Auteur Topic: Getting started  (gelezen 8208 keer)

Offline Rien Markus

  • Nieuw lid
  • *
  • Berichten: 75
  • Waardering: 0
Getting started
« Gepost op: 2013-05-13, 16:26:29 »
Een goede dag,

In de handleiding van TCgold7 staat (pag. 45) aangegeven bij fig. 24 hoe/wat moet ingegeven voor het digitale adres en de input (zie bijlage). Ik begrijp hier echter niet wat nu moet worden aangegeven.
Weet iemand hier het antwoord op? Is bv. bij 1 contact per block, "Adress" altijd 1 en "Input" het contactnummer van de bezetmelder/terugmelder?
Helaas kan ik het op dit moment niet uittestesten in het eggie, omdat ik met een knieblessure (doorgescheurde kruisbanden) zit en derhalvege en trappen kan lopen.
Alvast bedankt.

Rien Markus
RocoMulticentralePro, TCgold7 (engels), Piko A-gleiss h0

GerardWassink

  • Gast
Re: Getting started
« Reactie #1 Gepost op: 2013-05-13, 17:23:09 »
Dag Rien,

Antwoorden op deze vraag hangen wat af van de door jou geplande hardware.

Bezet-/terugmeld modules hebben vaak meer dan een aansluiting, en elke aansluiting heeft een adres.
Maar en beetje baan heeft meerdere modules en als 1 module bijvoorbeeld acht aansluitingen heeft kunnen de adressen van de eerste module (bijvoorbeeld) lopen van 1 naar 8 en de tweede van 9 naar 16.

Nogmaals, dit is ZEER afhankelijk van het gekozen systeem, bij mijn modules bepaal ik zelf wat het eerste adres is. Zo kunnen de adressen van het ene module lopen van 41 naar 48 en die van een ander module van 17 naar 24.

Gerard

Offline Rien Markus

  • Nieuw lid
  • *
  • Berichten: 75
  • Waardering: 0
Re: Getting started
« Reactie #2 Gepost op: 2013-05-13, 19:27:25 »
Beste Gerard,

Bedankt voor je antwoord. Duidelijk is het voor mij echter nog niet.
Als bezetmelder gebruik ik de Littfinski GMB-8-G (Gleisbesetztmelder) met de terugmelder van Roco Ruckmeldemodul 10787. Volgens mij moet het mogelijk zijn om de Roco terugmelders door te koppelen met het meegeleverde  RJ45 kabeltje. Loopt daarmee de nummering door (in te stellen?), dus module 1 = 1 tm 8, module 2 = 9 tm 16, module 3 = 17 tm 24 etc.? Deze modules worden 1 op 1 doorgezet (bekabeld) met GMB -8-G module 1, 2, 3, etc.
Wat wordt nu van een willekeurig block het "Address" en wat wordt ingevuld bij "Input"? In de bijlage vind je een schermafdruk van het betreffende invulveld.
Ik hoop dat je begrijpt wat ik bedoel.
Alvast bedankt.

Rien Markus
RocoMulticentralePro, TCgold7 (engels), Piko A-gleiss h0

Offline P.Heinst

  • Administrator
  • Veteraan
  • ****
  • Berichten: 2.250
  • Waardering: 28
    • home page
Re: Getting started
« Reactie #3 Gepost op: 2013-05-13, 19:50:56 »
Rein,

Bij adress  geef je het nummer in van de terugmeldmodule 10787 en bij input geef je het nummer aan van de aansluiting  die op de 10787 staat of op de module van littfinski, deze komt overeen met de module10787

De eerst 10787 vanaf de interface heeft nummer 1 de volgende 2 enz, moeten opvolgend van nummering aangesloten zijn, nieuwe 10787 hebben altijd adres 1 en van de volgende moet je het adres programmeren.

Adres kan dus van de1 tot 20 gaan en input van de1 tot en met de 8

Maximaal 20 x 10787 in serie, bij oude interface 16 x volgens roco


Gr Piet
« Laatst bewerkt op: 2013-05-13, 20:59:02 door P.Heinst »
Roco rijder met 1 multimaus pro en multimaus als slave, RouteControl,  Multizentrale pro en Z21 als digitalesysteem/versterker, 4x booster, remgenerator en Rocomotion en Train-controller Gold 10.0 laatste versie als besturing en Roco 10785 als terugmeldsysteem samen Littfinski bezetmelders

Offline Rien Markus

  • Nieuw lid
  • *
  • Berichten: 75
  • Waardering: 0
Re: Getting started
« Reactie #4 Gepost op: 2013-05-13, 20:54:58 »
Beste Piet,

Hartelijk dank, nu begrijp ik het (denk ik). Zie blokschema in de bijlage.

Met vriendelijke groet,

Rien Markus.
RocoMulticentralePro, TCgold7 (engels), Piko A-gleiss h0

Offline P.Heinst

  • Administrator
  • Veteraan
  • ****
  • Berichten: 2.250
  • Waardering: 28
    • home page
Re: Getting started
« Reactie #5 Gepost op: 2013-05-13, 21:02:21 »
Rein,

Tekening klopt

Kort antwoord maar ik zit nu op mijn tablet en dat gaat minder snel en goed

Gr Piet
Roco rijder met 1 multimaus pro en multimaus als slave, RouteControl,  Multizentrale pro en Z21 als digitalesysteem/versterker, 4x booster, remgenerator en Rocomotion en Train-controller Gold 10.0 laatste versie als besturing en Roco 10785 als terugmeldsysteem samen Littfinski bezetmelders

Offline Rien Markus

  • Nieuw lid
  • *
  • Berichten: 75
  • Waardering: 0
Re: Getting started
« Reactie #6 Gepost op: 2013-11-18, 16:17:17 »
Beste Piet,

Het is al weer eventjes geleden, maar eindelijk ben ik zover dat er op mijn baan meer dan 8 blokken via een Roco 10787 kunnen worden aangesloten. Nu loop ik tegen het probleem aan: Hoe de 2e 10787 (en over een tijdje de 3e etc.) te programmeren? Zowel de nederlandse als de engelse handleiding begrijp ik niet. Kan jij me helpen?

Alvast bedankt, Rien
RocoMulticentralePro, TCgold7 (engels), Piko A-gleiss h0