Auteur Topic: DR4024 programmeren met multimaus  (gelezen 7937 keer)

Offline Hans Bruning

  • Nieuw lid
  • *
  • Berichten: 3
  • Waardering: 0
DR4024 programmeren met multimaus
« Gepost op: 2016-01-10, 13:57:49 »
Hallo,

Een paar weken geleden heb ik de DR4024 startset gekocht om de wissels te bedienen. Thuis een proefopstelling met een wissel gemaakt. Na enige zoeken op internet lukte het  uiteindelijk om de servo slag in te stellen.De handleiding van digikeijs vond ik moeilijk te lezen
Ik wil de servo's ook gebruiken om de deuren van de lokloods te bedienen.
Nu probeer ik de slagsnelheid van de servo's in te stellen, maar dat lukt me niet. 

Is er iemand die mij stap voor stap kan vertellen wat ik moet doen?

De DR4024 wordt gevoed door  de 10764.    track out aangesloten op de power en van daar uit op de signal aangeloten.

Groet, Hans

GerardWassink

  • Gast
Re: DR4024 programmeren met multimaus
« Reactie #1 Gepost op: 2016-01-10, 15:08:52 »
De DR4024 wordt gevoed door  de 10764.    track out aangesloten op de power en van daar uit op de signal aangeloten.

Dag Hans,

Geen functioneel antwoord maar een technische tip. Hoewel het vaak mogelijk is om decoders te voeden vanaf de "dure" DCC spanning die op de rails staat, maak ik er zelf een gewoonte van om ze te voeden met een aparte voeding.

Hoe meer decoders je van power voorziet vanaf de rails, hoe sneller je een (dure) extra booster nodig hebt. En die kleine voedinkjes kosten tegenwoordig bijna niks meer. Vaak kun je op een zon voedingsblokje wel vijf decoders aansluiten (YMMV).

Gerard

Offline Hans Bruning

  • Nieuw lid
  • *
  • Berichten: 3
  • Waardering: 0
Re: DR4024 programmeren met multimaus
« Reactie #2 Gepost op: 2016-01-10, 15:28:25 »
Hallo Gerard..

In mijn proefopstelling had ik daar een trafo voor (roco10718 15v) . deze was ik van plan om te gaan gebruiken..  Maar met drie servo's aangesloten gingen de servo's brommen als ik spanning op de 4024 zette.  Dat was dus mijn eerste probleem. Omdat ik van de 10764 drie setjes heb waarvan 2 met trafo roco10850(18v), heb ik het dus nu zo aangesloten, en waren de problemen met dat brommen van de servo's over.

groet, Hans
 

Offline Ferry Posthuma

  • Forum lid
  • ***
  • Berichten: 305
  • Waardering: 7
  • Open your eyes, take a deep breath and relax!
Re: DR4024 programmeren met multimaus
« Reactie #3 Gepost op: 2016-01-28, 09:02:22 »
Hans,

Ik heb ook last gehad van brommende servo's en dat gebeurde als ik POWER op een aparte voeding ging zetten; het gebeurde niet als ik SIGNAL en POWER op de DCC spanning zet. Die losse aparte voeding is de 670601 losse voeding van Roco die bijvoorbeeld voor de interface 10785 ingezet wordt; een heel algemeen ingezette transformator. Het was mij ook niet duidelijk waarom deze brom "soms" ontstond. Voorlopig staat daarom POWER op het DCC signaal. Als iemand wel weet wat hiervan de oorzaak is dan laat het hier weten! Overigens is dit wel op het gedeelte van de baan waar de DCC spanning al met een booster versterkt wordt. Omdat ik vooralsnog ruim zit in de dure DCC spanning had ik het probleem maar ter zijde gelegd en op deze wijze opgelost.
« Laatst bewerkt op: 2016-01-28, 09:46:55 door Ferry Posthuma »
Schaal H0 (1:87), Multimaus, Rocomotion 10785 centrale met software TrainController Gold version 8.0 G2, windows vista, RS232 naar USB, lichtsluisjes voor kalibratie van loksnelheid, 4x 10787/GBM8, 2x DR4088RB-CS, Geoline H0 in schaduwstation met 10775 wisselaandrijvingen, Tillig Elite code 83 in zichtbare gedeelte, DR4024 voor servo-aansturing van de Tillig wissels.

Voornemen 2017: Volle afbouw baan zodat scenery erin kan!