Dutch Roco Forum

Digitaal => Digitaal Algemeen => : sjef hoenjet 2011-11-15, 19:01:32

: terugmelding
: sjef hoenjet 2011-11-15, 19:01:32
Hallo,
Op dit moment lukt het mij niet om de terugmelding via rocomotion te laten lopen.
Zal proberen te schetsen wat ik gedaan heb:
heb de baan aangesloten op de 10830 van de multimaus pro, en via usb aan de pc.
De wissels heb ik aangesloten op de 10758 waarbij ik een viertal van deze aanstuur met een 10764 die ik verbonden heb met een kabel  10757 met de 10830.Verder is er nog een 10767 keerlusmodule aangesloten. De baanspanning is dus aangesloten op de 10830 net als het losse programmeerspoor, dew issels krijgen hun stroom van de 10764.
Het geheel werkt prima, kan de loks zowel met de lokmuis als via pc bedienen. Dit geldt ook voor de wissels.
 Nu wil ik graag blokken gaan maken. Heb hiervoor de GBM-8 van Littfinski aangesloten aan de 10787 die met een platte kabel aangesloten is aan de 10830. Ook dit werkt, maar gedeeltelijk. Als de lok een blok inrijdt krijg ik op de 10787 wel een signaal dat het spoor bezet is, maar niet in rocomotion. Heb in rocomotion het blok goed aangemaakt, geef aan dat de trein het blok niet mag binnenrijden, maar gebeurd toch.
Nu lees ik in de handleiding dat de 10764 dat die niet gekoppeld mag worden aan een 10830 omdat dit onherroepelijk problemen zou opleveren. Echter met uitzondering van de ontbrekende terugmelding gaat het prima. Zal ik dan alle 10764 (3 stuks) moeten vervangen door de 10765? Of doe ik gewoon iets anders fout?
Groet Sjef
: Re:terugmelding
: GerardWassink 2011-11-15, 19:15:14
Hi Sjef,

Volgens deze pagina (http://www.ldt-infocenter.com/english/gbm8_e.htm) moet dat inderdaad gewoon kunnen.

Zie ook dit draadje op BNLS (http://forum.beneluxspoor.net/index.php?topic=4169.0) voor iemand die het ook heeft toegepast.

Wellicht dat Piet je kan helpen. Van belang lijkt me daarbij ook om te weten hoe je in rocomotion de definities hebt opgegeven.

Gerard
: Re:terugmelding
: P.Heinst 2011-11-15, 20:16:59
Hallo Sjef,

Het aansluiten van de 10764 zal volgens mij niet het probleem zijn dat er geen terugmelding komt op het scherm.
Roco  geeft aan dat de 10764 niet mag worden gekoppeld aan de interface maar bij de oude werd het ook gedaan en dat heeft bij de meeste geen problemen opgeleverd.
Wel is het zo dat roco daar geen garantie op geeft en dat het eigen risico is, maar dat even terzijde van het probleem.

Als ik het goed begrijp heb je wel een signaal op de 10787 dat het spoor bezet is.
Je schrijft dat je graag blokken wilt gaan maken, mogelijk hierop aansluiten heb ik dan de vraag, hoe heb je die gemaakt, hoeveel melders heb je er in staan en welke adressen heb je deze blokken gegeven en heb je deze blokken ook gekoppeld aan het digitale systeem.
Daar bedoel ik mee, heb je in de editor mode de eigenschappen van een blok opgeroepen op een melder geklikt en vervolgens bij Anschluss (dit wordt wel eens vergeten) ook het digitale systeem opgegeven en de juiste adressen en ingangen.
Eventueel bij gebruik van meerdere 10787 deze ook op het juiste adres geprogrammeerd.

Kijk maar een of dit een aanzet is om het probleem op te lossen.
Als het niet lukt zou ik mogelijk dan wel graag het banen plan willen hebben zodat ik kan zien wat er niet juist is, dan wel graag de 2 files een met de aanduiding (naam) .yro en een met (naam) .yrs
De een is het banenplan en de andere de instellingen die er bij hoort Kun je naar mijn prive Email sturen.

