Dutch Roco Forum

Digitaal => Digitaal Algemeen => : Nicoh 2011-02-07, 21:52:17

: traincontroller
: Nicoh 2011-02-07, 21:52:17
Wie heeft er inmiddels ervaring met traincontroller?
Ik heb nu een probleem dat al mijn blokken zijn geblokkerd met een melding dat er een bedingung is.
Als ik een trein in een blok wil zetten geeft hij deze melding.
Het houd meteen in dat ik niet kan rijden

groeten Nico
: Re:traincontroller
: GerardWassink 2011-02-08, 09:20:43
Dag Nico,

Wil je ons verblijden met iets meer informatie? Dit is wel erg summier...

Een baanplan helpt, de vermelding van de versie van TC die je gebruikt, wellicht wat foto's...

Gerard
: Re:traincontroller
: Ferry Posthuma 2011-02-08, 10:00:11
Bedingung is een voorwaarde waar niet aan voldaan wordt, maar dat kan dus van alles zijn. Meer informatie zal helpen om je probleem op te kunnen lossen.

Gr.,
Ferry
: Re:traincontroller
: Nicoh 2011-02-10, 14:03:39
als ik nu wist welke bedingung het is dan kan ik het oplossen.
ik kan helaas niet vinden welke bedingung ik waarschijnlijk ongemerkt heb ingesteld, de oorzaak is.
Ter verdere informatie:
ik rij met digitaal van Roco en traincontroller gold
ik heb zojuist de hele baan omgebouwd naar blokdetectie gekoppeld aan roco terugmelders
ik heb waarschijnlijk in de blokprogrammering iets niet goed gedaan
met als gevolg dat de bedingung voor alle blokken geld

groeten Nico
: Re:traincontroller
: Ferry Posthuma 2011-02-10, 14:08:34
Kun je met de inspector meer informatie over die bedingung krijgen? Dit is wel iets vreemd hoor.

Gr.,
Ferry
: Re:traincontroller
: GerardWassink 2011-02-10, 20:04:41
Wat Ferry zegt...

En: start het programma fris op en open het "Messages" scherm. Klik dan op "Details" en zoek in de messages of er iets te vinden is. Laat het ons weten!

Gerard
: Re:traincontroller
: Nicoh 2011-02-10, 21:43:13
Heren, ik ben eruit
Ik heb per ongeluk de button Älle blocken sperren"aan staan.
Het probleem was dus simpel.
Het is wel slecht te zien, als deze buttons ingedrukt staan.

Bedankt voor jullie tips

groeten Nico
: Re:traincontroller
: GerardWassink 2011-02-10, 22:16:17
Also, es wahr deine eigene bedingung...  ;D
: Re:traincontroller
: Ferry Posthuma 2011-02-11, 09:15:19
Waar zit deze knop "Alle blocken sperren"? Deze heb ik misschien wel gelukkig nog nooit gevonden. Enfin, fijn dat je eruit bent en weer volop verder kunt met dit mooie stukje software!

Overigens leuk om hier nu al minimaal drie hobbyisten te vinden die met MM en TC Gold werken; goed om ervaring,  problemen en aanbevelingen uit te wisselen.

Gr.,
Ferry
: Re:traincontroller
: GerardWassink 2011-02-11, 10:18:08
Overigens leuk om hier nu al minimaal drie hobbyisten te vinden die met MM en TC Gold werken; goed om ervaring,  problemen en aanbevelingen uit te wisselen.

 ;D

: Re:traincontroller
: P.Heinst 2011-02-11, 10:24:37
Ben ik dan nummer 4?, nee er zijn er nog meer zover ik weet.

Ook ik werk al geruime tijd met traincontroller en daarvoor met rocomotion.

De knop zit in de werkbalk, deze kan op verschillende plaatsen zitten en is afhankelijk van je instelling van de werkbalk.


 afb. bijgevoegd

Gr Piet
: Re:traincontroller
: GerardWassink 2011-02-11, 10:33:50
Werken met het schaduwstation
Een aardig ideetje, vond ik zelf, dat ik heb uitgeprobeerd is het volgende: ik wilde vanuit mijn schaduwstation niet alleen de automatische treinen laten vertrekken, maar ook de treinen die ik "op de hand" wil rijden. Hoe heb ik dat gerealiseerd?

Schedules
Ik heb een aantal "schedules" gemaakt:
- Breng een US goederentrein naar buiten
- Breng een NL goederentrein naar buiten (ja ik rijd gemixed) ;D
- Breng een NL personentrein naar buiten

Bediening
Aan drie bezetmelders knoop ik drie (fysieke) drukknop schakelaars (jaja, met een 10K weerstand), en die vang ik in TC af met een macro die het betreffende schedule start.

De schedules gelden voor de betreffende treingroep en hebben het vinkje "pak de trein die al het langst wacht" aan staan. Ze pakken dan dus de trein van de betreffende groep die al het langste stil staat en brengen die naar een blok op de hoofdbaan, alwaar ik met mijn hand-controller sta te wachten.

En weer terug
Natuurlijk werkt dit andersom ook, maar dan met slechts een schedule:
- Breng trein naar schaduwstation

Dit schedule kan ik starten en dan grijpt het aan op elke trein die in het start-blok aankomt, en brengt die trein naar een vrij spoor in het schaduwstation. Het schedule heeft zichzelf als opvolger en wacht 9999 seconden alvorens het op te geven.

Met de hand - of automatisch rijdend - breng ik de trein naar het blok op de hoofdbaan waar dit laatste schedule aangrijpt. De trein komt netjes tot stilstand en wordt door de macro en het schedule naar het schaduwstation gereden.

Laat maar weten wat jullie er van vinden...

Gerard
 
: Re:traincontroller
: Ferry Posthuma 2011-02-11, 12:30:01
Piet,
Ja tuurlijk het beste paard van stal, jij bent dan nummer 4, welkom bij deze stam, haha!

