En dan nu het meest interessante deel van mijn toekomstige baan, het Schaduwstation.
deel 1 - het meest gebruikte schaduwsysteem type, voor mij echter het oude systeem :-)
Ook ik heb op mijn eerste baan gewoon netjes het standaard protocol gevolgd van de schaduwstationnen. Lange harpen met veel wissels en elke poot stond 1 trein opgesteld. zo kon je mooi elke trein apart kiezen en vanuit het schaduwstation de baan opsturen. Mooi toch ?
De afbeeldingen zijn er nog vanuit de oude doos.
wat is het mooie van dit schaduwstation ?
1 - elke trein heeft zijn eigen plekje, lekker overzichtelijk.
2 - elke trein kan op wens naar "boven" gehaald worden, dus stoomlok, goederentrein, personentrein etc.
3 - geen flauw idee, je ziet ze nu eenmaal overal zo.
Wat is minder mooi aan een dergelijk schaduwstation.
1 - Het kost veel ruimte , in mijn geval een hele onderkant van 5.5 meter bij 2.40 meter
2 - het kost veel elektrische wissels, in mijn geval 49 stuks
3 - het kost veel decoders, in mijn geval 13 stuks
4 - het kost veel plaats in het stellwerk in de software, zie de rechter monitor op de afbeelding.
5 - het kost veel bedrading
6 - het kost veel bezetmelders, elk opstelspoor minimaal 2 en de bijbehorende aanvoerwegen.
Als je de voordelen eens opzet tegen de nadelen is natuurlijk de vraag, waarom doen wij dit ?
Wij doen dit omdat we het voordeel hebben van zelf te kunnen kiezen welke lok we naar boven halen, maar in mijn mening omdat het altijd zo gedaan wordt, we zien niet anders.
Zoals het vaker in het leven gaat loop je weleens op het juiste moment het juiste tegen het lijf. Zo kwam ik in het bezit van een Miba video waarin ene pius locher werkte met Railware en deze was bezig met een mooie baan te bouwen. Hierin trok vooral het schaduwstation en de geheel tegen de traditionele lijnen in gebouwde wijze mijn aandacht. Na veel contact met hem gehad te hebben stelde hij mij een simpele vraag die mij aan het denken zette. Deze vraag opende echter mij ogen en sindsdien ben ik helemaal om.
" Waarom is er de noodzaak om elke trein die in het schaduwstation staat te kunnen selecteren ? "
" waarom niet gewoon de keuze van , personen, goederen of stoom? , moeten we wel exact een bepaalde lok kunnen kiezen "
Mijn antwoord was , nee , eigenlijk boeit me dat niet ...als ik een categorie kan kiezen is dat voor mij voldoende.
De gedachte hiervan en de uitwerking komt in het vervolg van dit schaduwstation gedeelte.
Maar bekijk eerst eens het filmpje in de hieronder staande link
http://beebiz.nl/files/locher.zip