Gr Piet
: Re:terugmelding
: sjef hoenjet 2011-11-15, 20:29:33
Hallo Piet,
Bedankt alvast voor de uitvoerige uitleg.
Heb tot op dit moment maar 1 blok gemaakt. Krijg wel melding op de 10787 dat het spoor bezet is, maar niet op rocomotion.
Heb het blok in rocomotion aangemaakt onder werkzeuge de traffic box. dan dubbelklik op blok, bij melder staat dan 1a en 1b. Dubbelklik op 1a, dan krijg je kontactmelder en dan deze ingesteld volgens de handleiding (adres, verbinding verbroken, verbinding hersteld). Dat ook voor 1b gedaan.
Als je dan naar tab block ga, kan ik daar het block sperren, en ausfahrt nach links en ausfahrt nach rechts sperren. Dat heb ik om de beurt en uiteindelijk allen tegelijk gedaan. De lok rijd echter gewoon het blok in, krijg melding op 10787 maar niet op scherm en rijdt er ook gewoon weer uit.

Groet Sjef
: Re:terugmelding
: P.Heinst 2011-11-15, 20:34:08
sjef,

Vertel hier een iets meer over , dit begrijp ik niet

(adres, verbinding verbroken, verbinding hersteld).

Gr Piet
: Re:terugmelding
: sjef hoenjet 2011-11-15, 21:20:55
Hallo Piet,
Ik maak een blok aan in werkzeuge en dan traffic box.
Dan dubbelklik op het betreffende blok en krijg ik block-block1.
hierin zitten drie tabs, allgemeines, Melder en Signale.
Dan open ik de tab Melder en krijg Block1a en Block 1b.
Ik dubbelklick op block 1a en er opent een nieuw schermpje met kontaktmelder block 1a.
Hij neemt dan het adresse en eingang.
Dan Einstellen en dan moet het anlagenbetrieb ruhen, dan krijg je een volgend scherm met alle verbindungen trennen en weiter en dan rückmelder wieder anschliessen.
Dat doe ik dan ook voor de 1b. Je ziet dan op de 10787 dat de lampjes eerst in serie oplichten en dan kiest hij het eerste lampje wat even blijft branden( zelfde lampje brand ook als de lok er later overheen rijdt)
Groet Sjef
: Re:terugmelding
: P.Heinst 2011-11-15, 23:03:24
Hallo sjef,

Ik kom er morgen op terug en maak even een verhaaltje hoe het moet, zoals je nu het opgeschreven hebt is het niet goed. (altans zoals ik het begrijp wat je schrijft)

Tot morgen .

Gr Piet
: Re:terugmelding
: Frank 2011-11-16, 10:48:59
Goede morgen,
Ik lees "Roco geeft aan dat de10764 niet mag worden gekoppeld aan de interface." Ik heb al ruim een jaar de roco 10764 gekoppeld aan een interface S88XPressNetLI v 1.0  van Rosoft.
Wat kan dit voor gevolgen hebben?
Groet Frank
 
Hallo Sjef,

Het aansluiten van de 10764 zal volgens mij niet het probleem zijn dat er geen terugmelding komt op het scherm.
Roco  geeft aan dat de 10764 niet mag worden gekoppeld aan de interface maar bij de oude werd het ook gedaan en dat heeft bij de meeste geen problemen opgeleverd.
Wel is het zo dat roco daar geen garantie op geeft en dat het eigen risico is, maar dat even terzijde van het probleem.

Als ik het goed begrijp heb je wel een signaal op de 10787 dat het spoor bezet is.
Je schrijft dat je graag blokken wilt gaan maken, mogelijk hierop aansluiten heb ik dan de vraag, hoe heb je die gemaakt, hoeveel melders heb je er in staan en welke adressen heb je deze blokken gegeven en heb je deze blokken ook gekoppeld aan het digitale systeem.
Daar bedoel ik mee, heb je in de editor mode de eigenschappen van een blok opgeroepen op een melder geklikt en vervolgens bij Anschluss (dit wordt wel eens vergeten) ook het digitale systeem opgegeven en de juiste adressen en ingangen.
Eventueel bij gebruik van meerdere 10787 deze ook op het juiste adres geprogrammeerd.

Kijk maar een of dit een aanzet is om het probleem op te lossen.
Als het niet lukt zou ik mogelijk dan wel graag het banen plan willen hebben zodat ik kan zien wat er niet juist is, dan wel graag de 2 files een met de aanduiding (naam) .yro en een met (naam) .yrs
De een is het banenplan en de andere de instellingen die er bij hoort Kun je naar mijn prive Email sturen.

