Dutch Roco Forum
Commercieel => Roco - Locomotieven => : Hansw 2023-08-09, 16:08:54
-
Beste , omdat dit lokje weinig stroom afneemt ivm te weinig assen wordt geadviseerd een stroombuffer in te bouwen .
Nu is mij vraag is dit redelijk uit te voeren of toch wel complex voor een leek als mij
Mvg Hans
-
Hans,
1. Om welk hokje gaat het?
2. Is er ruimte om een eico (bepaald type condensator) in te bouwen?
3. Dat type condensator is niet goedkoop.
Je moet kennis hebben van solderen en aansluitpunten in de lok weten te vinden.
-
Werking van zo'n stroombuffer in analoge omgeving!
Over de motoraansluitpunten wordt een tantaalcondensator gesoldeerd. Dit is een polariteit ongevoelige condensator.
De grootte van de tantaalcondensator Moet je proefondervindelijk vaststellen, omdat de motorstroom invloed heeft op de lading en dus de grootte van de condensator.
Kijk eens hier: https://encyclopedie.beneluxspoor.net/index.php?title=GoldCaps
-
Beste Dirk , ik lees inderdaad dat je de stroombuffer alleen icm met een decoder kunt inbouwen ze adviseren een D en H speicher Sp16 A voor deze lok
Mvg Hans
-
Dat klopt, omdat bij digitaal bedrijf je pulsen (rechthoekig) stuurt. Een standaard condensator rond hoeken af en vult de "gaten" op. Hierdoor wordt het commando "mis" vormd en dus niet begrepen. Die D&H Speicher vangt dat op.
-
Beste Dirk , kun je dan de D en H speicher SP 16 in de lokdecoder in steken zonder te solderen , er zit een MS480P16 decoder in de lok volgens de ROCO site
Mvg Hans
-
Hans, ik ben met D&H Speicher en die decoder niet bekend.
Die P16 aanduiding heeft betrekking op een PLUX16 interface. Waar de D&H Strom Speicher op moet...?
-
Een condensator over motor aansluiting zetten is nooit een goed idee.
Er zijn decoders (Esu train o matic etc) die een speciale aansluiting hebben voor een powerpack.
En ook de decoder die je aangaf hans heeft ook een speciale buffer aansluiting.
Ik raad je aan om dan de originele buffer van zimo aan te schaffen.
Zie:
http://www.zimo.at/web2010/documents/MS-Sound-Decoders_EN.pdf
-
Ik denk dat je dit lokje net nieuw hebt aangeschaft.
Een nieuwe lok moet je eerst inrijden op halve snelheid gedurende een uur vooruit en een uur achteruit.
Ik kan me niet voorstellen dat dit lokje een slechte stroomafname heeft roco kennende.
Mocht het lokje na inrijden nog een slechte stroom afname hebben dan zou ik terug gaan naar mijn leverancier.
-
Hans, nee ik heb hem nieuw besteld , maar omdat er op youtube een filmpje staat waarin wordt aangegeven dat je er beter ook nog een stroombuffer in kan zetten bij zo, n klein lokje voor betere stoomtoevoer . Maar misschien is het niet nodig want de ROCO voorganger 73157 had dit probleem niet . De 70241 is de nieuwere versie van CYBELE
Die vindt ik persoonlijk mooier als de eerdere versie .
Mvg Hans
-
Dan snap ik niet dat je hier op voorhand al vragen over stelt.
Eerst zelf eens testen dan pas als het niet goed gaat vragen stellen maar dan ook eerst aan je leverancier.
Je laat dan anderen misschien nodeloos moeite doen om je te helpen.
Dit zou je moeten laten.
-
Dat ben ik met je eens Hans , ik had de internet winkel al benaderd met die vraag en die zeiden dat het inderdaad altijd beter is om in kleine loks een stroombuffer te plaatsen .Had iets te maken met dat deze kleine loks weinig assen heeft voor geleiding va de stroom . Hij zei niet dat de lok blijft stilstaan op wissels zoals in het youtube filmpje wordt aangegeven .
Ik had mijn vraag op het forum geplaatst om vast te kunnen beoordelen of ik dit eventueel zelf zou kunnen uitvoeren .
