Auteur Topic: hoe werkt 't?  (gelezen 15799 keer)

Offline Auke53

  • Nieuw lid
  • *
  • Berichten: 10
  • Waardering: 0
hoe werkt 't?
« Gepost op: 2011-11-08, 23:38:11 »
Wij hebben een baan ontworpen die in het kort erop neerkomt dat er een rondlopende baan met wachtsporen als 'parade strecke' dient. Vanaf die rondlopende baan worden via wisselstraten, een rangeerstation, een hoofdstation en 2 industriegebieden bediend. Zie bijgevoegde tekening. We gaan gebruik maken van het digitale systeem van roco (2 locmausen pro, een voor elk station) in combinatie met het softwareprogramma rocomotion. Ik heb in rocomotion de layout getekend en de blokken verdeeld. Wij hebben de volgende vragen:

1) De rondlopende baan is verdeeld in totaal 48 blokken ( inderdaad de afmetingen zijn robuust) In de rond lopende baan zijn 2 schaduw stations opgenomen. Is het mogelijk om een trein vanuit een station ( dus bestuurt met de maus) de rondlopende baan op te sturen, waarna de trein zich invoegt op het zich op de rondlopende baan bevindende rijdende materieel?

2) Is het mogelijk om vanaf de rondlopende baan een trein binnen te nemen op een van de stations, dus van automatisch bedrijf op handbedrijf?

De stations zijn niet verdeeld in blokken. We willen daar rijden op zicht.  Graag jullie adviezen of opmerkingen.

We hebben nog veel meer vragen, maar dit is onze eerste prioriteit, als dit n.l niet kan, moeten we naar wat anders uitkijken, bv rondlopende baan analoog beveiligen met van Meekeren en de stations digitaal bedienen.

mvg

Auke
« Laatst bewerkt op: 2011-11-26, 12:08:23 door administrator »

Offline P.Heinst

  • Administrator
  • Veteraan
  • ****
  • Berichten: 2.250
  • Waardering: 28
    • home page
Re:hoe werkt 't?
« Reactie #1 Gepost op: 2011-11-09, 10:21:18 »
Hallo Auke,

Even een korte reactie op je banenplan, ik heb nog niet de tijd gehad om het geheel goed te bekijken, mogelijk kunnen andere dit ook doen.
Indien nodig kom ik er nog op terug.

Op vraag 1 en 2, kort antwoordt als eerste reactie, nee  (handmatig overgaan naar automatisch)

Nu de vraag waarom niet?
Je hebt de stations niet verdeeld in blokken en dat is het probleem, ook bij het op zicht rijden is het nodig dat er blokken zijn.
Je kunt handmatig (op zicht) rijden onder controle van Rocomotion, dit houdt in dat rocomotion bij houdt of de treinen niet op een spoor komen waar als een andere trein rijd en waardoor er een botsing zou kunnen ontstaan.
Je kun op drie manieren rijden, 1 geheel onder controle van rocomotion, 2 handmatig onder controle van rocomotion en 3 geheel handmatig en dan gebruik je eindelijk rocomotion niet.
2 is een vorm van 1 met 3, gedeelte van de baan automatisch met rocomotion en een (bepaalde treinen) handmatig maar in alle gevallen moet rocomtion weten waar de treinen zijn op je baan. Als rocomotion niet weet waar je treinen zijn dan zal deze ook niet kunnen ingrijpen (stoppen) als er een botsing aan zit te komen.

Mijn inziens is het ook noodzakelijk om de stations van blokken te voorzien en melders

Nog even een vraag naar aanleiding van het volgende dat je hebt geschreven,
We gaan gebruik maken van het digitale systeem van roco (2 locmausen pro, een voor elk station)

Je bedoeld waarschijnlijk, 2 Multimaus pro en waarom voor elk station een, je kunt met beide de gehele baan besturen.


Gr Piet
« Laatst bewerkt op: 2011-11-09, 10:29:51 door P.Heinst »
Roco rijder met 1 multimaus pro en multimaus als slave, RouteControl,  Multizentrale pro en Z21 als digitalesysteem/versterker, 4x booster, remgenerator en Rocomotion en Train-controller Gold 10.0 laatste versie als besturing en Roco 10785 als terugmeldsysteem samen Littfinski bezetmelders

Offline Auke53

  • Nieuw lid
  • *
  • Berichten: 10
  • Waardering: 0
Re:hoe werkt 't?
« Reactie #2 Gepost op: 2011-11-09, 11:19:42 »
Hoi Piet,

We waren al een beetje bang dat een en ander niet zomaar zou lukken. De reden waarom we twee muizen hebben is dat we ieder, mijn maat (Derkjan) en ik een station willen besturen. Onafhankelijk van elkaar dus rangeren in ons eigen station. Ik neem aan dat dat geen probleem is.
Een oplossing zou kunnen zijn om de rondlopende baan inclusief de wachtsporen analoog te besturen. (wij hebben allebei ruim ervaring met analoge bloksystemen (van Meekeren)) Vanaf de rondlopende baan een trein binnen nemen op een station betekent dat de trein analoog op een spoor binnenkomt. Is de trein tot stilstand gekomen, dan kan dat spoor gedeelte worden afgeschakeld van de analoge spanning en kan de digitale spanning erop worden gezet. Het analoge blok achter de binnenkomende trein blijft bezet tot het inrij wissel weer in de rechtuitstand wordt geschakeld. Daarmee word voorkomen dat een analoge rit zonder stoppen eindigt in een digitaal einde. Het inrijblok is ook zodanig te beveiligen dat bij een aankomst spoor dat onder digitale spanning staat het inrij blok niet vrij komt.
Waarom zo moeilijk? Wij wilden zo weinig mogelijk onderbrekingen in de rails en met digitaal kun je de loc's overal stil zetten zonder dat er een stroomloos stuk spoor aan te pas komt. Vandaar dat de stations in principe blokloos worden uitgevoerd. Het binnen nemen en vertrekken is een zaak van een spoorbundel in het station daar geschikt voor maken.
Als ik het goed heb kunnen lok's met een DCC decoder zonder problemen rijden op analoog.
Als er mensen zijn met andere ervaringen en suggesties, dan lees ik dat graag.

mvg

Auke

GerardWassink

  • Gast
Re:hoe werkt 't?
« Reactie #3 Gepost op: 2011-11-09, 11:21:59 »
Wanneer je alle baanstukken (ook in de [schaduw]stations) van detectie (en blokken) voorziet, en je stapt over naar TrainController, dan kan wat jij wilt zeker!

