Auteur Topic: Even voorstellen...  (gelezen 1059 keer)

Offline rcraane

  • Nieuw lid
  • *
  • Berichten: 6
  • Waardering: 0
Even voorstellen...
« Gepost op: 2024-01-10, 10:51:45 »
Goedemorgen beste forumleden,
Mijn naam is René Craane en met ingang van gisteren ben ik lid van dit mooie forum. Ik ben 65 jaar en van kinds af aan via mijn vader opgegroeid met modelbanen. Eerst Trix H0 met een groene V36 en een rode DB200 (ik hoop dat ik dit goed verwoord). Daarna Minitrix en Fleischmann H0. Allemaal weggedaan en natuurlijk spijt van gekregen. Zo'n 15 jaar geleden wat Minitrix en Roco materiaal gekocht maar niet echt meer wat mee gedaan. Nu maar eens uit de opslag gehaald en aangesloten (multicentralepro, blauwe muis en 5 dcc loks). En wat schetst mijn verbazing, aansluiten en rijden zonder mankeren! Ik heb hier thuis niet de ruimte voor een grote vaste plaat en wil me vooral eens verdiepen in de digitale kant met pc aansturing. Zoekend naar informatie stuitte ik op jullie forum. Genoeg leesmateriaal.
Hartelijke groet en tot in het forum,
René Craane

Offline denobis

  • Ervaren lid
  • ****
  • Berichten: 853
  • Waardering: 16
  • Ik rijd met iTrain, dinamo,roco,piko.pbmodels etc.
Re: Even voorstellen...
« Reactie #1 Gepost op: 2024-01-10, 10:57:37 »
welkom Renee.
Ik stuur digitaal aan met iTrain en dat werkt nu perfect.
Heeft wel een wat steile leercurve dat wel.
Koploper is een dood spoor daar de maker van het programma reeds lang overleden is en de kernel in zijn graf heeft mee genomen (word dus niet meer geüpdatet).
Bij mij rijden er nu 8 treinen op 4 sporen En ben nu bezig de wissels te automatiseren.
Op dit moment is iTrain het meest gebruikten en uitgebreide programma.
Er is ook een speciaal forum ter ondersteuning.
Succes.
« Laatst bewerkt op: 2024-01-10, 14:10:12 door denobis »
Momenteel bezig met Scenery.

Met vriendelijke groet
Hans

Offline Dirk Baas

  • Ervaren lid
  • ****
  • Berichten: 798
  • Waardering: 12
  • Ik vertel niet in welk wagonnetje mijn geld zit.
Re: Even voorstellen...
« Reactie #2 Gepost op: 2024-01-10, 17:06:29 »
Welkom René,


Welkom in deze schare van herintreders.
Wat ik zo lees, lukt het je e.e.a. te automatiseren/digitaliseren.
Mochten er vragen opborrelen, spui ze hier en wellicht zal iemand erop reageren en trachten te helpen.
Gr,

"Malle Pietje" 🤨 Volgens mijn vrouw)
🚂

DCC X-Bus, SPROG II/Decoder pro, 10761, mod I en mod II + Multimaus, Maus R2/3🙀 🚂. Begonnen met een houten duwtrein, daarna met opwindtreinen (Märklin en Bing), na deze opwindend periode op elektrische treinen (3-rail en LIMA/JOUEF) overgestapt en via een uitstapje naar LGB over op ROCO DCC.
Binnenkort aan de rollator.
Nu bezig met drie modulebakken, waarvan één als fiddle-yard wordt ingericht.

Offline ArievH

  • Forum lid
  • ***
  • Berichten: 402
  • Waardering: 5
  • Geleidt door de Bovenleiding
Re: Even voorstellen...
« Reactie #3 Gepost op: 2024-01-10, 20:12:41 »
Welkom René, er is hier inderdaad veel te lezen. suk6 met het oriënteren naar een passend digitaal systeem.
Met vriendelijke groet,
Arie,

Roco Z21 (zwarte), (Rode) Multimaus, Fleischmann, TrainController Gold, Digitrax, Digikeijs,  baan in opbouw.

