op de bezetmelder DR4088RB, de anderen moeten nog. De blokken bestaan uit drie stukken: Binnenzijde van eerste en het laatste railstuk zijn geïsoleerd en aangesloten op de bezetmelder. Het middelste deel verbonden met de z21 Maintrack binnenzijde.
•   Van het manual van traincontroller heb ik Part 1 the quick start gelezen en uitgevoerd. Volgens mij kan ik mij nu beter eerst verdiepen in Part 2 Fundamentals, want niet alles is ingesteld zoals het hoort.

Offline P.Heinst

  • Administrator
  • Veteraan
  • ****
  • Berichten: 2.250
  • Waardering: 28
    • home page
Re: Hoe krijg ik stroom detectie werkend met DR4088RB en Z21 wit
« Reactie #7 Gepost op: 2015-08-22, 14:14:06 »
Trijntje,

In de bovenstaande afbeelding waar de treinen in de blokken staan en de blokken die gekleurd zijn, neem ik aan dat het plaatsvind in de simulatie mode en niet wanneer de z21 in verbinding staat met de baan.

Nog een voorbeeld met aansluit mogelijkheden, mogelijk heb je er wat aan

Ook nog een tip, Als je traincontroller hebt opgestart en er is verbinding met de baan (beide stippen recht onder zijn groen) en wilt zien of de melders werken dan kun je eenvoudig je vinger nat maken (met de tong is voldoende) en leg deze bij het blokstuk dat je wilt detecteren dwars over de rails dan zal in traincontroller je melder in dat blok verkleuren en dat geeft aan dat het werkt

Gr Piet
« Laatst bewerkt op: 2015-08-22, 15:32:09 door P.Heinst »
Roco rijder met 1 multimaus pro en multimaus als slave, RouteControl,  Multizentrale pro en Z21 als digitalesysteem/versterker, 4x booster, remgenerator en Rocomotion en Train-controller Gold 10.0 laatste versie als besturing en Roco 10785 als terugmeldsysteem samen Littfinski bezetmelders

Offline Trijntje Boon

  • Nieuw lid
  • *
  • Berichten: 30
  • Waardering: 1
Re: Hoe krijg ik stroom detectie werkend met DR4088RB en Z21 wit
« Reactie #8 Gepost op: 2015-08-23, 20:48:56 »
Piet,

De verbinding is tot stand gekomen. De tekening heeft mij op het juiste spoor gezet. De groene draad (bij mij blauw) tussen de tussenstukken met verbinding naar de z21 en de DR4088RB was niet juist uitgevoerd. Op de DR4088RB knippert nu vrolijk zowel het geel als het rood (bezetmelder) als de trein passeert. Ook de test met de natte vinger op de baan geeft  het gewenste resultaat. Het blok verkleurt in traincontroller. Dus tot zover werkt alles naar behoren. De blokken nu ook voorzien van 2 melders.
Hartelijk dank voor je ondersteuning.
Ik zie in traincontroller de trein nog niet rijden van Block 01 naar Block 02, maar daar ligt de volgende uitdaging.

Groetjes Trijn

Offline P.Heinst

  • Administrator
  • Veteraan
  • ****
  • Berichten: 2.250
  • Waardering: 28
    • home page
Re: Hoe krijg ik stroom detectie werkend met DR4088RB en Z21 wit
« Reactie #9 Gepost op: 2015-08-24, 10:22:37 »
Trijntje,

De kleuren in de tekening zijn door mij willigkeurig genomen en komen dan ook niet met de werkelijkheid overeen, zijn ook alleen maar bedoeld om de verbindingen wat duidelijk weer te geven.

Als de treinen niet zichtbaar mee rijden kan (wat meer info om er zeker van te zijn) zeker omdat  als oorzaak hebben dat er bij de automatische treinritten en eigenschappen van een rit de instelling onderaan waar diverse mogelijkheden zijn, stipje links aan wil zeggen dat er geheel onder controle van traincontroller wordt gereden en dus moet de treinen eigenlijk wel zichtbaar zijn en uiterst recht betekend geheel op handbediening en dan zie je ze niet bewegen, er zijn in totaal 5 mogelijkheden

Gr Piet
Roco rijder met 1 multimaus pro en multimaus als slave, RouteControl,  Multizentrale pro en Z21 als digitalesysteem/versterker, 4x booster, remgenerator en Rocomotion en Train-controller Gold 10.0 laatste versie als besturing en Roco 10785 als terugmeldsysteem samen Littfinski bezetmelders

Offline Trijntje Boon

  • Nieuw lid
  • *
  • Berichten: 30
  • Waardering: 1
Re: Hoe krijg ik stroom detectie werkend met DR4088RB en Z21 wit
« Reactie #10 Gepost op: 2015-08-26, 23:46:29 »
Ik ben nu druk bezig alle blokken aan te sluiten op de bezet/tergmelder en de z21, zodat ik een beter beeld krijg van de baan. Dus wordt vervolgd.