Je moet wel alle blokken van detectie voorzien, om je computer (TrainController) de gelegenheid te geven om ook op handbedrijf te kunnen bijhouden waar welke trein zich bevindt. Als je nu handmatig aan het rijden bent in je station en je wilt een trein laten invoegen in je hoofdspoor, dan moet je een blok aan de uitgang van je station maken waar je een trein met de hand naar toe kunt rijden.

Voor dat blok definieer je dan een Autofahrt, of Schedule (afhankelijk van de gekozen taal), dat opgeeft dat wanneer er een trein in dat blok komt, dat die trein dan wordt opgepikt door TrainController en (bijvoorbeeld) naar een schaduwstation wordt begeleid. Dat Schedule, of die Autofahrt, specificeer je dan zo dat hij telkens blijft kijken of er een trein in het blok staat (retry voor 999 seconden bijvoorbeeld).

Dit is een mogelijkheid in TrainController Gold, of het in Silver of Bronze ook kan weet ik niet. In Rocomotion zeker niet.

Hetzelfde geldt andersom uiteraard. Je kunt Schedules zo instellen dat ze je treinen afleveren op een (al dan niet van de hoofdbaan gescheiden) blok vlak voor je station. Als daar dan een trein staat kun je die met de hand (via handcontroller of het TrainController beeldscherm als treinleider) het station inbrengen.

HTH,
Gerard

GerardWassink

  • Gast
Re:hoe werkt 't?
« Reactie #4 Gepost op: 2011-11-09, 11:24:50 »
Spooronderbrekningen zijn bij mij geen enkel probleem, met isolatielasjes. En de blokken (geïsoleerde stukken) sluit je aan op bezetmelders op basis van stroomdetectie.

Zelf werk ik met Intellibox en Digitrax (beide op basis van Loconet) en sluit daar Uhlenbrock Loconet stroomdetectie bezetmelder op aan. Werkt als een zonnetje!

Gerard

GerardWassink

  • Gast
Re:hoe werkt 't?
« Reactie #5 Gepost op: 2011-11-09, 11:27:29 »
Ik lees nu pas (mijn fout, ik was te snel) dat jullie gedeeltelijk analoog willen rijden. Maar een vraag: waarom?
Digitaliseer de hele handel, dan heb je echt veel meer mogelijkheden met minder gedoe!

Offline Auke53

  • Nieuw lid
  • *
  • Berichten: 10
  • Waardering: 0
Re:hoe werkt 't?
« Reactie #6 Gepost op: 2011-11-09, 11:36:58 »
Hoi Gerard,

Het liefst willen we digitaal rijden, alleen als het niet anders kan komt het analoge verhaal om de hoek kijken. Ik begrijp uit jouw verhaal dat wat wij willen in rocomotion niet kan werken. Weet jij of koploper dit wel kan?

mvg

Auke

GerardWassink

  • Gast
Re:hoe werkt 't?
« Reactie #7 Gepost op: 2011-11-09, 13:05:06 »
Nee, dat weet ik niet zeker, maar die vraag kun je dan beter op het koploper forum stellen.

Ik heb met een aantal programma's geëxperimenteerd, zie deze link voor een overzicht.

Wat ik wel weet is dat ik koploper heb uitgeprobeerd, en dat ik het een te technisch programma vond, dat het in bedieningsgemak op lange na niet haalt bij TrainController. Om dezelfde reden heb ik RocRail ook aan de kant gedaan.

Voor Koploper geldt bovendien nog dat de ontwikkeling voor wat betreft nieuwe hardware en nieuwe functionaliteit is stopgezet.

Ik heb de keus gemaakt voor een commercieel programma, waarbij de kans op blijvende kwalitatief goede ondersteuning het grootst is.

Bijkomend voordeel van TrainController is, en dat is op jullie grote baan zeker van belang, dat je geen drie, geen twee, maar slechts één bezetmelder per blok nodig hebt voor goede werking van het systeem. Daarmee kun je flink wat centjes uitsparen en komt plotseling wat duurdere software binnen bereik!

Gerard
« Laatst bewerkt op: 2011-11-09, 13:10:30 door GerardWassink »

Offline Auke53

  • Nieuw lid
  • *
  • Berichten: 10
  • Waardering: 0
Re:hoe werkt 't?
« Reactie #8 Gepost op: 2011-11-09, 13:20:30 »
Gerard bedankt voor je info. Ik heb silver gedownload en ben bezig vanuit winrail te vertalen in de tc switchboard omgeving. Als ik dat klaar heb zal ik het hier uploaden. Kun je (jullie) eens kijken. Er zijn best nog wel wat vragen. Ikmoet nog even van analogg denken af en dat valt af en toe niet mee.  :)

mvg

Auke

GerardWassink

  • Gast
Re:hoe werkt 't?
« Reactie #9 Gepost op: 2011-11-09, 15:29:29 »
Je hebt een PB.