Auteur Topic: Seinen wissels sturen  (gelezen 16288 keer)

Offline Spar

  • Nieuw lid
  • *
  • Berichten: 77
  • Waardering: 0
Seinen wissels sturen
« Gepost op: 2012-03-24, 20:12:57 »
Hallo allen,

Ik heb het er al eerder over gehad maar het kwartje is nog niet gevallen.
Ik ben ook naar Railroad dag in Den Bosch geweest het was zeer interessant maar helaas zijn we niet tot de details kunnen komen, mogelijk komt er een vervolg, maar dan hoop ik al weer wat meer te begrijpen.

Ik heb er een voorbeeldje bij gedaan van wat ik wil dat er gebeurd, ik wil de seinen naar richting oost laten wisselen van beeld naar dat wat er op de baan gebeurd, van spoor west naar spoor oost over spoor 1 of spoor 2.
Ik heb zelf al vele pogingen gedaan maar tot op heden niets dat lukt.

Ik hoop dat iemand zich hier over wilt beraden.

M.v.g. John

 
Digitrax DCS200, 8Amp. BLD168
DS64, PM42, BD4, SE8C
Win7pro, RR&Co Gold 10,0
Swiss Railroad N-Spoor
Z21 Black van N naar H0 spoor Roco

Offline P.Heinst

  • Administrator
  • Veteraan
  • ****
  • Berichten: 2.251
  • Waardering: 28
    • home page
Re:Seinen wissels sturen
« Reactie #1 Gepost op: 2012-03-24, 20:35:36 »
Hallo John.

Vanavond niet veel tijd maar wil wel even een kort tip geven.

Als ik het zo bekijkt dan zijn aan de blokken geen seinen toegevoegd (links en rechts in de blokken), als je dat hebt gedaan dan geef je het geplaatse sein op de baan hetzelfe adres en dan zal deze met de blokken meegaan. Dit kunnen twee begrips seinen zijn maar ook vier of nog andere, bij meer als twee begrips heb je ook meerder adressen nodig. Vergelijkbaar met bv een kruiswissel daar heb je ook twee adressen nodig.

Volgens mij is er ergens in een van de draadjes al iets over geschreven, als het niet lukt dan kom ik er nog op terug


Gr Piet
Roco rijder met 1 multimaus pro en multimaus als slave, RouteControl,  Multizentrale pro en Z21 als digitalesysteem/versterker, 4x booster, remgenerator en Rocomotion en Train-controller Gold 10.0 laatste versie als besturing en Roco 10785 als terugmeldsysteem samen Littfinski bezetmelders

Offline Spar

  • Nieuw lid
  • *
  • Berichten: 77
  • Waardering: 0
Re:Seinen wissels sturen
« Reactie #2 Gepost op: 2012-03-24, 23:26:18 »
Hallo Piet,

Misschien zoek ik het in de moeilijke hoek maar als ik een sein met een bloksein het zelfde nummer geeft dan vraagt  Docter railroad of dit wel de bedoeling is, dus heb ik alleen het losse sein geplaatst.
Het schijnt mogelijk te zijn dat je met een vertraging een wissel om te zetten en dan het sein op groen/geel,groen te laten gaan voordat de trein begint te rijden.
 


Ik hoor het graag

M.v.g. John

 
« Laatst bewerkt op: 2012-03-25, 15:28:09 door Take-N-Train »
Digitrax DCS200, 8Amp. BLD168
DS64, PM42, BD4, SE8C
Win7pro, RR&Co Gold 10,0
Swiss Railroad N-Spoor
Z21 Black van N naar H0 spoor Roco

Offline P.Heinst

  • Administrator
  • Veteraan
  • ****
  • Berichten: 2.251
  • Waardering: 28
    • home page
Re:Seinen wissels sturen
« Reactie #3 Gepost op: 2012-03-25, 19:27:17 »
Hallo John.

Ik heb eeb voorbeeld gemaakt in word, bijgevoegd

Treinen kun je met vertraging laten starten


Gr Piet
« Laatst bewerkt op: 2012-03-27, 20:24:59 door P.Heinst »
Roco rijder met 1 multimaus pro en multimaus als slave, RouteControl,  Multizentrale pro en Z21 als digitalesysteem/versterker, 4x booster, remgenerator en Rocomotion en Train-controller Gold 10.0 laatste versie als besturing en Roco 10785 als terugmeldsysteem samen Littfinski bezetmelders

Offline Spar

  • Nieuw lid
  • *
  • Berichten: 77
  • Waardering: 0
Re:Seinen wissels sturen
« Reactie #4 Gepost op: 2012-03-27, 19:57:02 »
Hallo Piet,

Als ik het goed begrijp vul je bij het blok alleen het nummer in en niet het digitale systeem.
Als ik het zo doet dan wisselt wel het sein van het blok maar niet het los staand sein met het zelfde nummer.