Okay, daar zit die knop. Wat is het nut van deze knop? Is het niet zo'n beetje vergelijkbaar met "Freeze"? Of blokkeer je tijdelijk hiermee alle lopende treinen en kan je nog wat editen? Ik heb hem dus nog nooit gebruikt.


Gerard,
Het met schedules rijden en gemixed op hand en automatisch moet ik nog verder uitzoeken. Tot op heden met Autotrain drag-and-drop en random onder interlocking gereden. Ik zie wel legio mogelijkheden inderdaad.

Gr.,
Ferry
: Re:traincontroller
: Nicoh 2011-02-13, 11:01:07
beste forum leden
Een prachtig verhaal van Gerard, maar ik ben nog lang niet zover, laat staan dat ik er ook maar iets van begrijp.
Zou het een idee zijn om vanaf de basis wat ideeen met elkaar uit te wisselen
bijvoorbeeld hoe richt je het e.e.a in hoe deel je de blokken in, de melders etc.
dan vervolgens hoe laat je de treinen rijden.
Ik heb een klein beetje ervaring met autotrain, maar ik besef dat het programma eindeloos veel mogelijkheden heeft.

Ik hoor graag hoe jullie dat zien.

groeten Nico
: Re:traincontroller
: GerardWassink 2011-02-13, 20:52:35
Okay Nicoh,

We hebben ons even laten gaan geloof ik... ;D

Blokken inrichten:
- alle stukken rails tussen wissels indelen in blokken met een lengte (wat) groter dan de lengte van je langste trein
- ieder van die blokken verbind je met DCC via een (1) bezetmelder
------(TC is zeer wel in staat om met slechts een bezetmelder te werken)

Zo eerste even. Vragen hierover?

Gerard
: Re:traincontroller
: Ferry Posthuma 2011-02-14, 09:09:11
Okay Nicoh,

Verbindingen tussen de blokken:
De wissels, wisselstraten en kleine stukjes spoor die tussen deze blokken liggen hoef je juist weer niet te voorzien van bezetmelding. De stroomtoevoer sluit je rechtstreeks aan op je digitale versterker of de centrale ringleiding, als je die hebt. Treinen zullen op deze verbindingen tussen de blokken, in TC routes genaamd, nooit een stop maken binnen TC.

Als je de regel van Gerard en van mij goed opvolgt zal TC hier uitstekend mee overweg kunnen.

Gr.,
Ferry
: Re:traincontroller
: GerardWassink 2011-02-14, 13:08:55
Daarbij is er op BNLS een vrij uitgebreide discussie gevoerd over het al dan niet moeten aansluiten van niet gedetecteerde stukken (als wisselstraten en korte stukjes tussen blokken zoals Ferry ze noemt) via een zogenaamde dioden schakeling.

Zo'n dioden schakeling bestaat uit vier dioden, die twee aan twee in serie staan, met de setjes anti-parallel aan elkaar. Als ik me niet geheel duidelijk uitdruk, laat het me even weten, dan zorg ik voor een tekening. Deze dioden schakeling neem je, net als een bezetmelder, op tussen de aangeboden DCC spanning en de rails.

Het effect is dat de totale DCC spanning, wederom net als bij een bezetmelder, enigszins wordt verminderd (namelijk met 3 a 4 Volt).

Dat schijnt storingen tegen te gaan.

Let wel: de meningen zijn verdeeld, en ik ben zelf nog geen onderbouwde verklaring tegen gekomen, alleen maar opmerkingen in de zin van: "doe het nou maar gewoon, wij doen dat ook al 40 jaar en we hebben geen last van storingen".

Gerard
: Re:traincontroller
: Ferry Posthuma 2011-02-14, 13:15:50
Gerard,

Het is voor het eerst dat ik over deze diodeschakeling lees. Ik heb dat niet op mijn voeding aan niet gedetecteerde stukken zoals, wissels, wisselstraten et cetera zitten en mis het ook niet want alles werkt hier perfect. Met alle respect, ik denk dat een beginner zoiets maar even moet laten liggen, dit kan altijd nog toegepast worden als het zinvol is denk ik?

Gr.,
Ferry
: Re:traincontroller
: P.Heinst 2011-02-14, 13:42:35
Gerard

Zo'n dioden schakeling bestaat uit vier dioden

Dit is niet altijd nodig, afhankelijk van welk systeen dat je gebruik om de bezetmelding te detecteren, bij gebruik van s88 dan wordt het over het algemeen gebruikt.
De diode schakeling kan eenvoudig gemaakt worden van een brugcel, je verbind dan de beide wisslespanningsingangen met elkaar en gebruik de + en de - om de stroom door te laten.
Over een diode staat meestal een spanningsvan van 0,6 volt, dus twee in serie is 1,2 volt spannings val.
bij het gebuik van bv s88 heb je ook een spanningval van 1,2 volt, om nu deze spanningsval ook te bewerkstelligen op de niet gedetecteerde sporen maakt men ook gebruik van deze diodeschakeling op de niet gedetecteerde sporen (bv wissels), hier door heb je dan overal dezelfde spanning en loopt de trein op de niet gedetecteerde stukken niet harder omat hij daar meer spanning zou hebben.

Heb redelijk wat uit geprobeerdt met en zonder spannings val maar ik merk het verschil niet in rijsnelheid, overigens gebruik ik deze wel op de stukken die niet gedetecteerd zijn.

Gr Piet
: Re:traincontroller
: P.Heinst 2011-02-14, 14:01:09
Ferry,

Als ik mij goed herinnering neem dat dacht ik dat jij Littfinski gebruikt in combinatie met de terugmelders van Roco en dan heb je geen diode schakeling nodig (als het uberhoupt) nodig mocht zijn.

