Auteur Topic: Inmeten van loks met traincontroller  (gelezen 14345 keer)

Offline P.Heinst

  • Administrator
  • Veteraan
  • ****
  • Berichten: 2.250
  • Waardering: 28
    • home page
Inmeten van loks met traincontroller
« Gepost op: 2012-01-01, 18:32:14 »
Korte basis handleiding voor het inmeten van lok en treinen in traincontroller
Dit is een aanvulling op de handleiding

Bijgevoegd pdf bestand.
Bestand is op 2-01-2012 gewijzigd er zat een foutje in de afbeelding

Gr Piet
« Laatst bewerkt op: 2012-01-02, 20:09:46 door P.Heinst »
Roco rijder met 1 multimaus pro en multimaus als slave, RouteControl,  Multizentrale pro en Z21 als digitalesysteem/versterker, 4x booster, remgenerator en Rocomotion en Train-controller Gold 10.0 laatste versie als besturing en Roco 10785 als terugmeldsysteem samen Littfinski bezetmelders

Offline Erkelens

  • Nieuw lid
  • *
  • Berichten: 3
  • Waardering: 0
Re:Inmeten van loks met traincontroller
« Reactie #1 Gepost op: 2012-01-01, 18:49:28 »
Handig. ik zal het zeker even goed doorlezen.

Offline Spar

  • Nieuw lid
  • *
  • Berichten: 77
  • Waardering: 0
Re:Inmeten van loks met traincontroller
« Reactie #2 Gepost op: 2012-01-09, 20:06:45 »
Hallo Piet,

Ik zie dat je bij  de start drie blokken heb gemaakt, is dit noodzakelijk of kan het ook met 1 blok met drie bezet meld punten?

Ik blijk nog stoeien met het feit ik drie meldpunten heb met het plaatsen van afrem en stop punten.

Hierbij een block zoals ik het heb ingedeeld.

M.v.g. John
Digitrax DCS200, 8Amp. BLD168
DS64, PM42, BD4, SE8C
Win7pro, RR&Co Gold 10,0
Swiss Railroad N-Spoor
Z21 Black van N naar H0 spoor Roco

Offline P.Heinst

  • Administrator
  • Veteraan
  • ****
  • Berichten: 2.250
  • Waardering: 28
    • home page
Re:Inmeten van loks met traincontroller
« Reactie #3 Gepost op: 2012-01-09, 20:28:30 »
John

In de handleiding is hier van uitgegaan met een melder per blok, (stroomdetectie), als er meerdere melders per blok worden gebruikt dan wordt het anders, maar daarvoor eerst nog een vraagje,

Zoals ik het nu kan zien heb je de blok ingedeeld in drie stukken?, daarvan heb je de twee buitenste voorzien van een kontactmelder en dat ging natuurlijk vanzelf dat indelen.
Maar mijn vraag waarvoor is deze kontactmelder, deze heb je niet nodig voor terugmelding voor het bezetblok, deze gebruik je meestal voor iets appart te melden of in werkenig te stellen

Wat belangrijke is hoeveel terumelders (draden zitten er bij jouw aan een blok).
In de tekening werkt alleen het middelste stuk voor het afremmen en het stoppen van de lok.

als je met 1 of 2 melders per blok werkt zou ik het indelen zoals onder op de tekening is aangegeven of je moet een speciale bedoeling hebbe met die extra melders (links en rechts), maar dat natuurlijk je eigen keuze

Vertel eerst even hoe jij het hebt aangesloten dat vergemakkelijkt de uitleg.

Gr Piet
« Laatst bewerkt op: 2012-01-09, 22:25:35 door P.Heinst »
Roco rijder met 1 multimaus pro en multimaus als slave, RouteControl,  Multizentrale pro en Z21 als digitalesysteem/versterker, 4x booster, remgenerator en Rocomotion en Train-controller Gold 10.0 laatste versie als besturing en Roco 10785 als terugmeldsysteem samen Littfinski bezetmelders

GerardWassink

  • Gast
Re:Inmeten van loks met traincontroller
« Reactie #4 Gepost op: 2012-01-09, 22:54:49 »
Strikt genomen heb je voor het kalibreren van loc-snelheden geen blokken nodig.

Wat je nodig hebt, en zo staat het ook in de handleiding, zijn drie aaneengesloten secties (in het geval van bezetmelders met stroomdetectie). Dat staat in principe los van blokken. Een blok is iets van een functioneel hoger abstractieniveau.