Mvg Hans
-
Ik heb dat filmpje bekeken en geconstateerd dat de zo genaamde tester wel een erg matig rail en wissel stelsel gebruikt.
Aangezien dit lokje aparte stroomafname op alle 4 de wielen heeft verwacht ik niet dat hij problemen geeft op goede kwaliteit rail en wissels.
Roco bouwt kwalitatief goede modeltreinen en het zou van de gekke zijn dat ze een lokje op de markt brengen met stroomafname problemen.
Ik vertrouw ook nooit dit soort test filmpjes van mensen die alleen maar geld willen verdienen aan youtube filmpjes .
En vooral negatieviteit levert op youtube kijkers en dus geld op.
-
Hans ik vond het ook een beetje verdacht , Roco gaat zijn goede naam toch niet op de waagschaal leggen door een loc met problemen op de markt te brengen .
Mvg Hans
-
Daarom zeg ik je nogmaals stel geen vragen als je zelf dat probleem niet ondervind.
En als je goed naar dat filmpje gekeken had had je geconstateerd dat het lokje constant heen en weer bonkt op de gebruikte rail.
Ook op de wissels waggelt hij heen en weer geen wonder dat hij stil viel dus.
Hier een ander filmpje lokje rijd perfect zonder stroombuffer.
https://www.youtube.com/watch?v=X6SFcblcefk
-
Beste Hans , je hebt gelijk , ik zag olifanten op de weg . Wat ik niet begrijp is dat iemand dan zomaar een negatief filmpje kan plaatsen en het merk Roco beschadigd , het is een soort laster en dat Roco daar geen actie op onderneemt
Mvg Hans
-
Net wat ik al schreef puur geld verdienen.
Jou buis werkt zo:
Hoe meer hits (kijkers) des te aantrekkelijker je word voor de reclame makers om via jou reclame te maken en daar betalen ze voor.
-
Hans , dat begrijp ik maar dan zou je een positief filmpje verwachten net zo als die vloggers producten aanprijzen . Of zou diegene connecties hebben met Marklin
Mvg Hans
-
Zoals ik al eerder schreef negativiteit levert kijkcijfers op.
Hier een mooi voorbeeld van een prima info filmpje over de plan t van roco (echt objectief).
https://www.youtube.com/watch?v=sJVQs08o7pY
-
Hans,
Die Manuel doet dit onderzoek goed en leuk.
Hopelijk "fluistert" iemand ROCO zijn aandachtspunten in.
-
Ik vond dit een goede en informatieve video.
-
Ik zie nu dat Trix bij bepaalde kleine loc, s wel een stroombuffer standaard inbouwt o.a bij de TRIX 22721 Glaskast Ptl2/2
Maar die is nog kleiner als de Roc0 70241 namelijk 8 cm
Mvg Hans
-
Dat is appels met peren vergelijken.
-
Beste Hans, ik begrijp niet wat je bedoelt
Mvg Hans
-
Je kan het ene merk niet vergelijken met het andere.
Als een fabrikant standaard een stroombuffer inbouwt dan betekend dat dat de fabrikant gewoon erkent dat de stroomafname ruk is.
Als je naar de Roco glaskasten kijkt heeft die helemaal geen stroombuffer nodig.
-
Duidelijk Hans , zo had ik het niet beoordeeld .
Mvg Hans
-
Hans ,toch nog even , ik begrijp dan niet dat Brawa ook standaard een stroombuffer inbouwt , ik heb de Brawa 40862 G10 van 2019 die heeft ook zo, n buffer
Was geen goedkope lok en voor zover ik weet is Brawa geen slecht merk.
Mvg Hans
-
Hiervoor geld het zelfde als in mijn voorgaande bericht ze zullen er achter gekomen zijn dat de stroomafname ruk is.
Ik heb hier 3 brawa lok's gerepareerd bij alle 3 stroomafname ruk.
-
Hans,
Wat voor soort/type motor zit er dan in die Brawa's?
En wat is het struikelblok bij de stroomafname?
Ze zijn toch aardig aan de prijs 💸
-
Die gene die ik onder handen gehad heb zaten 5 polige vliegwiel motortjes in.
