Dutch Roco Forum
Digitaal => Digitaal Algemeen => : Jeroen 2023-10-04, 13:03:49
-
Beste mensen,
Zoals de topic titel aangeeft heb ik complexe problemen met de digitale wisselaandrijver van roco line 42624
https://www.roco.cc/ren/products/tracks/h0-roco-line-w-bedding/others/42624-digital-switch-drive.html (https://www.roco.cc/ren/products/tracks/h0-roco-line-w-bedding/others/42624-digital-switch-drive.html)
De problemen die ik heb is dat deze ineens niet meer werken en of reageren op de commando van de multimause.
Ze brommen zonder dat ze bewegen.
Ze aan alleen een kant uit en komen niet terug.
Of
Ze zijn niet te programmeren.
Iemand ervaring hiermee?
Vraag gerust door wanneer iets niet duidelijk is of wanneer je meer info wilt
-
Lijkt er op dat ze vast zitten.
Remedie reinigen en smeren.
-
Lijkt er op dat ze vast zitten.
Remedie reinigen en smeren.
De wissels of de decoders?
-
De wissels.
Mechanisch vast of te stroef.
als de spoelen brommen is dat een teken dat ze stroom krijgen maar niet kunnen bewegen.
Day kan 2 dingen betekenen.
1 te lage spanning ( dit kun je meten).
2 het meest voor de hand liggende gezien dat ze langere tijd niet gebruikt zijn dat ze vast zitten of te stroef bewegen door vuil en plakkend vet.
-
Aanvullend op de bevindingen van Jeroen,
Heb je de aandrijving ook al geprobeerd met een ander wissel als je die nog over hebt
Kan ook zijn dat de eindafschakeling in de wisseldecoder blijft hangen deze kun je openmaken maar wel voorzichtig er zitten kleine veertjes is maar met beleid is het goed te doen en kijk dan als je voorzichtig met de hand schakeld of de afslag kontakten wel omgaan, voorzichtig doen dat de zaak niet uitelkaar valt ik heb er zelf altedelijk wat losgehaald, als het nodig is en ik ben thuis dan wil ik er wel een foto van maken.
Groetjes Piet
-
Bedankt voor de reacties heren.
Inderdaad heb ik zelf ook al een wisseldecoder uit elkaar gehaald ze blijven wel eens hangen inderdaad.
Slechte zet van Roco.
Zelf heb ik het idee dat de spanning ten opzichte van het aantal VA ( heb 50) ook een dilemma is.
Ik heb een een trafo uit een startset, het lijkt op zo'n ding wat je gebruikt om om om je telefoon op te laden
maar die leverde toen te weinig om je wissels om te leggen.
Ook daarbij denk dat slechte verbindingen een rol kunnen spelen ik heb nu 11 wissels digitaal.
-
Beste Jeroen ik zou zo wie zo een Meanwell voeding gaan gebruiken.
En dan 1 van 15 volt ( die kan je eventueel verstellen naar 17 Volt ) 5 amp of meer.
Deze zijn kortsluit vast en niet echt duur.
-
Beste Jeroen ik zou zo wie zo een Meanwell voeding gaan gebruiken.
En dan 1 van 15 volt ( die kan je eventueel verstellen naar 17 Volt ) 5 amp of meer.
Deze zijn kortsluit vast en niet echt duur.
Heb je een links o.i.d.
-
Kijk hier maar:
https://www.dtswebshop.nl/nl/meanwell-lrs-voeding-100w-15v-7a.html
https://www.reichelt.nl/nl/nl/schakelvoeding-75w-5a-15v-snt-rs-75-15-p137104.html?PROVID=2809&gclid=CjwKCAjwvfmoBhAwEiwAG2tqzOwMIoZMDwt_lCyqyQyBJ0_omZrl_Ud6cKwSDrNqnJH7uFVNWYy96RoCTtsQAvD_BwE
Je kan ook gewoon googelen vind je hem ook.
Op de beurs in Houten vind je ze ook.
Zijn zeer gangbare voedingen.
-
De wissel decoders blijven een bijna constant probleem.
Is Roco daarvan op de hoogte, iemand anders o.i.d.?
