Auteur Topic: faroco stelt zich voor  (gelezen 3453 keer)

Offline faroco

  • Nieuw lid
  • *
  • Berichten: 30
  • Waardering: 0
faroco stelt zich voor
« Gepost op: 2013-09-11, 20:49:34 »
Beste Modelspoorders,

Sinds vandaag ben ik lid van dit forum. Mijn naam is Frans Haring, ik ben 64 jaar, getrouwd en heb drie kinderen, die inmiddels allemaal het huis uit zijn. Ik ben een zogenaamde her-intreder. Jaren geleden ben ik al begonnen met modelspoor. Omdat ik een "Nederlandse baan" wilde was de keuze snel gemaakt. Er waren toentertijd al veel merken die Nederlands materieel uitbrachten o.a. Lima, Fleischmann en natuurlijk Roco. Toen mijn kinderen ouder werden en er meer tijd ging zitten in studie werd de modelbaan opgeborgen. Tot twee jaar geleden. Na een bezoek aan Eurospoor (op initiatief van mijn twee zonen) begon het weer te kriebelen. Mijn zonen maakte mij er op attent dat ik nog wat treinen had liggen en dat ik gezegd had, dat ik de draad weer zou oppakken als er weer tijd en gelegenheid was. Nu tijd was er zeker want ik was inmiddels met (vroeg)pensioen en ruimte voor een baan had ik ook nog wel. Met wat schuiven hebben we zelfs een kamer van drie bij drie meter vrij kunnen maken om een mooie baan te creëren. Met zijn drieën hebben we nu een eigen modelspoorclubje. Regelmatig schuiven de heren aan om een bijdrage aan de baan te leveren. Zelf hebben ze veel inbreng in de verwezenlijking ervan.
Eerst hebben we een inventarisatie gemaakt van het aanwezige materieel, huisjes, rails etc. Daarna hebben gekeken of de treinen nog wel wilden rijden. Toen hebben we beslist welke treinen het nog waard waren om omgebouwd te worden naar digitaal (want dat moest het dus wel worden voor de jonge garde). Veel treinen hebben we zelf kunnen ombouwen. Door middel van een cursus en met behulp van internet is 90% van de treinen omgebouwd naar digitaal.
Vervolgens hebben mij zoons een baan getekend en die zijn we nu aan het opbouwen. Het wordt een baan in twee verdiepingen. Een deel daarvan zal gebruikt woorden voor het hoofdstation, dat ook twee verdiepingen zal kennen (alà Duivendrecht bijvoorbeeld). De onderbaan is zo goed als af. Hier en daar moeten nog wat gesleuteld worden. Dat is voornamelijk mijn aandeel. De zoons zijn bezig met de onderste verdieping van het station. Als dat klaar is en de onderbaan werkt vlekkeloos dan gaan we aan de bovenbaan beginnen.
Voorlopig is er dus nog werk (en vragen) zat. Maar voor m ij is het ook een genot om samen met mijn kinderen dit te kunnen doen.
Met vriendelijke groet,
Frans

Rob Manenschijn

  • Gast
Re: faroco stelt zich voor
« Reactie #1 Gepost op: 2013-09-12, 18:42:43 »
Frans,

Welkom op het forum. Je treft het maar, 2 zoons en allebei ook nog geïnteresseerd in modelspoor. ;)

Rob