Gr Piet
: Re:traincontroller
: Ferry Posthuma 2011-02-14, 14:18:21
Piet,

Kijk, jij hebt een goed geheugen! Inderdaad, ik werk met de Littfinski GBM-8 stroomdetectie en niet bijvoorbeeld s88. Als bij al die andere detectiemethoden diodeschakelingen nodig zijn dan heb ik daar dus geen weet van. Ik kan dan hier toevoegen dat de GBM-8 erg betrouwbaar werkt en makkelijk te installeren is. Iets anders zal ook wel voordelen hebben, wellicht de prijs. Punt is namelijk dat je met de GBM-8 de Roco terugmelders moet gebruiken en die zijn weer relatief duur.

Gr.,
Ferry
: Re:traincontroller
: Nicoh 2011-02-14, 14:36:25
Ik heb mijn baan inmiddels ingedeeld in blokken
ik moet nu de blokken nog aansluiten op het digitale systeem van Roco
ik doe dit middels de terugmelder van Roco gekoppeld aan detectie van avontuur in miniatuur
ik moet er nog ongeveer 10 aansluiten en dan is mijn banenplan aangesloten.
ik heb die blokken die ik aangesloten heb voorzien van een (virtuele) rem en stopmelder.
Bij de doorlopende blokken heb ik ze in beide richtingen aangegeven en bij de doodlopende blokken alleen aan de ingaande kant.

tot zover ben ik inmiddels

groeten Nico
: Re:traincontroller
: Ferry Posthuma 2011-02-14, 16:22:22
Dag Nico,

Stroomdetectie van avontuur in miniatuur ken ik niet; zoals vermeld heb ik de detecties Littfinski GBM8 met succes toegepast op de terugmelder van Roco. Wat je opschrijft lijkt mij allemaal te kloppen verder.

Heb je al loks ingemeten? Met virtuele rem en stopmarkeringen is dit wel essentieel. TC Gold rekent namelijk op basis van tijd en de snelheid die de lok rijdt de plek van de lok uit t.o.v. de eerste blokdetectie, dat is in ons geval dus het moment waarop stroomdetectie in het blok wordt teruggemeld naar de software. Als nu de loksnelheid op de baan niet overeenkomt met de snelheid die de software verwacht dat de lok rijdt, dan stopt de lok bijvoorbeeld te vroeg als de lok trager rijdt dan de software denkt. Om de werkelijke baansnelheid (en dan graag netjes in verhouding tot de snelheid van het grote voorbeeld) en de computersnelheid overeen te laten komen moet je loks inmeten. Er zijn verschillende manieren om loks in te meten (zie de handleiding van TC Gold); heb zelf daar sinds kort een rollenbankje van Zeller voor, dat werkt perfect. Het werkt tot op de cm nauwkeurig!

Succes verder met de afbouw van de resterende 10 aansluitingen.

Gr.,
Ferry
: Re:traincontroller
: Nicoh 2011-02-14, 18:36:12
Hallo Gerard
Ik heb een blokindeling gemaakt en de blokken via een terugmelder met stroondetectie verbonden aan de interface. In mijn geval van rocomotion.
vervolgens heb ik de lengte van de blokken in eigenschappen aangegeven.
daarna heb ik in de doorgaande blokken een rem en stopmelder aan beide zijden van het blok aangebracht.
Ik heb de stopmelder verplaatst naar ongeveer 15 cm voor het einde van het blok.
voor de remmelder heb ik een remweg aangegeven en een afstand voor de verplaatsing van de remmelder.
het totaal is gelijk aan de verplaatsing van de stopmelder.
ik weet niet of dit zo moet, maar het lijkt me logisch om het zo te doen.
vervolgens kan ik nu een trein laten rijden en in een doelblok laten stoppen.
Ik heb begrepen dat je dit per trein moet aftrimmen. Ik weet alleen niet hoe dat in zijn werk gaat.
Ik hoop wel dat ik zo op de goede weg ben

groeten Nico
: Re:traincontroller
: GerardWassink 2011-02-14, 21:09:39
Gerard

Zo'n dioden schakeling bestaat uit vier dioden

Dit is niet altijd nodig, afhankelijk van welk systeen dat je gebruik om de bezetmelding te detecteren, bij gebruik van s88 dan wordt het over het algemeen gebruikt.
De diode schakeling kan eenvoudig gemaakt worden van een brugcel, je verbind dan de beide wisslespanningsingangen met elkaar en gebruik de + en de - om de stroom door te laten.

Een brugcel bestaat ook uit vier dioden. Als je inderdaad de wisselspanning aansluitingen aan elkaar knoopt en de gelijkspanning aansluitingen gebruik om de stroom doorheen te voeren, dan heb je precies de schakeling die ik beschreef.

In de spanningsval heb ik me inderdaad vergist. Maar goed, het gaat om de schakeling.

Op mijn testbaan heb ik hem nergens toegepast en nog nooit een probleem ervaren. Voor de zekerheid breng ik hem in mijn vaste baan wel aan. Het kost weinig meer (een paar brugcellen inderdaad) en als je daarmee een boel ellende achteraf kunt voorkomen, ach waarom dan niet...

Gerard
: Re:traincontroller
: GerardWassink 2011-02-14, 21:18:56
Ik heb de stopmelder verplaatst naar ongeveer 15 cm voor het einde van het blok.
voor de remmelder heb ik een remweg aangegeven en een afstand voor de verplaatsing van de remmelder.
het totaal is gelijk aan de verplaatsing van de stopmelder.
ik weet niet of dit zo moet, maar het lijkt me logisch om het zo te doen.
vervolgens kan ik nu een trein laten rijden en in een doelblok laten stoppen.
Ik heb begrepen dat je dit per trein moet aftrimmen. Ik weet alleen niet hoe dat in zijn werk gaat.
Ik hoop wel dat ik zo op de goede weg ben

Dag Nicoh,

De aansluiting en de inrichting van je rem- en stopmelders klinken precies goed zoals je het beschrijft.

