Auteur Topic: nog 'n nieuwe  (gelezen 3470 keer)

Offline modelbouwpatrick

  • Nieuw lid
  • *
  • Berichten: 14
  • Waardering: 0
nog 'n nieuwe
« Gepost op: 2015-03-12, 23:59:17 »
Hallo ,

Ik ben Patrick en voor de hobby gebruik ik de alias modelbouwpatrick.
Na lang twijfelen toch de knoop doorgehakt en met de hobby opnieuw aangevangen,na 30 jaar is dit niet hernieuwen maar volledig opnieuw beginnen.
Sinds een jaar ben ik aan het opzoeken en plannen tekenen.
Ik was begonnen met Märklin en heb een kerstbaantje gemaakt en daar wordt in de toekomst elk jaar aan verder gewerkt,de typische kersthuisjes voor kaarsjes gaan vervangen worden door zelfbouw. Dit vooral als oefening voor mijn geplande grote baan.
Daar ik ondertussen ook bij een treinclub ben terecht gekomen zijn de plannen al meermaals veranderd.Bij een club en bij het bezoeken van expo's krijgt men andere voorbeelden en ideeën.
Op aanraden van enkele oude rotten in de hobby ben ik aan het overschakelen naar 2-rail, omdat dit voor Belgisch een mooier treinverkeer geeft.Tevens voor het door mij gekozen tijdperk heeft Märklin niet zoveel loc's als dat Roco.
De baan gaat het station van mijn dorp -As- worden rond de sluiting in 1980. Dit station was in de tijd door de koolmijnen een station met 1 hoofdlijn en 7 rangeersporen waarvan het langste opstelspoor +/- 800 m was. As in tot As uit is 1.8km ,dus om dit in H0 op 6 meter te krijgen ,dat het nog mooi blijft  is niet
voor de hand liggend,maar we zijn er bijna uit.
De bedoeling is ook om de gebouwen zoveel mogelijk zelf te bouwen ipv kit ,deze zijn vooral duits,er bestaan Belgische stations maar die moeten zo aangepast worden dat men ze beter direct zelf maakt.Door nu van 3-rail naar 2-rail te gaan moeten de plannen opnieuw aangepast worden want de roco wissels zijn slanker en bochten mooier als Märklin dus we hebben nog wat avonden werk.
Op gepaste tijd zal ik, plannen op site zetten als ik uitgedokterd heb hoe dat moet .
Wat ik nu al weet is dat alles wat ik afgelopen jaar geleerd heb  aan de kant moet zetten en opnieuw starten want bezetmelding ,keerlussen etc werken in 2-rail anders als in 3-rail.
Nu ga ik verder doen en bedankt voor toelating tot forum.

GerardWassink

  • Gast
Re: nog 'n nieuwe
« Reactie #1 Gepost op: 2015-03-13, 00:25:47 »
Hi Patrick,

Welkom op dit forum en veel lees plezier.

Gerard

Offline Martijn W

  • Wiki_Auteurs
  • Ervaren lid
  • *
  • Berichten: 813
  • Waardering: 8
  • R E S P E C T
    • De Werelden H0
Re: nog 'n nieuwe
« Reactie #2 Gepost op: 2015-03-13, 19:04:57 »
Hallo Patrick,

Welkom en hopelijk kunnen we wat mooie dingen van jou gaan zien hier!

Gr.Martijn
H0 Roco 2Rail digitaal. 2e baan in aanbouw, hardware voorbereiding TC Gold. Scenery adept.

@Flickr; "De Werelden H0" en vele andere modelspoor foto's
@Twitter; Vooral over modelspoor