Auteur Topic: Block detection  (gelezen 11686 keer)

Offline abadegroot

  • Forum lid
  • ***
  • Berichten: 323
  • Waardering: 0
  • Rechtsaf of Linksaf
Block detection
« Gepost op: 2012-02-23, 08:33:04 »
Hallo Spoorders,

Ik heb wat moeite om te bergrijpen hoe de instellingen moeten zijn  met Rocomotion om een loc op de juiste plaats (bv. voor een perron) te laten stoppen.
Ik werk met n spoor en de Roco terugmelder in combinatie met de aanwezigheids melders van Littfinski.
Mijn blokken hebben 2 stroom detectie gedeeltes ( A en B ), dus van links komend naar rechts moet A de rem-melder zijn en B de stopmelder.
Waar kan ik lezen hoe deze instellingen moeten zijn, de Rocomotion manual is voor mij niet erg duidelijk.

Met groet, Ad.
Fleischmann N en Kato N schaal met 1 multimaus pro en Multizentrale pro als digital systeem.
Software Rocomotion en Train-controller Gold 8.0. als besturing en Rocomotion 10785 als terugmeldsysteem samen Littfinski bezetmelders plus andere Littfinski decoders.

Offline P.Heinst

  • Administrator
  • Veteraan
  • ****
  • Berichten: 2.250
  • Waardering: 28
    • home page
Re:Block detection
« Reactie #1 Gepost op: 2012-02-23, 14:20:08 »
Hallo Ad.

Om een trein op de juiste plaats te laten stoopen is bij rocomtion een beetje afhankelijk waar je stopmelders zitten.
Ik heb de situatie even getekend zoals die bij jouw voorkemt en een variant daarop.
In situaitie 1 komt de trein bij A de remmelder binnen en de trein gaat vaart minderen en zodra hij bij B komt stopt hij, in dit geval is dat op het helft van het blok, dus de trein staat niet mooie voor het perron (als de porron lenget gelijk is aan de bloklengte).
Wat kun je nu doen? Verdeel het blok in drie gedeeltes A,B en C waar bij A en B niet langer zijn dan 10 cm en de lengte van C geen rol speelt. Situatie 2
Als nu de trein in A binnen komt begint deze te remmen en zal dan afremmen tot zijn ingestelde minimum snelheid bereikt is en doorrijden tot B wordt geactiveert en dan stop de trein en dat ois dan aan het einde van het station.
Het gedeelte C heeft dezelfde spanning als het gedeelte buiten het blok, deze wordt dan niet gedetecteert maar dat is niet noodzakelijk, het kan natuurlijk wel als je dat wilt maar dat kost weer een melder extra

Zorg wel hat het schuifje bij de eigenschappen van een lok bij min wel een klein stukje open staat, als er geen minimum snelheid (kruipsnelheid) aanwezig is dan zal de lok bij het afremmen naar snelheid ) gaan en nooit bij de stopmelder aankomen en dat is wel noodzakelijk.

Kijk maar eens of je iets hebt aan deze info en anders horen wij het wel.

Gr Piet
« Laatst bewerkt op: 2012-02-23, 15:55:48 door P.Heinst »
Roco rijder met 1 multimaus pro en multimaus als slave, RouteControl,  Multizentrale pro en Z21 als digitalesysteem/versterker, 4x booster, remgenerator en Rocomotion en Train-controller Gold 10.0 laatste versie als besturing en Roco 10785 als terugmeldsysteem samen Littfinski bezetmelders

Offline abadegroot

  • Forum lid
  • ***
  • Berichten: 323
  • Waardering: 0
  • Rechtsaf of Linksaf
Re:Block detection
« Reactie #2 Gepost op: 2012-02-28, 13:59:22 »
Hallo Piet,

Ik heb je advies op een van mijn stations sporen uitgeprobeerd.
Het werkt in principe erg goed en is stukken beter als voorheen.
Het is wel zoals je zegt moeilijk met de streepjes op de bars de instellingen te maken.

Bedankt voor je tip, groeten Ad.
Fleischmann N en Kato N schaal met 1 multimaus pro en Multizentrale pro als digital systeem.
Software Rocomotion en Train-controller Gold 8.0. als besturing en Rocomotion 10785 als terugmeldsysteem samen Littfinski bezetmelders plus andere Littfinski decoders.