Auteur Topic: Rondje rijden met 3 blokken  (gelezen 14406 keer)

Offline Ferry Posthuma

  • Forum lid
  • ***
  • Berichten: 305
  • Waardering: 7
  • Open your eyes, take a deep breath and relax!
Rondje rijden met 3 blokken
« Gepost op: 2013-02-21, 16:08:26 »
Vervolg uit draadje "goederen- en personentreinen" Tja, hier dan maar verder met deze pakkende titel...

Ik schreef dus:
Normaal staat TC zo ingesteld dat bij detectie van de trein in het volgende blok, het voorgaande blok wordt vrijgegeven. Dat kun je echter ook veranderen in algemene blokinstellingen door het blok vrij te geven als de trein uit het blok is gereden, dus in het blok niet meer gedetecteerd wordt. Dat werkt sneller maar is ook gevaarlijk soms. Immers, je moet dan wel zorgen dat minimaal de laatste wagon stroomverbruik heeft en niet alleen de lok, bv. met een klein beetje geleidende verf op de wielassen of zo. Heeft de laatste wagon geen stroomverbruik en je stelt het in zoals aangegeven, dan kan de volgende trein al gaan rijden terwijl de trein nog niet uit het blok is verdwenen en een botsing kan feit worden. Het lijkt de NS wel bij < 40 km/h.
Schaal H0 (1:87), Multimaus, Rocomotion 10785 centrale met software TrainController Gold version 8.0 G2, windows vista, RS232 naar USB, lichtsluisjes voor kalibratie van loksnelheid, 4x 10787/GBM8, 2x DR4088RB-CS, Geoline H0 in schaduwstation met 10775 wisselaandrijvingen, Tillig Elite code 83 in zichtbare gedeelte, DR4024 voor servo-aansturing van de Tillig wissels.

Voornemen 2017: Volle afbouw baan zodat scenery erin kan!

Offline P.Heinst

  • Administrator
  • Veteraan
  • ****
  • Berichten: 2.250
  • Waardering: 28
    • home page
Re: Rondje rijden met 3 blokken
« Reactie #1 Gepost op: 2013-02-21, 16:45:20 »
Ferry,

Het is normaal zo dat het blok vanwaar uit de trein vertrekt pas wordt vrijgegeven wanneer in het volgende blok de stop melder is geactiveerd , het vertrekblok moet dan wel geactiveerd zijn en dat is bij reedscontacten niet altijd zo bij stroomdetectie wel.
Bij het starten van een rit kijkt TC naar de blokken en dan is normaal dat er naar de twee volgende blokken wordt gekeken of die vrij zijn en (standaard) maar dat kun je instellen.

Gr Piet
Roco rijder met 1 multimaus pro en multimaus als slave, RouteControl,  Multizentrale pro en Z21 als digitalesysteem/versterker, 4x booster, remgenerator en Rocomotion en Train-controller Gold 10.0 laatste versie als besturing en Roco 10785 als terugmeldsysteem samen Littfinski bezetmelders

GerardWassink

  • Gast
Re: Rondje rijden met 3 blokken
« Reactie #2 Gepost op: 2013-02-21, 17:14:19 »
Over het algemeen denk ik dat het rijden met N treinen in een rondje met N+1 blokken een heel onnatuurlijk, ja zelfs lelijk beeld oplevert en ik vraag me daadwerkelijk af of dit als een serieuze gewenste situatie moet worden behandeld. Er zal namelijk altijd maar een trein tegelijk rijden, namelijk om één blokje op te schuiven en zo het vorige blok vrij te geven, waardoor vervolgens de volgende trein weer één blokje mag opschuiven, enz, enz, enz.

Not my cup of tea, maar misschien mis ik het punt?

Gerard

Offline Ferry Posthuma

  • Forum lid
  • ***
  • Berichten: 305
  • Waardering: 7
  • Open your eyes, take a deep breath and relax!
Re: Rondje rijden met 3 blokken
« Reactie #3 Gepost op: 2013-02-21, 17:54:50 »
Helemaal mee eens hoor! Ik hou al helemaal niet zo van thee; maar goed, misschien was dit idee wel als een testbaantje bedoeld?
Schaal H0 (1:87), Multimaus, Rocomotion 10785 centrale met software TrainController Gold version 8.0 G2, windows vista, RS232 naar USB, lichtsluisjes voor kalibratie van loksnelheid, 4x 10787/GBM8, 2x DR4088RB-CS, Geoline H0 in schaduwstation met 10775 wisselaandrijvingen, Tillig Elite code 83 in zichtbare gedeelte, DR4024 voor servo-aansturing van de Tillig wissels.

Voornemen 2017: Volle afbouw baan zodat scenery erin kan!

Offline abadegroot

  • Forum lid
  • ***
  • Berichten: 323
  • Waardering: 0
  • Rechtsaf of Linksaf
Re: Rondje rijden met 3 blokken
« Reactie #4 Gepost op: 2013-02-22, 11:01:31 »
Hallo Gerard , Ferry.

