Auteur Topic: Raar geluid Roco stoomloc 70331  (gelezen 7539 keer)

Offline Hansw

  • Forum lid
  • ***
  • Berichten: 499
  • Waardering: 0
Raar geluid Roco stoomloc 70331
« Gepost op: 2023-05-06, 12:56:11 »
Beste , als ik de loc opstart ( met alle andere geluiden uit ) hoor ik een vreemd motorgeluid .  Is dit normaal want bij mijn andere loc, s hoor ik dit niet
Als hij opgang is rijdt hij wel goed

Mvg Hans https://thumbs-eu-west-1.myalbum.io/video/480_h264/05b93964-cb8e-432c-b74f-43d1a3729199.mp4
Roco  z21  met Roco line met bedding  met voornamelijk stoomloks  ( Roco , Brawa en Trix )  en een tweede analoge  baan met Roco Geoline  rails

Offline Dirk Baas

  • Ervaren lid
  • ****
  • Berichten: 798
  • Waardering: 12
  • Ik vertel niet in welk wagonnetje mijn geld zit.
Re: Raar geluid Roco stoomloc 70331
« Reactie #1 Gepost op: 2023-05-06, 14:11:56 »
Hans,

Je schrijft, dat "...als hij opgang is rijdt hij wel goed", maar blijft dat apart3e motorgeluid aanwezig?
Heeft de motor (vermoedelijk in tender?) een bardan aandrijving of gewoon met tandwielen of misschien met een wormwiel aandrijving?
Bij tandwiel aandrijving kun je misschien wat vaseline (de medische, want die is zuurvrij) op de tandwielen dun aanbrengen. Misschien staan ze "droog".
Gr,

"Malle Pietje" 🤨 Volgens mijn vrouw)
🚂

DCC X-Bus, SPROG II/Decoder pro, 10761, mod I en mod II + Multimaus, Maus R2/3🙀 🚂. Begonnen met een houten duwtrein, daarna met opwindtreinen (Märklin en Bing), na deze opwindend periode op elektrische treinen (3-rail en LIMA/JOUEF) overgestapt en via een uitstapje naar LGB over op ROCO DCC.
Binnenkort aan de rollator.
Nu bezig met drie modulebakken, waarvan één als fiddle-yard wordt ingericht.

Offline Hansw

  • Forum lid
  • ***
  • Berichten: 499
  • Waardering: 0
Re: Raar geluid Roco stoomloc 70331
« Reactie #2 Gepost op: 2023-05-06, 16:01:25 »
Beste Dirk ,  het is een nieuwe loc 
Ik heb zoals in de gebruiksaanwijzing staat de tandwieltjes met  een beetje locomotief olie ingesmeerd voor het eerste gebruik
Het lijkt dat de stroomvoorziening bij de motor dat geluid maakt

Mvg Hans

Ps  Dat soort asje dat van de tender naar de loc gaat voor de aandrijving zie ik niet bij mijn andere stoomloc, s met tender zitten . Hebben die dan een andere aandrijving
ik heb ook nog even een foto bijgevoegd van de motor van de Roco 70331
https://myalbum.com/album/EmZdWyYBTKYX/?invite=ba3d0424-a2ac-4fcf-9bb7-2ec86c48d3b6
« Laatst bewerkt op: 2023-05-06, 16:18:03 door Hansw »
Roco  z21  met Roco line met bedding  met voornamelijk stoomloks  ( Roco , Brawa en Trix )  en een tweede analoge  baan met Roco Geoline  rails

Offline Dirk Baas

  • Ervaren lid
  • ****
  • Berichten: 798
  • Waardering: 12
  • Ik vertel niet in welk wagonnetje mijn geld zit.
Re: Raar geluid Roco stoomloc 70331
« Reactie #3 Gepost op: 2023-05-06, 18:23:58 »
Beste Hans,

Het lijkt mij, dat hetgeen je verondersteld, klopt.
M.b.t. het geluid kunnen de stroomafnemers dit geluid maken.
Ik ken dit type motor niet, maar er zullen twee koolborstels in zitten. Probeer heel voorzichtig deze borstels te verwijderen (leftop, de veertjes kunnen spontaan wegspringen) en kijk in deborstelkoker, of er losseborsteldraadjes in zitten en is de Stator (het stroomvlak bij de motor zonder krassen.
Neem een (bij voorkeur) zacht potlood (B o.i.d.) en veeg dit over de borstels aan de statorkant. Grafiet (potlood) smeert en laat stroom door. Monteer de borstel en kijk en luister of deze actie is heeft opgeleverd.
Gr,

