Auteur Topic: Even voorstellen  (gelezen 4618 keer)

Offline ArievH

  • Forum lid
  • ***
  • Berichten: 402
  • Waardering: 5
  • Geleidt door de Bovenleiding
Even voorstellen
« Gepost op: 2013-03-26, 19:11:49 »
Als nieuw lid van dit forum wil ik me aan jullie voorstellen. Ik ben Arie van Houwelingen en ben 57 jaar. In het dagelijks leven werkzaam als bouwkundigopzichter. De renovaties hebben mijn voorkeur. Al van voor mijn 10e levensjaar boeien de modelspoorwegen me. Als jochie van 8 jaar kreeg ik van mijn ouders mijn eerste lima startsetje. Maar ja dat was op batterijen, van die grote platte. Omdat het mijn ouders toch wel wat veel batterijen ging kosten wist mijn vader(natuurkunde leraar) daar wel raad op. Hij bracht een traformator mee van school. Dat was er zo een met verschillende mogelijkheden. Tja en je raad het al. Te veel, te grote spanning en einde verhaal. Later heb ik van mijn eerst verdiende centjes een baan van een oom overgenomen. Een trix express baan. Die heb ik wat uitgebouwd maar echt veel ruimte hadden we niet thuis. Tja en dan ga een keer trouwen en raakt het allemaal wat in het slob. Toen er eenmaal kinderen waren geboren dacht pa het wordt tijd om de trein weer eens uit de motteballen te halen. Leuk voor ze. En voor pa. Ik heb toen mijn trix express locs omgeruild voor Roco modellen. Een baan gebouwd inclusief een mec bloksysteem. Niet dat ik zo handig ben. Maar een goede winkelier tekende schemaatjes voor en ik bouwde het vrolijk na. Het leukste was het werkte. Maar kinderen blijven niet klein. Spullen aan de kant en studieruimte maken. Inmiddels is het kroost de deur uit en zijn er kleinkinderen. Om me weer wat te promoten kreeg ik van een van de kinderen een aantal jaren terug een mooie wagon van Roco. Of ik de wenk begreep? Natuurlijk. Maar ja voor wat ik wilde was onvoldoende ruimte. En ik moest de keus maken. Of houtmodelbouw of spoorweg modelbouw. De doorslag werd gegeven op mijn werk waar ik tegen een hele partijen Marklin artikelen op liep die zomaar de container in zou gaan. Ik mocht het dus meenemen. Maar Roco en Marklin zijn geen gelijke systemen. Uiteindelijk toch gekozen voor het twee railsysteem. Het waarom hoeft op dit forum denk ik geen uitleg. Inmiddels winrail (een nieuwe versie) aangeschaft en aan het ontwerpen. Na twee jaar puzzelen was ik er uit. Ik ga de schuur uitbreiden en een mooie hobby ruimte maken. Dat is de afgelopen jaren inmiddels allemaal gebeurt. En nu ben ik volop aan het bouwen. In een naburige gemeente heb ik een marklin dealer ontdekt waar ik veel materiaal heb kunnen omruilen voor Roco en of Fleischmann spullen. Maar nu ik aan het bouwen ben komen natuurlijk de vragen. Ik had wel een baan bedacht maar hem niet elektronische uitgewerkt. Dit omdat ik daar niet zo veel verstand van heb. Je gaat wel opzoek naar antwoorden en surft als gast langs de diverse forums. Inmiddels is mijn keuze gevallen op de Z21 van Roco. Ook heb ik van digirail wisselservo's voor de schaduwsstations. Verder wil ik verder de baanbesturing uitwerken met de Z21 voor het hoofdspoor en traincontroller voor de schaduwsations. En zo kwam ik dus in uw midden terecht. Ik heb al diverse draadjes gelezen als gast. Maar dan mis je soms net een stukje info. Ik hoop wat antwoorden en adviezen in uw midden te vinden. En wie weet wordt ik nog zo wijs dat we ervaringen kunnen uitwisselen. Groet Arie     
Met vriendelijke groet,
Arie,

Roco Z21 (zwarte), (Rode) Multimaus, Fleischmann, TrainController Gold, Digitrax, Digikeijs,  baan in opbouw.

Offline Ferry Posthuma

  • Forum lid
  • ***
  • Berichten: 305
  • Waardering: 7
  • Open your eyes, take a deep breath and relax!
Re: Even voorstellen
« Reactie #1 Gepost op: 2013-03-27, 09:14:43 »
Welkom op dit forum!
Schaal H0 (1:87), Multimaus, Rocomotion 10785 centrale met software TrainController Gold version 8.0 G2, windows vista, RS232 naar USB, lichtsluisjes voor kalibratie van loksnelheid, 4x 10787/GBM8, 2x DR4088RB-CS, Geoline H0 in schaduwstation met 10775 wisselaandrijvingen, Tillig Elite code 83 in zichtbare gedeelte, DR4024 voor servo-aansturing van de Tillig wissels.

Voornemen 2017: Volle afbouw baan zodat scenery erin kan!

GerardWassink

  • Gast
Re: Even voorstellen
« Reactie #2 Gepost op: 2013-03-27, 09:35:20 »
Dag Arie,

Welkom op dit forum en veel leesplezier gewenst.

Alvast een inhoudelijk vraagje: hoe stel je je de overdracht voor tussen de Roco Z21 en TrainController?
In jouw (we tutoyeren elkaar hier, vind je dat goed?) opzet lijkt dat me een uitdaging.

Misschien is het goed om daar een apart draadje voor te openen, waarin je dan (indien beschikbaar) ook je baanplan kunt presenteren?

Succes,

Gerard

Offline ArievH

  • Forum lid
  • ***
  • Berichten: 402
  • Waardering: 5
  • Geleidt door de Bovenleiding
Re: Even voorstellen
« Reactie #3 Gepost op: 2013-03-27, 13:52:57 »
Gerard,

Tutoyeren vind ik prima.

Hoe ik me de overdracht tussen de Z21 en Traincoller voorstel. Dat is een spannende vraag waar ik het antwoord nog niet op weet.Wat ik gelezen heb bij Piet is dat zowel aan de kant van Roco en freiwald gewerkt wordt aan een update om onderling communicatie mogelijk te maken. Maar het hoe en wat blijft echt spannend. Het was het risco van het aanschaffen van een besturingssysteem wat alles zou moeten kunnen. Het parade paardje onder de systemen. Of dat ook zo is moet blijken. Op advies van mijn winkelier en een zeer ervaren modelspoorhobbyist kies ik niet voor de rocomotion maar de traincontroller. Omdat die de schaduwstations automatisch kan laten functioneren. De bedoeling is in ieder geval om de schaduwstations te automatiseren via de pc en het deel van de baan dat in het zicht komt met de Z21 te besturen.

Tja mijn banenplan preesenteren graag. Maar ik moet nog wel even uitzoeken hoe dat werkt. En wellicht kan ik daar een nieuw draadje met mijn plannen en vragen aan koppelen.

Arie

Met vriendelijke groet,
Arie,

Roco Z21 (zwarte), (Rode) Multimaus, Fleischmann, TrainController Gold, Digitrax, Digikeijs,  baan in opbouw.