Offline P.Heinst

  • Administrator
  • Veteraan
  • ****
  • Berichten: 2.250
  • Waardering: 28
    • home page
Re: Even voorstellen...
« Reactie #4 Gepost op: 2024-01-10, 20:52:09 »
Hoi Rene,
Ook nogmaals welkom op het forum.
Het zoeken naar een passende digitale systeem kan ik jouw het volgende advies geven, het kan bij jouw eenvoudig , jij heb een prima centrale in de vorm van jouw multicentrale pro met bij behorende multimaus pro , draadloze blauwe muis, je kunt de multicentrale pro via usb aansluiten op je pc en dan kun je gratis op de site van Roco het programma rocomotion 5,9 grats downlaoden en dan  kun je een complete digitale baan op je Pc samenstellen, rocomotion is een afgeleide programma van het bekende programma traincontroller, een prima mogelijk om te starten met weinig investering alleen nog wat terugmelders en wisselaandrijvingen kopen die altijd nodig hebt, als je later meer wilt kun je met rocomotion probleem overstappen op traincontroller die verkrijgbaar is in 3 versies waarvan de Gold uitvoeren het parade paardje is (niet de goedkoopste) maar zeker het allerbeste en meest uitgebreide wat er is en wordt ondersteund door een eigen forum in Duits of Engels en heeft 23348 gebruikers.
Zijn er vragen stel ze gewoon op dit forum en er is altijd wel iemand die antwoord.
Gr Piet
« Laatst bewerkt op: 2024-01-10, 20:56:14 door P.Heinst »
Roco rijder met 1 multimaus pro en multimaus als slave, RouteControl,  Multizentrale pro en Z21 als digitalesysteem/versterker, 4x booster, remgenerator en Rocomotion en Train-controller Gold 10.0 laatste versie als besturing en Roco 10785 als terugmeldsysteem samen Littfinski bezetmelders

Offline rcraane

  • Nieuw lid
  • *
  • Berichten: 6
  • Waardering: 0
Re: Even voorstellen...
« Reactie #5 Gepost op: 2024-01-10, 22:40:48 »
Beste mensen,
Dank voor een warm welkom. Ik heb inmiddels Rocomotion gedownload en geïnstalleerd. Dankzij het forum de USB connectie kunnen leggen. Daar kun je gemakkelijk 'het spoor' bijster raken ;-). @Piet, dank voor je advies. Ik vroeg mij namelijk af of de MultiZentralePro niet te oud was. Maar niet dus en dat is mooi. Nu eens ontdekken wat ik er allemaal mee kan. 

Offline P.Heinst

  • Administrator
  • Veteraan
  • ****
  • Berichten: 2.250
  • Waardering: 28
    • home page
Re: Even voorstellen...
« Reactie #6 Gepost op: 2024-01-10, 22:57:36 »
Rene,
Ook kun je het programma train programmeren downloaden en samen met rocomotion gebruiken , hiermee kun je de basis instellingen van je cv van de decoder instellen.
Van beide programma's is onder de rubriek handleidingen een Nederlandse handleiding te vinden.
Beide zijn natuurlijk eenvoudige programma's maar voldoende om de eerste beginselen van het digitale gebeuren te doorgronden en zonder veel kosten te maken, succes.

Ps. Weet niet zeker of het programma ztrain programmeren ook nog op de site van Roco staat  als dat niet meer zo is dan kan ik kijken of ik deze nog ergens hebt,   laat maar weten of je kunt vinden of niet
Gr Piet
« Laatst bewerkt op: 2024-01-10, 23:07:41 door P.Heinst »
Roco rijder met 1 multimaus pro en multimaus als slave, RouteControl,  Multizentrale pro en Z21 als digitalesysteem/versterker, 4x booster, remgenerator en Rocomotion en Train-controller Gold 10.0 laatste versie als besturing en Roco 10785 als terugmeldsysteem samen Littfinski bezetmelders

Offline rcraane

  • Nieuw lid
  • *
  • Berichten: 6
  • Waardering: 0
Re: Even voorstellen...
« Reactie #7 Gepost op: 2024-01-12, 12:23:35 »
Ha Piet,

Ik heb op CD ROM een oudere freeware versie van train programmer en op de site van Roco kan ik de laatste versie niet meer vinden dus graag als je versie 7 nog ergens hebt.
Groet, René

Offline P.Heinst

  • Administrator
  • Veteraan
  • ****
  • Berichten: 2.250
  • Waardering: 28
    • home page
Re: Even voorstellen...
« Reactie #8 Gepost op: 2024-01-12, 12:57:23 »
Rene,

Op de site van roco zit de versie Rocomotion 5,9 A1 een beetje verstopt, je moet in het archive van Roco zijn, klik maar op de onderstaande link.

https://www.roco.cc/rde/downloads-archiv/multizentralepro en dan bijna onderaan bij Rocomotion

En dan bijna onderaan bij
Rocomotion Software - Upgrade v.5.9 A1: "Rocomotion_59_A1.zip"


het programmer zit volgens mij bij de de downlaod bij in als het niet zo is dan even laten weten, een link naar de handleiding hier onder.
https://www.roco.cc/documents/uploads/service/downloads/multimaus/Kurzbeschreibung_Rocomotion.pdf

