Auteur Topic: Prettig kennis te maken  (gelezen 8460 keer)

Offline tomenriet

  • Nieuw lid
  • *
  • Berichten: 5
  • Waardering: 0
Prettig kennis te maken
« Gepost op: 2012-02-06, 23:11:57 »
Altijd weer prettig om kennis te maken met mede hobbyisten

Mijn naam is Tom, ben 65 jaar en momenteel bezig een 3 rail M. baan te bouwen.
Wat doe je dan hier hoor ik al sommige mensen denken.
Wel, ik overweeg om dat hele 3 rail gebeuren op de schop te gooien en over te stappen naar het 2 rail systeem wat ik qua rail natuurlijk veel mooier en natuurlijk vind overkomen.

Tevens heb ik het een beetje gehad met M. en al die dure producten.
Als ik vergelijk en kijk naar de details dan geniet ik toch altijd weer meer en meer van wat o.a. Roco op de markt brengt tegen betere prijzen dan die van M.

Ik ga me dan ook hier eerst eens een beetje inlezen want de beslissing is nog niet gevallen en het overwegen is best moeilijk.

Ik sta altijd open voor goede raad en adviezen.
Een dag niet gelachen is een dag zonder modelbaan.
Verbeter de wereld, begin met een modelbaan.

GerardWassink

  • Gast
Re:Prettig kennis te maken
« Reactie #1 Gepost op: 2012-02-06, 23:26:14 »
Dag Tom,

Welkom op dit forum.

Er is heel wat expertise te vinden hier, met name op het gebied van Roco hardware en Freiwald software. Heb je al besloten welke nationaliteit treinen je wilt gaan rijden, welk tijdperk, "op de hand" of automatisch, etc?

Als bekeerling van NL naar US rijden wil ik je aandacht vestigen op het Amerikaanse rijden. Da's anders en ook leuk... Kijk bijvoorbeeld eens op mijn Youtube kanaal of mijn website.

't Is uiteraard maar een suggestie hoor, voor 't zelfde geld ben je een verstokte Nederlands of Duits rijder...  ;D

Nogmaals welkom,

Gerard
« Laatst bewerkt op: 2012-02-06, 23:30:34 door GerardWassink »

Offline tomenriet

  • Nieuw lid
  • *
  • Berichten: 5
  • Waardering: 0
Re:Prettig kennis te maken
« Reactie #2 Gepost op: 2012-02-07, 12:32:19 »
Beste Gerard,

ik vind dat US banen veel ruimte nodig hebben of het moet meer een soort van diorama zijn dan kan het ook op een kleinere baan.
Zelf vind ik het wel mooi om te zien, imposant die elle lange treinen maar ook de scenery.
Ik heb niet zoveel ruimte tot mijn beschikking, een zijkamertje van 2,40mtr x 3,05mtr.

Nederlands vind ik ook geweldig maar ook daar het zelfde laken en pak, ruimte.
Eigenlijk gek want Nederland is toch wel iets anders van formaat dan Amerika.
Maar ja ook hier kennen we lange stukken, meest interessant heb ik bijv. altijd de baan tussen Rotterdam en Dordecht gevonden.

Maar ik ben zelf toch wat meer op het Duitse Nebenbahn, niet groot maar wel veel scenery.
De baan waar ik nu mee bezig ben begint al wat vorm te krijgen en zou zo opnieuw in 2 rail gebouwd kunnen worden.

Even een kleine impressie van wat ik nu aan het bouwen ben















Je begrijpt dat het wel aan mijn hart gaat om dit af te breken maar ik ga het toch overwegen.
« Laatst bewerkt op: 2012-02-07, 12:52:30 door tomenriet »
Een dag niet gelachen is een dag zonder modelbaan.
Verbeter de wereld, begin met een modelbaan.

Offline Fernando

  • Nieuw lid
  • *
  • Berichten: 40
  • Waardering: 0
Re:Prettig kennis te maken
« Reactie #3 Gepost op: 2012-02-07, 13:12:18 »
Wow! Vooral dat beekje/riviertje! Lijkt me een mooie omgeving voor de kleinere lokjes en rijtuigjes van Beierse origine (BR 70 en zo, misschien een BR 64)

GerardWassink

  • Gast
Re:Prettig kennis te maken
« Reactie #4 Gepost op: 2012-02-07, 13:22:02 »
Dag Tom,

Wat een prachtige scenery! Dank voor je foto's, leuk om te zien.