Probleem zat hem in de slepertjes op de wielen.
Te dun met zeer slechte soldering van de draden.
Komt nog bij dat deze loks de zelfde soort stroom afname hadden als de lima van vroeger.
Dus voor links afname achter rechts afname.
-
Hans , de Brawa loks die je hebt gerepareerd waren dat misschien heel oude , ik lees namelijk op het forum dat de huidige Brawa loks van goede kwaliteit zijn .
Alleen het nadeel dat ze een beetje fragiel zijn door de vele extra accessoires die gemonteerd zijn en gauw loslaten als ze verkeerd oppakt
De 40862 G10 rijdt bij mij prima en de ingebouwde sounddecoder geeft mooie geluiden .
Hij rijdt bij een probleem wisselovergang gewoon door waar de ROCO 70331 3.10 nog weleens stil blijft staan met de melding kortsluiting als je heel langzaam rijdt ( Bij hoge snelheid niet ).
Mvg Hans
-
Dit is het laatste wat ik hier op antwoord.
Deze brawa's waren 1 jaar oud!
En nogmaals een fabrikant plaatst alleen standaard buffer als het echt noodzakelijk is want hij denkt alleen maar aan zijn eigen zak die hij wil vullen.
Mooi voorbeeld is de firma Genie uit amerika die bouwt hoogwerkers En bij bepaalde types kwamen veel de zelfde storingen voor.
De oplossing was een simpel spoeltje ergens tussen te plaatsen (Wat wij dan ook deden).
Op de vraag waarom Genie deze spoeltjes niet standaard plaatsten was het antwoord heel simpel kost te veel.
Het rekensommetje was : spoeltje 50 cent uurloon 2 dollar en dat maal 20000.
-
Hans , als leek zoals ik heb je die kennis niet ; omdat jij iemand uit de de praktijk bent en veel kennis daar van hebt loop je daar tegen aan .
Ik ben nu weer een stuk wijzer geworden en zal niet meer zeuren over dit onderwerp .
Mvg Hans
-
Beste Denobis ,
Je antwoorden woorden steeds gezelliger.
Als de vraag je niet bevalt kun je ook gewoon geen reactie geven.
Prettige avond
-
Hansw schreef per email:
Hans, dat je gewoon je mening geeft zonder bochten wordt schijnbaar niet door iedereen op prijs gesteld. Ik heb er geen moeite mee ,ik weet dan waar ik aan toe ben.
Kan me voorstellen dat je af en toe een beetje moe wordt om alles steeds te moeten toelichten aan een leek zoals ik.
Mvg Hans
Een ander schreef in de pb:
't Is jammer, dat "men" slechts de helft meekrijgt van wat er speelt.
Vandaar de reactie van FransS. Waarschijnlijk de veroorzaker van je -1 waardering.
Ik hoop, dat dit jou niet weerhoudt hier op het forum actief te zijn.
Dus Frans S.
Als je niet weet wat er speelt bemoei je er dan ook niet mee.
En ja domme vragen zijn er niet wel zeer domme opmerkingen en reacties.
-
Als ik me er niet mee mag bemoeien dan moet je je gezellige gesprekjes prive doen.
en jij had het over dat er domme vragen gesteld worden.
Ik begrijp nu wel waarom ze je op dat andere forum zat waren.
-
Ik was bnls zelf zat en heb mijn account daar laten verwijderen juist door figuren die domme opmerkingen maken.
-
Frans,
Je mag gerust meedoen, echter, alles heeft twee kanten (helaas).
En misschien is Hans de Nobis wat scherp geweest, wat jammer is, maar als je het hele verhaal zou weten, zou je dit begrijpelijk vinden.
Ik hoop, dat dit forum niet een problemensite wordt.
Dit is een prima forum (voor mij, vind ik).
-
Beste Dirk,
Tuurlijk heeft een verhaal twee kanten maar doordat men via privé berichtjes communiceert komt nooit het hele verhaal door.
Omdat dan af te doen als domme reactie en opmerkingen vind ik erg onlogisch.
Beter zou het zijn als er gewoon open gecommuniceerd wordt en niet in de achterkamertjes geroddeld.