Gelukkig hoef je dit niet per blok per trein "af te trimmen". De hele uitweiding die Ferry en ik hadden ging over het inregelen van de schaalsnelheid per trein en het exact bepalen van de juiste stop plek.

Hiervoor is het nodig dat je voor alle loc's die op jouw baan automatisch moeten rijden het gehele proces van ijking uitvoert. Dit is in de handleiding vrij goed beschreven.

Overigens doe ik het zelf zo dat ik, tenzij er echt iets anders nodig is, de stopmelder exact in het midden van een blok leg. De rem melder data pas ik daarop aan, zodat de trein ook exact ik het midden van het blok stopt. Natuurlijk stel ik dan bij de stopmelder ook "Middle of train" in in plaats van "Head of train". Zowel voor goederentreinen op een rangeerterrein als voor personentreinen langs een perron werkt dit erg goed.

In alle gevallen staat en valt de precisie met een goed uitgevoerd ijk-proces.

Gerard
: Re:traincontroller
: Ferry Posthuma 2011-02-14, 21:37:22
Blokinstellingen doe je per blok en zijn dus niet treinafhankelijk. Als je een lok goed op zijn snelheid geijkt hebt kun je de remming per lok zo instellen dat hij op elk blok goed remt en op de juiste plek halt houdt. Hoe dat moet kan ik je t.z.t. in detail uitleggen, maar zoals Gerard ook al aangaf alles valt of staat met de goede snelheidsijking.


Nog een verdere verfijning, toetje van de dag zeg maar:

Je kunt verder gaan met de rem en stop markeringen. Zo heb ik de treinen in 2 groepen ingedeeld, te weten passagierstreinen en goederentreinen. In het blok waar mijn station zit stoppen de passagiertreinen met het midden van de trein in het centrum van het perron, terwijl in dat zelfde blok de goederentreinen pas stoppen aan het eind van het blok; dat is een onderling verschil van ca. 1 meter. Een goederentrein heeft niks te zoeken aan het perron. Je kunt dus per richting meerdere rem en stopmarkeringen instellen. Overigens stoppen mijn treinen altijd aan het eind van het blok, dus als ze er bijna uitrijden, daar staat het sein immers (mocht je die ooit gaan plaatsen) in het zicht van de machinist dat het seinbeeld geeft van het volgende blok.

Wel iets voor gevorderden, maar ik kon het niet laten dit aan te geven.

Gr.,
Ferry  
: Re:traincontroller
: Nicoh 2011-02-14, 23:04:08
Ik heb inmiddels alle blokken aangesloten op de pc.
dan ga ik nu proberen hoe ik de treinen moet gaan eiken.
bij mij is het wel zo dat bij alle soorten treinen die in een station moeten stoppen, het einde van het station de stopplaats is.
ik ga de gebruiksaanwijzing lezen en kijken of ik eruit kom.

groeten Nico
: Re:traincontroller
: Ferry Posthuma 2011-02-15, 09:47:15
Nico,

Wat bedoel je precies met de stopplaats is einde van het station?

Gr.,
Ferry
: Re:traincontroller
: GerardWassink 2011-02-15, 11:27:43
Nicoh,

Uitgebreide informatie over het ijken van je loc's vind je in de Traincontroller handleiding (http://www.freiwald.com/software/Manual.pdf) in hoofdstuk 3.5, de "Speed profile". Zoals je ziet gebruik ik de Engelse versie, die leest voor mij gemakkelijker.

Voor het ijk-proces moet je in de eigenschappen van de loc het vinkje "Enable" bij "Advanced Fine Tuning" aan zetten. Dit vinkje ontsluit de knop met dezelfde naam. Door op die knop te klikken kom je in het "IJk scherm".

Omdat jij met bezetmelders werkt, moet je gebruik maken van de stukken uit het boek en de programmatuur waarin sprake in van "Occupancy Detectors". De andere optie werkt met schakelaars (Momentary Track Contacts) zoals bijvoorbeeld reed contacten. Die gebruik jij niet, dus die delen kun je links laten liggen.

Wat je nodig hebt is een stuk rails waarin DRIE bezetmelders zijn opgenomen, Start, Stop en Center. Zie in de met een link hierboven aangegeven PDF op bladzijde 116, "Measuring with Occupancy Sensors". Aan beide zijden moet voldoende uitloop ruimte aanwezig zijn. Je meet de middelste (Center) sectie nauwkeurig op en geeft de lengte in. Zelf gebruik ik een Runout van 60cm en een Pause van 2 sec.

Wat ik nu doe is:
- zet een trein aan de Start kant klaar, met de neus richting Center
- Schuif de snelheidsregelaar (links van de "Start" knop) helemaal naar rechts (vol vooruit)
- voer een eenmalige meting voorwaarts uit (eenmalig is in te stellen in de dropdown box "Measurement")
- noteer de snelheid
- klik op "Swap Start <> End"
- schuif de snelheidsregelaar (links van de "Start" knop) helemaal naar links (vol achteruit)
- voer een eenmalige meting achterwaarts uit (eenmalig is in te stellen in de dropdown box "Measurement")
- noteer de snelheid
- klik als voorbereiding op volgende metingen weer op "Swap Start <> End"

Middel de twee gevonden snelheden en bepaal of deze gevonden snelheid de door jou gewenste maximum snelheid voor deze loc is. Zo niet, her-programmeer je decoder zodat je loc bij het maximaal opendraaien van je regelaar WEL de gewenste maximum snelheid rijdt.

Controleer dit door het bovengenoemde proces te herhalen.

Wanneer je maximum snelheid naar tevredenheid is ingesteld, ga je de echte ijking doen. Zorg er voor dat de wielen van je loc en de rails superschoon zijn, want de eerste metingen beginnen met kruipsnelheid.

In feite is het proces bijna gelijk:
- zet een trein aan de Start kant klaar, met de neus richting Center
- kies voor NxMeten (in te stellen in de dropdown box "Measurement")
- klik op start

Ga achterover zitten, want dit duurt wel even.

