Auteur Topic: Binnenverlichting,  (gelezen 4038 keer)

Offline Theun

  • Nieuw lid
  • *
  • Berichten: 10
  • Waardering: 0
Binnenverlichting,
« Gepost op: 2016-05-11, 07:35:11 »
Vraagje,
Ik heb in vier rijtuigen binnen verlichting in gebouwd,in een heb ik een decoder ingebouwd zodat ik ze met de z21 kan bedienen,
Als ze nu door een bocht gaan ze knipperen, ik wil nu een condensator in bouwen kan ik die aan de decoder solderen zo ja welke kleur draden,of aan de led strip?
Ik begin net met een baan, moet nog veel leren.

Theun

Offline P.Heinst

  • Administrator
  • Veteraan
  • ****
  • Berichten: 2.250
  • Waardering: 28
    • home page
Re: Binnenverlichting,
« Reactie #1 Gepost op: 2016-05-11, 12:07:09 »
Teun,

Het inbouwen van een condensator kan het probleem oplossen maar daar zijn wel wat voorwaarde aan verbonden.

Als eerst zal het knipperen van de binnenverlichting het gevolg zijn van geen goede stroomafname door de wielen en daardoor zal de decoder ook niet altijd voldoende spanning krijgen, het plaatsen van een condensator voor de decoder kan tot gevolg hebben dat het digitale signaal naar de decoder word verstoord, (digitale spanning is immers een soort wisselspanning).
Het plaatsen van een condensator na de decoder zou kunnen maar dan moet de stroomonderbreking ook niet te groot zijn. want dan is de condensator ook ontladen.

andere tip. plaats op meerdere of alle wielen van de wagens een stroomafname en verbind die onderling (dun draadje onder wagons door) met elkaar zodat wanneer een wiel geen contact maakt de stroom via een andere wielen wordt afgenomen.

Denk bij de binnen verlichting eraan of de totale stroomafname niet meer si als de decoderuitgang kan verwerken, bij led is dat meestal niet zo maar gebruik je nog lampjes dan is het oppassen.

Gr Piet


Roco rijder met 1 multimaus pro en multimaus als slave, RouteControl,  Multizentrale pro en Z21 als digitalesysteem/versterker, 4x booster, remgenerator en Rocomotion en Train-controller Gold 10.0 laatste versie als besturing en Roco 10785 als terugmeldsysteem samen Littfinski bezetmelders