Wou toch even reageren op jullie commentaar.
Kijk voor de toelichting op bijgevoegd baanplan.
Ik heb toch in verschillende situaties een rondje van 2 blokken, bv rondje blok 32 via blok 35 terug in blok 32 en zo zijn er nog een paar te vinden
Door ruimte gebrek kan ik niet meer blokken plaatsen die gelijk zijn aan mijn trein lengte, wel korter.
We hebben niet allemaal een tuin met de ruimte om een zwembad te maken en daaraan thee te drinken.

Groeten, Ad.
Fleischmann N en Kato N schaal met 1 multimaus pro en Multizentrale pro als digital systeem.
Software Rocomotion en Train-controller Gold 8.0. als besturing en Rocomotion 10785 als terugmeldsysteem samen Littfinski bezetmelders plus andere Littfinski decoders.

Offline Ferry Posthuma

  • Forum lid
  • ***
  • Berichten: 305
  • Waardering: 7
  • Open your eyes, take a deep breath and relax!
Re: Rondje rijden met 3 blokken
« Reactie #5 Gepost op: 2013-02-22, 11:22:02 »
Prima toch Ad! Leuke baan ...
Kun je blok 21 en 22 niet in meerdere blokken verdelen?
Schaal H0 (1:87), Multimaus, Rocomotion 10785 centrale met software TrainController Gold version 8.0 G2, windows vista, RS232 naar USB, lichtsluisjes voor kalibratie van loksnelheid, 4x 10787/GBM8, 2x DR4088RB-CS, Geoline H0 in schaduwstation met 10775 wisselaandrijvingen, Tillig Elite code 83 in zichtbare gedeelte, DR4024 voor servo-aansturing van de Tillig wissels.

Voornemen 2017: Volle afbouw baan zodat scenery erin kan!

GerardWassink

  • Gast
Re: Rondje rijden met 3 blokken
« Reactie #6 Gepost op: 2013-02-22, 11:35:48 »
Hi Ad,

Dat is ook zeker niet wat ik bedoelde hoor. Het ging alleen over een theoretisch scenario dat men twee treinen achter elkaar aan wilde laten rijden in een rondje met drie blokken. Dan krijg je rare effecten.

Dat doet niets af aan het feit dat je natuurlijk rondje met twee blokken kunt hebben waarop het zeer goed toeven is, zoals in jouw geval waar de beveiliging goed geregeld is met de blokindeling!

Groet,
Gerard

Offline abadegroot

  • Forum lid
  • ***
  • Berichten: 323
  • Waardering: 0
  • Rechtsaf of Linksaf
Re: Rondje rijden met 3 blokken
« Reactie #7 Gepost op: 2013-02-22, 11:39:46 »
Hi Ferry,

Blok 21 en 22 gaan up/ down naar mijn schaduw station.  Ik weet niet of ik daar wat mee win, zitten ook een paar kleine geisoleerde bloks in voor de rij-stroom omschakeling.
Blokken maken kleiner dan een minimale treinlengte heeft toch geen zin of denk jer er anders over.

Met groet , Ad.
Fleischmann N en Kato N schaal met 1 multimaus pro en Multizentrale pro als digital systeem.
Software Rocomotion en Train-controller Gold 8.0. als besturing en Rocomotion 10785 als terugmeldsysteem samen Littfinski bezetmelders plus andere Littfinski decoders.

Offline Ferry Posthuma

  • Forum lid
  • ***
  • Berichten: 305
  • Waardering: 7
  • Open your eyes, take a deep breath and relax!
Re: Rondje rijden met 3 blokken
« Reactie #8 Gepost op: 2013-02-22, 11:44:06 »
Ad,

Dus deze blokken lijken optisch langer dan ze in werkelijkheid zijn. Kleiner dan de maximale lengte van een trein heeft inderdaad geen zin en dan moet je het zo houden!
Schaal H0 (1:87), Multimaus, Rocomotion 10785 centrale met software TrainController Gold version 8.0 G2, windows vista, RS232 naar USB, lichtsluisjes voor kalibratie van loksnelheid, 4x 10787/GBM8, 2x DR4088RB-CS, Geoline H0 in schaduwstation met 10775 wisselaandrijvingen, Tillig Elite code 83 in zichtbare gedeelte, DR4024 voor servo-aansturing van de Tillig wissels.

Voornemen 2017: Volle afbouw baan zodat scenery erin kan!

Offline abadegroot

  • Forum lid
  • ***
  • Berichten: 323
  • Waardering: 0
  • Rechtsaf of Linksaf
Re: Rondje rijden met 3 blokken
« Reactie #9 Gepost op: 2013-02-22, 11:54:41 »
Ja ze lijken langer, ik kan in Silver geen overgang maken naar een andere " tafel" dus moest het zo tekenen om toch een goed overzicht te hebben.
Trein blad is 1.7 m bij 0.8 m ( binnendeur bij de locale Gamma).
Dus 2 deuren boven elkaar geplaatst.

Gr. Ad.
Fleischmann N en Kato N schaal met 1 multimaus pro en Multizentrale pro als digital systeem.
Software Rocomotion en Train-controller Gold 8.0. als besturing en Rocomotion 10785 als terugmeldsysteem samen Littfinski bezetmelders plus andere Littfinski decoders.