Succes met meten!

Gerard
: Re:traincontroller
: Ferry Posthuma 2011-02-15, 12:51:51
Nico en Gerard,

Mooi correct verhaal van Gerard waar ik dan nog de volgende aanvullingen op heb:

- Het instellen van de maximale snelheid doe je door de juiste waarde in CV5 te programmeren. Kijk uit dat je dit wel doet op een apart spoortje, anders programmeer je in alle loks dezelfde CV5 waarde en dat wil je zeker niet. Dit is geen trial and error methode, je kunt het na 1 meting en bij bekende CV5 waarde vrij nauwkeurig interpoleren.

- Neem dan ook direct CV6 mee als instelling, dat is de middelste snelheid; zet die op 1/3 van de waarde van CV5. Door deze lager dan de helft te zetten krijg je een mooi kruipend effect van de lok bij lagere snelheden en zal hij bij hogere snelheden wat sneller accelereren.

- Ook CV4 even instellen, dat is de vertraging bij remmen. Deze kun je heel laag zetten, bijvoorbeeld op waarde 2. TC Gold rekent namelijk zelf de benodigde mate van vertraging per situatie uit en overmatige vertraging vanuit de decoder is dus ongewenst voor TC Gold.

- Bij de ijking mag tussen linker sectie, center sectie en rechter sectie geen dood stuk spoor zitten, zoals bijvoorbeeld een wissel; heb je dat wel dan gaat het niet goed!

Nou succes ermee!

Gr.,
Ferry

: Re:traincontroller
: Nicoh 2011-02-15, 15:32:38
Hallo Ferry
ik heb de blokken zo gemaakt, dat het einde van een blok ook het einde van het station is en dan bedoeld in de rijrichting. of ik heb mijn stopmelder precies op het einde van mijn station gezet.

groeten Nico
: Re:traincontroller
: Ferry Posthuma 2011-02-15, 15:39:04
Hallo Nicoh,

Okay, dus je blok is net zo lang als het perron, bedoel je dat? Dus begin en eind liggen aan beide einden van het perron? .......je rijdt in beide richtingen of heb je een kopstation?

Gr.,
Ferry
: Re:traincontroller
: Nicoh 2011-02-15, 19:06:02
het blok is in de meeste gevallen net zolang als het station en ik rij overal met dubbel spoor langs de stations.

Hoe moeten de cv instellingen staan in de decoder van de loken/of trein
ik heb het geprobeerd uit te lezen zoals  omschreven in de gebruiksaanwezig, maar hij zegt dat er een systeem fout zit

groeten Nico
: Re:traincontroller
: GerardWassink 2011-02-15, 19:49:52
Nico,

Welke command centrale gebruik je?

Gerard
: Re:traincontroller
: Nicoh 2011-02-15, 22:20:13
Ik heb de interface van rocomotion
groeten Nico
: Re:traincontroller
: GerardWassink 2011-02-15, 23:03:13
Nico,

Okay, even uit mijn hoofd: die heeft ook een programmeerspoor uitgang. Als je daar een los stuk rails op aansluit en de te behandelen loc er op plaatst, kun je met de bijgeleverde software (TrainProgrammer, zo uit mijn hoofd ook weer), de CV's van je loc decoder uitlezen en veranderen.

Wil je dat eens proberen en beschrijven hoe dat lukt?

Gerard
: Re:traincontroller
: Ferry Posthuma 2011-02-16, 10:05:33
Nico,

Het volgende is het geval:

1. Je kunt met de MultiMaus (MM) en zijn bijbehorende versterker 10764 van het Roco digital system geen CV's uitlezen, alleen programmeren. De waardes die de MM (die rode handheld met toetsenbordje en klein display) aangeeft juist op het moment dat je die overschrijft met een andere waarde zijn daarom fictief, zeggen niks! Dit is een belangrijk weetje!! Schrijf dus de ingevoerde CV's altijd op!

2. Met de MultiMaus en de versterker 10764 programmeer je altijd op het hoofdspoor. Haal altijd je andere loks van dit hoofdspoor af, anders worden er ook parallel CV's in de decoders van die loks geschreven en dat wil je niet.

3. De Rocomotion interface 10785 heeft een extra uitgang Prog. Out.; hierop kun je een stukje spoor volledig geïsoleerd van het overige spoor aansluiten en dat heet dan het programmeerspoor. De naam zegt het al, dit geeft je de mogelijkheid decoders te programmeren van een lok die op dat spoor staat zonder dat de overige loks ook deze CV waardes krijgen, dat is wel zo makkelijk. Je moet dan wel de Rocomotion interface met een aparte transformator voeden. Let wel, via het programmeerspoor kun je echt alleen programmeren, loks laten rijden hiermee is niet mogelijk.

4. Met de Rocomotion interface 10785 als basisuitvoering kun je zonder extra software ook geen CV's uitlezen. Bij de levering van de rocomotion interface zit een stukje software dat heet Train Programmer (TP). Deze kun je naast de Rocomotion v5.9 en/of TC Gold software extra installeren. Zoals geleverd met de interface kan dit stukje software zonder licentie een beperkt aantal (ik dacht CV1 t/m CV6) uitlezen en programmeren via het programmeerspoor. Als je andere CV's wilt uitlezen en programmeren met TP zal je de licentie extra moeten aanschaffen; ik dacht €55. Strikt genomen is dat echter niet nodig, want als je programmeert via het hoofdspoor (zorgt dat de andere loks er dan niet opstaan) en de ingevoerde waardes noteert werkt het ook.

5. Middels de programmeerspoorschakeling van Jan Postema (zie elders in het forum) kun je kiezen voor voeding van dit geisoleerde blok via het hoofdspoor of programmeerspoor. Je kunt dan als de schakeling op voeding via het hoofdspoor staat de loks in en uit dit geisoleerde blok laten rijden. Als de lok dan in het blok staat schakel je naar programmeren en kun je programmeren via de Rocomotion interface. Dit is een mooie oplossing die ik t.z.t. ook in mijn baan ga verwerken.

