Digitaal > Locomotieven en wagons

ombouw liliput 124 41

(1/3) > >>

denobis:
Begonnen met de ombouw van de jubileum uitvoering van de ns 6400.
Ik kwam er achter dat de aansluitingen op de koolborstelhouders spontaan los laten ( lok had nog nooit gereden) deze maar vast gesoldeerd.
Motoren alvorens de print los te solderen getest en in orde bevonden.
Om decoder te kunnen plaatsen heb ik het gewicht (was ijzer) vervangen door een gewicht gemaakt van bladlood.
Oude gewicht was 53 gr nieuwe gewicht ook 53 gram.
Nu heb ik net de ruimte om de decoder te plaatsen deze komt boven op het gewicht.
Aan gezien er 2 motoren in zitten wil ik om de ongelijkheid van de motoren op te vangen iedere motor voorzien van een 0,1 ohm weerstand in de +.
Nu nog een geschikte decoder vinden.
In middels besloten dat het een DOEHLER & HAASS DH10C 2e generatie word.
Aangezien er 2 motoren in zitten die samen 800 ma trekken heb ik gekozen voor een decoder die een motorstroom van 1,5 ampère (1500 ma.) kan leveren.
Ook het formaat was een punt aangezien er erg weinig ruimte voor is in de lok.

denobis:
heb zojuist bericht gekregen dat de decoder morgen bezorgd word.

Dirk Baas:
Hans,

Je geeft aan, da je 0,1 Ohm in de blusleiding hebt gesoldeerd om ongelijkheid van de motoren op te vanen.
Kun je dit uitleggen? Heb je de motorstroom van beide motoren gemeten, om zo dmv spanningsval e.e.a. te nivelleren?

denobis:
Dat ben ik van plan Dirk.
Het is een oude truc die we veel toepasten als we bv 2 of meer 2n3055 parallel wouden zetten dan vang je net de verschillen op.
De motorstroom per motor was onbelast 370 ma . en 365 ma. bij 12 volt.
Ik wil dan eerst analoog testen of dat verbetering in het rij gedrag op levert aangezien deze lokjes bekend staan om het houterige rijgedrag.
Beter zou zijn als er 6 v motortjes in zaten en dan in serie zetten maar helaas standaard 2 12v motortjes parallel.

Dirk Baas:
Hans,

Ik ben heel benieuwd of dat lukt.
0,1 Ohm x 0,37 A vs 0,1 Ohm x 0,365 is een zeer kleinen spanningsval.

Navigatie

[0] Berichtenindex

[#] Volgende pagina

Naar de volledige versie