Auteur Topic: Windows 10  (gelezen 9175 keer)

Offline Nicoh

  • Forum lid
  • ***
  • Berichten: 319
  • Waardering: 4
Windows 10
« Gepost op: 2015-09-18, 11:51:14 »
Geacht forum
Zijn er al ervaringen met windows 10?
Ik heb het inmiddels op mijn computer staan waarop ik TC aanstuur
Op dit moment heb ik er geen problemen mee.
Alleen de scherminstelling werkt niet zoals in 7
ik werk met 2 gelijke beeldschermen maar krijg de schermen niet gelijk qua instellingen
Groeten Nico
H0, Traincontroller Gold, versie 9 ,  Multimaus, Geoline, Litfinski GMB8. Loks: Hollands. taal voor TC: Duits.

Offline P.Heinst

  • Administrator
  • Veteraan
  • ****
  • Berichten: 2.250
  • Waardering: 28
    • home page
Re: Windows 10
« Reactie #1 Gepost op: 2015-09-18, 12:06:03 »
Hallo Nico,

Ik heb vanaf bet begin dat windows 10 uit is er op staan, ondervind ook geen problemen met Traincontroller.

Om de beeldschermen in te stellen kun je naar het configuratiescherm gaan en dan bij beeldscherm instellingen is kijken wat je daar allemaal kunt doen.

Gr Piet
Roco rijder met 1 multimaus pro en multimaus als slave, RouteControl,  Multizentrale pro en Z21 als digitalesysteem/versterker, 4x booster, remgenerator en Rocomotion en Train-controller Gold 10.0 laatste versie als besturing en Roco 10785 als terugmeldsysteem samen Littfinski bezetmelders

Offline Martijn W

  • Wiki_Auteurs
  • Ervaren lid
  • *
  • Berichten: 813
  • Waardering: 8
  • R E S P E C T
    • De Werelden H0
Re: Windows 10
« Reactie #2 Gepost op: 2015-09-18, 12:17:07 »
Goede middag,
Heb ik eigenlijk een vraagje; kun je TC laten draaien op Apple? Lijkt me wel, maar toch....?
Gr.Martijn
H0 Roco 2Rail digitaal. 2e baan in aanbouw, hardware voorbereiding TC Gold. Scenery adept.

@Flickr; "De Werelden H0" en vele andere modelspoor foto's
@Twitter; Vooral over modelspoor

Offline P.Heinst

  • Administrator
  • Veteraan
  • ****
  • Berichten: 2.250
  • Waardering: 28
    • home page
Re: Windows 10
« Reactie #3 Gepost op: 2015-09-18, 12:44:46 »
Martijn,

Heb ik geen ervaring mee,

Op de site van freiwalt staat daar het volgende over

Betriebssysteme:
Die aktuelle Version unserer Software unterstützt offiziell Windows 8.x (32 und 64 Bit), Windows 7 (32 und 64 Bit), Windows XP (32 Bit) und Vista (32 Bit). Nach jetzigem Kenntnisstand läuft unsere Software auch auf Windows 10 (64 und 32 Bit), XP 64 Bit und Vista 64 Bit einwandfrei, wir sichern dies aber bis auf weiteres nicht offiziell zu. Einsatz unter diesen Systemen erfolgt also auf eigene Gefahr und ohne Anspruch auf Gewährleistung.
Ab Version 7 unserer Software werden Windows 95, 98, SE, ME, NT und 2000 nicht mehr offiziell unterstützt. Verwendung ist im Einzelfall evtl. noch möglich, aber auch auf diesen Systemen erfolgt der Einsatz auf eigene Gefahr und ohne Anspruch auf Gewährleistung.
Die obigen Aussagen beziehen sich auf direkt auf der Hardware ablaufenden Betriebssystemen. Umgebungen, die einen Windows-Computer auf anderen Betriebssystemen emulieren, werden offiziell nicht unterstützt. Auf solchen Systemen erfolgt der Einsatz auf eigene Gefahr und ohne Anspruch auf Gewährleistung

In het kort, laatste 3 regels,
Het bovenstaande heeft betrekking op de hardware in een Windows computer, op andere systemen uitgevoerde programma wordt niet ondersteund en gebeurt op eigen risico zonder garantie.

