Auteur Topic: even voorstellen  (gelezen 4012 keer)

Offline opabus47

  • Nieuw lid
  • *
  • Berichten: 1
  • Waardering: 0
even voorstellen
« Gepost op: 2013-01-07, 22:56:53 »
Ik ben Ton van der Meijs, nu 65 jaar, sinds mijn 8e ben ik in het bezit van Fleischmann treinen. Mijn eerste trein was de batterijtrein. In mijn jeugd thuis bij mijn ouders op een plaat van 125 x 225 cm2 die tegen het dak geklapt kon worden. In mijn diensttijd na mijn studie Elektrotechniek heb ik een 3-voudige pulsbreedte gestuurde DC voeding voor mijn 3 analoge locomotieven gemaakt. De baan heeft nog wel even op mijn flat in elkaar gezeten maar daarna is hij in dozen ingepakt. En wel altijd bewaard.
Een 2,5 jaar geleden heb ik de draad weer opgepakt. KJe weet wel, kinderen de deur uit, kleinkinderen) Op een van mijn (veel te kleine) zolderkamers heb ik in een U-vorm (1 x 4, 1 x 2 en 1x2 m2 ) een baan gebouwd die uit 4 onafhankelijk bestuurbare banen bestaat. Daar zit ook een baan met hoogspoor bij.
Via internet heb ik inmiddels mijn materieel flink uitgebreid met tweedehands materieel met o.a. NS modellen waarmee ik in mijn studietijd veel gespoord heb, emotionele banden heb en een SIK waarop ik als 4 jarig kind met mijn opa heb gereden in Tilburg op het rangeeremplacement achter het toenmalige NOAD stadion. De NS pet van mijn opa heb ik nog. Ik onderhoud het materieel zelf. Voor het herstel van de zelfdenkende wissel van Fleischmann heb ik blijbaar zelfs iets bedacht dat ik op internet nog niet ben tegengekomen. Ik heb vrijwel alle haakkoppelingen vervangen door kortkoppelingen en personenwagons van (nieuwe) binnenverlichting met LED's voorzien.
En ik wil nog meer NS materieel gaan aanschaffen en omdat Fleischmann dat niet heeft, ben ik bij Roco en op deze website terecht gekomen.
Ook de baan is nog bij lange na niet af. De besturing ga ik decentraliseren langs de banen en van het hoogspoor dienen de elektrische wissels etc. nog aangesloten te worden.

En wat zeer leuk is: als de kleinkinderen (5 en 3 jaar) op bezoek komen, dan willen ze niets liever dan met opa naar de zolder. Op de andere zolderkamer heb ik een plaat met baan op de grond gelegd waar zij met de treinen spelen. Met de hand. Ik heb hiervoor van 4 locomotiefjes de motor ontkoppeld. En er is nog niets gesneuveld!! De oudste rijdt op mijn grote baan met de hand en doet niets liever dan treinongelukken nabootsen zoals hij dat ook bij de Thomas films op JimJam ziet.

Ik verveel me dus niet....

Groeten,

Ton
 

Offline bertcaus

  • Forum lid
  • ***
  • Berichten: 289
  • Waardering: 1
Re: even voorstellen
« Reactie #1 Gepost op: 2013-01-09, 19:10:01 »
Hallo Ton,

Welkom op dit forum.
Je verhaal roept bij mij herinneringen op. Ik had een oom in Tilburg met ook een Fleischmann baan op zolder. Zo heb ik het virus ook te pakken gekregen. Leuke overzichtsfoto trouwens: je hebt blijkbaar al wel wat in elkaar geknutseld.
Ik wens je veel lees & leerplezier op dit forum.

Groeten, Bertus
Roco Geoline - z21 start + router + WLAN maus - 1 multimaus als slave - 2 x Roco 10764 als booster - 3 x Roco 10787 + GBM-8 Littfinski als terugmeldsysteem - 4 x 10775 Wisseldecoder - Rocomotion 5.9 en Train-controller Gold 8.0 - Voorliefde voor oude E-locs met drijfstangen