Kalibreren (of inmeten) is een technische aangelegenheid, die gebruik maakt van technische aansluitingen.

Blokken zijn abstracties daarvan, die gebruik maken van de technische zaken (meldsecties) om functionaliteit op te kunnen bouwen.

Ik zeg het maar even, want vaak lopen deze niveaus in gesprekken door elkaar heen.

Gerard
« Laatst bewerkt op: 2012-01-10, 12:47:08 door GerardWassink »

Offline Spar

  • Nieuw lid
  • *
  • Berichten: 77
  • Waardering: 0
Re:Inmeten van loks met traincontroller
« Reactie #5 Gepost op: 2012-01-10, 09:37:59 »
Hallo Piet en Gerard,

Als ik de twee bezet melders uit het blok verwijder en de afrem en stop punten vast zet is het goed.

Maar nu als ik in het onderstaande de wissel over gaat en ik wil in het eerste blok al gaan remmen, hoe moet ik dit dan doen.

M.v.g. John
Digitrax DCS200, 8Amp. BLD168
DS64, PM42, BD4, SE8C
Win7pro, RR&Co Gold 10,0
Swiss Railroad N-Spoor
Z21 Black van N naar H0 spoor Roco

GerardWassink

  • Gast
Re:Inmeten van loks met traincontroller
« Reactie #6 Gepost op: 2012-01-10, 11:02:15 »
Wat bedoel je? Wil je van spoor 2-1 naar spoor 1-3?

En aan de tekst te zien hebben we het over een schaduwstation. Waarom zou je daar al te veel moeite doen om netjes af te remmen?

Gerard

Offline P.Heinst

  • Administrator
  • Veteraan
  • ****
  • Berichten: 2.250
  • Waardering: 28
    • home page
Re:Inmeten van loks met traincontroller
« Reactie #7 Gepost op: 2012-01-10, 12:24:22 »
Hallo John

Je schrijft dat je de twee bezetmelders uit het blok hebt verwijderd, ik neem aan dat het de twee buitenste zijn
Dan blijft er een over (middelste) en dat geeft dan aan dat het een uitvoering is van stroomdetectie met een melder, als het anders is laat het weten

Mogelijk zou dou deze vraag ergens anders moeten staan omdat dit draadje bedoeld is voor inmeten, maar toch maar even beantwoorden en eventueel later ergens anders plaatsen.

Nu de vraag kan ik in het voorgaande blok al langzaam rijden voor het volgende blok dat via de wissel loopt.
In jouw gevan zijn er maar twee wegen die daarvoor in aanmerking komen.
Van af de wissels is het inrijden in blok 2.1 en 1.3 geblokkeerd door een rood kruis, dus via het wissel is het alleen mogelijk om van 2.1 naar 28 en van 1.3 naar 27 te rijden.

Als je in het blok aan geeft dat de trein daar mag inrijden (of bij het doorrijden) met gepaste snelheid dan zal de trein in het voorgaande blok al gaan afremmen en bij het binnen rijden van het blok zijn snelheid al hebben aangepast.
Meestal is dat halve snelheid en die stel je in door in het blok aan tegeven dat de gele stand van een signaal moet worden gerespecteerd, dit doe je door in een blok bij eigenschappen, algemeen het gele rondje aan te vinken.
Er zijn ook nog mogelijkheden om dat in te stellen dat dit alleen geld voor een bepaalde treinrit.

Gr Piet

« Laatst bewerkt op: 2012-01-10, 12:58:49 door P.Heinst »
Roco rijder met 1 multimaus pro en multimaus als slave, RouteControl,  Multizentrale pro en Z21 als digitalesysteem/versterker, 4x booster, remgenerator en Rocomotion en Train-controller Gold 10.0 laatste versie als besturing en Roco 10785 als terugmeldsysteem samen Littfinski bezetmelders

Offline Spar

  • Nieuw lid
  • *
  • Berichten: 77
  • Waardering: 0
Re:Inmeten van loks met traincontroller
« Reactie #8 Gepost op: 2012-01-10, 13:45:33 »
Hallo Piet en Gerard,

Ik had vergeten de kruizen weg te halen, maar ik ben nu een stuk wijzer geworden en ga er ook even mee aan de gang.

Ik meld mij wel weer als het wel of niet lukt.

M.v.g. John
Digitrax DCS200, 8Amp. BLD168
DS64, PM42, BD4, SE8C
Win7pro, RR&Co Gold 10,0
Swiss Railroad N-Spoor
Z21 Black van N naar H0 spoor Roco