M.v.g. John
Digitrax DCS200, 8Amp. BLD168
DS64, PM42, BD4, SE8C
Win7pro, RR&Co Gold 10,0
Swiss Railroad N-Spoor
Z21 Black van N naar H0 spoor Roco

Offline P.Heinst

  • Administrator
  • Veteraan
  • ****
  • Berichten: 2.251
  • Waardering: 28
    • home page
Re:Seinen wissels sturen
« Reactie #5 Gepost op: 2012-03-27, 20:19:57 »
Hallo John,

Goed opgemerkt, ook daar moet het digitale systeem worden ingevuld, foutje van mijn kant, sorry
zal het wijzigen.
Is al gedaan

Gr Piet
« Laatst bewerkt op: 2012-03-27, 20:25:57 door P.Heinst »
Roco rijder met 1 multimaus pro en multimaus als slave, RouteControl,  Multizentrale pro en Z21 als digitalesysteem/versterker, 4x booster, remgenerator en Rocomotion en Train-controller Gold 10.0 laatste versie als besturing en Roco 10785 als terugmeldsysteem samen Littfinski bezetmelders

Offline Spar

  • Nieuw lid
  • *
  • Berichten: 77
  • Waardering: 0
Re:Seinen wissels sturen
« Reactie #6 Gepost op: 2012-03-28, 08:49:53 »
Hallo Piet,

Op deze manier werkt het goed, maar als ik doctor Railroad laat controleren dan blijft hij de fout melding geven dat er twee seinen zijn met het zelfde adres en de zelfde naam.
Hoe kan ik dit oplossen?

M.v.g. Groet John
Digitrax DCS200, 8Amp. BLD168
DS64, PM42, BD4, SE8C
Win7pro, RR&Co Gold 10,0
Swiss Railroad N-Spoor
Z21 Black van N naar H0 spoor Roco

Offline P.Heinst

  • Administrator
  • Veteraan
  • ****
  • Berichten: 2.251
  • Waardering: 28
    • home page
Re:Seinen wissels sturen
« Reactie #7 Gepost op: 2012-03-28, 13:09:10 »
Hallo John,

Weet ik zo niet moet me er eerst even verdiepen, of is het mogelijk zo dat je in een blok aan de rechterkant en aan de linkerkant een sein in hebt gegeven en van hetzelfde adres hebt voorzien.

Het sein aan iedere zijde heeft zijn eigen adres.

Gr Piet
Roco rijder met 1 multimaus pro en multimaus als slave, RouteControl,  Multizentrale pro en Z21 als digitalesysteem/versterker, 4x booster, remgenerator en Rocomotion en Train-controller Gold 10.0 laatste versie als besturing en Roco 10785 als terugmeldsysteem samen Littfinski bezetmelders

Offline Spar

  • Nieuw lid
  • *
  • Berichten: 77
  • Waardering: 0
Re:Seinen wissels sturen
« Reactie #8 Gepost op: 2012-03-28, 18:01:10 »
Hallo Piet,

Het sein staat aan de zelfde zijde als van het blok.

De rede om een sein voor mij is dat ik het zo natuur getrouw wil laten verlopen.
Als er een trein moet vertrekken van een spoor dat dan eerst het wissel om gaat en dan pas het sein op groen/geel gaat an dan pas de trein gaat rijden.
Wordt het vanuit het blok geregeld dan vertrek de trein direct na het veranderen van het sein.
Daarom wil ik het sein er extra bij hebben en dan hoef ik niet het sein vanuit het blok te gebruiken.

In afwachting

M.v.g. John
Digitrax DCS200, 8Amp. BLD168
DS64, PM42, BD4, SE8C
Win7pro, RR&Co Gold 10,0
Swiss Railroad N-Spoor
Z21 Black van N naar H0 spoor Roco

Offline P.Heinst

  • Administrator
  • Veteraan
  • ****
  • Berichten: 2.251
  • Waardering: 28
    • home page
Re:Seinen wissels sturen
« Reactie #9 Gepost op: 2012-03-28, 20:32:16 »
Hallo John,

Je geeft aan dat Railroad aangeeft dat er twee seinen zijn met hetzelfde adres en de naam (de naam is minder belangrijk), als er twee met hetzelfde adres zijn dan moeten die ergens staan, dus ik bedoel mogelijk twee seinen die hetzelfde adres hebben en niet het sein dat je erbij hebt gezet, dat maak niet uit waar die staat en is ook niet van belang, het zijn de seinen die in een blok zitten.

