Auteur Topic: Licht aanzetten lokloods via een terugmelder  (gelezen 4054 keer)

Offline Rvswol

  • Nieuw lid
  • *
  • Berichten: 21
  • Waardering: 0
Licht aanzetten lokloods via een terugmelder
« Gepost op: 2016-08-08, 20:21:01 »
Geachte forum leden,
ik kom er niet helemaal uit met het volgende.
Hoe krijg kan ik de verlichting in een lokloods aanzetten d.m.v. van een contact/terugmelder.
ik heb op het switch board een trogle switch geplaatst met een DCC adres 49. Dit werkt , via TC gold kan ik de verlichting handmatig aan en uit zetten. dus die keten werkt gewoon goed.
Alleen jet stukje automatisering , indien bezetmelder actief is zet dan status op aan en indien bezetmelder niet actief is zet het licht uit.
Bij tab condition en de keuze affected state , dus bij mij Licht AAN zet ik bij checked Elements  de contact melder die de lamp dus aan en uit  moet zetten op actief.
Echter indien deze contact melder actief wordt , wordt het licht niet aan geschakeld.
Echter er wordt wel wat bewaakt.
Indien de melder actief is dan kan ik het licht handmatig aan en uit zetten  en als de terugmelder niet actief is kan ik het licht niet handmatig  aanzetten.
wat doe ik fout of wat moet ik anders doen?
met vriendelijke groet

Rupert van Swol
Spoor 0 , Lenz systeem met Lw 100 , TC Gold, tijdperk III

GerardWassink

  • Gast
Re: Licht aanzetten lokloods via een terugmelder
« Reactie #1 Gepost op: 2016-08-09, 08:43:52 »
Dag Rupert,

Een paar vragen:
- hoe heb je jouw toggle switch van een DCC adres voorzien?
- hoe stuur je jouw licht in de loods aan, met een decoder? Welk adres heeft die decoder dan?
- waar zit de terugmelder die het licht moet schakelen? In de loods zelf?
- moet het een automatisch proces zijn, of wil je ook met de hand kunnen schakelen?

Gerard
« Laatst bewerkt op: 2016-08-09, 08:46:07 door GerardWassink »

Offline Rvswol

  • Nieuw lid
  • *
  • Berichten: 21
  • Waardering: 0
Re: Licht aanzetten lokloods via een terugmelder
« Reactie #2 Gepost op: 2016-08-09, 13:41:04 »
Hoi Gerard,
antwoord op de volgende vragen;

- hoe heb je jouw toggle switch van een DCC adres voorzien?
ja dat is adres 49
- hoe stuur je jouw licht in de loods aan, met een decoder? Welk adres heeft die decoder dan?
ja lenz schakel decoder  LS 101 adressen 49-50-51-52  licht is aangesloten op 1e adres van 4 adres 49
uitgangen hebben CV 32  (dauerausgang ) gekregen
- waar zit de terugmelder die het licht moet schakelen? In de loods zelf?
De terugmelder is van het type stroom detectie, blok heeft 1 melder zodra de lok binnenkomt stopt het exact met de buffers op het stootblok.

- moet het een automatisch proces zijn, of wil je ook met de hand kunnen schakelen?
Liefst beiden, Met de hand wekt al .


Rupert
Spoor 0 , Lenz systeem met Lw 100 , TC Gold, tijdperk III

GerardWassink

  • Gast
Re: Licht aanzetten lokloods via een terugmelder
« Reactie #3 Gepost op: 2016-08-09, 18:42:23 »
Kun je ons, met schermafbeeldingen, laten zien hoe je de boel hebt geconfigureerd?