Ik snap dat jullie blij zijn met deze persoon want hij kan goed knutselen en weet ook veel van treinen, maar dat kan geen reden zijn om dit goed te keuren.
Daartegenover doe ik maar weinig posten en lever dus minder voor jullie forum.
En blijkbaar ben ik de enige die er anders over denkt.
Ik dacht op een volwassen trein forum te zitten maar ik vraag me af of dat zo is.
Wat mij betreft wordt dit geen probleem site, want zoals ik al zei blijkbaar ben ik de enig en ik zal dan ook niet meer op dit soort zaken reageren.
Mvg Frans
-
Beste Frans;
Dit is een volwassen en leuk forum en dat blijft gewoon zo.
Dat er prive berichten naar mij gestuurd worden met vragen daar kan ik niets aan doen.
Daardoor kan je een verkeerde indruk krijgen , dat begrijp ik.
Helaas is Hansw iemand waar je heel moeilijk bij door kunt dringen en soms is het dan nodig om antwoorden te geven die misschien wat bot over komen.
Ik heb hem al met veel problemen uit de brand geholpen en ook voorkomen dat hij aankopen deed van lok's die op zijn baan problemen zouden geven.
Ik zal ook zeker als hij met vragen komt hem helpen (zoals ik bereid ben om iedereen binnen mijn vermogen te helpen).
-
Beste Frans,
Ik hoop, dat je jouw beeld over dit forum bijstelt in positieve zin.
-
Beste , ik heb op dit forum al veel kennis opgedaan en stel het zeer op prijs dat Hans , Dirk en Piet oneindig veel geduld hebben om mij op weg te helpen met de modeltrein hobby
In begin zag ik door de bomen het bos niet meer en raakte zelfs gedemotiveerd maar door de hulp en advies van genoemde personen pakte ik de draad weer op .
Zoals Hans al aangaf is het technisch gedeelte mij niet altijd duidelijk en kan ik mij voorstellen dat de vragen van mij soms een beetje irritatie opwekken .
Hans is soms direct in zijn antwoorden maar dan weet je ook waar je aan toe bent ( vooral mij schudt hij wakker ) .
Mvg Hans
-
Hier voor de Zelfdoeners een simpele buffer schakeling voor een decoder.
Kosten ong 1 euro.
Let wel deze moet dus aangesloten worden op de buffer ingang van de decoder.
Er zijn ook mensen die hem aansluiten op de blauwe draad en 1 van de rail draden maar ik prefereer dat niet.
De weerstand en diode zijn er om te voorkomen dat door de hogere oplaadstroom van de Elco de decoder beschadigd raakt.
-
Hansw heb je dat lokje nu al binnen?
-
Hans, nee ik heb de bestelling gecanceld, bij nader inzien vond ik hem toch wel aan de prijs. In de plaats heb ik de Flying Scotsmann besteld die komt in het 4 kwartaal uit en vind ik persoonlijk het geld meer waard.
Mvg Hans
-
Ok vond de vele bewegende delen wel leuk om te zien.
Ik heb bij Harlaar deze besteld :
Roco 7710001 - NS, elektrisch treinstel plan V (HO|DCC sound)
-
Hans , ziet er prachtig uit mooi gedetailleerd en in een mooie kleur groen , ik keek even op de ROCO site maar ik kon daar de specificatie van de geluiden van de sounddecoder niet vinden .
Niet zo belangrijk maar was even benieuwd
Nog even ik vind het op zich wel een leuk model de Roco 70240 / 70241 maar wel erg klein ( nog geen 90 mm ) ik ben een beetje bang dat hij op de baan een beetje ondersneeuwt bij de andere modellen .
Mvg Hans
-
Ik heb hem al in het geel zien en horen rijden.
Hij klinkt heel mooi.
Er zit een zimo decoder in.
-
Hans, heel mooie aanwinst
Mvg Hans
-
Hij is er nog niet Hansw .
Waarschijnlijk levert roco hem half september uit.
-
Hans , dat valt mee , nog een klein maandje
Niet zo erg als BRAWA die kondigen een loc aan in 2021 en die is nog steeds niet leverbaar .
Mvg Hans