Forum DutchRoco > Vragen

Probleem met een nieuwe Trix locomotief

(1/11) > >>

Harryaltena:
Ik ben nog maar een beginner in deze fantastische hobby en loop helaas tegen een probleem aan. Vorig jaar heb ik een Roco startset gekocht met daarin de gele NS Sik.
Inmiddels heb ik die startset flink aangevuld met extra rails en wissels, en natuurlijk locomotieven (2 stuks nieuw gekocht) en diverse rijtuigen en goederen wagons. Nu heb ik afgelopen weekend een 4de locomotief (eveneens nieuw) gekocht, de 18 201 stoomtrein van het merk Trix (25020) en daarmee heb ik nu een probleem. Ik kan zonder problemen mijn andere 3 locomotieven tegelijkertijd laten rijden met alle (ook geluid) functies aan. Maar deze nieuwe locomotief is een beetje een diva, want zij wil de baan alleen voor haarzelf, d.w.z. alleen als ik alle andere locs van de baan afhaal, kan ik zonder problemen met deze groene stoomloc rijden, en reageert deze ook zoals het hoort dus zonder haperingen. Zet ik 1 van de andere locs op de baan, dan reageert de groene stoomloc niet meer op de commando's, die andere loc reageert daarentegen zonder storing. Uiteraard zijn alle locadressen verschillend opgeslagen in de Multimaus. Ook heb ik alle 4 locs dezelfde instellingen gegeven in het rijstappenplan (128), mocht dat iets uitmaken. Heeft iemand enig idee wat hier de oorzaak kan zijn van het vreemd functioneren van de groene Trix stoomloc? Uiteraard ben ik hiermee ook naar de winkel geweest, en daar kan ik hem wel terugbrengen. Maar ook deze winkelier heeft geen idee wat er aan de hand is. Alvast mij  hartelijke dank voor het meedenken!

Dirk Baas:
Als ik mij goed herinner (korte termijn geheugen hè) is deze lok al meer langs (nou ja, langs) gekomen, nietwaar HansW en eHans de Nobis is ook niet onbekend met deze Trix.
Even voor mij: Heb je alle vier de Loks op dezelfde baan (1 voeding)?
Het kan zijn , at je teveel verlangt. Je hebt qua vermogen teveel "eisen", dus moe er meer geleverd worden of voedingen scheiden (booster, wissels een eigen voeding geven, dus niet de digitale voeding van de z21.

denobis:
Ik ben zelf geen fan van trix daar die dezelfde soms afwijkende protocollen gebruiken als marklin.
Wat er in dit geval aan de hand is , is 1 een capaciteits probleem van de z21 (max 2,5 a 3 ampère) en een protocol conflict (mfx/dcc).
Mfx en dcc in een zelfde blok gaat vaak fout.
Oplossing is booster plaatsen en verschillende blokken maken (Per blok een booster zou ideaal zijn).
Vooral locs met een sounddecoder willen nog al wat stroom trekken.
Ik rijd zelf met dinamo en had een probleem met roco sound locs daar er bij het opstarten een rood vakje rondom de symbolen van deze treinen in itrain ontstond.
Dit bleek overbelasting te zijn (de kortsluitbeveiliging in de tm44's stond op minimum en na het op medium gezet te hebben was het probleem verholpen).
Een start set is echt heel minimaal uitgevoerd om het betaalbaar te maken (feitelijk zijn het lokkertjes).
Je zal merken dat er als je wil uitbreiden er veel meer bij moet komen (denk aan boosters , melders etc).

Hansw:
Beste,  niet dat ik twijfel aan het advies van Hans , maar ik heb 5 trix loc,s op mijn  baan staan en die niet dat probleem hebben  . Ik heb meerdere lok op een baan staan  en kan ze gewoon onafhankelijk bedienen
Enige probleem dat ik heb bij Trix lok dat de z21 functies vanaf 28   en hoger niet aankan
Welke z21 heb je de start of de andere witte met router, ik heb de laatste
Volgens mij zitten er op jouw 25020 ook meer als 28 functies werken die bij jou wel
Mvg Hans

Dirk Baas:
Als je "multiMAUS Update Version V2.00" installeert, worden de functietoetsen F0 - F31 gesupport.
Zie hiervoor de handleiding op z21.eu ( Z21 multiMAUS Manual (NL) ).

Navigatie

[0] Berichtenindex

[#] Volgende pagina

Naar de volledige versie