Auteur Topic: intro  (gelezen 7625 keer)

Offline Menno75

  • Nieuw lid
  • *
  • Berichten: 3
  • Waardering: 0
intro
« Gepost op: 2015-02-19, 11:59:25 »
Hi allemaal,

Ik ben Menno en stel mij hierbij ff in het kort voor.
Ik heb de modelbouw hobby na circa 25 jaar weer opgepakt, ben nog net geen oude bok...einde vh jaar geen dertiger meer ;-)
Mijn schaal is en was N, wilde het eerst alleen analoog houden, dat was bekend terrein. (Merken voornamelijk Minitrix en Arnold)
Ik hou van moderne dingen en gadgets dus kan je dan onder digitaal uitkomen, nee he.
Maar de onwetendheid op digitaal gebied van modelspoor hield mij wel iets tegen.
Was al in bezit van de Multimaus, heb daar nu de z21 (witte) bij aangeschaft en wil dit in combi doen met rocrail.
Ik had vroeger de bekende baanvakken middels het bekende fleischmann schakelmateriaal en zelfs de continue verlichting met de Arnold verlichtingsgenerator.
En wil dit nu ook maar dan digitaal. Ik heb op zolder een tafel gemaakt voor ca. 6m2 en dat is voor N-schaal genoeg voor een leuk baan m.i.
Rails is ook voldoende aanwezig, kopen houd ik ook van haha, heb nu ca. 25 locjes voornamelijk in periode 4 en 5, enige nadeel van spoor N is dat er tov H0 veel minder in NS te verkrijgen is. Niet alles maar voorkeur is er zeker voor NS materiaal, maar ook de diverse ICE's en DB dubbeldekkers etc.
Analoog zal ik houden maar digitaal wil ik er nu bij doen en dan met de z21 en locrail iets wat werkt automatisch in elkaar prutsen.
Een simpele vraag om te beginnen voor een ieder waarschijnlijk hier, maar hoeveel treinen kan ik gelijktijdig en onafhankelijk laten rijden met z21 en locrail?



Offline Buchberg

  • Nieuw lid
  • *
  • Berichten: 3
  • Waardering: 0
Re: intro
« Reactie #1 Gepost op: 2015-02-20, 10:42:59 »
Dag Menno,

welkom hier en ik hoop dat je veel mag leren en bijdragen.
Ik weet niet of je al een z21 hebt maar MCH in Hilversum biedt ze aan voor € 99,= terwijl ze op marktplaats circa  135,= vragen.
Ik ben geen expert maar zonder te veel andere digitale toeters en bellen kun je wel 4 á 5 treinen laten rijden. Mijn ervaring met experimenten met Koploper is dat van mijn 6 locs er nooit meer dan 4 gelijktijdig rijden en dat lukt best.

Succes met je baan.

Groet, Cor

GerardWassink

  • Gast
Re: intro
« Reactie #2 Gepost op: 2015-02-20, 14:49:16 »
Dag Menno,

Welkom op dit forum!

Reken (bij H0) als vuistregel 0,6 Amp voor een loc zonder sound en 1 Amp voor een loc met sound.
Dan kun je snel bepalen hoeveel loc's er in elk geval tegelijk kunnen rijden.
Een DCC centrale levert een aantal Amp's (zeg bijv. 3 Amp).
Dan kun je 5 loc's zonder of 3 loc's met sound laten rijden.
Vaak is het in de praktijk wel meer, bovenstaande is redelijk veilig.

In de praktijk, met grotere banen, kun je ook 'boosters' toepassen.
Dan is (althans elektrisch) het aantal loc's onbeperkt.
Er komt dan een andere limiet in beeld en dat is het aantal 'slots' dat een centrale heeft voor loc's.
Dat aantal verschilt nogal per centrale.

Onafhankelijk rijden ze met DCC altijd (zolang je ze van verschillende adressen voorziet... ;) )

HTH,
Gerard

Offline Menno75

  • Nieuw lid
  • *
  • Berichten: 3
  • Waardering: 0
Re: intro
« Reactie #3 Gepost op: 2015-02-21, 06:37:04 »
Dank jullie.

Overigens de Z21 via ebay nog voor minder als 99 ;-)

Misschien niet helemaal het plekje maar stel toch de vraag hier.

Heb voor de wissels Roco wisseldecoders gekocht (m.i. kunnen dat toch ook diverse andere merken uitvoeringen zijn die icm z21 en Rocrail werken?)

Voor terugmeld decoders kijk ik naar de Roco en Digikeijs decoders (m.i. door de netwerkkabel aansluiting de enige 2 keuzes?)