Gr Piet

: Re:terugmelding
: P.Heinst 2011-11-16, 11:08:34
Frank

Dit is een andere aansluiting, hier wordt bedoeld de 10764 aan de nieuw interface 10830 van roco.

Gr Piet
: Re:terugmelding
: P.Heinst 2011-11-16, 11:15:14
Sjef,

Ik heb even een verhaaltje gemaakt in in een pdf bestand bij gevoegd .

Kijk maar een of je het kunt volgen en laat het weten of het lukt anders zoeken we verder.

Je hebt een vrij grote baan volgens het plan, mogelijk kun je beter een ander volgorde keizen voor je terugmelders.
Overigens zijn dez 10787 met littfinski een prima oplossing maar in een ander vorm kan op den duur wel een goedkoper zijn maar dat is afhankelijk hoever je wilt gaan met je baan

Sjef ik heb er ook een afbeelding bij gedaan waar op je kunt zien hoeveel blokken dat je ongeveer nodig hebt voor dit plan.
Dit is maar een voorbeeld en verder is het naar eigen idee in te vullen.

Kijk ook eens in je banenplan bij de wissels 41, 42 en 46, deze zijn niet voorzien van de juiste adressen, hier zijn 2 aaneengesloten adressen nodig, ongeveer wat je wel gedaan hebt bij 59 en 60

gr Piet
: Re:terugmelding
: GerardWassink 2011-11-16, 13:01:31
Wauw...

Als ik dit baanplan zo zie, dan denk ik: direct omschakelen naar TrainController (silver of gold). Dat kan makkelijk uit denk ik, vanuit de besparing op de bezetmelders die je kunt realiseren!

Gerard
: Re:terugmelding
: P.Heinst 2011-11-16, 13:12:33
Gerard,

Dat klopt en dat bedoelde ik ook een beetje met de zin,

Overigens zijn dez 10787 met littfinski een prima oplossing maar in een ander vorm kan op den duur wel een goedkoper zijn maar dat is afhankelijk hoever je wilt gaan met je baan

Maar wilde even afwachten en bekijken of dit een bestaand plan is of dat het een voorlopige planning is.

Heel in het kort en met dezelfde melders van roco en littfinski kom je al gauw op een besparing bij dit aantal blokken van  €500.00 tot €600.00 en daar kun je zeker traincontroller voor kopen maar het plan dat ik van Sjef hebt gekregen was alleen maar een sporenplan en er waren geen blokken in getekend.

Gr Piet
: Re:terugmelding
: sjef hoenjet 2011-11-16, 15:55:52
Hallo Piet,
De wissels 1 t/m 33 liggen al, dus zeg maar tussen blok 33/34 en blok 17 is reeds klaar. De wissels en sporen liggen, zijn aangesloten en functioneert. De blokken zijn nog niet gerealiseerd. De baan zal er min of meer ook zo uit gaan zien, kleine wijzigen kunnen altijd nog. Op de sporen in het station heb ik bij de rangeerheuvel geen blokken gemaakt, daarentegen voor blok 17 op de doodlopende opstelsporen wel, die zijn gereserveerd voor de DE1 en DE2-en. Op de foto staat de onderbaan zoals deze nu is. Vanauit beide kanten komen er dan 2 spiralen naar het bovengedeelte. Had zelf een indeling gemaakt waarbij ik in totaal op 44 blokken uitkom, was er alleen nog niet uit hoeveel melders in ieder blok moeten komen. Daarom dacht ik eerst 1 blok aansluiten en kijken hoe het een en ander werkt. Niet dus! Heb een aantal foto's geplaatst van hoe de baan een aantal maanden geleden al was in de rubriek even voorstellen.
Ga vanavond aan de slag met je bestand, denk dat ik het wel snap, maar even in het echt proberen.
Snap de opmerking dat het goedkoper/anders kan even niet helemaal. Betekend dat als je met Traincontroller silver of gold zou werken er minder terugmelders of littfinski's gekocht moeten worden?
Alvast heel erg bedankt

Sjef
: Re:terugmelding
: P.Heinst 2011-11-16, 16:02:19
sjef,

vraag:
Snap de opmerking dat het goedkoper/anders kan even niet helemaal. Betekend dat als je met Traincontroller silver of gold zou werken er minder terugmelders of littfinski's gekocht moeten worden.

even in het kort, moet nu even weg maar leg het straks wel verder uit.