"Malle Pietje" 🤨 Volgens mijn vrouw)
🚂

DCC X-Bus, SPROG II/Decoder pro, 10761, mod I en mod II + Multimaus, Maus R2/3🙀 🚂. Begonnen met een houten duwtrein, daarna met opwindtreinen (Märklin en Bing), na deze opwindend periode op elektrische treinen (3-rail en LIMA/JOUEF) overgestapt en via een uitstapje naar LGB over op ROCO DCC.
Binnenkort aan de rollator.
Nu bezig met drie modulebakken, waarvan één als fiddle-yard wordt ingericht.

Offline Hansw

  • Forum lid
  • ***
  • Berichten: 499
  • Waardering: 0
Re: Raar geluid Roco stoomloc 70331
« Reactie #4 Gepost op: 2023-05-06, 18:58:06 »
Dank je Dirk , voor het advies
Ik heb wel inmiddels zoals je aangaf met zuurvrije vaseline de tandwieltjes ingesmeerd en het lijkt er op dat hij nu minder bijgeluid maakt
Stel dat ik het zo laat en het geluid van de decoder aanzet , want dan hoor je haast niet meer , kan het dan problemen veroorzaken op de lange termijn met de koolborstels .

Mvg Hans   
Roco  z21  met Roco line met bedding  met voornamelijk stoomloks  ( Roco , Brawa en Trix )  en een tweede analoge  baan met Roco Geoline  rails

Offline P.Heinst

  • Administrator
  • Veteraan
  • ******
  • Berichten: 2.250
  • Waardering: 28
    • home page
Re: Raar geluid Roco stoomloc 70331
« Reactie #5 Gepost op: 2023-05-06, 20:58:26 »
Hallo Hans,
In aanvulling op de adviezen van Dirk heb ik  ook nog  wat adviezen.
Zover ik het kan beoordelen komt het geluid van de motor, mogelijk is het zo dat deze lok als hij nieuw is een beetje zwaar loopt, je ziet ook duidelijk dat de lok bij het motorgeluid begint te kruipen en da duurt een paar seconden, dit kan een teken zijn van zwaar lopen of mogelijk ook dat de optreksnelheid wat aan de lage kant staat en daardoor moeilijk kan starten marij  eerste advies zou zijn bij een nieuwe lok,  dit adviseerd Roco ook in het algemeen, zet een nieuwe lok op een rollebank of op het spoor en laat hem afwisselend met 3/4 van de snelheid vooruit en achteruit een klein uurtje rijden zodat alles goed ingereden  wordt, je zult dan merken dat het daarna allemaal wat soepeler gaat.
Gr Piet

Ps , sorry Hans maar ik had jouw email over de rookgenerator over het hoofd gezien, laat maar even weten of dat nog van belang is
Roco rijder met 1 multimaus pro en multimaus als slave, RouteControl,  Multizentrale pro en Z21 als digitalesysteem/versterker, 4x booster, remgenerator en Rocomotion en Train-controller Gold 10.0 laatste versie als besturing en Roco 10785 als terugmeldsysteem samen Littfinski bezetmelders

Offline denobis

  • Ervaren lid
  • ****
  • Berichten: 853
  • Waardering: 16
  • Ik rijd met iTrain, dinamo,roco,piko.pbmodels etc.
Re: Raar geluid Roco stoomloc 70331
« Reactie #6 Gepost op: 2023-05-06, 21:00:58 »
Volgens mij is dat een nieuwe lok die je bij Harlaar besteld hebt klopt dat?
Als dat zo is moet je er zelf niets aan doen alleen zorgen dat hij goed inrijd op halve snelheid zowel vooruit als achteruit.
Dat staat ook in je beschrijving!!!!!.
Zodra je er zelf iets aan doet vervalt de garantie.
wat Piet schrijft dat klopt na inlopen zal dat geluid verdwijnen als je hem maar goed in laat lopen.
Gr
Hans
« Laatst bewerkt op: 2023-05-06, 21:04:32 door denobis »
Momenteel bezig met Scenery.