Eerst een opmerking die mogelijk verkeerd wordt begrepen, de seinen die je erbij plaatst (niet de seinen in het blok) zijn alleen maar te verfraaing en doen verder niets met het programma.
De seinen die in het blok staan die bepalen of een voorliggende stukje rails vrij is en of de trein kan worden gestart, ook als je deze niet hebt geplaatst in het blok dan werkt het programma daar inwendig wel mee.
Als je een trein met vertraging wilt starten, dus als het bloksein op groen gaat moet de bestuurder (machinist) nog de gelegenheid krijgen om de trein in zijn versnelling te zetten en dan langzaam wegrijden (bv 3 sec later nadat het sein op groen is gegaan).
Dit kun je met de instellingen in het programma regelen, al wil je ook 5 minuten wachten, het kan allemaal maar gaat niet via het sein dat je als verfraaing op de baan zet.

Even een opmerking, ik kan op het plaatje dat je van Railroad dat je in een eerder geplaatst berichtje hebt gezet niet goed zien wat voor een signaal dat er is geplaats maar kan het zo zijn dat er een sein is geplaatst dat meer dan twee mogelijkheden heeft (dus meer als alleen maar rood en groen of een armsein met meer dan horizontaal of omhoog) in dat geval heb je voor het sein meer als een adres nodig, dus bv twee verschillende adressen, dit zou een verklaring kunnen zijn dat er een sein is die twee adressen nodig heeft en nu nog tweemaal hetzelfde adres heeft.
Het sein staat in het hokje 8 van boven  en 52 vanaf links

Gr Piet
« Laatst bewerkt op: 2012-03-28, 20:54:21 door P.Heinst »
Roco rijder met 1 multimaus pro en multimaus als slave, RouteControl,  Multizentrale pro en Z21 als digitalesysteem/versterker, 4x booster, remgenerator en Rocomotion en Train-controller Gold 10.0 laatste versie als besturing en Roco 10785 als terugmeldsysteem samen Littfinski bezetmelders

Offline Spar

  • Nieuw lid
  • *
  • Berichten: 77
  • Waardering: 0
Re:Seinen wissels sturen
« Reactie #10 Gepost op: 2012-04-03, 09:38:08 »
Hallo Piet,

Ik heb op het form van RR&Co de vraag gesteld en heb met Dick Pool een stukje doorgenomen.
Het inrij sein voor wissel 9 en 10 heb ik werkend gekregen.
Zie de instellingen.

M.v.g. John
Digitrax DCS200, 8Amp. BLD168
DS64, PM42, BD4, SE8C
Win7pro, RR&Co Gold 10,0
Swiss Railroad N-Spoor
Z21 Black van N naar H0 spoor Roco

Offline P.Heinst

  • Administrator
  • Veteraan
  • ****
  • Berichten: 2.251
  • Waardering: 28
    • home page
Re:Seinen wissels sturen
« Reactie #11 Gepost op: 2012-04-03, 13:41:21 »
Hallo John,

Ik begrijp het probleem nog steeds niet, in je eerste vraag in dit draadje heb je het over dat een sein op rood staat en dat de trein daarvoor stopt.
Nu zie ik dat je ook een heel ander plan laat zien (ik zie dat aan de vele wissels die er in zitten) dan dat je in het plaatje laat zien, dit geeft aan dat je een klein plan hebt waar je een lok tussen twee blokken heen en weer laat rijden en dat dat niet geheel naar wens gaat.

Om een sein te schakelen heb je niet zo'n schakeling nodig, als een wissel niet op de normale manier geschakeld wordt in het plan dan is er iets anders aan de hand.

Mogelijk zie ik het verkeerd maar dit snap ik niet helemaal, niet de schakeling die nu gemaakt is maar het probleem, met de opdrachten 0f, and, or enz kun je alles maken maar de vraag is of niet anders kan, dus eenvoudiger.

Als je wilt, leg het nog een keer voor en dan met het gehele plan en wat exact de bedoeling is.

Gr Piet
« Laatst bewerkt op: 2012-04-03, 20:04:41 door P.Heinst »
Roco rijder met 1 multimaus pro en multimaus als slave, RouteControl,  Multizentrale pro en Z21 als digitalesysteem/versterker, 4x booster, remgenerator en Rocomotion en Train-controller Gold 10.0 laatste versie als besturing en Roco 10785 als terugmeldsysteem samen Littfinski bezetmelders