Rocomtion heeft minimaal 2 melders per blok nodig en traincontroller (Gold en/of zilver) maar 1 melder per blok
Dus de helft maar nodig, bij 44 blokken zijn dat dus 44 melders minder nodig, 8 per module is dat 6 modules minder bij een prijs van ongeveer €100.00 (roco + littfinski) per module is dat in totaal €600.00 minder.

Gr Piet
: Re:terugmelding
: GerardWassink 2011-11-16, 18:48:35
Gerard,

Dat klopt en dat bedoelde ik ook een beetje met de zin,

Overigens zijn dez 10787 met littfinski een prima oplossing maar in een ander vorm kan op den duur wel een goedkoper zijn maar dat is afhankelijk hoever je wilt gaan met je baan


Oeps sorry, dat had ik niet begrepen. Ik wilde je niet herhalen....

Gerard
: Re:terugmelding
: P.Heinst 2011-11-16, 19:15:45
Gerard,

Geen enkel probleem, had ik maar iets duidelijker moeten zijn.
Beter 2 x dan niet begrepen.

Gr Piet
: Re:terugmelding
: P.Heinst 2011-11-16, 19:25:42
Sjef,

Ik doe hierbij voorbeelden hoe je de aansluiting maakt met bv rocomotion waar het blok in drie gedeeltes maakt en daarbij ook meer draden moet verwerken
ook een voorbeeld zoals je het kunt aansluiten bij traincontroller, minder draden

een bloklengte is altijd minnimaal zo lang als de langste trein is die je op de baan hebt rijden, er zijn uitzonderingen maar daar komen we later op terug als dat nodig is.

Gr Piet
: Re:terugmelding
: P.Heinst 2011-11-16, 22:46:14
sjef

ik heb je wat info gestuurt via de prive mail over traincontroller, oa hoe je deze kunt downlaoden.

Gr Piet
: Re:terugmelding
: sjef hoenjet 2012-01-12, 19:54:38
Hallo,
Heeft wat langer geduurd dan gepland, maar nu zit er eindelijk vooruitgang in, en die is helemaal te danken aan Piet :) :).
Bijgevoegd de tekening zoals het er nu bij ligt, d.w.z. vanaf blok 25 rechts t/m blok 40 en 1 links moet nog gerealiseerd worden, maar de eerste 24 blokken zijn aangesloten en functioneren, muv blok 7 omdat daar de keerlus inzit.
De eerste 33 wissels werken prima, heb ze wel apart op een 10764 aangesloten.
Ben wel blij dat ik gekozen heb voor alle produkten van roco, is toch een stuk eenvoudiger aan te sluiten.
(tot nu toe in gebruik:10830 en 2x 10764 ieder met eigen trafo, 3x GBM-8, 3x 10787, 5x 10775 en 1x 10767)
Vandaag ook de gold versie gekocht, iedere 15 minuten opnieuw starten is wat veel van het goede.
Groet Sjef
: Re:terugmelding
: sjef hoenjet 2012-01-21, 10:10:48
De Gold versie is binnen!
Dat werkt eens stuk prettiger. Alleen jammer dat je nu een stick krijgt i.p.v. een code. Mocht je onverhoopt dat ding kwijtraken dan heb je niets meer, een code kun je op verschillende plaatsen bewaren. Begrijp dat fraude nu een stuk moeilijker word. Dus maar heeeeel goed opletten dat ik hem niet kwijtraak. Heb de stick dan ook in een hub aangesloten, want te vaak wisselen van usb poort schijnt ook niet goed te zijn.
Op advies van Piet een aantal mogelijkheden bekeken om alsnog bezetmelding te krijgen in blok 7 (keerlus) zonder kortsluiting. Heb voor de oplossing van de Littfinski KSM-SG gekozen. Heb nu alleen een 10767 over.
: Re:terugmelding
: sjef hoenjet 2012-02-10, 23:39:33
De littfinski is aangesloten en werkt perfect. Kan dus nu ook blok 7 herkennen. Nu verder met het calibreren van de loks.
Groet Sjef
: Re:terugmelding
: GerardWassink 2012-02-11, 09:13:27
Lekker bezig Sjef!
Mooi baanplan ook.
Gerard