Auteur Topic: Weer een nieuwe.  (gelezen 5242 keer)

Offline peterha

  • Nieuw lid
  • *
  • Berichten: 21
  • Waardering: -1
Weer een nieuwe.
« Gepost op: 2013-04-17, 16:39:37 »
Beste mensen,
Hier weer een nieuwe in de gelederen van het Dutch Roco forum.
Ik heb het voorstellen van een aantal nieuwe leden gezien en wat me opvalt is dat het toch merendeel heren van middelbare leeftijd zijn.
Zelf ben ik ook de 60 gepasseerd (61) en sinds januari dit jaar vrijwillig gestopt met werken. Ik vond het na totaal 40 jaar wel genoeg.
Ik woon in Hoorn (NH) en heb een ruime zolder tot mijn beschikking; lang maar wel wat smal. Mijn baan is 12 x 2,5 m.

Geruime tijd ben ik al bezig met modelspoor. Het startte toen ik een kleine jongen was en mijn vader met Trix Express begon. Later ben ik overgestapt op Roco en heb me gericht op Nederlands materieel en de jaren '80. Zelf heb ik in die tijd jarenlang tussen Hoorn en Amsterdam gereisd met Mat '46 en de imposante personentrein Zandvoort-Maastricht getrokken door een nog imposantere blauwe NS1200. Prachtig.

De geautomatiseerde baan gestart met het analoge blokkaarten systeem van de HCCM. Uiteindelijk toch ook de stap gemaakt naar het digitaliseren; alle kaarten omgebouwd naar digitaal. Al die tijd gewerkt met Koploper; perfecte combinatie.
Echter, het kwam regelmatig voor dat a.g.v. van bv een ontsporing of een stilstaande loc de transistoren van de betreffende blokkaart doorbrandden. Toen ik ook nog idee had om het schaduwstation uit te gaan breiden en dit best wel een kostbare zaak ging worden, heb ik maar de knoop doorgehakt en ben ik meteen op een ander systeem overgestapt en heb ik gekozen voor Digitrax. Er werd mij verteld dat Digitrax prima met Koploper kon samenwerken, dus de baan in Koploper aangepast.

Op zich werkte het wel, maar ik kwam er diverse keren achter dat als zich een verstoring voordeed, Koploper treinposities door elkaar gooide en er dus op de baan treinen gingen rijden die qua blok niet overeenkwamen met Koploper. Toen nog maar een grote stap genomen en overgegaan op TrainController Gold.
Ik ben zoals je merkt dus nog maar een beginneling zowel met Digitrax alsook met TrainController. Ik heb net de afgelopen week mijn baan ingevoerd in TC, maar daar is ook alles mee gezegd.

Zoals gezegd: ik ben nog maar een beginneling en moet nog heel veel lezen, opzoeken en leren.
Ik hoop hier op het forum dan ook veel informatie te kunnen krijgen en hier ook met vragen terecht te kunnen.

Veel spoorplezier en de hartelijke groeten,
Peter
Digitrax: DCS200, DB200+, PM42, BDL168, DS64, SE8c, DT402
H0, NS, tp4, Peco rails, TrainController Gold 7 (Eng)

GerardWassink

  • Gast
Re: Weer een nieuwe.
« Reactie #1 Gepost op: 2013-04-17, 18:23:49 »
Dag Peter,

Welkom op dit forum. Veel leesplezier gewenst!

Gerard

Rob Manenschijn

  • Gast
Re: Weer een nieuwe.
« Reactie #2 Gepost op: 2013-04-17, 19:25:35 »
Peter,

Welkom hier op het forum en vele plezierige uurtjes gewenst.

Rob

P.s. Het gaat hier meer over traincontroller dan over Roco. ;) ;D

Offline Nicoh

  • Forum lid
  • ***
  • Berichten: 319
  • Waardering: 4
Re: Weer een nieuwe.
« Reactie #3 Gepost op: 2013-04-18, 23:24:23 »
Hallo Peter,
Welkom op dit forum
Ik woon vlak bij je in de buurt en wel in het prachtige Wognum

Veel plezier op het forum
Groeten Nico
H0, Traincontroller Gold, versie 9 ,  Multimaus, Geoline, Litfinski GMB8. Loks: Hollands. taal voor TC: Duits.

Offline peterha

  • Nieuw lid
  • *
  • Berichten: 21
  • Waardering: -1
Re: Weer een nieuwe.
« Reactie #4 Gepost op: 2013-04-19, 11:40:18 »
Hai Nicoh,
Handig iemand in de buurt te hebben die ook met Traincontroller werkt.
Kan misschien eens van pas komen voor (praktijk) vragen en uitleg.
Heb je al veel ervaring met Traincontroller? Want ik ben er nog maar net mee begonnen en heb nog veel uit te zoeken.
Overigens, mijn emailadres staat in mijn profiel.
Vriendelijke groet,
Peter
Digitrax: DCS200, DB200+, PM42, BDL168, DS64, SE8c, DT402
H0, NS, tp4, Peco rails, TrainController Gold 7 (Eng)

Offline Nicoh

  • Forum lid
  • ***
  • Berichten: 319
  • Waardering: 4
Re: Weer een nieuwe.
« Reactie #5 Gepost op: 2013-04-19, 11:47:48 »
Hallo Peter
Veel ervaring: dat is een goeie.
ik denk dat ik de belangrijkste dingen wel een beetje weet.
ik ben zelf nu bezig met het aanbrengen van sceanery en dat vraagt veel tijd en inspiratie.
ook ben ik bezig om mijn autoplan (DC car) te koppelen aan de treinbaan
ook dit vraagt wel het e.e.a. aan denkwerk
Ik zag in jouw digitale handtekening,dat jij werkt met versie 7
Ik werk inmiddels met versie 8
Verder lijkt het me leuk om ervaringen met elkaar uit te wisselen
Groeten Nico
H0, Traincontroller Gold, versie 9 ,  Multimaus, Geoline, Litfinski GMB8. Loks: Hollands. taal voor TC: Duits.