Digitaal > Locomotieven en wagons

Verlichting via decoder in wagons

(1/2) > >>

eetwer:
Hallo

Ik heb de volgende trein van Roco gekocht.

Nu wil ik de 5 wagons voorzien van licht. De lichten moet allemaal via de decoder en de Maus (functietoets) aan te zetten zijn, dus niet permanent brandend. Heeft iemand een werkbeschrijving of weet iemand er een die voor Roco bruikbaar is?

Groet,
Eetwer

P.Heinst:
Hallo Eetwer,

De roco VT 11,5 no 41620 was ook bekent onder no 63100 voor gelijkstroom en 69100 voor wisselstroom.
Hiervoor was/is in het verleden een inbouw setje te verkrijgen, nu nog ?,  een plexiglas strip met gloeilampje
Het is mogelijk om daar de moderne stripje met led verlichting in te bouwen en aan te sluiten op een functie decoder.
Je zult dan de wagons onderling moeten doorverbinden voor de stroom naar de stripjes, stroomvoernde koppeling kan niet omdat de koppelingen er anders uitzien, stripje met open oogjes aan beide zijde.
Maak dat de wielen stroom afnemen met kant en klaar verkrijgbare stroomafnemers die je tussen de wielen plaatst, zorg dat de wiellen bij het ene stel stroom afnemen van bv de linkerspoorstaaf een de ander aan de andere kant, De wielen op dezelfde as zijn onderling geisoleerd.
Afname bij meerder wagons heeft zijn voordeel dat je dan minder kans hebt op flikkeren van het licht als een van de wielen eens niet goed contact maakt.
De functie decoder moet je dan hetzelfde adres geven als de rijdende trein, de lichtuitgang moet je niet gebruiken om het licht te schakelen omdat deze (meestal aangeduid met *) gebruikt wordt voor de front en sluitverlichting van de trein.
Of de functie decoder de totale stroom kan leveren is afhankelijk hoeveel leds er in totaal gebruikt worden.
Bij kant en klare strips die bij de vakhandel te koop zijn zijn de leds in serie geschakeld en is het verbruik ongeveer 15 รก 20 millie amp, de uitgang van de functe decoder is vaak max. 1 amp zodat dat geen probleem mag zijn (raadpleeg handleiding),
Het is mogelijk dat wanneer je een decoder hebt met meerder uitgangen, deze appart te schakelen zodat je de wagons onderling kunt appart kunt schakelen.


Gr Piet

eetwer:
Hallo Piet

Dank voor je uitleg ik zal de volgende keer in de winkel kijken naar de strips. Wat is volgens jou de beste manier om stroom van de ene wagon naar de andere te trekken. Wat voor stekkertjes zou jij gebruiken?

Groeten Eetwer

Jan Postema:
Kijk maar eens bij Digirails

http://www.digirails.nl/

en bij Floodland

http://www.floodland.nl/aim/info_planv_le1035_1.htm


vrg Jan

P.Heinst:
Hallo Eetwer,

Ik heb zojuist even gekeken bij mijn VT 11.5
De stroomafnme bij de wagons komt vanaf de wielen, dit is meestal zo maar hier zijn niet de gebruikelijke stroomafnemers gebruikt die over de assen slepen maar de stroomafnemers zijn aan de zijkant geplaatst waar de aspunten van de wielen in zijkant drukken en nu weet ik niet meer of ik deze er zelf ingezet hebt of dat deze er al in zaten, dacht dat ze in zaten maar zeker weet ik het niet meer, deze zijn moeilijker te verkrijgen denk ik.
slepers op de assen kun je niet gebruiken (bij die ik heb) omdat de assen van kunsstof zijn.
in het allerlaatse geval kun je nog altijd de stroom van de motorwagen en van de eindwagen afhalen omdat deze wel stroom afnemen.
Eindwagen heeft ook een eigen functie decoder voor de sluitverlichting of als je ander om rijd frondverlichting.

Wat gebruik je als stekkers? iets wat zo klein mogelijk is, even zoeken of improviseren door bv twee busjes te nemen die men ook wel een op de print soldeert en waarin dan een draadje gestoken kan worden en deze dan onder de wagen te lijmen (eerst draadjes er aan solderen die naar de strips lopen) en het dunne draadje met het stekkertje onder de koppeling door te laten lopen. Wel op letten dat je bij alle dan de zelfde aansluiting maakt (kleur) omdat er ander mogelijk kortsluiting kan optreden als je de linker aan de rechter maakt en omgekeerd.

Gr Piet

Navigatie

[0] Berichtenindex

[#] Volgende pagina

Naar de volledige versie