Gr Piet
Roco rijder met 1 multimaus pro en multimaus als slave, RouteControl,  Multizentrale pro en Z21 als digitalesysteem/versterker, 4x booster, remgenerator en Rocomotion en Train-controller Gold 10.0 laatste versie als besturing en Roco 10785 als terugmeldsysteem samen Littfinski bezetmelders

Offline Martijn W

  • Wiki_Auteurs
  • Ervaren lid
  • *
  • Berichten: 813
  • Waardering: 8
  • R E S P E C T
    • De Werelden H0
Re: Windows 10
« Reactie #4 Gepost op: 2015-09-18, 13:59:58 »
Piet,
Ja precies, had ik al eens gelezen. Dus feitelijk niet. Ik ga een mail sturen naar Freiwalt met deze vraag, dat geeft uitsluitsel. Mocht het niet zo zijn dan is er geen man overboord wat mij persoonlijk betreft, heb hier nog een W8 laptop, maar je zou verwachten dat... Want Apple heeft mijn volle sympathie gewonnen, ik koop in de toekomst geen microsoft meer (juist, zeg nooit nooit :-)
H0 Roco 2Rail digitaal. 2e baan in aanbouw, hardware voorbereiding TC Gold. Scenery adept.

@Flickr; "De Werelden H0" en vele andere modelspoor foto's
@Twitter; Vooral over modelspoor

GerardWassink

  • Gast
Re: Windows 10
« Reactie #5 Gepost op: 2015-09-18, 15:01:12 »
Martijn,

Heb je het al eens getest? Windows installeren onder VMWare Fusion of Parallels en dan kijken of TC draait? De vraag is niet of de software draait, daar heb ik geen enkele twijfel over. De vraag is of de weg van de centrale via USB netjes wordt doorgegeven door de virtuele drivers naar Windows en TC. En datzelfde geldt voor de USB stick.

Met name in het geval van de centrale (heb ik nog niet getest hoor) zou ik me kunnen voorstellen dat er wat timing problemen zouden kunnen optreden in verband met de extra software lagen (van de virtuele drivers).

Hou ons op de hoogte?

Gerard

Offline Martijn W

  • Wiki_Auteurs
  • Ervaren lid
  • *
  • Berichten: 813
  • Waardering: 8
  • R E S P E C T
    • De Werelden H0
Re: Windows 10
« Reactie #6 Gepost op: 2015-09-18, 15:35:37 »
Gerard,
Zoals jij het voorstelt moet het ongetwijfeld kunnen. Maar dat is natuurlijk niet helemaal de manier. Testen kan ik het nog niet omdat ik nog steeds geen TC heb. Enfin, ik heb een mail de deur uit gedaan met wat vragen, bijv omtrent een TC-app die wellicht in de maak is. Ik kan me eigenlijk haast niet voorstellen dat ze daar niet mee bezig zijn. Als ik het antwoord heb (maar kreeg een automatische reply dat t/m 23e er geen mails behandelt worden) dan hebben jullie het ook.
Gr.Martijn
H0 Roco 2Rail digitaal. 2e baan in aanbouw, hardware voorbereiding TC Gold. Scenery adept.

@Flickr; "De Werelden H0" en vele andere modelspoor foto's
@Twitter; Vooral over modelspoor

GerardWassink

  • Gast
Re: Windows 10
« Reactie #7 Gepost op: 2015-09-18, 15:56:09 »
Zoals jij het voorstelt moet het ongetwijfeld kunnen. Maar dat is natuurlijk niet helemaal de manier.

Dag Martijn,

Waarom zodat "niet helemaal de manier" zijn?

Het zou mijn sterke voorkeur hebben om het zo te doen, anders heeft de vaag überhaupt geen zin. Moderne Apple machines hebben Intel processoren, dus ze kunnen zeker native Windows draaien, en dan weet ik 99,9% zeker dat het zal werken.

Het voordeel lijkt mij juist om naast de virtuele windows ook nog de Apple software te kunnen blijven gebruiken.