Wilde op de baan zoals ik vroeger ook had enkele pendeldiensten, misschien zie ik dat helemaal verkeerd? Doe ik dat dmv de terugmeld decoder en reedcontacten plus magneetje onder de loc/wagon die het seintje geeft en rocrail de opdrachtjes aanstuurt of moet dat anders?

Vrij basic vraagjes maar hoop op wat hulp ;-)

Qua booster uitbreiding mag alleen 10762 en 10765 begrijp ik van diverse site's, aansluiten van de andere nrs kunnen schade toebrengen.









« Laatst bewerkt op: 2015-02-21, 09:11:09 door Menno75 »

Offline P.Heinst

  • Administrator
  • Veteraan
  • ****
  • Berichten: 2.250
  • Waardering: 28
    • home page
Re: intro
« Reactie #4 Gepost op: 2015-02-21, 13:10:53 »
Menno,

Voor de Z21 bedoel je zeker de z21, er is een wezenlijk verschil in de kleien of grote Z-z uitvoering.

Heb geen ervaring met Rocrail en kan daar dan ook weinig advies over geven, maar de Wisseldecoders van Roco 10775 en zijn algemeen bruikbaar bij alle DCC (gelijkstroom) gestuurde banen.

De terugmelders, daar kun je verschillende type en modellen van verschillende fabrikanten voor gebruiken omdat de Z21 of z21 diverse aansluitmogelijkheden hebben, even per model controleren of je de goede aansluiting hebt.

Pendeldiensten moet denk ik ook met Rocrail kunnen en zal dan ook met terugmelders en/of magneetjes onder de trein kunnen, maar kijk ook eens naar de mogelijkheid met Rocrail hoe die zijn om stroomdetectie toe te passen, eventueel ook van Digikeijs.

Op de Z21-z21 zijn voor de booster diverse mogelijkheden, er is zelfs een aansluiting voor, kijk op de plaatjes van de Z21-z21 hoe dat is geregeld (plaatjes ook op dit forum te zien).
Dit moet niet speciaal een boosters van Roco zijn, ook andere komen in aanmerking, Roco adviseert voor zijn andere interface b.v 10764 dat daar alleen maar de 10762 0f 10765 mag worden gebruikt dit i.v.m. garantie maar er zijn collega's die dat niet zo nauw nemen en gebruiken daar ook de 10764 voor en dat gaat meestal goed, uiteraard zonder garantie van Roco.

Gr Piet
Roco rijder met 1 multimaus pro en multimaus als slave, RouteControl,  Multizentrale pro en Z21 als digitalesysteem/versterker, 4x booster, remgenerator en Rocomotion en Train-controller Gold 10.0 laatste versie als besturing en Roco 10785 als terugmeldsysteem samen Littfinski bezetmelders

Offline Buchberg

  • Nieuw lid
  • *
  • Berichten: 3
  • Waardering: 0
Re: intro
« Reactie #5 Gepost op: 2015-02-21, 15:13:17 »
Menno, heb je de link voor mij voor een goedkopere z21 want de goedkoopste die ik kan vinden op Ebay is € 103,,= exclusief verzendkosten en nog ruim één dag tijd om te bieden.
Groet, Cor

Offline Menno75

  • Nieuw lid
  • *
  • Berichten: 3
  • Waardering: 0
Re: intro
« Reactie #6 Gepost op: 2015-02-21, 23:46:35 »

Ik had hem van een gast uit kroatie die had hem uit een startset (eenmalig) en was niet veel goedkoper hoor paar euro minder

Volgens mij heeft die Z21 een R-bus en S88 aansluiting en die kleine z alleen de R-bus, ik dacht aan de DR4088RB-CS ook met stroomdetectie

Had overigens op een duitsfora gelezen dat er wel degelijk gevallen bekend waren dat het de geest had gegeven  icm 10761, dan ben ik altijd beetje huiverig om dan wel te doen ;-)

Las zojuist ergens dat er ook het CANBUS systeem is bij digitaal treinen.....Mijn andere hobby is BMW en ja die hebben ook het Canbus systeem .... en BMW van vriendin staat al 4 mnd in garage met een Canbus storing  >:(

GerardWassink

  • Gast
Re: intro
« Reactie #7 Gepost op: 2015-02-22, 07:46:19 »
En, beter nog, de Z21 heeft ook Loconet.
Zoals de vaste bezoeker inmiddels wel weten is dat mijn favoriete aansluiting.
Het is een gestandaardiseerd Local Area Network, met het door Digitrax ontwikkelde Loconet protocol.
Er is veel apparatuur voor te krijgen.

Gerard