Recente berichten

Pagina's: [1] 2 3 ... 10
1
Nieuwe leden graag even voorstellen / Even voorstellen: Fred Baltus
« Laatste bericht door baltus Gepost op Vandaag om 23:47:36 »
Ergens, zo’n 20 jaar geleden heb ik voor mijn kinderen een roco set, digitaal gekocht. Daarna nog eens twee startsets. Ik heb nu een ns1704, acts, br80, br218, br290, br80 en ice 2. Sinds kort op ik een zwarte z21 gekocht en ben er wat vingeroefeningen mee aan het doen. Ik moet nog veel leren en vind het lastig om e.e.a. Te  vinden.  Maar goed. Ik ben 66 jaar en woon in Sittard en ben bijna met pensioen…
2
Algemeen / Re: Beurs Houten
« Laatste bericht door denobis Gepost op Vandaag om 15:04:14 »
Vandaag weer op de beurs geweest.
Was erg rustig.
Eindelijk mijn eerste auto in h0 gevonden nl. een oranje Renault 4 (al 2 jaar naar lopen zoeken).
Verder nog een Faller bouwkit van de verfmolen de kat gekocht en wat strooi spul.
Ook een nieuw lid ontmoet nl. meneera3.

Molen 'De Kat' is een oorspronkelijk in 1781 gebouwde achtkante bovenkruier met stelling, die sinds de gedeeltelijke herbouw in 1960 tot verfmolen is ingericht. De landschappelijke betekenis van de tussen de molens 'De Zoeker' en 'De Poelenburg', nabij de Zaanse Schans en aan de Zaan gelegen molen is groot. Omstreeks 1646 werd op deze plaats een verfmolen opgericht, waarvoor een op 11 januari 1646 gedateerde windbrief werd verleend aan Adriaen Gerritsz. van Someren. Deze molen werd later tot oliemolen verbouwd, misschien in of kort voor 1689, want op 13 juli van dat jaar
werd hij als zodanig in een assurantiecontract opgenomen. Op 27 november 1782 ging hij door brand geheel verloren,
maar werd weer herbouwd.

In 1904 werd de sinds 1772 in bezit van de familie Honig zijnde molen verkocht aan de firma Vis Pz., die hem tot stellinghoogte liet afbreken en onderbouw en schuur in gebruik nam als opslag- en droogplaats voor krijt. In 1960 werd
op deze onderbouw en schuur het bovenachtkant van de elders uit Zaandam afkomstige molen 'De Duinjager' geplaatst.

'De Duinjager' moet omstreeks 1696 in het Oostzijderveld zijn gebouwd, want de windbrief ervoor was gedateerd 1 augustus 1696 en uitgereikt aan Adam Jansz. Duyn, waarmee de naamgeving verklaard lijkt te zijn.
De als snuifmolen gebouwde molen werd echter al spoedig tevens tot verfmolen ingericht.

