Auteur Topic: even voorstellen  (gelezen 4668 keer)

Offline Leendert1943

  • Nieuw lid
  • *
  • Berichten: 2
  • Waardering: 0
even voorstellen
« Gepost op: 2014-11-21, 09:28:22 »
Hallo, mijn naam is leen. Gepensioneerd en weer begonnen met een oude hobby. Momenteel heb ik een behoorlijke baan op zolder van een mix van  fleischmann, roco,piko, enz.. Ik werk met rocomotion v5.9 plus computer en o.a. roco 10785. Dat bevalt me prima! Nu heb ik gisteren (20112014) in mijn woonplaats Enschede bij een demo van de Z21vrij impulsief zo'n apparaat besteld. Bij deze alvast mijn eerste  vraag: je moet je desktop of laptop (waarop uiteraard rocomotion is geinstalleerd) met een  utp kabeltje verbinden met het modem van de Z21. Lukt dat met rocomotion v5.9 via een utp snoertje? Ben benieuwd of deze omschakeling vlot gaat verlopen. Heeft iemand hier al ervaring mee?


RocoFleischmann-rijder met roco multimaus, terugmelders 10787, littfinski bezetmelders GBM8, roco 10775 en Lenz LS150 wisseldecoders, roco 10764, 10785 via 232usbconvertor naar PC met rocomotion v5.9

GerardWassink

  • Gast
Re: even voorstellen
« Reactie #1 Gepost op: 2014-11-21, 10:03:12 »
Dag Leen,

Welkom op dit forum. Veel leesplezier gewenst!

Voor wat betreft het antwoord op je vraag, ik vermoed dat:
- er drivers bij de centrale worden geleverd, of
- dat de nieuwere versies van Rocomotion voorbereid zullen zijn op die centrale

Op deze pagina vind je een boel downloads over de Z21 en de z21, onder andere het user-manual (duits vanaf blz 1, engels vanaf blz 31, Frans vanaf blz 60).

Wellicht dat Piet, onze Roco goeroe, hier wat over kan roepen...  ;)

Gerard
« Laatst bewerkt op: 2014-11-21, 10:12:06 door GerardWassink »

Offline P.Heinst

  • Administrator
  • Veteraan
  • ****
  • Berichten: 2.250
  • Waardering: 28
    • home page
Re: even voorstellen
« Reactie #2 Gepost op: 2014-11-21, 13:49:23 »
Leen, welkom


Leen, Gerard,

In de laatste versie van rocomotion is alleen maar gewijzigd de aansluiting voor op de Multcentrale pro.
Rocomotion 5.9 A1 herkent alleen maar de aansluiting via de Com poort en het gebruik van USB, de aansluiting via USB wordt automatisch herkent (Multicentrale pro), de Compoort nummer als je de 10785 gebruik moet de ingeven bij het inrichten van het digitale systeem.


Mogelijk is er nog een andere mogelijkheid, en dat is om de Multimaus pro aan de Z21 te koppelen maar daar ben ik nog niet geheel uil, er is een mogelijkheid om een andere centrale van een ander merk aan de Z21 te koppelen en dan denk ik dat het waarschijnlijk ook mogelijk is om de Multicentrale pro daar ook aan te koppelen.
Ik heb met dit laatste nog geen ervaring.

Gr Piet
Roco rijder met 1 multimaus pro en multimaus als slave, RouteControl,  Multizentrale pro en Z21 als digitalesysteem/versterker, 4x booster, remgenerator en Rocomotion en Train-controller Gold 10.0 laatste versie als besturing en Roco 10785 als terugmeldsysteem samen Littfinski bezetmelders

Offline P.Heinst

  • Administrator
  • Veteraan
  • ****
  • Berichten: 2.250
  • Waardering: 28
    • home page
Re: even voorstellen
« Reactie #3 Gepost op: 2014-11-22, 10:47:44 »
Leen, Gerard

Mogelijk is dit een  manier om een andere centrale aan de Z21 aan te sluiten.

Zie afbeelding

Gr Piet
Roco rijder met 1 multimaus pro en multimaus als slave, RouteControl,  Multizentrale pro en Z21 als digitalesysteem/versterker, 4x booster, remgenerator en Rocomotion en Train-controller Gold 10.0 laatste versie als besturing en Roco 10785 als terugmeldsysteem samen Littfinski bezetmelders

Offline Leendert1943

  • Nieuw lid
  • *
  • Berichten: 2
  • Waardering: 0
Re: even voorstellen
« Reactie #4 Gepost op: 2014-11-22, 20:50:20 »
Hallo Gerard en Piet,
Bedankt voor jullie adviezen. Rocomotion v5.9 werkt inderdaad alleen met com-poorten, dus met utp lukt 't niet. Op www.z21.eu is te vinden dat je minimaal TrainController v.8 B4 op je PC moet zetten (of andere software zoals van itrain of rocrail). Of je moet multizentrale roco 10786 verbinden met de sniff-bus van de Z21. Kost allemaal natuurlijk wel het nodige werk (en  centjes) om de automatische treintrajecten die ik  nu heb weer terug te krijgen. Ben dan ook met hangende pootjes naar mijn winkel 'de pijp lines' gegaan om de bestelling van de Z21 te annuleren (bij de pijp lines is zoiets nooit een probleem!). Ik ga t.z.t. vermoedelijk wel overstag en houd me met alles op de hoogte en blijf voorlopig rijden met mijn oude constellatie.
Met vriendelijke groet,
Leen
RocoFleischmann-rijder met roco multimaus, terugmelders 10787, littfinski bezetmelders GBM8, roco 10775 en Lenz LS150 wisseldecoders, roco 10764, 10785 via 232usbconvertor naar PC met rocomotion v5.9