Gerard

Offline tomenriet

  • Nieuw lid
  • *
  • Berichten: 5
  • Waardering: 0
Re:Prettig kennis te maken
« Reactie #5 Gepost op: 2012-02-07, 16:38:56 »
Wow! Vooral dat beekje/riviertje! Lijkt me een mooie omgeving voor de kleinere lokjes en rijtuigjes van Beierse origine (BR 70 en zo, misschien een BR 64)

Er rijden een BR64 (geweatherd) BR81 en een BR86. Er komt nog een Kittel bij een railbus en ik ben ook nog op zoek naar een Glaskast.
Alleen die laatste drie daar wacht ik nog even mee want mocht ik overstappen op 2 rail dan ga ik nu geen M*rklin meer kopen natuurlijk.

Beekje en waterval is heel simpel te maken hoor.
Basis laag papier-maché met heel veel houtlijm.
Dan een behoorlijke laag jachtlak voor de diepte werking en als dat helemaal droog is (duurt een paar weken) dan een laagje heldere silicone er overheen en dat afwerken met het schildersmes.
Waterval is helemaal van die siliconekit gemaakt en onderaan wat sneeuwvlokken uit het kerstdorpenpakket en een pluk filterwatten welke ik ook gebruik voor mijn aquarium filter.
Daarne ligt drybrushen met witte verf (pakt slecht op de silicone) en uiteindelijk de golfjes aantippen met witte verf zodat het een beetje op een wildwaterbaan gaat lijken.
Een dag niet gelachen is een dag zonder modelbaan.
Verbeter de wereld, begin met een modelbaan.

Offline Fernando

  • Nieuw lid
  • *
  • Berichten: 40
  • Waardering: 0
Re:Prettig kennis te maken
« Reactie #6 Gepost op: 2012-02-08, 18:54:01 »
Dank voor de informatieve toelichting!
Even mijn heel persoonlijke mening: ik denk dat als je overstapt op het (een) 2-railsysteem, het hele uiterlijk al gigantisch veel gaat winnen doordat je die bela... pardon, die rare onvoorbeeldgetrouwe puko's kwijt bent. Als je daarnaast nog gebruik gaat maken van de voordelen van flex-rail, ben je ook nog 's die statische bochten kwijt. Althans, als je bogen gaat leggen ipv bochten ;)
Verstandig dat je de uitbreiding van je voertuigenpark nog even uitstelt! Misschien moest je vast eens gaan grasduinen op de site van Roco en aanverwanten ;D

Groeten,

F.

Offline theokersten

  • Nieuw lid
  • *
  • Berichten: 16
  • Waardering: 0
Re:Prettig kennis te maken
« Reactie #7 Gepost op: 2012-02-10, 20:42:56 »
mooi tom en welkom hier,
blijf het volgen.
gr.theo
ben nierpatient-wacht op donor nier

Offline Martijn W

  • Wiki_Auteurs
  • Ervaren lid
  • *
  • Berichten: 813
  • Waardering: 8
  • R E S P E C T
    • De Werelden H0
Re:Prettig kennis te maken
« Reactie #8 Gepost op: 2012-02-10, 21:04:10 »
Hallo Tom,
Prachtige baan al, ik zou me toch twee keer bedenken dat af te breken alleen omwille van overstap naar 2Rail. Verder welkom natuurlijk en veel plezier.
Gr.Martijn
H0 Roco 2Rail digitaal. 2e baan in aanbouw, hardware voorbereiding TC Gold. Scenery adept.

@Flickr; "De Werelden H0" en vele andere modelspoor foto's
@Twitter; Vooral over modelspoor

Offline tomenriet

  • Nieuw lid
  • *
  • Berichten: 5
  • Waardering: 0
Re:Prettig kennis te maken
« Reactie #9 Gepost op: 2012-02-15, 10:27:49 »
Inmiddels ben ik er wel achter gekomen dat de verkoop van mijn baan in aanbouw met alle aanwezige hardware niet erg in trek is, ergo er worden belachelijke bedragen geboden waarvoor ik de boel dan nog liever in de kliko deponeer.

Ik zal dan hier de vreemde eend zijn maar als er behoefte aan is wil ik af en toe best wat toevoegen over de bouw van de baan met als speerpunt de scenery.

Samen kunnen we dan onze ideeën bundelen en zo naar een hoge kwaliteit van scenery bouw komen.
Jullie hebben daar vast wel goeie gedachtes over en met mijn bescheiden kennis kan een ieder daar dan weer van profiteren.

Op het gebied van 2 rail en gelijkgerichte stroom kan ik niets toevoegen.
Het software gebeuren waar ik mee rij, I-train, kan ik eventueel bescheiden toelichten.
Verder op het gebied van electronican kom ik niet verder dan een ledje aansluiten dus daar kan ik geen kennis over delen.

Ik hoor wel of daar behoefte aan is, inmiddels heb ik even gekeken in het betreffende topic maar daar staat tot nu toe nog niet zo heel veel over het scenery gebeuren in, of zoals ik het eigenlijk liever noem, het landschap stofferen.

Een dag niet gelachen is een dag zonder modelbaan.
Verbeter de wereld, begin met een modelbaan.