Gerard

Offline P.Heinst

  • Administrator
  • Veteraan
  • ****
  • Berichten: 2.250
  • Waardering: 28
    • home page
Re: Windows 10
« Reactie #8 Gepost op: 2015-09-18, 17:33:14 »
Martijn,


citaat,
 Testen kan ik het nog niet omdat ik nog steeds geen TC heb


Je kunt Traincontroller gewoon downloaden en op je PC zetten en dan onbeperkt gebruiken in de demo mode, alle mogelijkheden zijn aanwezig en daarnaast kun je ook verbinding maken met je baan en Traincontroller gebruiken.
Er zit dan wel een beperking aan en dat is dat het zonder licentie maar 15 minuten werkt en schakelt traincontroller zichzelf uit, na het opnieuw opstarten kun je dan weer onbeperkt in de demo of 15 minuten met de baan gebruiken.

Sla wel je getekende baan met instellingen wel eerst op voordat je met de baan gaat werken zodat je deze weer kunt gebruiken bij een nieuwe start.

De getekende baan is later ook gewoon bruikbaar als je een licentie hebt, dus het werk is niet voor niets geweest


Gr Piet
Roco rijder met 1 multimaus pro en multimaus als slave, RouteControl,  Multizentrale pro en Z21 als digitalesysteem/versterker, 4x booster, remgenerator en Rocomotion en Train-controller Gold 10.0 laatste versie als besturing en Roco 10785 als terugmeldsysteem samen Littfinski bezetmelders

Offline Martijn W

  • Wiki_Auteurs
  • Ervaren lid
  • *
  • Berichten: 813
  • Waardering: 8
  • R E S P E C T
    • De Werelden H0
Re: Windows 10
« Reactie #9 Gepost op: 2015-09-19, 17:19:13 »
@Gerard,
Natuurlijk, het is een uitstekende manier. Wat ik echter bedoelde (maar waar ik niet helemaal duidelijk in was) met op Apple laten draaien is via een App.
@Piet,
Aan die mogelijkheid had ik nog niet gedacht, bedankt voor de tip.

Overigens Nicoh, sorry, inmiddels gaat het niet meer over Windows 10. Daar heb ik geen ervaring mee, ik heb Windows 8 en ga niet meer upgraden, puur omdat ik wanneer ik nieuwe hardware ga aanschaffen overstap naar een Apple laptop of Mac (naast IPhone en IPad die me uitstekend bevallen).

Groeten,
Martijn
H0 Roco 2Rail digitaal. 2e baan in aanbouw, hardware voorbereiding TC Gold. Scenery adept.

@Flickr; "De Werelden H0" en vele andere modelspoor foto's
@Twitter; Vooral over modelspoor

Offline Nicoh

  • Forum lid
  • ***
  • Berichten: 319
  • Waardering: 4
Re: Windows 10
« Reactie #10 Gepost op: 2015-09-23, 18:26:18 »
Ik weet inderdaad nog steeds niet hoe ik het wel moet instellen
Groeten Nico
H0, Traincontroller Gold, versie 9 ,  Multimaus, Geoline, Litfinski GMB8. Loks: Hollands. taal voor TC: Duits.

Offline Martijn W

  • Wiki_Auteurs
  • Ervaren lid
  • *
  • Berichten: 813
  • Waardering: 8
  • R E S P E C T
    • De Werelden H0
Re: Windows 10
« Reactie #11 Gepost op: 2015-09-25, 20:05:04 »

Even voor de volledigheid. Ik heb antwoord gekregen van Freiwald op een paar vragen. Er is geen App voor TC en deze is ook niet in de maak (of men wil dat niet zeggen wat ik me heel goed kan voorstellen). De door Freiwald voorgeschreven manier om TC op Apple te laten werken is die zoals door Gerard hierboven beschreven.
Iedereen prettig weekend.
Mvg
Martijn
H0 Roco 2Rail digitaal. 2e baan in aanbouw, hardware voorbereiding TC Gold. Scenery adept.

@Flickr; "De Werelden H0" en vele andere modelspoor foto's
@Twitter; Vooral over modelspoor