Punt 1 t/m 4 staat ook in de handleiding, echter is niet altijd even duidelijk omschreven. Ik hoop dat dit verhaal jou en anderen wat verder op weg helpt.

Gr.,
Ferry
  
: Re:traincontroller
: Nicoh 2011-02-16, 14:32:57
Ik heb een programmeerspoor aangesloten en ik lees de volgende waardes:
Adresse: 11
Einstellungen: 6
28 geschwindigkeitsstuffen: aangevinkt
Hersteller: Uhlenbrock
Versionsnummer: 1
V-Min: 1
V-Max: 63
V-Halb: 26
Anfahrverzogerung: 3
Bremsverzogerung: 2
28 geschwindigkeitsstuffen: aangevinkt

Het is een Loc van roco de NS 1100

Tot zover de standen, ik hoor graag of ik hier iets mee moet of kan

groeten Nico
: Re:traincontroller
: Ferry Posthuma 2011-02-16, 15:39:18
Dit zou dan het volgende moeten zijn uit mijn hoofd:

Adresse: 11  (CV1=11)
Einstellungen: 6  ????????
28 geschwindigkeitsstuffen: aangevinkt  (# rijstappen; deze zou ik naar 128 brengen als dat voor deze decoder mogelijk is)
Hersteller: Uhlenbrock (dit is de fabrikant)
Versionsnummer: 1
V-Min: 1 (CV2=1)
V-Max: 63 (CV5=63)
V-Halb: 26 (CV6=26)
Anfahrverzogerung: 3 (CV3=3)
Bremsverzogerung: 2 (CV4=2)

Een waarde 63 in CV5 is bij Uhlenbrock ook gelijk de hoogste waarde. Je moet nu eerst deze waarde naar beneden brengen net zo lang dat de maximale schaalsnelheid van je lok acceptabel is. Dus je zoekt op Wikipedia.nl op wat een NS1100 in werkelijkheid als maximale snelheid heeft gehad en probeer dat af te regelen met CV5. Daarna CV6 naar 1/3 van de waarde van CV5. De overige CV waardes zijn heel acceptabel, dus laat maar staan.

Succes!
: Re:traincontroller
: GerardWassink 2011-02-16, 16:13:28
...

Je moet nu eerst deze waarde naar beneden brengen net zo lang dat de maximale schaalsnelheid van je lok acceptabel is. Dus je zoekt op Wikipedia.nl op wat een NS1100 in werkelijkheid als maximale snelheid heeft gehad en probeer dat af te regelen met CV5. Daarna CV6 naar 1/3 van de waarde van CV5. De overige CV waardes zijn heel acceptabel, dus laat maar staan.


Weet wel dat als je de maximale snelheid op die waarde instelt, er op de baan (voor mijn gevoel althans) onnatuurlijk snel wordt gereden als je verder geen beperkingen aanbrengt. Een 1100 bijvoorbeeld heeft een opgegeven maximum snelheid van 130 km / uur. Probeer het gerust uit op je baan en kijk wat je er zelf van vindt. Persoonlijk vind ik dat veel te snel. Deze loc stel ik dan ook in op een maximum van 80-90 km / uur.

Reden hiervoor is dat we zelfde echte vrije baan trajecten nabootsen op onze banen, daar zijn ze simpelweg te klein voor.

Just my $0.02...

Gerard
: Re:traincontroller
: Ferry Posthuma 2011-02-16, 16:29:03
Wel, op rechte stukken zonder wissels vind ik 130 km/h gedeeld door 87 (schaal factor) = 41.5 cm/sec schaalsnelheid snel maar ook weer niet waanzinnig snel; het is een persoonlijk gevoel. Tja, in werkelijkheid is 130 km/h ook wel rap. Okay, bij een kleinere baan kan je hem lager kiezen, mee eens.

Wat ik doe is dat ik bij bijvoorbeeld scherpe wissels als deze op afslaand staan de maximale snelheid verlaag naar 70 km/h en dat heb ik ook gedaan in de blokken van het schaduwstation (geel sein); dan loopt het wat mooier; de trein remt juist voor de wissel of in het voorgaande blok af naar die 70 km/h. Snelheidsbeperkingen in wissels en blokken stel je ook in bij properties van die elementen.

Je kunt ook een algemene snelheidsbeperking instellen in het voorgaande blok (sein geel) als TC weet dat in het daarop volgende rood volgt en gestopt moet worden; dit vindt je onder rules van een schedule! 50 km/h heb ik daarvan gemaakt.

Ferry
: Re:traincontroller
: GerardWassink 2011-02-16, 21:18:30
Op de wisselstraten in mijn rangeerterrein wordt niet harder gereden dan 30 km / uur. Dat komt - mijn smaak - veel natuurlijker over. Alleen op het doorgaande spoor mag 80 worden gereden. Je kunt de snelheden voor wissels individueel instellen, zelfs verschillend voor rechtdoor of afbuigend. Dus op een wissel in het doorgaande spoor die afbuigend ligt, wordt ook niet sneller dan 40 km / uur gereden (bij mij).