Met vriendelijke groet
Hans

Offline Hansw

  • Forum lid
  • ***
  • Berichten: 499
  • Waardering: 0
Re: Raar geluid Roco stoomloc 70331
« Reactie #7 Gepost op: 2023-05-06, 21:12:14 »
Beste , bedankt voor het advies  .Ik ga de loc inrijden

Betreft de inbouw rookgenerator ; ik zie hier toch maar vanaf omdat de rookgenerator alleen in combinatie werkt met een andere functie  en niet apart regelbaar is .
Ik ben bang dat als je een keer vergeet er vloeistof in te doen en de functie opstart hij droog kookt zoals ik op het forum heb gelezen .

Mvg Hans 
Roco  z21  met Roco line met bedding  met voornamelijk stoomloks  ( Roco , Brawa en Trix )  en een tweede analoge  baan met Roco Geoline  rails

Offline Hansw

  • Forum lid
  • ***
  • Berichten: 499
  • Waardering: 0
Re: Raar geluid Roco stoomloc 70331
« Reactie #8 Gepost op: 2023-10-18, 19:56:32 »
Beste , ik kom nog even terug op dit onderwerp ; ik zag namelijk nu op Youtube een filmpje waar je in het begin als de loc start hetzelfde rare  geluid hoort  als bij de lok die ik heb .
Het advies om hem lang in te rijden heeft dit rare geluid niet opgelost
Voor zover ik het begrijp is de aandrijving de oorzaak van dit geluid ( in het filmpje genoemd ) . Ik weet niet of je dit met aanpassing van CV waarde kan oplossen .
Het is mij niet duidelijk wat diegene nu heeft aangepast

Het probleem met dat de lok bij een wissel eruit loopt heb ik af en toe ook zoals  in het filmpje bij reacties wordt opgemerkt
Dit schijnt aan de wielen te liggen .
Mvg Hans   Hier de link naar het filmpje  :    https://www.youtube.com/watch?v=TUaWuUnlXjA      Raar geluid  bij  de tijd 1.24  tm 2,00   in het filmpje
P.s Ik heb geen rookgenerator ingebouwd dus dat probleem heb ik niet   
« Laatst bewerkt op: 2023-10-18, 20:46:24 door Hansw »
Roco  z21  met Roco line met bedding  met voornamelijk stoomloks  ( Roco , Brawa en Trix )  en een tweede analoge  baan met Roco Geoline  rails

Offline Hansw

  • Forum lid
  • ***
  • Berichten: 499
  • Waardering: 0
Re: Raar geluid Roco stoomloc 70331
« Reactie #9 Gepost op: 2023-11-02, 14:44:59 »
Beste , het is niet zo dat ik niet tevreden ben met de ROCO stoomloc,s die ik heb , maar wat mij wel opvalt is dat ze toch over het algemeen wat meer  bijgeluiden maken vooral bij het optrekken ( als de bedrijfsgeluiden natuurlijk uitstaan ) Ik heb van Hans al het advies gekregen de CV waardes  2 tm 4  aan te passen en dat is een hele verbetering .
De Trix Flying Scotsman  22886  die ik deze week heb ontvangen trekt muis stil op   .
Gebruiken die een ander soort aandrijving

Mvg Hans 
 
Roco  z21  met Roco line met bedding  met voornamelijk stoomloks  ( Roco , Brawa en Trix )  en een tweede analoge  baan met Roco Geoline  rails

Offline Dirk Baas

  • Ervaren lid
  • ****
  • Berichten: 798
  • Waardering: 12
  • Ik vertel niet in welk wagonnetje mijn geld zit.
Re: Raar geluid Roco stoomloc 70331
« Reactie #10 Gepost op: 2023-11-02, 14:48:53 »
Roco werkt een vijfpolige borstel motor. Als ik het goed heb, werkt Trix met een borstelloge motor (Faulhaber?).
Dus wat je hoort zijn a: de koolborstels en b: eventuele tandwielen (metaal/messing).
Bij Trix waarschijnlijk nylon aandrijflijn.
Gr,

"Malle Pietje" 🤨 Volgens mijn vrouw)
🚂

DCC X-Bus, SPROG II/Decoder pro, 10761, mod I en mod II + Multimaus, Maus R2/3🙀 🚂. Begonnen met een houten duwtrein, daarna met opwindtreinen (Märklin en Bing), na deze opwindend periode op elektrische treinen (3-rail en LIMA/JOUEF) overgestapt en via een uitstapje naar LGB over op ROCO DCC.
Binnenkort aan de rollator.
Nu bezig met drie modulebakken, waarvan één als fiddle-yard wordt ingericht.