Gerard

Offline Rvswol

  • Nieuw lid
  • *
  • Berichten: 21
  • Waardering: 0
Re: Licht aanzetten lokloods via een terugmelder
« Reactie #4 Gepost op: 2016-08-09, 19:59:47 »
Hoi Gerard,
hier de prt screen van TC
op schermopname 3 zie je het adres staan.
in scherm 4 staat in mensen taa; l Schakelaar ga in deze stand staan,  als de bezetmelder actief staat { licht roze ).
Bij lichtseinen van de blokken op de baan werkt het wel goed ,
 Opm, Deze voorwaarden blokkeert wel het handmatig aan zetten. De terug melder moet op actief staan om het licht handmatig aan te zetten. het uitzetten geeft geen probleem daar er voor deze stand  geen voorwaarden zijn gedefinieerd.

ik hoor graag van je

Rupert
Spoor 0 , Lenz systeem met Lw 100 , TC Gold, tijdperk III

GerardWassink

  • Gast
Re: Licht aanzetten lokloods via een terugmelder
« Reactie #5 Gepost op: 2016-08-10, 09:26:59 »
Ik heb een oplossing gevonden (in elk geval voor automatisch bedrijf). In tegenstelling tot wat jij hebt gedaan (bij de switch beginnen) ben ik begonnen bij het blok. In het blok heb ik acties gedefinieerd voor de status Bezet en voor de status Onbezet.

In bijlage 001 zie je de 'Indicator' van het te gebruiken blok. Dubbelklik op de Indicator.

Je komt dan in Bijlage 002, waar je de eigenschappen van de indicator ziet.
- Selecteer bij 'Operating State' de status 'Bezet' (aangegeven door een gekleurd rondje)
- Selecteer linksboven: "Turnouts"
- Selecteer in de kolom met wissels de wissel met jouw adres 49 (dat mag een niet bestaande wissel zijn) en misschien dat een 'Accessory' ook werkt
- Voeg die wissel of accessory toe en selecteer de gewenste status van de wissel of accessory rechts onderin

Selecteer nu bij 'Operating State' de status 'Niet bezet' (aangegeven door een zwart rondje) - zie bijlage 003

Je komt dan in Bijlage 004
- Selecteer linksboven: "Turnouts"
- Selecteer in de kolom met wissels de wissel met jouw adres 49 (dat mag een niet bestaande wissel zijn) en misschien dat een 'Accessory' ook werkt
- Voeg die wissel of accessory toe en selecteer de gewenste status van de wissel of accessory rechts onderin


Zo werkt het bij mij. Ik zie de wissel op afbuigend gaan wanneer er een loc het blok in rijdt. Zodra de loc het blok verlaat gaat hij weer terug naar rechtdoor.

Los hiervan is de wissel te allen tijd ook met de hand bedienbaar.
« Laatst bewerkt op: 2016-08-10, 09:39:07 door GerardWassink »

Offline Rvswol

  • Nieuw lid
  • *
  • Berichten: 21
  • Waardering: 0
Re: Licht aanzetten lokloods via een terugmelder
« Reactie #6 Gepost op: 2016-08-10, 17:56:00 »
Hoi Gerard,
Tja dat is slim bedacht , er leiden meer wegen naar Rome dus.
Dan  kan ik op deze wijze ook de waterkolom laten zwenken , Reed contact actief onder de tender ( lok staat gestopt op de stopmelder ) zwenk waterkolom.
Weer wat te doen reed contact in de biels lijmen, magneetje onder de tender plakken.

bedankt
Rupert

 PS Ik ga ook de flagman optie uitvogelen
Spoor 0 , Lenz systeem met Lw 100 , TC Gold, tijdperk III

GerardWassink

  • Gast
Re: Licht aanzetten lokloods via een terugmelder
« Reactie #7 Gepost op: 2016-08-10, 19:05:19 »
Graag gedaan Rupert.

Onthou dat je (volgens mij) het best de kortste weg kunt nemen.
In dit geval: niet via een schakelaar, maar rechtstreeks.

Succes!

Gerard

Offline Dompie

  • Nieuw lid
  • *
  • Berichten: 12
  • Waardering: 0
Re: Licht aanzetten lokloods via een terugmelder
« Reactie #8 Gepost op: 2016-11-22, 14:34:22 »
@Gerard Wat slim, Natuurlijk, een operatie aan een indicator hangen. Ik kom in dat tabblad inweze alleen initieel bij aanmaak van blokken maar dat is heel dom van mij. Er gaat een extra bak met mogelijkheden mijn TC gereedschapskist in.

Bedankt
Johan
N Selectrix/FCC+Müt MC2004/TC9 Gold/+4DSound/+SmartHand+Eigen SX hardware