Gerard
: Re:traincontroller
: Ferry Posthuma 2011-02-16, 22:41:30
Conclusie: De mogelijkheden zijn dus legio en alles is geheel naar persoonlijke smaak instelbaar, echter de basis voor het inmeten, bloksignalering en rem, stopmarkeringen blijft hetzelfde.
: Re:traincontroller
: Nicoh 2011-02-17, 14:16:13
Ik ben inmiddels zover dat mijn 1100 niet meer rijd, wie weet hoe ik hem aan de praat krijg
de instelling van de decoders van verschillende fabrikaten is die het zelfde?
of zit er onderling verschil in?
jullie bepalen de maximum snelheid in relatie met de schaal, kunnen jullie daar iets over uitleggen?

groeten Nico
: Re:traincontroller
: Ferry Posthuma 2011-02-17, 14:37:35
Nico,

Jouw 1100 doet het niet meer:
Dat is vervelend te horen, maar geen nood dat zal door een CV instelling komen vermoed ik. Waarschijnlijk heb je dan een verkeerde waarde in een CV gezet. Welke decoder van Uhlenbrock zit er precies in? Probeer nog eens waarde 11 in CV1 te schrijven, als je die namelijk overschrijft met wat anders en je digitaal systeem heeft nog steeds adres 11 dan gaat het ook niet meer werken. Je kunt eventueel met Train Programmer CV1 ook uitlezen.

Decoders kunnen gereset worden naar fabriekinstellingen maar hoe hangt af van de decoder, vandaar mijn vraag welke decoder het is. Vaak reset je door een waarde 0 in CV8 te schrijven.

Maximum snelheid in relatie tot de schaal:
Je kunt dat in TC Gold doen door een meting, zie fine tuning of met de rollenbank van Zeller. Die laatste heb ik, werkt eenvoudig en goed maar heeft wel een prijs. Hoe dan ook, met de meting in TC of de rollenbank meet je de maximale snelheid door de snelheid 100% uit te sturen en dan de tijd te meten om de afstand tussen 2 punten met bekende afstand af te leggen (TC) of het aantal omwentelingen per tijdseenheid op de rollenbank continu te meten dat dan door de software vanzelf in km/h wordt omgezet.

Stel nu CV5 is bekend en ingesteld op 63. Stel je meet 200 km/h als maximum snelheid en je wilt die omlaag brengen naar 130 km/h. Reken dan de nieuwe waarde voor CV5 uit volgens de volgende formule: 130/200x63 = 40,9 rond dat af op 41. Deze waarde zet je dan in CV5 en dan ga je weer opnieuw de maximale snelheid meten. Je zult zien dat deze nu flink lager is en als het goed is zelfs bijna exact overeenkomt met die 130 km/h. Dit kun je net zo lang volhouden totdat het klopt.

Gerard vindt verder dat voor zijn gevoel en modelbaan de schaalsnelheid die met die 130 km/h overeenkomt veel te hard is. Dat kan natuurlijk, en dan moet je CV5 dus verder omlaag schroeven net zo lang totdat het overeenkomt met jouw gevoel.

Suc6!

Ferry
: Re:traincontroller
: GerardWassink 2011-02-17, 14:42:46
Dat behoeven we niet uit te leggen, TrainController regelt dat prima voor je in als je de eerder geschreven gebruiksaanwijzing volgt. TC communiceert in schaalkilometers per uur.

Maar goed: snelheid is een functie van afstand en tijd. Tijd modelleren we meestal niet, afstand wel (namelijk 1:87). Dus als een trein op jouw baan 0,1 meter per seconde rijdt, rijdt hij in het echt 8,7 meter per seconde. Dat is schaalsnelheid.

En meters/seconde x 3,6 is kilometers per uur, dus die trein rijdt op je baan 3,6 km/uur en de schaalsnelheid is dan 3,6 x 8,7 = 31,32 km/uur.

Gerard
: Re:traincontroller
: Nicoh 2011-02-17, 15:23:22
Ik heb cv 1 op 11 gezet en de trein loopt weer, alleen de verlichting doet het niet
groeten Nico
: Re:traincontroller
: Ferry Posthuma 2011-02-17, 15:46:55
Nico,

Ben het met Gerard eens dat de gebruiksaanwijzing van TC veel uitlegt, alleen je zult die 300 pagina's o.i.d. toch eens moeten doorspitten.

Als dan nu de 1100 het doet nadat je 11 in CV1 hebt gezet, zou het best wel eens zo kunnen zijn dat je de decoder gereset hebt. Misschien nog een keer een geplande reset en dan 11 in CV1 weer, dan zal die verlichting ook wel weer gaan werken.

Verder is het zo dat de kennis die ik vergaard heb van TC Gold mij maanden lees en uitproberen heeft gekost, maar dat is dan ook deel van de fun van de hobby; ik denk dat je er zelf ook zo mee moet omgaan.

De gebruiksaanwijzing van de decoder aandachtig lezen zal je ook een aardig eind op weg helpen.

Gr.,
Ferry

: Re:traincontroller
: GerardWassink 2011-02-18, 16:07:40
Hey Nico, hoe gaat het?

Ben benieuwd naar je vorderingen. Het is een dik boek heh? Ik heb hem uitgeprint en in een dikke map gedaan. Die staat naast mijn beeldscherm voor referentie...

Succes,

Gerard
: Re:traincontroller
: Ferry Posthuma 2011-02-18, 16:21:35
Heb hem ook afgedrukt dubbelzijdig en 2 pagina's per kant, dat scheelt weer 3/4 aan papier, een boom zeg maar!

Ferry
: Re:traincontroller
: GerardWassink 2011-02-18, 17:31:15
Nog geen 50 zeker?

Mijn armen zijn wat te kort voor zulke kleine lettertjes hoor...

Dan Idefix maar boos.

Gerard
: Re:traincontroller
: Ferry Posthuma 2011-02-21, 13:38:01
48 hier en al aan de multifocus glazen!! Maar goed, dit ter zijde; Nico geeft geen reactie meer, denk dat er druk gestudeerd wordt momenteel.
: Re:traincontroller
: Nicoh 2011-02-21, 21:01:00
inderdaad, druk studeren
ik ben er inmiddels achter dat je drie aan een gesloten blokken moet maken om te testen.
dat was me niet duidelijk

dus nu verder aan de slag

groeten Nico
: Re:traincontroller
: GerardWassink 2011-02-23, 14:40:34
inderdaad, druk studeren
ik ben er inmiddels achter dat je drie aan een gesloten blokken moet maken om te testen.
dat was me niet duidelijk

Dan vraag ik me af waarom ik m'n vingers blauw zit te typen...