Offline Hansw

  • Forum lid
  • ***
  • Berichten: 499
  • Waardering: 0
Re: Raar geluid Roco stoomloc 70331
« Reactie #11 Gepost op: 2023-11-02, 14:58:01 »
Dirk , je kan het geluid van de Roco 70331 horen in het begin van het youtube filmpje  :  https://www.youtube.com/watch?v=TUaWuUnlXjA

Hans heeft hier ook naar geluisterd en geadviseerd de CV 2tm 4  aan te passen en dat gaf een hele verbetering maar helemaal weg is het niet
Ik leg er niet wakker van maar het viel mij op dat de TRIX loc,s veel stiller zijn

Mvg Hans
 
Roco  z21  met Roco line met bedding  met voornamelijk stoomloks  ( Roco , Brawa en Trix )  en een tweede analoge  baan met Roco Geoline  rails

Offline Dirk Baas

  • Ervaren lid
  • ****
  • Berichten: 798
  • Waardering: 12
  • Ik vertel niet in welk wagonnetje mijn geld zit.
Re: Raar geluid Roco stoomloc 70331
« Reactie #12 Gepost op: 2023-11-02, 15:00:41 »
Wat ik al aangaf, dat de producenten met verschillende aandrijflijnen werken.
Vraag Hans maar eens naar de pannekoekenmotoren van Lima/Jouef en Hornby.😤🤮
Gr,

"Malle Pietje" 🤨 Volgens mijn vrouw)
🚂

DCC X-Bus, SPROG II/Decoder pro, 10761, mod I en mod II + Multimaus, Maus R2/3🙀 🚂. Begonnen met een houten duwtrein, daarna met opwindtreinen (Märklin en Bing), na deze opwindend periode op elektrische treinen (3-rail en LIMA/JOUEF) overgestapt en via een uitstapje naar LGB over op ROCO DCC.
Binnenkort aan de rollator.
Nu bezig met drie modulebakken, waarvan één als fiddle-yard wordt ingericht.

Offline Hansw

  • Forum lid
  • ***
  • Berichten: 499
  • Waardering: 0
Re: Raar geluid Roco stoomloc 70331
« Reactie #13 Gepost op: 2023-11-02, 16:10:39 »
Beste Dirk  , niets ten nadele van   Lima/Jouef en Hornby.  maar die zitten wel in een andere prijsklasse 
De Roco 70331  kost 575   euro   en de TRIX  Flying Scotsman 589 

Mvg Hans 

Roco  z21  met Roco line met bedding  met voornamelijk stoomloks  ( Roco , Brawa en Trix )  en een tweede analoge  baan met Roco Geoline  rails

Offline Dirk Baas

  • Ervaren lid
  • ****
  • Berichten: 798
  • Waardering: 12
  • Ik vertel niet in welk wagonnetje mijn geld zit.
Re: Raar geluid Roco stoomloc 70331
« Reactie #14 Gepost op: 2023-11-02, 16:30:59 »
Daar heb je gelijk in, maar ik bedoelde de aandrijflijn, en die is van een veel betere en nauwkeurigere kwaliteit bij de z.g. A-merken. En daar betaal je dan ook voor (helaas).
Gr,

"Malle Pietje" 🤨 Volgens mijn vrouw)
🚂

DCC X-Bus, SPROG II/Decoder pro, 10761, mod I en mod II + Multimaus, Maus R2/3🙀 🚂. Begonnen met een houten duwtrein, daarna met opwindtreinen (Märklin en Bing), na deze opwindend periode op elektrische treinen (3-rail en LIMA/JOUEF) overgestapt en via een uitstapje naar LGB over op ROCO DCC.
Binnenkort aan de rollator.
Nu bezig met drie modulebakken, waarvan één als fiddle-yard wordt ingericht.