Gr Piet
« Laatst bewerkt op: 2024-01-12, 13:26:13 door P.Heinst »
Roco rijder met 1 multimaus pro en multimaus als slave, RouteControl,  Multizentrale pro en Z21 als digitalesysteem/versterker, 4x booster, remgenerator en Rocomotion en Train-controller Gold 10.0 laatste versie als besturing en Roco 10785 als terugmeldsysteem samen Littfinski bezetmelders

Offline rcraane

  • Nieuw lid
  • *
  • Berichten: 6
  • Waardering: 0
Re: Even voorstellen...
« Reactie #9 Gepost op: 2024-01-12, 13:36:50 »
Ha Piet,

Gevonden en tpsetup zit er inderdaad bij. Dank.
Groet,
René

Offline rcraane

  • Nieuw lid
  • *
  • Berichten: 6
  • Waardering: 0
Re: Even voorstellen...
« Reactie #10 Gepost op: 2024-01-13, 11:21:17 »
Ha Piet,

Als je toch even wil kijken naar jouw versie van TP? De beide versies die ik nu heb (download Roco en CDrom) zijn beiden demoversies. Alvast dank.
groet,
René

Offline P.Heinst

  • Administrator
  • Veteraan
  • ****
  • Berichten: 2.250
  • Waardering: 28
    • home page
Re: Even voorstellen...
« Reactie #11 Gepost op: 2024-01-13, 11:29:53 »
Hoi Rene,
Volgens mij zijn dit complete versie, ze zijn door Freiwalt gemaakt op basis van traincontroller bronz en daar is normaal een code voor nodig of te gebruiken als demo versie maar voor Roco is deze zonder code vrijgegeven en vandaar dat er demo versie staat maar gewoon te gebruiken als volledige versie.
Ik heb deze nu niet meer op mijn pc staan maar dan moet ik deze er maar weer eens opzetten en kijken, laat nog wel horen als het anders is en de cd moet ik ook nog ergens in de kast hebben liggen.

De cd is een complete versie, dat weet ik zeker want die heb ik jaren gebruikt ook met de multicentrale pro, er bestaan van de cd 2 versies , een versie 5,8 die is te gebruiken met de voorloper van de multicentral en daar heb je een seriële poort voor nodig en de latere versie 5,9 en die is voor de multicenyrale pro met usb aansluiting, ik heb beide gebruik
Gr Piet
« Laatst bewerkt op: 2024-01-13, 11:35:41 door P.Heinst »
Roco rijder met 1 multimaus pro en multimaus als slave, RouteControl,  Multizentrale pro en Z21 als digitalesysteem/versterker, 4x booster, remgenerator en Rocomotion en Train-controller Gold 10.0 laatste versie als besturing en Roco 10785 als terugmeldsysteem samen Littfinski bezetmelders

Offline P.Heinst

  • Administrator
  • Veteraan
  • ****
  • Berichten: 2.250
  • Waardering: 28
    • home page
Re: Even voorstellen...
« Reactie #12 Gepost op: 2024-01-13, 11:59:09 »
Rene,

ik heb even gekeken naar wat ik nu op de pc heb staan en dat is gewoon de volledige versie van 5,9 zie afbeelding , alleen is daar de multicentrale pro online omdat ik deze niet meer aangesloten heb op mijn pc, deze moet wel aangesloten zijn op de pc en verbinding hebben via usb anders krijg je bi het inrichten alleen maar com poorten te zien en je moet usb hebben

zie bijlge van mijn oude banenplan met de multicentrale,

gr piet
« Laatst bewerkt op: 2024-01-13, 12:00:44 door P.Heinst »
Roco rijder met 1 multimaus pro en multimaus als slave, RouteControl,  Multizentrale pro en Z21 als digitalesysteem/versterker, 4x booster, remgenerator en Rocomotion en Train-controller Gold 10.0 laatste versie als besturing en Roco 10785 als terugmeldsysteem samen Littfinski bezetmelders

Offline rcraane

  • Nieuw lid
  • *
  • Berichten: 6
  • Waardering: 0
Re: Even voorstellen...
« Reactie #13 Gepost op: 2024-01-17, 20:57:56 »
Hoi Piet,

Even een paar drukke treinloze dagen gehad. Ik heb Rocomotion lopen via USB en dat werkt prima. Het is trainprogrammer die ik niet goed werkend krijg. Maar dat kan zeker ook aan mij liggen. Ik ga me eerst eens verdiepen in jouw handleiding hier op de site. Mooi banenplan trouwens  :).

Groet,

René