Programma's > TrainController Brons

Bezetmelder in TC Brons

(1/5) > >>

ernstcramer:
kan iemand mij helpen met waar ik de bezetmelder kan vinden in TC Brons.
Je kan hem invullen op het tabblad bij het invullen van de blokken. Maar als ik nou een bezetmelder wil plaatsen in een railstuk?
Ik had wat zitten spelen met Zilver en daar kan je apart volgens mij een bezetmelder plaatsen?

Ik hoor het graag...

P.Heinst:
Hallo ernst,

De vraag waar je bezetmelders kunt vinden in TC Brons.
Ik denk dat je zelf het antwoordt al geeft, bij de blokken. zie afbeelding 1

De vraag als je bezetmelders wilt plaatsen in een railstuk?
Daar heb ik een wedervraag, wat bedoel je op de echte baan of in het programma?

Bezetmelders zitten in het programma altijd in een blok en een blok zit weer in een stuk rails, meestal tussen 2 of meer wissels.
Dus je moet je baam in blokken indelen en dan de blokken voorzien van de juiste rem en stopmelders
In het programma zilver of Gold zijn de instelling voor een melder veel uitgebreider,
De apparte bezetmelders zijn dan ook (denk dat je dat bedoeld) virtuele melders en deze kunnen wel buiten een blok worden geplaatst maar hebben een referentie punt naar een bestaand blok (melder).  

Indien niet geheel duidelijk dan hoor ik het wel.

Gr Piet

Spar:
Hallo Ernst,

Ik ben het met Piet eens en wil er nog iets aan toevoegen.
Als je in de toekomst na gelang je baan groot is meer kunnen bereiken dan zou ik eerst goed de drie verschillende versies vergelijken, als je met Brons zou beginnen dan kan je al gouw vast kunnen komen te zitten door de beperkingen, als je dan moet gaan upgraden naar Zilver of Gold dan betaal je uiteindelijk meer dan dat je zou betalen om direct een stap hoger te gaan.
Ik heb hier een link naar YouTube waar je naar 15 korten video's kan kijken met de versie Gold : http://www.youtube.com/watch?NR=1&v=J3s4vIX6x0A   hier zal je al gouw zien dat er heel wat kan met het programma.

Ten tweede, als je met terug melders gaat werken op je baan, dan moet je rekening houden dat de stroom via de terug melder lager is dan van de directe aansluiting aan de centrale.
Dit kan je op lossen door; of de wisselstraten te voorzien van terug melders, of de delen die direct van af de centrale worden aangesloten te voorzien van diodes, meestal zijn dat er twee, maar dan wel twee heen en twee terug, dit wil zeggen dat de stroom naar de rails kan en kortsluiting terug, diodes hebben namelijk één richting en blokkeren de terug weg.

John

GerardWassink:
Voor dit doel kun je heel goed een bruggelijkrichter gebruiken.

Zie deze pagina, het kopje: "Ongedetecteerde secties".

Je knoopt de gelijkspanning aansluitingen van de brugcel aan elkaar vast en voert de spanning van de rode draad van je IB via de wisselspanningsaansluitingen naar de rails. Dit veroorzaakt ongeveer dezelfde spanningsval als een bezetmelder.

P.Heinst:
Hallo John,

Het citaat dat begint met ”Ten tweede”, daar kan ik met je meegaan.
Maar in dit geval zou ik daar een paar kantekeningen bij willen plaatsen.
Het gebruik van diodes wordt heelveel toegepast maar er zijn ook uitzonderingen.

Als eerste zou ik willen zeggen dat het er rekening gehouden moet worden met de stroom die via de terugmelder loopt lager is dan de directe aansluiting, klopt, maar ik zou het willen omdraaien, de stroom die direct loopt is hoger, nu zul je zeggen dat is hetzelfde, ok maar waarom zeg ik dit?
De stroom die door de terugmelder loopt is het belangrijkste, op dit gedeelte van de baan worden de loks ingeregeld (gecalibreerd) en als dan de stroom die direct loopt is niet meer belangrijk, de lok loopt daar iets harder maar dat heeft geen invloed op de regeling die Traincontroller doet op het afremmen, stoppen enz. in een blok.

Overigens heeft de gebruikte terugmelders en het systeem waar je rijd een behoorlijk invloed daarop, Bij het gebruik Van Roco systeem met terugmelder kan dat grote problemen geven als er diodes tussen zitten, zeker als er ook nog gebruik wordt gemaakt van versterkers en daaraan een of meerdere boosters.
Er zijn een aantal gebruiker op dit forum die hat roco systeem gebruiken en die zijn overgestapt voor de terugmelding (stroomdetectie) naar een combinatie met roco terugmelder met daaraan littfinski bezetmelders en dan worden er geen diode gebruikt.

Voor zover ik gezien hebt op een ander forum gebruikt Ernst terugmelders van Hans de Loof, deze terugmelders hebben ook geen diode op de baan nodig.
De stroom draad naar het detectie gedeelte loopt door een soort spoel heen en daar wordt dan de inductie spanning van af gehaald, (ik heb geen ervaring hiermee) en daardoor is de stroom op de gehele baan overal gelijk, op de directe aan sluiting maar ook op de detectiegedeeltes..

Deze melder worden genoemd met de naam HDM14 Stroom sensor Transformator

John, jij hebt met jouw verhaal helemaal gelijk maar soms zijn er mogelijkheden en dan kan het ook wel eens anders lopen, het systeem van Hans de Loof heb ik ook kort geleden pas gezien, hoelang het er al is weet ik niet  

Zo zie je er is steeds weer wat nieuws


Gr Piet

Navigatie

[0] Berichtenindex

[#] Volgende pagina

Naar de volledige versie