Auteur Topic: Goedendag!  (gelezen 3506 keer)

Offline Edo B

  • Nieuw lid
  • *
  • Berichten: 19
  • Waardering: 0
Goedendag!
« Gepost op: 2015-04-01, 10:12:03 »
Hallo iedereen!

Ik ben Edo, 45 jaar. Woonachtig in Sydney en werk als een consultant op het gebied van software & organisatie voor prive scholen.

Sta op het punt een baan te gaan bouwen. Had vroeger thuis Marklin, maar ga nu voor een modulaire baan in N. Wil graag leuke operationele mogelijkheden maar ook realistisch landschap. Ben met het thema nog aan het spelen: ik zit momenteel te broeden op het plan van Bahnhof Titisee 1955, waar de Höllental bahn aftakt naar de 3 Seenbahn / Bhf Seebrugg. Moet alleen daar het aantal wissels onder controle te krijgen omdat het toen nogal complexer was dan nu. De keuze voor Duitsland is een beetje een praktische qua beschikbaarheid en variatie in N.

Qua treinspullen heb ik inmiddels als een paar dingen in huis zoals aardig wat Peco 55 materiaal, de Zwarte Z21, Cobalt Digital IP point motors, Digikeijs DR4088RB-CS en heb ook een aantal decoders waarbij de keuze ESU of Zimo is - beide doen het erg goed. En heb wat Roco/Minitrix/Fleischman rijdend matriaal en wagons/treinstellen.

Voor de modules heb ik net blauw XPS aangeschaft en ga wellicht 4mm triplex (marine grade plywood) aan de randen gebruiken. Andere dingen die ik nog aan het uitzoeken ben is bv. koppelingen, Fleischmann Profi moet ik nog bekijken en heb net een pakketje Kuhn koppelingen besteld om te kijken of hoe die zijn. En ander item is de keuze van software waarvoor Traincontroller zeker een kandidaat is.

Hoor graag de ervaringen van anderen.
Deel zelf ook opgedane zaken, plus vertaling van NEM, op mijn Engelstalige blog, nscaleblog.wordpress.com

Groetjes!!!
Edo


GerardWassink

  • Gast
Re: Goedendag!
« Reactie #1 Gepost op: 2015-04-01, 11:03:48 »
Hi Edo,

Welkom op dit forum!

Wat betreft beschikbaarheid van materieel zou je ook USA kunnen overwegen.
Ook daar is veel in te krijgen.
Bekende leverancier in de VS is bijvoorbeeld walthers.com.

Veel plezier hier!

Gerard

Offline Edo B

  • Nieuw lid
  • *
  • Berichten: 19
  • Waardering: 0
Re: Goedendag!
« Reactie #2 Gepost op: 2015-04-01, 14:28:44 »
Hoi Gerard!

Dank je. Heb je een USA baan? De USA was inderdaad een optie- geen gebrek aan materiaal inderdaad (ook hier lokaal) - plus erg goede baan ontwerpen ben ik achter gekomen (vooral als je van goederenverkeer houdt). Was echter compleet onbekend met hoe hun spoorwegen er uitzien of werken, dat was het voornamelijk. En ze hebben geen NEM sockets.

Sydney is eigenlijk fantastisch voor modellers, perrons zijn maar 1m15 in N..en ze rijden relatief langzaam (40-80km/u) vanwege de enorm slingertrajecten en tunneltjes... (kijk maar eens https://www.google.com.au/maps/@-33.8358725,151.1991143,15z). De treinen lijken hier soms wel op model treinen :) Behalve dan het goederen verkeer met die 3km lange erts treinen..

Edo