Auteur Topic: Groen blaadje  (gelezen 4117 keer)

Offline Leijendeckers

  • Nieuw lid
  • *
  • Berichten: 2
  • Waardering: 0
Groen blaadje
« Gepost op: 2013-10-04, 18:07:22 »
Mijn naam is Daniel en ben sinds anderhalve maand begonnen met de modespoor hobby. Momenteel ben ik nog in afwachting van mijn startset welke het eerste treintje wordt dat ik zal bezitten. In de afgelopen tijd ben ik beetje bij beetje bezig geweest met verzamelen van materialen om te kunnen knutselen en bezig met inlezen via vele sites en fora. Zo kwam ik op deze site.

Mijn eerste trein wordt een goederentrein van de NS uit de periode V VI. Het leek mij het handigst om met een recente periode te beginnen. De multimuis heeft me ertoe bewogen om te kiezen voor Roco. Een startset met de Z21 router heb ik niet gedaan vanwege het ontbreken van een tablet en de prijs is me wat te hoog.

Het eerste waar ik mee bezig ben nu is werken met bezetmeldingen en uitzoeken welke decoders en andere apparatuur allemaal op elkaar aangesloten kunnen worden. Een tweede loc, digitaal met ingebouwde decoder en tweedehands heb ik dan wel al binnen. Nu de startset nog.

Dus ik heb nog veeeel te lezen en te leren  ;)

Groetjes Daniel

Rob Manenschijn

  • Gast
Re: Groen blaadje
« Reactie #1 Gepost op: 2013-10-04, 18:33:51 »
Daniël,

Welkom op dit forum en vele leerzame uurtjes gewenst.

Wat betreft wisseldecoders, ik heb zeer goede ervaring met de Roco wisseldecoders.

Rob

Offline trikers

  • Junior lid
  • **
  • Berichten: 131
  • Waardering: 0
Re: Groen blaadje
« Reactie #2 Gepost op: 2013-10-04, 23:24:18 »
Beste Daniël,

Wat betreft de Z21, deze kan je ook gewoon met een PC bedienen zie ook het draadje van Piet. En voor wisseldecoders kan je ook die van Digirails nemen zijn stuk goedkoper dan die van ROCO.

Mvg Henk

Offline Leijendeckers

  • Nieuw lid
  • *
  • Berichten: 2
  • Waardering: 0
Re: Groen blaadje
« Reactie #3 Gepost op: 2013-10-26, 04:47:05 »
Dankjewel voor de reacties.

Na 7 weken wachten op de startset, meerdere keren gebeld met de winkel en langs geweest, heb ik nog steeds geen startset gekregen helaas. Blijkbaar heeft de winkel waar ik ben geweest niet graag nieuwe klanten aangezien ze na beloofd terugbellen ik niets van ze heb vernomen.

Hierop heb ik zelf maar eea samengesteld, op internet kwam ik een intellibox 2 tegen voor 369 euro en heb besloten daar mee verder te gaan. De boodschappenlijst zag er als volgt uit, ook met een beetje hulp van de internet verkoper die ik na het bestellen van de intellibox gebeld heb.

- Roco recht spoor en bochten
- Roco linker en rechterwissel
- Roco bochtwissel
- Roco E-Lok 18oo serie 62672
- ESU lokpilot 4.0
- Uhlenbrock trafo
- Uhlenbrock intellibox
- Digirails 16 Kanaals schakeldecoder DR4018
- Digirails 16 kanaals s88N terugmeldmodule met stroomdetectie ingangen DR4088S
- Digirails verloop van s88 naar s88N
- Roco wisselaandrijvingen
- Roco Raillon goederenwagon set

De baan was ergens 4.5 cm tekort maar omdat de baan groot genoeg is heb ik dat voor nu even weggesmokkeld. Binnenkort wat railsstukken kopen om dat weg te werken. Verder kwam ik erachter dat ik nog heel veel kabeltjes moet kopen. Had vooraf wat kabel gekocht dik en dun met harde kernen maar dat is bij lange na niet voldoende.
Na nu 14 uur knutselen heb ik nog geen rijdende trein helaas. Het duurt nog even om die intellibox door te krijgen. De trein reed op het spoor al kon ik die niet langzaam of sneller laten rijden op dat moment. Na plaatsen van de decoder (waar ik na een uurtje of 7 pas klaar mee was omdat ik de connector niet kon vinden) reed de trein helemaal niet meer. Het uitlezen en programmeren van de decoder is gelukt en selecteren van de loc ook tenminste de naam die ik heb ingevoerd staat in beeld alleen op dit moment als ik aan de regelaar draai dan zie ik op het scherm dat de km/u oploopt en de trein op de baan staat stil.
Hoop dat ik snel kan uitvinden welke instellling ik nog moet aanpassen en dan kan ik de wissels met de wisseldecoder verbinden en dan genieten van de eerste rondjes.

Groet, Daniel