Nicoh,

Uitgebreide informatie over het ijken van je loc's vind je in de Traincontroller handleiding (http://www.freiwald.com/software/Manual.pdf) in hoofdstuk 3.5, de "Speed profile". Zoals je ziet gebruik ik de Engelse versie, die leest voor mij gemakkelijker.

Voor het ijk-proces moet je in de eigenschappen van de loc het vinkje "Enable" bij "Advanced Fine Tuning" aan zetten. Dit vinkje ontsluit de knop met dezelfde naam. Door op die knop te klikken kom je in het "IJk scherm".

Omdat jij met bezetmelders werkt, moet je gebruik maken van de stukken uit het boek en de programmatuur waarin sprake in van "Occupancy Detectors". De andere optie werkt met schakelaars (Momentary Track Contacts) zoals bijvoorbeeld reed contacten. Die gebruik jij niet, dus die delen kun je links laten liggen.

Wat je nodig hebt is een stuk rails waarin DRIE bezetmelders zijn opgenomen, Start, Stop en Center. Zie in de met een link hierboven aangegeven PDF op bladzijde 116, "Measuring with Occupancy Sensors". Aan beide zijden moet voldoende uitloop ruimte aanwezig zijn. Je meet de middelste (Center) sectie nauwkeurig op en geeft de lengte in. Zelf gebruik ik een Runout van 60cm en een Pause van 2 sec.

Wat ik nu doe is:
- zet een trein aan de Start kant klaar, met de neus richting Center
- Schuif de snelheidsregelaar (links van de "Start" knop) helemaal naar rechts (vol vooruit)
- voer een eenmalige meting voorwaarts uit (eenmalig is in te stellen in de dropdown box "Measurement")
- noteer de snelheid
- klik op "Swap Start <> End"
- schuif de snelheidsregelaar (links van de "Start" knop) helemaal naar links (vol achteruit)
- voer een eenmalige meting achterwaarts uit (eenmalig is in te stellen in de dropdown box "Measurement")
- noteer de snelheid
- klik als voorbereiding op volgende metingen weer op "Swap Start <> End"

Middel de twee gevonden snelheden en bepaal of deze gevonden snelheid de door jou gewenste maximum snelheid voor deze loc is. Zo niet, her-programmeer je decoder zodat je loc bij het maximaal opendraaien van je regelaar WEL de gewenste maximum snelheid rijdt.

Controleer dit door het bovengenoemde proces te herhalen.

Wanneer je maximum snelheid naar tevredenheid is ingesteld, ga je de echte ijking doen. Zorg er voor dat de wielen van je loc en de rails superschoon zijn, want de eerste metingen beginnen met kruipsnelheid.

In feite is het proces bijna gelijk:
- zet een trein aan de Start kant klaar, met de neus richting Center
- kies voor NxMeten (in te stellen in de dropdown box "Measurement")
- klik op start

Ga achterover zitten, want dit duurt wel even.

Succes met meten!

Gerard
: Re:traincontroller
: Ferry Posthuma 2011-02-23, 14:47:33
Tja .......... ik zwijg! Soms komt het begrip van wat er in een tekst staat pas nadat het meerdere malen aandachtig is gelezen; in elk geval is Nico op de goede weg gezet door ons, dat voel ik wel aan!
: Re:traincontroller
: Nicoh 2011-02-23, 19:03:01
Hallo heren
de eerste tests zijn inmiddels uitgevoerd
bedankt voor jullie medeleven

groeten Nico
: Re:traincontroller
: GerardWassink 2011-02-23, 19:32:31
 ;D 8)
: Re:traincontroller
: Ferry Posthuma 2011-02-28, 13:06:01
Blij toe!!  ;D
: Re:traincontroller
: eric 2011-03-15, 13:01:22
hallo TTérs

ik lees veel over traincontroller en ben druk aan het proberen .... ben pas op pagina 70 van de handleiding en vroeg me af ....

is er een maximum aan bezetmelders wat je in één blok kunt plaatsen ?
ik heb volledige detectie, dus elke 1.5 meter heb ik aan de bezetmelder liggen, ook wissels en tussenstukjes

waar ik nog een beetje mee zit te klooien is als een lok in een blok staat hem terug te laten rijden (met drag 'n drop ....)

verder vorder ik met rustige passen verder in de materie en wordt het steeds leuker.





: Re:traincontroller
: P.Heinst 2011-03-15, 13:27:41
Hallo rocofan    (een naam zou makkelijker zijn)

waar ik nog een beetje mee zit te klooien is als een lok in een blok staat hem terug te laten rijden (met drag 'n drop ....)
Je zou een wat kunnen uitproberen met er een (opslaan niet vergeten) 2e rit in tegengestelde richting te maken en deze als volger (nachfolger) in te stellen of mogelijk de rit (opslaan) en dan daarvan de eigenschappen te nemen (aanklikken in het stellwerk) en deze in te stellen als pendel rit aantal 1, eventueel kun je dan ook nog de tijdsduur instellen die hij moet wachten voor de terugrit begint, (bijlage).

en wordt het steeds leuker.
Dit is heel belangrijk.

Gr Piet
: Re:traincontroller
: Ferry Posthuma 2011-05-03, 08:19:04
Rocofan,

Meerdere bezetmeldingen binnen 1 blok is niet nodig. Voor TC is 1 bezetmelder per blok al afdoende als je de snelheid van de loks maar goed gekalibreerd hebt. Kalibratie is de procedure die ervoor zorgt dat de computer exact de echte snelheid van de lok kent en dus ook precies stopplaatsen e.d. kan uitrekenen en bepalen; en dus ook het remtraject. Zelfs bezetmeldingen op wissel(straten) zijn niet nodig als TC de wissels zelf en automatisch kan aansturen.

Gr.,
Ferry