Op 17 juni 1781 ging hij door brand verloren, maar werd weer opgebouwd. Omstreeks 1900 werd de molen gebruikt voor het malen van krijt en later voor het malen van brokken steenkool. De verpulverde kool werd
na te zijn gebuild afgenomen voor gebruik in ijzergieterijen Al voor de Tweede Wereldoorlog was er in de molen een dieselmotor als hulpkracht om het gaande werk aan te kunnen drijven. Dit gaande werk bestond aanvankelijk uit twee koppels maalstenen en vijf koppels kantstenen. De maalstenen lagen op de eerste zolder en vier van de vijf koppels kantstenen stonden in het onderachtkant op de begane grond. Het vijfde koppel stond in de westschuur. Hier werd vanuit de molen met een lange as aangedreven. Een van de koppels maalstenen is later beneden opgesteld. De molen is tot maart 1947 op windkracht in bedrijf geweest. Bebouwingsplannen voor het Oostzijderveld hadden tot gevolg dat hij op de oorspronkelijke standplaats niet kon worden gehandhaafd. In 1959 is de molen gesloopt en in het daaropvolgende jaar zijn bovenachtkant
en kap verplaatst naar de onderbouw van molen 'De Kat' te Zaandam. Sindsdien wordt de molen weer regelmatig in werking gesteld.
3
Vragen / Re: Traincontroller Bronz
« Laatste bericht door denobis Gepost op Vandaag om 15:00:38 »
Succes Frans.
4
Vragen / Re: Traincontroller Bronz
« Laatste bericht door frans Gepost op Vandaag om 14:55:20 »
Dat is dan duidelijk ;D
Ik ga maar eens proberen of ik de zaak aan het rijden krijg. Een ding is zeker, ik heb mijn plan met turbosnelheid ingevoerd. Dat is andere koek als Rocrail en in mijn verleden Koploper.
Mocht ik tegen gekke dingen aan lopen dan raadpleeg ik dit forum of meld me even met een vraag.
Met een spoorgroet,  Frans
5
Vragen / Re: Baan ligt, nu blokken?
« Laatste bericht door denobis Gepost op Vandaag om 07:16:59 »
Ps in itrain volgen na elke wissel 2 blokken houd daar rekening mee anders werkt er niets automatisch meer nl 1 na de rechte uitgang en 1 voor de afbuigende uitgang en uiteraard is de binnenkomende poot ook een blok nl de voedende blok.
En dat je een dikke knip moet hebben dat klopt wel je bent zo een paar duizend euro verder.
6
Vragen / Re: Baan ligt, nu blokken?
« Laatste bericht door MeneerA3 Gepost op Gisteren om 22:29:50 »
Ok Hans bedankt voor je reactie, ben herstarter ooit Marklin baantje gehad analoog, bedoeling is nu alleen digitaal, had wat loks gekocht tweedehands gelukkig digi voorbereid gelijk basic lok5 decoder ingeprikt en alles rijdt nu, maar ben nog in de oriënterende fase, er is zoveel mogelijk, en een hele dikke portemonnee nodig haha, maar beetje bij beetje uitbreiden, dus volgende stap blok maken. Thanks Adri
7
Vragen / Re: Baan ligt, nu blokken?
« Laatste bericht door denobis Gepost op Gisteren om 22:07:42 »
Ik ben morgen ook op de beurs in houten
Het grote voordeel van dinamo is dat je bij 1 tm44 module 4 boosters en 16 melders hebt.
Het lijkt veel duurder dan de andere systemen maar als je alles gaat optellen is dinamo nota bene goedkoper en makkelijker.
Nog een groot voordeel is dat je met zowel digitale als analoge loks op de zelfde baan tegelijkertijd kan rijden (alleen niet in het zelfde blok).
Er zijn starters paketten van dinamo bestaande uit 2 tm 44 een oc32(wisselbesturing) en een centrale.
Dan heb Je genoeg voor 8 blokken 32 melders en 16 wissels.
Zoals ik jouw baan zie zou ik er minimaal 20 blokken inzetten (ik heb er zelf 36).
8
Vragen / Re: Baan ligt, nu blokken?
« Laatste bericht door MeneerA3 Gepost op Gisteren om 21:40:39 »
Hoi Hans, onder het bericht heb ik een pdf van mijn baan toegevoegd (foto geconverteerd) staan de loks op, drie 2200/2300 een sik een 6400 en een icm, heb nog een 600 maar die is nog niet digitaal, wil beginnen met de buitenste baan waar de icm op rijdt indelen in blokken, zal eens naar jouw gebruikte merk kijken, morgen is ook de bedoeling om naar Houten beurs te gaan, ideeën op doen!
9
Vragen / Re: Baan ligt, nu blokken?
« Laatste bericht door denobis Gepost op Gisteren om 21:23:16 »
Beste man;
Ik rijd al jaren met iTrain.
Werkt prima.
Ik weet niet hoe groot je baan is en hoeveel treinen je wil laten rijden.
Als het wat groter word en meerdere treinen zal je ook aan een booster moeten denken (zo wie zo handig wegens kortsluit beveiliging).
Bij meer dan 3 treinen gelijktijdig moet je zeker gebruik maken van boosters (en de daarbij horende voedingen) daar de max stroom bij de z21 niet boven de 2,5 amp mag zijn.
YaMorc is nog een jong merk en een voortvloeisel uit digikeys (Karst Drent was de ontwerper van digikeys maar is voor zich zelf begonnen).
Ik weet dat er wat problemen zijn op het gebied van leverbaarheid van de YaMorc spullen.
Hoe het kwalitatief is kan ik je niet vertellen daar ik zelf met dinamo rijd.
10
Vragen / Baan ligt, nu blokken?
« Laatste bericht door MeneerA3 Gepost op Gisteren om 21:17:03 »
Zo de baan ligt, dacht nu de boel opdelen in blokken? Binnen rails met geïsoleerde railverbinding, buitenste rails in takt laten, kan ook met dremel sleuven maken maar vind ik zonde van de rails. Dacht aan melders merk YaMoRC, zien er prijs technisch ook nog eens goed uit, heb inmiddels de laptop gekoppeld aan de z21 start, loks rijden en ook iTrain gedownload, met proef licentie, is denk ik wel het programma wat ik mooi vind werken, alleen baanplan invoeren wilde nog niet echt lukken, ben ik op de goede weg? Groetjes Adri, ex radiolokbestuurder 😁
Pagina's: [1] 2 3 ... 10