Iemand die er tips heeft ?
-
Jeroen,
Wisselaandrijvingen zijn in het algemeen gevoelig voor vuil, maar ook temperatuurwisselingen met daarbij optredende vochtigheidsstijgingen.
Omdat de Roco aandrijvingen onder de rails zitten, geven die dan ook bij storingen de nodige irritaties.
Gezien het aantal aandrijvingen (50) vervang je niet eenvoudig voor aandrijvingen onder de baan/plaat.
Misschien op een aantal plaatsen zg Bowden kabels gebruiken. Dit zijn simpelweg gezegd fiets remkabels. Dus je bent dan dus wel een wisselwachter. Wissels vlak bij de voorkant van je baan kun je met een draadstang a la een fietsspaak laten bewegen.
Tja, aansturen vanuit een treinenprogramma wordt zo wat minder. Ipv een wissel een bel?
-
Wat voor centrale heb je? Ik vraag dit omdat ik vermoed dat de baanspanning te laag is. Bij de witte z21 is de baanspanning niet instelbaar, maar bij de zwarte Z21 kan je de baanspanning verhogen m.b.v de maintenancetool.
Het zal niet aan het vermogen van de voeding liggen want je schakelt in het algemeen niet meer dan één wissel tegelijk. Alleen als er meer dan ca. vijf treinen met verlichting tegelijk rijden kan het vermogen problematisch worden met een lichte voeding. Dan heb je een zwaardere voeding en een of meer boosters nodig.
Ik heb geoline wisselaandrijvingen, die kun je aanpassen aan de baanspanning (drie standen). Ik weet niet of dat bij de rocoline ook kan. Als dat zo is dan zou je de aandrijving wat gevoeliger kunnen maken door deze in te stellen op een lage baanspanning.
-
Er zijn een aantal mogelijke oorzaken voor deze storing.
1 mechanische stroefheid (door vuil b.v.)
2 defecte decoders ( wat hier dus waarschijnlijk niet het geval is )
3 slechte stroom toevoer (meet met een treu rms meter de spanning die op de decoder komt bij het aansturen).
Dit kan verschillende oorzaken hebben nl.:
a: zwakke voeding (meten of de spanning niet in elkaar zakt).
b: de wissel motortjes worden verbonden met de rail dmv. railschoentjes deze kunnen een slecht contact veroorzaken door bv. corrosie.
c: te dunnen of defecte bedrading.
d: sluiting in de wissel.
4 te korte schakel puls.
-
Samen met een goede vriend van, ook een bedreven modelspoorder, zijn we tot de conclusie gekomen dat de behuizing van de wisseldecoder niet goed sluit.
Daardoor wijkt het tandwieltje een klein fractie af om goed zijn werk te kunnen doen.
Nadat de behuizing is vast geplakt en tegelijk is afgeklemd werkt de decoder naar behoren.
-
Jeroen,
Bedankt voor de tip!
-
Beste Jeroen;
Uit het eerste verhaal kwam uit dat al je wissels dit probleem hadden.
Nu vertel je dat het er maar 1 was.
Misschien dat je de volgend x wat duidelijker kan zijn, was je dat nu geweest dan was dat probleem al eerder opgelost.
Was dus gewoon een mechanisch defect.
-
Beste Jeroen;
Uit het eerste verhaal kwam uit dat al je wissels dit probleem hadden.
Nu vertel je dat het er maar 1 was.
Misschien dat je de volgend x wat duidelijker kan zijn, was je dat nu geweest dan was dat probleem al eerder opgelost.
Was dus gewoon een mechanisch defect.
Als je het verhaal goed leest kan je concluderen dat ik nogal een beginneling ben.
Jou bericht heb ik gelezen, bedankt.
Ik heb zo goed mogelijk geprobeerd het probleem te weergeven ik kan niet duidelijker weergeven wat het probleem is als je het niet precies weet, dus dat vind ik onzin.
Later kwamen er meer defecten aan het licht, wat verklaarbaar is door de data tussen de berichten.
En nee het was geen mechanisch, zoals je kan lezen staat er dat de behuizing niet goed sluit waardoor de tandwiel niet goed zijn werk kan doen.